Hírek

Miért átverés az átverés?

Miért átverés az átverés?

A PSZ nem érti, miért érthetetlen az oktatási államtitkárság számára az a nyilatkozat, amelyet a pedagógusok napján a PSZ elnöke tett az MTI-nek. Az ezt ismertető internetes portálok emlegettek „átverést”, miután Galló Istvánné elnök kifejtette: A részleteket olvassa el!

                                                                                                                                                                                                                                               

a köznevelési törvény parlamenti szavazásra váró módosításából több olyan pont is kimaradt, amelyekről a sztrájkbizottsági tárgyalásokon egyeztettek, és úgy tűnt, az álláspontok közeledtek. Bekerültek viszont olyan módosítások, amelyekről szó sem volt az egyeztetéseken.         

A Pedagógusok Szakszervezete azért sem érti az államtitkárság június 7-én kiadott közleményét, mert a Pedagógusok Sztrájkbizottsága - melynek tagja a Pedagógusok Szakszervezete is - írásban elküldte észrevételeit a miniszternek és az államtitkárnak. Ebben tételesen felsorolta, hogy melyek a törvényi, illetve melyek a kormányrendeleti szintű szabályozást igénylő javaslatok. Ám ennek ellenére ezek egyik jogszabálytervezetben sem jelentek meg. Így elmaradt azoknak a kormányzati ígéreteknek a teljesítése, hogy törvényben szabályozzák pl. a kerettantervtől való nagyobb eltérés lehetőségét, az intézményi keretgazdálkodás lehetőségét, az egyeztetési fórumokat. Törvényi szabályozás hiányában ugyanis a Pedagógusok Szakszervezete nem ül le egyeztetésre semmilyen, a kormány által önkényesen megalakított kerekasztalhoz.
A Pedagógusok Szakszervezete felhívja a figyelmet arra, hogy a kormánynak törvényből eredő kötelezettsége az egyeztetés a sztrájkbizottsággal, tehát az nem kegy a részéről.
A Pedagógusok Szakszervezete honlapján nyilvánosságra hozta a törvénymódosításhoz és a kormányrendelet módosításához tett részletes észrevételeit.
Budapest, 2016. június 7.
Pedagógusok Szakszervezete

 

Előzmény:

Az oktatási államtitkárság szerint érthetetlen miért emleget "átverést" a Pedagógusok Szakszervezete, miután sokszori meghívás ellenére sem kívánnak részt venni a köznevelési kerekasztal és a munkacsoportjai munkájában, s a kormány képviselője által javasolt megállapodás-tervezetet pedig nem írták alá.

    Az államtitkárság kedden az MTI-hez eljuttatott közleményben reagált Galló Istvánné, PSZ elnök nyilatkozatára. Az érdekvédő az MTI-nek vasárnap, pedagógusnapon azt mondta, hogy a köznevelési törvény most benyújtott módosításából több olyan pont is kimaradt, amelyekről a tárgyalásokon egyeztettek, és úgy tűnt, az álláspontok közeledtek.
    Az oktatási államtitkárság leszögezte: a kormány együtt kívánja megtalálni a megoldást a köznevelés legfontosabb problémáira a köznevelési rendszerben érdekelt testületekkel, szakmai és érdekvédelmi szervezetekkel, beleértve a Pedagógusok Szakszervezetét (PSZ), a diákok és a szülők képviselőit, kamarákat, fenntartókat és a tudomány képviselőit, ezért is hozta létre a köznevelési kerekasztalt.
    A köznevelés valóban létező problémáiról való érdemi tárgyalásra elsősorban tehát a mindenki számára nyitott köznevelési kerekasztal keretei a legalkalmasabbak, de ezzel párhuzamosan folyamatosak a tárgyalások a pedagógusok szakszervezeteivel is. Meggyőződésük, hogy a problémák megoldására a párbeszéd jelenti a leghatékonyabb megoldást - írták.
    A szakszervezetek hozzáállása ellenére (miszerint nem vesznek részt a köznevelési kerekasztal munkájában) az Emmi a PSZ 25 pontos követelésének csaknem mindegyikében konkrét megoldási javaslatokat dolgozott ki és a szükséges jogszabályi módosításokat is előkészítette.
    Mint írták, a szakszervezettel ellentétben a különböző önkormányzati szövetségek képviseltették magukat a kerekasztalon, ahol konszenzus volt arról, hogy át kell alakítani az állami intézményfenntartói rendszert, és konszenzus volt abban is, hogy a vegyes rendszer nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Az állami fenntartás új struktúrájára vonatkozó, a köznevelési kerekasztal fenntartói munkacsoportja és az állami fenntartó központ által közösen kidolgozott és a tárgyalások során az Emmi által részletesen ismertetett javaslat minden feltételt kielégít, amely megfogalmazódott a különböző szervezetek részéről az elmúlt időszakban.
    Kiemelték: a kerekasztal többek között megvizsgálta annak a lehetőségét is, miként lehetséges a pedagógusok szakmai önállóságának növelése, illetve a tanulói óraterhelés csökkentése úgy, hogy annak hatásai már a 2016/2017-es tanév során érezhetőek legyenek. A tartalomfejlesztési munkacsoport és Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet közös javaslatai alapján az új Nemzeti alaptanterv 2018. szeptember 1-jei bevezetését megelőzően is szélesebb mozgástere lesz az iskoláknak, a megtanítandó tananyag meghatározásában feldolgozásában.
    Jelezték: a kerekasztal-tárgyalások mellett tovább folytatódnak az egyeztetések a reprezentatív pedagógus szakszervezetekkel, "hiszen mindenkinek fontos a munkabéke és köznevelési intézmények zavartalan működése, a köznevelési rendszer méltányosságának és eredményességének javítása a gyermekek érdekében".

 

Az államtitkársággal kialakult vitáról is nyilatkozott a PSZ elnöke 2016. június 7-én

 

a Hír TV Magyarország élőben c. műsorának

http://hirtv.hu/ahirtvhirei/gallone-lat-meg-halvany-eselyt-ra-1346039

a Civil Rádiónak

és a Lánchíd Rádiónak 2016. június 8-án