A magyarországi pedagógus képzés és továbbképzés jövõje
A Pedagógusok Szakszervezete elvárásai.
Külföldi tapasztalatok is bizonyítják, de a hazai gyakorlat is azt mutatja, hogy tanulói eredményességben a meghatározó szerepet a pedagógus minõsítése játsza. A Pirls 2008. vizsgálata azt mutatja, hogy a világ élvonalában járunk a 10 éveseknél szövegértésben és matematikai alkalmazásban, de a PISA vizsgálat szerint a 15 évesek körében már az átlag alatt, a középmezõny végén vannak a magyar eredmények, és egyértelműen a szegregált iskolák eredményei a legrosszabbak.
Sok kutató, oktatáspolitikus és az ETUCE 2008. évi hivatalos politikai dokumentuma is úgy vélte, hogy a pedagógus képzésre és tovább-képzésre kell koncentrálni az erõforrásokat, tudás intenzív képzési és továbbképzési helyeket kell működtetni, melyek alkalmasak az oktatási-nevelési kompetenciák kialakítására, amelyek képessé teszik a pedagógusokat a munkájuk során jelentkezõ komplex problémák (benne az agresszió, magatartászavar, érdektelenség stb.) megoldására, minden egyes tanuló képességének, tehetségének megfelelõ eredményes fejlesztésére.
1. A bolognai folyamathoz kapcsolható felsõoktatási átalakulás, az új felsõoktatási törvény végrehajtása komoly változásokat indított el a pedagógusképzés területén.
- Egyrészt tisztázódott, hogy az óvónõk, tanítónõk, szakoktatók, gyógypedagógusok alapszinten, de a régi képzési idõben szereznek tanításra jogosító diplomát, és bármely más mester szinten további képzéshez juthatnak;
- másrészt egy régi jogos kívánság is megvalósult, a 10-19 évesek (általános és középiskola) pedagógusait egységes tanárképzés keretében a többciklusú képzési rendszerbe illeszkedõen, mester szinten képzik;
- a változások a jogalkotás különbözõ szintjein (törvény, kormány-rendelet, miniszteri rendelet) kerültek rögzítésre, megindult a mesterszintű képzések akkreditációja, kialakultak az elméleti és gyakorlati kompetenciák fejlesztésének elvi megoldásai, feltételei;
- tényként kell leszögezni, hogy OKM vezetése, szakértõi, a Nemzeti Bologna Bizottság, a Magyar Rektori Konferencia, az Országos Köznevelési Tanács ebben a szabályozási folyamatban komoly szerepet játszottak, a reform elindítása komoly szakmai, politikai siker.
Ugyanakkor azonban az is tény, hogy az Oktatási és Gyermekesély Kerekasztal kutatói sok kritikát is megfogalmaztak, és az MSZP-Frakció oktatási munkacsoportja is változásokat követel. Ezen problémák kritikus elemzése, átgondolása akkor is elengedhetetlen feladat, ha elfogadjuk azt is, hogy a reform bevezetésének jelen fázisában minden olyan kezdeményezés, amely a megújító folyamatot visszafogja, az érintett intézmények és széles társadalmi csoportok közvéleményét e reformmal kapcsolatban elbizonytalanítja, igen problematikus.
2. Tudomásul kell vennünk azokat a tényeket is, amelyek ma befolyásolják a pedagógusképzést:
• a demográfiai mélyhullám, 2007/08-ban kevesebb tanköteles elsõ osztályos van, mint a felsõoktatásban gólya;
• az elmúlt idõszakban túlképzés volt (ennek okai sokrétűek, politikai, szakmai hagyományok, másra is jó a diploma stb.);
• a pedagóguspálya sokat vesztett presztízsébõl (ennek még több oka van, de az alacsony kereseti lehetõség és a társadalom iskolához, pedagógushoz való viszonya a legfõbbek közé tartozik), a pályára jelentkezõk nagy része nem a legjobb középiskolai eredményeket elérõk közé tartozott;
• nagy volt az elvándorlás, itt is érvényesült a kontraszelekció;
• a konvergenciaprogram miatt 2007-ben ugyan 10 ezer állás-hellyel csökkent az alkalmazható pedagógusok száma, de az nem minõségi csere volt, a legképzettebb, legidõsebb, leghadrafoghatóbb, kipróbált, de sokba kerülõ kollégáktól kellett anyagi okokból megválni.
A pályán maradt sok, kevésbé alkalmas pedagógus. (Az OKGY-val szemben itt is az OKM véleményét támogatjuk: nem lehet józan célként kijelölni az élénken bírált magyar pedagógustársadalom kvázi lecserélését a következõ években.)
3. A PSZ támogatja a tárca által kidolgozott „Új iskola - új tudás" programot, és úgy véljük, hogy az 5. fõ pillér, építve a PSZ új bérkoncepciójára segítheti a pálya presztízsének visszaállítását (közalkalmazotti státus, a tábla megmaradása, karbantartása, a kezdõk fizetésének emelése, a vezetõi munka jobb megbecsülése, a hátrányos helyzetű tanulókkal foglalkozók pótléka, a minõségi munkáért adható bérelem jelentõs növekedése, a kutatói ösztöndíjak, a kitüntetendõ címek stb.). Ugyanakkor további lépésekre is szükség van, például a különbözõ bérelemek emelésére.
A PSZ úgy véli, hogy a most folyó felsõoktatási reform sok eleme is ezt a célt szolgálja, pl.: a keretszámok jelentõs csökkentése, a mesterképzésbe (max. 30%-uk tanulhat tovább) belépéskor kiépítendõ, eddig nem létezõ kiválasztási rendszer, szakmai alkalmassági vizsgálatok követik az orientáló, szűrõ és értékelõ alapszakaszt.
4. Reméljük, kívánjuk, elvárjuk, hogy a jelenleg 2,5 évre tervezett mesterképzésben több és többfajta szakképzettség legyen egyszerre szerezhetõ (a magyar iskolaszerkezet nem tudja értékelni az egyszakos tanárokat), hogy a mesterképzés vállalja fel az európai pedagógus-szakszervezeti szövetség, az Európai Szakszervezeti Szövetség Oktatási Bizottsága (ETUCE) 2008-ban kiadott politikai dokumentumában megfogalmazott célokat: A pedagógusok alapképzése legyen olyan tartalmú és hosszú, hogy minden szükséges tantárgyból elég mélyreható ismeretek megszerzésére adjon lehetõséget, és fõleg a gyakorlatban, pedagógiai tapasztalatokkal vértezze fel a jövõ pedagógusait. A pedagógus részesüljön mesterszintű képzésben, és legyen képes az ismeretek elsajátítására és a bonyolult helyzetek kezelésére, ami a mesterszintre jellemzõ, mert ellenkezõ esetben nem fog tudni megfelelni azoknak az elvárásoknak, amelyeket vele szemben támasztanak ma - akár a tárgyi ismeretek szintjérõl, a gyakorlati gondolkodás képességérõl, vagy arról az adaptációs készségrõl legyen szó, amellyel azért kell rendelkeznie, hogy testre szabott oktatást tudjon nyújtani, szükség szerint minden gyereknek/diáknak/hallgatónak vagy hallgatói csoportnak.
A pedagógusok képzése nyújtson olyan szakképesítést, amely nemcsak tantárgy-szintű, de gyakorlati is. A pedagógusnak ötvöznie kell a szaktantárgyi elméleti ismereteket a pedagógiai tudományokból fakadó kompetenciákkal, a módszertani és didaktikai ismeretekkel. A gyermekek fejlõdésének tanulmányozása (lélektani, érzelmi, társadalmi, kognitív stb. képességeik fejlõdése) a pedagógia szerves része. És ezzel egy idõben a pedagógusnak saját kompetenciáit is fejlesztenie kell az emberi kapcsolatok, a kommunikáció, a csoport-munka, a konfliktuskezelés területén, legyen szó akár felnõttekkel, akár gyerekekkel, vagy serdülõkkel való munkáról, sõt, a pedagógusnak saját tapasztalataira kell támaszkodnia, a pedagógus legyen képes gondolkodásra, adaptációra és innovációra.
Az alapképzés a pedagógust fegyverezze fel olyan képességekkel és hozzáértéssel, amelyek lehetõvé teszik, hogy az iskolában a tanár minden szinten kollegiális együttműködést tanúsítson. Az utóbbi évek során szerencsére fontos lett a diákoknál a keresztkompetenciák kifejlesztésére (tanulni a tanulást, elsajátítani szociális és állampolgári kompetenciákat, stb.), a tanulók interdiszciplináris közegben dolgoznak, saját kompetenciákat fejlesztve (arról, hogy miként kell tanulni, megtanulják a kritikus magatartást, a társadalmi igazságosság feltételeit stb.) keresztkeretében is. Az Európai Bizottság is azt az álláspontot képviseli, hogy a pedagógusnak egyre inkább «az együttműködésen alapuló megközelítést kell alkalmaznia, konstruktívabban kell az oktatáshoz állnia» és egyre inkább «segítenie kell a fiatalokat abban, hogy teljesen autonóm módon legyenek képesek tanulni, inkább kompetenciákat kifejleszteni, mint tárgyi ismereteket bemagolni». Számos európai tagország vállalkozott arra, hogy olyan tantárgyoktatási programot alkot, amely a kompetenciák elsajátítását célozza, az iskola eredményeinek javítását, és ezt feltétlenül figyelembe kell venniük a pedagógusképzõ intézményeknek, hogy ehhez igazítsák a pedagógusképzést.
5. A képzõk minõsége éppolyan problematikus, mint a tanárképzésbe jelentkezõké. A tanárképzõ intézmények igen jelentõs száma (32), széttagoltsága és ehhez képest igen szerény kutatófejlesztõ és publikációs teljesítménye, a nemzetközi tudományos élettõl elzárkózó, az oktatásban sikeres országok innovációs modelljeit nem követõ oktatói gárdája, a képzõhelyek elavult infrastruktúrája egyaránt veszélyezteti az oktatási innovációk sikerét. Ha nem követelmény a neveléstudomány külföldi eredményeinek nyomon követése, akkor az igen jelentõs hazai és nemzetközi erõforrásokkal kikísérletezett kompetencia alapú oktatási modell nem fog beépülni a tanárképzésbe és a hatásos új paradigmák nem élik túl a kísérletezés fázisát. Ha a pedagógusképzésre továbbra is jellemzõ lehet a frontális oktatás, a provinciális tartalom, abban az esetben a közoktatás megújítására fordított eurómilliók hatékonyságát nem lehet majd adatokkal igazolni és a modernizáció megtorpan a képzõ intézmények kapuinál.
A bolognai folyamathoz kapcsolódóan átalakuló magyar tanárképzésben 83 féle „tanári szakképzettségi" modult hagytak jóvá. A képzõhelyek erre hivatkozva egymás után nyújtják be a szak-indítási kérelmeiket különféle abszurd, Európában nagyrészt nem létezõ „tanári szakképzettségekre". A 83 féle tanári szakterületi modul oktatására a tanárképzõ intézmények azonban nincsenek felkészülve. Számos olyan új képzési terület van, amely szakok indításához hiányoznak azok a vezetõ oktatók, akik számottevõ kutatói teljesítménnyel rendelkeznek azon a területen, amelynek tanárképzését irányítaniuk kell. Az új tanári szakképzési modulok alapításának lehetõsége a modernizáció helyett a képzés parttalan diverzifikálása felé tereli (elsõsorban) a fõiskolákat, hosszú távon pedig súlyos szakmai feszültségek okozója lehet.
Az oktatási informatika valamennyi, a tanulási eredményességben élen járó országban (és a felzárkózni kívánó EU-tagállamokban is) kötelezõ része a pedagógusképzésnek. Magyarországon néhány képzõhelyen az informatikai alapképzés kötelezõ, de oktatási alkalmazása már fakultatív. Az infrastruktúraigényes képzési terület oktatási feltételeit a pedagógusképzõ intézményekben meg kell teremteni, és olyan tartalmak kidolgozását kell segíteni - pályázati forrásokból -, melyek a tanárjelöltek informatikai és pedagógiai kompetenciáját egyszerre fejlesztik. Ma még jó néhány fõiskolán az informatika infrastrukturális feltételei alacsonyabb szinten állnak, mint a jobb felszereltségű középiskolákban.
6. Magyarországon a friss diplomás pedagógusok napjainkban úgy kerülnek ki a fõiskolákról, egyetemekrõl, hogy teljesen tájékozatlanok a munka világában. Nem ismerik sem a hazai, sem az európai uniós munkaerõpiac viszonyait, szabályait. Úgy lesznek (ha lesznek egyáltalán!) közalkalmazottak, hogy fogalmuk sincs a rájuk vonatkozó jogszabályok elõírásairól; arról, hogy mire kell odafigyelni, amikor munkaszerzõdést kötnek, milyen lehetõségek kínálkoznak e téren; kit keressenek, ha segítségre van szükségük, illetve az érdekvédelemnek, a szakszervezeti mozgalomnak milyen lehetõségei vannak e téren.
Ráadásul tanítványaikat is elõbb-utóbb meg kellene ismertetni ezekkel az ügyekkel. Hogyan tehetik ezt meg, ha nem kapnak erre felkészítést?! Ezért nálunk és e térség más országaiban is szükség lenne ilyen jellegű felkészítésre, képzésre. A PSZ-nek e téren voltak próbálkozásai. Néhány fõiskolán fakultatív jelleggel szerveztünk ilyen képzést, amely, tapasztalataink szerint, a hallgatók körében nagy érdeklõdést keltett, és eredményes volt. Ezt kellene általánosan kötelezõvé tenni.
7. A PSZ a posztgraduális közoktatásivezetõ-képzés keretében is szorgalmazza a munkajogi, érdekvédelmi, szakszervezeti ismeretek oktatását. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Pedagógiai Tanszékével együttműködve 1999 óta folyik ilyen jellegű képzés egy plusz érdekvédelmi tantárgy bevezetésével. E téren pozitív tapasztalataink vannak. Több százan végeztek már ezen a négy féléves, távoktatásos továbbképzésen. Jó részük vagy intézményvezetõ vagy szakszervezeti vezetõ lett. Õk, az asztal akármelyik oldalán ülve, kellõ figyelmet fordítanak és hozzáértéssel foglalkoznak az érdekegyeztetéssel, a szociális párbeszéddel.
8. A Pedagógusok Szakszervezete helyesli, hogy a pedagógusképzésben a treforti hagyományok szerint továbbra is a szimultán modell érvényesül, vagyis kombinálódik az elméleti és a gyakorlati képzés. A gyakorlati képzés az elmélettel egy idõben folyik a gyakorlóiskolákban, míg a 2. év utáni féléves gyakorlatra úgynevezett külsõ gyakorlóhelyeken kerül sor. Ez a hallgatói jelenlét az iskolában többlet feladatot is jelent. Nem véletlen, hogy a költségvetési törvényi szabályozás szerint biztosítani kell a gyakorlati képzés mellett a tanulók tanulmányi munkájának feltételeit is (a tanítási idõkeret 75%-a lehet hallgatóval végzett munka), a mellé rendelt mentor tanár segítségével. A 2,5 éves képzés azonban gondot is okoz. A végzés idõpontjától a szeptemberi iskolakezdésig több hónap telik el, mibõl él a végzett hallgató? Újabb esély más pályára menni. Ezt végig kellene gondolni - lehet, hogy célszerű lenne vagy egész évessé tenni a gyakorlatot, vagy a második szak erõsítésére felhasználni.
Ugyancsak jó lenne látni, hogy mit tud kezdeni az alapszakasz végeztével a mesterképzésbe nem kerülõ felsõfokú végzettek viszonylag nagy tömege (kb. 70%).
9. A tanárképzés megújítása a rendkívül mély strukturális átalakításon túlmenõen tartalmi fejlesztést is igényelt és igényel. Ennek keretében biztosítani kell az IKT korszerű alkalmazására való felkészítés feltételeit, valamint kitüntetett figyelmet érdemel a közoktatás és a pedagógusképzés nemzetközi tapasztalatainak közvetítése a tanári felkészítés során. E vonatkozásban hasznosítani kell például azokat az új lehetõségeket, amelyeket a „szaktárgyát idegen nyelven tanító tanár" felkészítése rejt magában. Az igazságos és méltányos közoktatás elérése érdekében a pályára készülõ tanárokkal el kell sajátíttatni a differenciált nevelés eszköztárát és gyakorlati kompetenciáit, különös tekintettel azokra a lehetõségekre, amelyeket „az inkluzív nevelés tanára" szakképzettség, illetõleg az ezzel egy irányba mutató szakirányú továbbképzés rejt magában.
A tanárképzés akkreditációjának követelményeit - a jogszabályi elõírásokra tekintettel és tapasztalati alapon - igényesen kell kimunkálni, és egységesen érvényesíteni. A különbözõ programokban többek között helyt kell adni a kutató-pedagógus kompetenciák elmélyítésére szolgáló programoknak is, a kellõ minõségbiztosítással. A graduális és posztgraduális képzés keretében - ilyen szakemberek felkészítésével - fokozatosan meg kell teremteni a közoktatási intézmények szisztematikus értékeléséhez szükséges személyi feltételeket.
10. Különös szakmai figyelmet érdemel a Bologna-rendszerű képzés második ciklusába, a tanári mesterképzésbe belépõ hallgatók kiválasztása, valamint szűrésük a képzés során a teljesítmény, különösen a gyakorlati munkában jelentkezõ kompetenciák alapján. Belsõ szelekcióról van szó, de még a mesterképzésbe való felvételt megelõzõen. Az ezzel kapcsolatos tapasztalatok gyűjtése intézményi feladat, ennek azonban meg kell teremteni az országos fórumait. A minõségi kiválasztás ezen új lehetõségeivel élve tudja az oktatási kormányzat szükség szerint célszerűen szabályozni és limitálni a pedagógusképzés létszámát. Napjainkban ugyanis túlképzés van. A frissdiplomás pedagógusok jelentõs része a pályán nem tud elhelyezkedni. Ugyanakkor az is megfigyelhetõ, hogy a pedagógus-diplomával rendelkezõk egy része eleve nem akar az oktatásban elhelyezkedni.
11. Magyarországon a pedagóguspálya elnõiesedett. Ma már a pedagógusok 85%-a nõ. Óvodában és az általános iskola alsó tagozatán kizárólag nõk foglalkoznak a gyermekekkel. A középiskolákban, különösen a szakképzésben több a férfi, de itt is már kisebbségben vannak. A pedagóguspályára jelentkezõk többsége is lány. Ez részben összefügg a viszonylag alacsony pedagógusbérekkel, a pálya alacsony presztízsével is.
A megüresedett állásokra felvételnél nincs nemek szerinti megkülönböztetés, elsõsorban a szakmai felkészültség, emberi kvalitások számítanak.
A bérek tekintetében a közalkalmazotti bértábla szerint kell a kötelezõ minimumot fizetni (fõiskolai végzettséggel 122 000 Ft/hó, egyetemi végzettséggel 129 500 Ft/hó). Elméletben ennél többet is lehetne fizetni, de a források hiánya miatt mindenkinek a minimumot adják.
Szakszervezetünk kezdeményezésére 2009-tõl az Új tudás - Új iskola program szerint kezdõdõen a pedagógusbértételek érzékelhetõ emelésével kezdõdik el a pálya vonzóbbá tételének folyamata. Ez részben érinti a pályakezdõ béreket is.
12. Az oktatási eredményességben élen járó országokkal, a magyar viszonyokkal összehasonlítva jelentõs a különbség a tanárképzés tartalma és a pedagógusszerep-modell szempontjából egyaránt. A tanárképzésbõl kilépõk és a pályán lévõ pedagógusok körében végzett eddigi hazai felmérések szerint a képzés alatt a hallgató nagyrészt megõrzi az oktatásról alkotott naiv elméleteit, módszerekben szerény mértékben gyarapodik, elméleti ismereteit alig képes az iskolai gyakorlatban hasznosítani. A magyar pedagógusok továbbképzését kötelezõ jelleggel elõírja a közoktatási törvény és a 277/1997. (XII. 22.) Korm. r. A továbbképzés költségeit részben fedezi a központi költségvetésbõl leosztott normatíva, amely azonban évrõl évre veszít értékébõl. Így a pedagógusnak egyre többet kell saját forrásból e célra fordítani. Elsõsorban az olyan típusú képzések az ösztönzõek, amelyek pedagógus-szakvizsgát is biztosítanak a továbbképzésben részt vevõ pedagógusnak. Ez ugyanis bérátsorolást tesz kötelezõvé, ezáltal a pedagógus magasabb fizetési osztályba kerül. A továbbképzések résztvevõinek körében végzett vizsgálatok szerint a tanárok úgy érzik, igen kevés olyan ismerettel gazdagodtak, amely a gyakorlatban hasznosítható.
A magyar pedagógus-továbbképzés egyre súlyosabb problémája, hogy az akreditált képzések egy jelentõs része nem megfelelõ színvonalú. Ezek a továbbképzési ajánlatok nem a fõiskoláktól, egyetemektõl erednek, hanem különbözõ alapítványoktól, alkalmi vállalkozásoktól, és alapvetõen egy cél vezérli õket: a pénz, az anyagi haszon, és nem a minõségi képzés.
A lebonyolítás módja a hiány és a pazarlás tipikus esete. Különbözõ üzleti körök fölözték le a hasznot ahelyett, hogy a felsõoktatás infrastruktúrája erõsödött volna. Ezért most is azt képviseljük: ha a társadalom ma elvárja az iskoláktól és a pedagógusoktól, hogy az eddigi oktatási, nevelési feladatok megoldásán túl legyenek érzékenyek a kulturális különbségekre, segítsék hatékonyan a hátrányos helyzetű és a tanulási-magatartási problémákkal küzdõ diákok elõrehaladását, hogy formálói legyenek egy társadalmi összetartozásnak, toleranciának, hogy új oktatástechnikát, informatikai eszközöket használjanak, hogy eredményesek legyenek az iskolai agresszió minden formájával szemben, hogy meg tudjanak küzdeni az egész életen át tartó tanulásra felkészítés feladataival, hogy szervezni tudják a tanulási folyamatot és nemcsak tanítani, akkor ezekre egyrészt meg kell tanítani a jelölteket a pedagógusképzésben, másrészt pedig a működõ pedagógusokat a pedagógus-továbbképzésben kell felkészíteni.
Meggyõzõdésünk, hogy az új rendszer döntõ eleme az, hogy a pedagógus-továbbképzés is a pedagógusképzõk kizárólagos feladata legyen, a csak pedagógusképzõ felsõoktatási intézményben szabad megszervezni. Más intézmény csak ingyenes továbbképzéseket szervezhessen. A felsõoktatásban a költségvetési keretbõl szervezendõ tanfolyamok idõkerete, formái változhatnak. A minõségi változás csak a felsõoktatástól várható el. A jobb pedagógusképzés és továbbképzés nem szakmai belügy, nem rétegérdek, hanem az egész társadalom érdeke, a XXI. század munkavállalóinak és nyugdíjasainak érdeke, igazi közügy! Ezt szakmai elkötelezettséggel, hozzáértéssel, vitákban kialakított reális, hasznos kompromisszumokkal kell a szakmának kialakítani és a politikával elfogadtatni.
Pedagógusok Szakszervezete
Országos Iroda
Kapcsolódó dokumentumok: