A PSZ véleménye a 2012. évi költségvetési törvénytervezet közoktatást érintõ részérõl
A PSZ véleménye a 2012. évi költségvetési törvénytervezet
közoktatást érintõ részérõl
1. A 2012. évi költségvetési törvény-tervezet a PSZ számára elfogadhatatlan, mert
- 2007 óta nincs közalkalmazotti bértáblaemelés, a közszférára a hárítja a Kormány a válság terheit.
-
A Kjt. bértáblázata 14 fizetési fokozata még a nõk 55, a férfiak 60 éves nyugdíjkorhatárához igazodva alakult ki. A szakszervezetek többszöri kezdeményezése volt, hogy már régóta szükség lenne a 15. és 16. fizetési fokozat bevezetése. A 14. fokozatban lépett kollégák számára 10 éve nincs 3 évenkénti bérautomatizmus, ami továbbra is jelentõs bérfeszültséget gerjeszt.
-
A Kormány által tervezett 92 ezer forintos bérminimum és 108 ezer forintos garantált bérminimum a KJT bértábla A-E osztály 70 fizetési fokozatából 61 fizetési fokozatban lesz azonos, úgymint az A-C fizetési osztályokban 1-14., a D fizetési osztályban 1-12., az E fizetési osztályban 1-7. fizetési fokozatban dolgozók e két minimálbér valamelyikét kapják, a kezdõ és a nyugdíj elõtt állók az A-C fizetési osztályokban azonos összeget keresnek. Ez újabb bérfeszültséget fog okozni.
-
A szuperbruttó és az adójóváírás tervezett kiemelése miatt a 213 ezer forintig keresõk csak bérkompenzáció révén „nem járnak rosszul". Azonban az infláció ezzel sem térül meg, vagyis további reálkereset-veszteség éri a közoktatásban dolgozókat.
-
A PSZ 2010 augusztusában elfogadott pedagógus-életpálya javaslatának döntõ eleme volt, hogy a ciklusban évente 10% jövedelemnövekedés történjen. Ez nem történt meg a 2011. évben, és a költségvetés tervezete 2012. évre sem tervez alapilletmény, illetménypótlék, kiemelt munkavégzésért járó kereset-kiegészítés számítási alapjának emelését.
2. Nem tudja elfogadni a PSZ a további forráskivonást sem.
A fogyó gyereklétszám miatt, a teljesítménymutató finanszírozása kevesebb forrást jelent a fenntartók számára. A teljesítményfinanszírozás fajlagos összege idén változatlan maradt, ez a bevezetéskor kétszázezer forinttal magasabb volt, és akkor is csak a 2005. évi normatívák által számított összeg 38-88%-át jelentették, vagyis az önkormányzatokra a fenntartás nagyobb része hárul, újabb feladatmegszűnések, összevonások, elbocsátások várhatók.
3. Érthetetlen, hogy a köznevelésrõl szóló törvénytervezet által sugallt változtatások iránya, költségvetési fedezete sem jelenik meg a jelenlegi büdzsétervezetben.
Budapest, 2011. október 17.
Pedagógusok Szakszervezete
Országos Vezetõsége
A lap alján letölthetõ a költségvetési törvénytervezet elemzése a közoktatás szempontjából, prezentáció formájában is. (Dr. Horváth Péter elemzése)
Kapcsolódó dokumentumok: