Donáth László: Nem szabad elengedni a másik kezét
"Olyan pedagógusok, mint például Apáczai Csere János vagy Németh László volt, jó pár lakhat ebben az országban." Beszélgetés Donáth Ferenc evengélikus lelkésszel, politikussal belpolitikáról, antiszemitizmusról, rasszizmusról, közoktatásról. A beszélgetés megjelent a Pedagógusok Lapja 2012/4. számában.
Evangélikus lelkész, publicista, politikus, a Nagy Imre-per másodrendű vádlottjának, Donáth Ferencnek a fia. Úgy véli, Magyarországon a cigánygyűlölet erõsebb a zsidógyűlöletnél, és aki a másik embert gyűlöli, az embergyilkos. Az antiszemitizmus, a rasszizmus pedig soha sehol nem tolerálható. A Mohács utáni helyzetben levõ országban a mostani politikai berendezkedés az óvodától a diploma megszerzéséig az oktatás egész folyamatát a leghatározottabban a kezében akarja tartani, és õ akarja megmondani, hogy mi hogyan jó. Ez biztos kudarc, a hatalomnak békén kell hagynia a szakmai testületeket. A hit- és erkölcstan kötelezõ bevezetése pedig csak a hatalom arroganciáját bizonyítja. Donáth Lászlóval beszélgettünk.
– Elõször is engedje meg, hogy gratuláljak a közelmúltban megkapott Radnóti-díjhoz. Az elsõ kérdésem ehhez kapcsolódna, lelkészként, emberként ön mit szól ahhoz, hogy egy felmérés szerint Magyarország a legantiszemitább ország Európában, és hogy egyre erõsödnek az ordas eszmék, a rasszizmus és az antiszemitizmus is?
– Nincs objektív mértéke annak, hogy az elmúlt 3 ezer évben, amióta európai kultúráról, különféle civilizációkról, országokról, nyelvekrõl, kultúrákról beszélhetünk ezen a földön, amelyet Európának hívunk, mikor hol miért csomósodott össze vagy vált érzékelhetõvé az antiszemitizmus. A Szentírással több mint négy évtizede foglalkozó emberként számomra teljesen nyilvánvaló, hogy a judaizmus kezdetétõl fogva nagyon nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy a környezetét áthassa, befolyásolja. Nem ironikusan, inkább kicsit szomorkásan mondom, ha kell, puszta létét botránnyá, skandalummá téve provokálja a környezetét, amely bálványimádó, politeista, mindenféle mágiáknak és babonaságoknak kiszolgáltatott, vagy éppen esztétizáló és a művészetet önmagán túl valamiképpen spirituálissá tenni akaró szándékaiban elveszíti azt, ami a másik ember és a közösség iránti felelõsség. Ennek következtében az a népközösség, amely a judaizmus vallását követte – nevezzük egyszerűen zsidóságnak –, újra és újra, tehát a názáreti Jézus születése elõtt is jó néhányszor a megsemmisítés, megsemmisülés határára került. Egy nép, amely – ha egyedei magukat ateistának vagy agnosztikusnak vallják is – a közösséget tekintve vallást hordozó, mi több, az egy igaz Isten egyedül hiteles képviseletében eljáróként fogalmazza meg magát más népek nagy tömegébe, kultúrájába, tradíciójába ékelõdve, újra és újra ki fogja váltani az érzelmi ellenállást. A vallás lényege mindig a célszerep. A vallás nem racionális, nem összefüggéseken alapuló, értelmes belátások mentén történik, hanem alapvetõen a szív dolga, rosszabb esetben a gyomoré. Addig, ameddig ez valamiképpen általános emberi vagy életdolgokra vonatkozik, nem okoz nagy problémát. De ha az Árpád-sávos lobogókra, a gárdisták fekete egyenruhájára, a turulra gondol, vagy éppen a cigánygyilkosságokra, azok a maguk nemében pogány áldozatok, vagyis emberöléssel akarják kiengesztelni azt a torz – kis i-vel, hogy félre ne értsen valaki – istent, aki ezeknek az iszonyúan eltorzult agyú embereknek a tudatában van. Egy azonban biztos, az én számomra nem az a releváns kérdés, hogy melyik évszázad vagy melyik ország terhelt súlyosabban a zsidógyűlölettõl. Számomra az soha és sehol nem tolerálható. Aki a zsidót, a németet, a franciát, a magyart, a szlovákot vagy a románt gyűlöli, az embergyilkos.
Azt azért világosan látni kell, hogy Magyarországon a zsidógyűlölet jelen pillanatban sokkal kisebb jelentõségű, mint a cigánygyűlölet. És azt is látni kell, a második világháború után egész Nyugat-Európát áthatotta a szándék: egyszerre felmentõdni attól az iszonyattól, a bűntudattól és a bűnbánattól, hogy itt 6 millió zsidó embert engedtek legyilkolni, és ebben Svájc épp olyan bűnös, mint Norvégia. Nem szabad finomkodni, hogy az egyik kevésbé felelõs, mint a másik. Ez azonban a jogászokra tartozik. Nekem evangélikus lelkészként egyetlen dolgom van: a másik embert vagy akár önmagamat úgy állítani Isten színe elé, ahogy õ Káinon számon kéri Ábel vérét. Hosszabb ideig éltem Németországban, és azt gondolom, gyönyörű, ahogy a német társadalom nekiveselkedett a szembenézésnek – bizonyos értelemben ugyanúgy, mint annak elõtte a zsidók kiirtásának –, sikerrel. Nagy nép, nagy kultúra.
– Mi segítette õket abban, hogy szembe tudjanak nézni ezzel a problémával?
– Semmi. Ez nagyon bizarr dolog. Olyan mérhetetlen szégyen tapadt ehhez, hogy még jóval a második világháború lezárulta után, az 50-es évek végén, 60-as évek elején is remekművek készültek, Rolf Hochhuth A helytartójától Günter Grass Bádogdobjáig. Arról szólnak, hogy ezzel az iszonyattal elvileg nem lehet együtt élni, praktikusan azonban igen. Mi több, el lehet viselni a nácikat. A német társadalmat nem az kényszerítette a szembenézésre, ami történt, hanem az a szándék, hogy mégiscsak rehabilitálódjék Európába. Amihez kellett a 45-tõl 70-ig tartó trauma 20-25 éve, beleértve a vörös, náciellenes mozgalmak súlyos provokációját is. Való igaz, hogy ezt a problémát nem lehet megoldani, talán nem is kell megoldani, csak gátak között kell tartani, ahogy Belgiumtól Svédországig, Franciaországtól Németországig teszik. Hogy mennyire aktuális a dolog, azt a toulouse-i tömeggyilkosság mutatja, de volt hasonló Norvégiában is néhány hónappal ezelõtt. Nagy valószínűséggel azonban nem igaz, hogy Kelet-Európában Magyarországon lenne a legsúlyosabb a helyzet. Csakhogy innen van információ, itt még olyan jelentõs, a maga becsületére és múltjára érzékeny zsidó polgárság és értelmiségi populáció él, hogy perceken belül nyilvánvalóvá teszi azt, amit Lettországban, Ukrajnában, Romániában vagy Szlovákiában már nem, mert nincs, aki nyilvánvalóvá tegye, nincs zsidó. Személyes sérelmek eshetnek, amit úgy kezelnek, mint személyes sérelmet, és nem nagyon foglalkoznak vele. Itt még ha valakit a származása miatt támadás ér, ezres, ha nem tízezres nagyságú populáció hördül fel – hozzáteszem, joggal és méltán.
– Az a fajta antiszemitizmus, amelyik 90 óta egyre hangosabb, csak folytatása annak, ami addig is megvolt, csupán fű alatt létezett, és nem jött velünk szembe? Vagy felerõsödésének gazdasági okai is vannak?
– Nagyon pontosan fogalmazott: nem jött velünk szembe. Álarc volt rajta, vagy csak egyszerűen egy lepel, és magunk sem akartuk felismerni. Én nem vagyok irgalmas sem a Rákosi-, sem a Kádár-rendszerhez, azt gondolom, hogy a latens antiszemitizmus, adott esetben éppen a zsidó származású emberek azon igyekezete, hogy önmaguk elõtt is elfeledtessék a származásuk ilyen-olyan terhét, sajátos módon indirekt vagy direkt formában akár hozzá is járult ahhoz, hogy az antiszemitizmus növekedjék. Angyal Istvánból nagyon kevés volt, nagyon kevés. Ez a magyarországi zsidóságnak a rettenete. Radnóti Miklós és Szerb Antal – mindkettõ a magyar szellemtörténet legnagyobbjai közé tartozik – egy ponton a saját életük odaadásával tették nyilvánvalóvá, hogy magyarnak lenni nem azt jelenti, amit a nácik meg a nyilasok produkálnak. Akkor sem azt jelentette, ma sem azt jelenti. De azért ne keverjük össze Péter Gábort Szerb Antallal.
Én azt hiszem, hogy az antiszemitizmus a maga nemében mindig ugyanaz a rothadás. Nagyjából egészébõl ugyanazokat a képleteket is használja, például gazdasági szempontoknál. Egy elszegényedõ országban a hatalomnak nincs más módja, mint elvenni a nyugdíjakat, csökkenteni a szociális juttatásokat. Nincs munka, de rá kell kényszeríteni az embereket, hogy úgy tegyenek, mintha dolgoznának, megalázni õket azzal, hogy felnõttként nem rendelkezhetnek önmaguk testével, idejével, bármijével, hanem majd a társadalom megmondja, hol az õ helyük.z elképesztõ módon gerjeszt mindenfajta gyűlöletet, és onnantól kezdve már csak egyesíteni kell az erõket. Kit gyűlöljünk? Lehetne gyűlölni a vörös hajúakat, lehetne gyűlölni a féleszűeket. De nem, nálunk a zsidót vagy a cigányt, a meleget vagy az idegent kell. A kínait azért nem, mert Kínától pénzt remél az ország. Elképesztõ módon vigyáz a hatalom arra, hogy még véletlenül se érje olyan megjegyzés a Magyarországon hozzávetõlegesen 80-100 ezres nagyságrendben élõ kínai populációt, amely félreérthetõ lenne számukra vagy az anyaországban élõ mintegy másfél milliárd ember számára.
– Ma Magyarországon, aki szegény, egyre szegényebb lesz, aki gazdag, egyre gazdagabb. Az elmúlt 20 évben mintha az önzés vette volna át a hatalmat minden más felett…
– Miután nyilvánvalóvá lett, hogy azok az álmok és vágyak mind odalettek, amelyek a XIX. század utolsó harmadától a XX. század elsõ feléig jelentõs számú szegény emberben éltek – miszerint a földosztás és a termelõeszközök társadalmi tulajdonba vétele árán a társadalom egymással eredendõen ellentmondásban élõ osztályai kibékíthetõk –, 1956 után soha többé nem akadt sem politikai gondolkodó, sem politikus személyiség, aki ez elvek mögé odaállt volna. Gyakorlatilag milliós nagyságrendben vannak azok az emberek, akik felnõttek – és új generációként újra és újra felnõnek –, és nem tudják, hogy van értékesebb, mint az „enyém”, a „nekem”, az „értem”.
– Ennek alapján ön szerint miféle Magyarország épül itt?
– Nem épül. Ez a szörnyű helyzet nyilvánvalóvá teszi, hogy valamilyen módon mindenki csak a saját maga személyes élete, esetleg bõvítetten személyes élete átmentéséért harcol. Mohács utáni helyzet van. Senki nem vallja be, hogy már régen három részre van osztva az ország. Nincs sem politikai, sem gazdasági konszenzus abban, hogy bárki legyen is kormányon, az a nép egészéért, minden egyes állampolgárért felelõs, és abban sem, hogy egyetlenegy sem veszhet el azok közül, akik ezen a szekéren ülnek. És ha a szekér kátyúba ment, akkor a kiemelésben mindenkinek részt kell vennie, de nem úgy, hogy némelyek a bakon ülve elveszik a nyugdíjasoktól és a leendõ nyugdíjasoktól a befizetéseiket, megszigorítva a legkülönfélébb módon azon sarkalatos törvényeket, amelyek valamiképpen az emberek emberarcúságát, tehát a másikkal való kiengesztelõdését jelentik. Mert hiszen nem egyszerűen arról van szó, hogy sok az önzõ ember. Hiszen mindig is volt, és például Németországban még sokkal több van. Nem ez az izgalmas, hanem az, hogy attól, hogy egy német önzõ, egyetlen percre sem adja fel azt, hogy õ a teljes német valóság hordozója. Itt nem ez a helyzet. Itt bizony – Bibó István összes tanulmánya fényesen bebizonyította már 70 évvel ezelõtt – ostoba és kegyetlen módon arra képezõdnek ki emberek az általános iskolától, de lehet, hogy már az óvodától fogva, hogy senki nem hajlandó a saját önös érdekét legalább gyeplõre vagy pórázra fogni.
– Ebben nyilván az oktatásnak jelentõs szerepe volt…
– Így van. Ennek vannak szakmai és emberi okai is. A szakmai, hogy az idõ függvényében egyre kevesebb hivatástudatos pedagógus lett. Amikor én a 60-as évek legelején általános iskolába jártam, még jó néhány olyan tanárral találkoztam, aki súllyá lett az életemben. Egyszerűen be akart és be tudott épülni abba a képlékeny anyagba, amely az én életemnek azt a periódusát jellemezte, és amit beépített, azt a késõbbi idõ sem vetette ki, azon egyszerű oknál fogva, hogy hasznosnak bizonyult. Nem ez vezette õket, de amit adtak, ezzé lett. Azt gondolom, ahhoz, hogy egy olyan szakmai csapat, mint a pedagógusoké, jól tudjon dolgozni, biztosítani kell a természetes szelekciót, azt a minõségbiztosító rendszert, amely által a szakmában jelen lévõk képesek arra, hogy a céh becsületét megóvják. Ahhoz, hogy a tanítás és a tanulás egységes szerkezetté váljék, az kell, hogy õk alakítsák ki, mit és hogyan tanítanak. Akkor a minõségelv mindenütt ugyanaz lesz. Ehhez azonban a hatalomnak békén kell hagynia a szakmai testületeket. Bizarr dolog, de ez nem megy konfliktus nélkül. Valószínűleg a világon mindenütt úgy van, hogy a hatalom újra és újra megpróbálja magához ragadni, befolyásolni, kihasználni, felhasználni, amit csak lehet. A másik oldalon állóknak – legyenek egyházak, pedagógusok, de akár mozdonyvezetõk vagy épp orvosok– nem szabad hagyniuk, hogy bedarálja õket a hatalom. Ezért egyetlenegyet tehetnek: meg kell oltalmazniuk a maguk szakmai és intézményi autonómiáját annak érdekében, hogy a saját belsõ minõségi elveiknek meg tudjanak felelni.
– Most óriási változások vannak az oktatásban. Ön szerint jó irányba megyünk?
– Az teljesen nyilvánvaló, hogy az a két szempont – az autonómia és a minõségelv –, amelyrõl beszéltem, ennek a hatalomnak sem szimpatikus. A közoktatási, a felsõoktatási törvény, az egyetemek létszáma, autonómiájuk befolyásolása és sok minden ide tartozó egyéb dolog mutatja ezt. Ma még csak annyit egyértelműsít, hogy ez a mostani politikai berendezkedés az óvodától a diploma megszerzéséig az egész folyamatot a leghatározottabban a kezében akarja tartani, és õ akarja megmondani, mi hogyan jó. Az emberiség történelme, a saját gyermekeim nevelése vagy akár a jézusi „pedagógia” ismeretében azt gondolom, hogy ez biztos kudarc. Mert az embert soha semmilyen hatalom nem tudta hosszan és végérvényesen uralni. Ha egyszer sikerülne, abból lenne az a falanszter, amelyet Madách megírt. Szerencsére ez rémálom, és ameddig az ember ember, rémálom is marad. Ezzel együtt rengeteg kisemberi kín, tehát az egyes ember, pedagógus, szülõ, gyermek és az oktatási területeken működõ ember személyes kínját okozhatja az, hogy olyan konfrontációkba keveredik bele, amelybõl senki sem tud gyõztesen kikerülni. Ez a hatalom bűne. A vége pedig nyilvánvalóan az, amit anyám, aki szintén pedagógus volt, úgy fogalmazott: „Fiam, az iskolában mondanak ezt, mondanak azt, elengeded a füled mellett, és aztán itthon meghallod tõlem, apádtól meg a barátainktól, hogy mi az igazság. Ha gyenge a tanár, majd tanítalak én.” Magyarul: én a fivéreimmel együtt abban nõttem fel, hogy amellett, hogy bár nekem nagyon stabil és idõnként nagyon kedves világnak tűnt az akkori iskolák világa, nagyon-nagyon sokat kaptam otthonról. A kettõ együtt működött, és összeépült. Arról nem merek nyilatkozni, hogy ez hogyan van ma. Az én számomra azonban olyan erõs példa volt, hogy amit igazán fontosnak tartottam, amihez értettem, arra eleve én tanítottam a gyerekeimet. És csak azt tudom mondani, biztos, hogy ebben hiba nem történt. Azt is látni kell, hogy az ember nem azokban az öntõformákban fogja élni az életét, amelyeket a hatalom talál ki számára, hanem megy a maga saját belsõ törvényei után. Akiben tehetség és akarat, valódi érték munkál, az ott termi meg az élete gyümölcsét, ahol õ akarja. Függetlenül attól, hogy a hatalom mit akar.
– Ehhez kapcsolódva hadd kérdezzem meg, ön szerint a hit- és erkölcstan kötelezõ bevezetésétõl erkölcsösebb lesz-e bárki is Magyarországon?
– Pontosan tudható, hogy ez is a hatalom majdhogynem kacagtató – de kinek van még kedve kacagni – arroganciájához tartozik. Kik akarnak nekem hit- és erkölcstant tanítani? Merthogy minden tanítás nélkülözhetetlen nulladik fázisa, hogy szavakon innen legyen meggyõzõ ereje a személyiségnek. Ha ez nincs, akkor jobb nem felmenni a katedrára, mert onnantól fogva már csak a nádpálca, az üvöltözés, a hisztéria marad, hogy valami módon fegyelmezve legyenek a gyerekek. Ott már nincsen sem nevelés, sem tanítás. Akiben nincs pedagógiai étosz, aki nem szeretni és szolgálni akarja a gyerekeket, nagyként és erõsként nem teszi kicsivé magát, hogy a kicsi, a tudatlan naggyá lehessen, az ne beszéljen se hitrõl, se erkölcsrõl, az ne beszéljen semmirõl! Ez az egyik fele. A másik, hogy a kötelezõ bevezetés semmi mást nem szolgál, mint hogy elfedje a brutális hitetlenséget és erkölcstelenséget. A kötelezõ hit- és erkölcstan annak a hazug, ocsmány, levignettázott felirata, hogy az iskola, az óvoda ezt a sok, szegény, jámbor gyereket megfékezhetõ, kézben tartható, manipulálható masszává alakítsa. Semmi másról nincsen szó. A hatalomnak – ugyanúgy, mint a pókerben – csak a kezét kell figyelni. A politikán, az etikán túl van ennek egy szakmai része, amely úgy hangzik, hogy a hittan egzakt dolog. Én is azok közé tartozom, akik a legkülönfélébb módon világéletükben tanítottak, de – az egyetemet leszámítva, ahol egy nagykorú ember szabadon dönt, hogy jön-e az órára – többszöri kísérlet ellenére sem voltam hajlandó hittant okítani sem általános, sem középiskolában. Ennek egyetlenegy oka van: én lelkész vagyok, nem pedagógus. Az én munkaterületem az egyház fizikai tere, a templom, ha tanítani akarok, és tudok tanítani, akinek kell, jöjjön oda. Amióta az eszemet tudom, mindig jöttek. Én tiltakozom az ellen, hogy az állami iskolában és a közoktatásban bárki hittant tanítson! Azt gondolom, hogy a Szentírásról, az egyház történetérõl, a vallástudományról és azon tudományokról, amelyeket ezekbõl származtatni lehet, összefüggõ, egységgé váló ismeretet átadni egy gyereknek, óriási érték. A művészettörténettõl a lélektanig, kit mi érdekel. Ám ebbõl nem következhet a gyerek befolyásolása arra, hogy milyen vallású legyen, és nem következhet belõle semmilyen fajta osztályzás sem. Nincs olyan, hogy valaki hit- és erkölcstanból kettes vagy megbukott. Ez az egész hit- és erkölcstan bukott meg a legmagasabb szinten. Én azt gondolom, hogy sokkal nagyobb csönd, az ember iránti sokkal nagyobb tisztelet a minimális feltétele annak, hogy bárki elõálljon azzal, hogy õ egy másik embert hitre és erkölcsre akar nevelni.
– Mit tehetünk mi, mit tehetnek a nagyon is kiszolgáltatott helyzetben levõ pedagógusok azért, hogy itt egy olyan ország szülessen, amelyben mindenkinek helye van, amelyet mindenki a hazájának tekinthet, nemre, vallásra, származásra és minden egyébre tekintet nélkül? Mi kéne ahhoz a nemzeti minimumhoz, ami mellett felépülhetne ez az ország?
– A dolgokat mindig újra kell fogalmazni. Az életben az a fantasztikus, hogy mindig egy napból áll. Hálát kell adni azért, hogy ma reggel felébredtünk, és azért is, hogy ma éjjel békén lefekhetünk. Ennyi az életünk. Holnap újrakezdõdik, és akkor megint újra meg kell fogalmazni. Egészen furán hangzik – még a lelkész is lehet hívõ ember –, de tényleg arról van szó, hogy én nem egyszerűen élni szeretek (persze, nagyon szeretek élni, és nagyon sok szépségét látom az életnek itt is, most is), de ami engem emellett vagy ezen túl állandóan inspirál, hogy semmi nincs befejezve. A sátán legnagyobb csele, hogy elhiteti az emberrel, hogy mindennek vége, minden irreverzibilis, viszszafordíthatatlan, megváltoztathatatlan, jóvátehetetlen, és itt a világ vége. Nem így van. Ez az, ami alapján azt mondom: jó, ha ez van ma, akkor mi az, amit ma meg kell tennem. És három dolgot biztosan meg kell tenni. Ha valaki gyerekekkel foglalkozik, vagy bármilyen módon tevékenykedik akár a felnõttoktatásban, állandóan tovább kell magát képeznie. Nem szabad elfogadni azt, hogy ennek nincs értelme, hogy mindent tud, hogy ezeknek ennyi is elég. Egyébként mindenki olyan módon tanul, ahogy akar, de ne nyugodjék bele abba, hogy ez az ország olyan középszerű, olyan rossz, hogy itt még az õ tudása is a Himalája magasságát éri. A második, hogy nem szabad elhinni az ördögnek azt a cselét sem, hogy az emberek nem szerethetõk. A másik iránti szeretet feltétlen, mert nem annak függvényében mozog, hogy milyen hasznot hoz, vagy egyáltalán, hoz-e valamilyen hasznot. Ez túlsegíti az embert egy csomó rémségen. Mert bizony meg lehet botránkozni, kétségbe lehet esni, el lehet menni, de ekkor biztos, hogy a sátán nyert. Egyáltalán nem biztos, hogy az, aki itt marad, boldog lesz, mert a konokság megeszi a lelket. Én a harmadik utat mondom: nem elmenni, itt maradni, de megõrizni azt a fajta emberi, spirituális minõséget, amelyre a magyar történelem ezernyi gyönyörű példát hozott, és újrateremni ennek gyümölcseit. Olyan pedagógusok, mint például Apáczai Csere János vagy Németh László volt, jó pár lakhat ebben az országban. Ennek a lényegéhez tartozik a megátalkodott, elkötelezett, szívós, kiolthatatlan szeretet. És egy harmadik dolog… Idõnként már én magam is nagyon nehezen viselem a kezdeti kapitalizmus töméntelen otromba, gonosz sajátosságát. De azt mondom: jó, ha így, akkor nem marad nekem más választásom, szervezkedni kell. Magyarul: ha öten, öten, ha többen, többen. Idõsek, fiatalok, nõk, férfiak, dolgozók és nyugdíjasok is. Nem szabad elengedni a másik kezét. Akivel le lehet ülni szót váltani, azzal le kell ülni, megérteni, hogy mit akar, megértetni vele, mitõl nehéz nekem az élet, és mitõl lenne könnyebb. Ez nélkülözhetetlen lehetõsége ennek a világnak, mert ettõl nem válunk olyanná, mint azok, akiktõl az életünk keserű, fáradt, kudarcos vagy megszomorított. És akkor a mi emberi tartásról szóló példánk beleépülhet a következõ – sajnos egyre fogyó létszámú – korosztályok életébe, ugyanúgy, ahogy ama egykori sokak példája beépült a mi életünkbe.
Millei Ilona