A PSZ elnökének levele Czunyiné dr. Bertalan Juditnak
A Pedagógusok Szakszervezete törvénymódosítási kezdeményezése a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörökben foglalkoztatott közalkalmazottak pótlékrendszerének ügyében.
PEDAGÓGUSOK SZAKSZERVEZETE
ELNÖKÉTÕL
Emberi Erőforrások Minisztériuma
Köznevelésért Felelős Államtitkárság
Czunyiné dr. Bertalan Judit
köznevelésért felelős államtitkár részére
Budapest
Tisztelt Államtitkár Asszony!
A Pedagógusok Szakszervezete – mint az ágazatban reprezentatív szakszervezet – képviseletében felhívom a szíves figyelmét a következőkre:
A pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról rendelkező 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendeletnek a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatott közalkalmazottak pótlékrendszerét megállapító előírásai nem egyértelműek abban az esetben, ha a közalkalmazott nem rendelkezik középfokú iskolai végzettséggel. Ennek indoka, hogy a hivatkozott kormányrendelet 32. § (5) bekezdése szerint a pótlék mértéke megállapításának alapja a közalkalmazott besorolásánál figyelembe vett végzettségi szintnek megfelelő illetményalap. A kormányrendelet 38. §-ának rendelkezései azonban nem tartalmaznak előírást az alapfokú iskolai végzettséggel rendelkezők illetményalapjának meghatározására. Ezért a dajka munkakörben foglalkoztatottaknál a pótlékot a középfokú végzettséggel rendelkezőkre vonatkozó előírások szerint lehet meghatározni.
A kormányrendelet 32. § (6) bekezdéséből 2014. március 26-án „kimaradt” a felzárkóztatási pótlék, amely azoknak a közalkalmazottaknak járt a korábbi szabályok alapján, akik beilleszkedési, magatartási, tanulási zavarral küzdő gyermekekkel, tanulókkal foglalkoznak. E rendelkezések miatt az egyébként is méltánytalanul alacsony díjazás mellett munkát végzők juttatásai több ezer forinttal csökkentek. Ez a megoldás rendkívül nehéz helyzetbe hozta az érintetteket, ugyanakkor indokolatlanul figyelmen kívül hagyja azt a tényt, hogy az említett körbe tartozó gyermekekkel, tanulókkal történő foglalkozás az átlagos munkavégzéshez képest lényegesen nagyobb erőfeszítést igényel.
Tisztelt Államtitkár Asszony!
Kérem, hogy a kormányrendelet egyébként is esedékes módosításakor a Pedagógusok Szakszervezete által jelzett értelmezési nehézséget oldják fel, amelyhez a következő javaslatot küldöm:
A 32. § (5) bekezdése a következő, harmadik mondattal egészül ki:
"E rendelet 38. § (1) bekezdésének a) pontja, (2) bekezdésének a) pontja, illetve (3) bekezdésének a) pontja alapján kell meghatározni a pótlék mértékét, abban az esetben is, ha a közalkalmazott nem rendelkezik legalább középfokú iskolai végzettséggel.”
A 32. §-t továbbá a következő, (7) bekezdéssel szükséges kiegészíteni:
„(7) Felzárkóztatási pótlékra jogosult a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatott, amennyiben beilleszkedési, magatartási, tanulási zavarral küzdő gyermekekkel, tanulókkal foglalkozik. A pótlék alsó és felső határára a nehéz körülmények között végzett munkáért járó pótlékra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni.”
Tisztelt Államtitkár Asszony!
Őszintén remélem, hogy a Pedagógusok Szakszervezetének kezdeményezését támogatja, és Ön is javasolja a jogszabály módosításának elfogadását.
Budapest, 2014. október 21.
Üdvözlettel:
Galló Istvánné
Kapcsolódó dokumentumok: