Hírek

A közoktatás átalakításának iránya ellentétes a nemzetközi trenddel

"Magyarországon a közoktatás átalakításának iránya ellentétes azzal a nemzetközi trenddel, amely az oktatás minõségének javítását szolgálná. A pedagógiai szakszervezetek és az oktatási minisztériumok között partnerségnek kell lennie a közoktatás fejlesztésének érdekében." - A pedagógus szakszervezetek másként ítélik meg a New York-i konfrerencia tapasztalatait, mint az államtitkárság. A PSZ elnöke a Klubrádióban - hanganyag!

A közoktatás átalakításának iránya ellentétes a nemzetközi trenddel

A New Yorkban oktatási minisztereknek és pedagógus-szakszervezeteknek rendezett konferencia eredményeirõl nyilatkozott az MTI-nek a napokban Gloviczki Zoltán, közoktatásért felelõs helyettes államtitkár. Nyilatkozatával szemben a részt vevõ magyar pedagógus szakszervezetek szerint kiáltó elletét van a nemzetközi és hazai trendek között. Errõl március 21-i sajtótájékoztatójukon beszéltek.

Magyarországon a közoktatás átalakításának iránya ellentétes azzal a nemzetközi trenddel, amely az oktatás minõségének javítását szolgálná - tolmácsolta Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke a PSZ és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) véleményét Budapesten.

Az érdekvédelmi tömörülés vezetõje kiemelte: a március 14-15-én New Yorkban oktatási minisztereknek és pedagógus-szakszervezeteknek rendezett konferencián - amelyen magyar részrõl Gloviczki Zoltán közoktatásért felelõs helyettes államtitkár, a PSZ és a PDSZ elnöke, valamint egy gyakorló tanár vett részt - elhangzott kívánalmakkal ellentétben Magyarországon a változások a központosítás, az intézmények állami fenntartásba vétele és a központi finanszírozás irányába hatnak, a helyi lakók véleményének a szinte teljes kizárásával, az oktatás tartalmának központi szabályozásával, a pedagógusok autonómiájának minimálisra csökkentésével, miközben az igazgatók „a központi utasítások végrehajtóivá válnak".

A New York-i konferencia tapasztalatainak összegzéseként elmondta: a társadalom jövõje az oktatástól függ, az iskolák, intézményvezetõk és pedagógusok szakmai autonómiájának hangsúlyosnak kell lennie, és az oktatásfejlesztést mindig tudományos kutatásnak kell megelõznie, a gyakorló pedagógusok és a szülõk véleményének figyelembe vételével.

Galló Istvánné közölte: a fejlett országokban az oktatás állami irányítói figyelembe veszik a kutatások eredményeit, a helyi közösségek igényeit, és a pedagóguspálya presztízsét „nemcsak mondják, hanem tesznek is érte", mert ezek az államok rájöttek, hogy „a gazdasági válság megoldása a tantermekben készül".

A konferencián az is elhangzott, hogy a pedagógiai szakszervezetek és az oktatási minisztériumok között partnerségnek kell lennie a közoktatás fejlesztésének érdekében. Ahol a legversenyképesebb az oktatás - Finnország, Szingapúr, Kanada -, ott partnerként kezelik a szakszervezeteket - tette hozzá.

Meglátása szerint a minõségi közoktatás az alapja a minõségi társadalomnak, és a XXI. századi kihívásokra felelni tudó ismeretekre van szükség, ennek érdekében pedig az oktatás tartalmát is módosítani kell idõrõl idõre. Ez azt jelenti, hogy nem a lexikális tudásra kell a hangsúlyt helyezni, hanem a gyakorlatiasságra és a problémamegoldó készségre, és ehhez kell a pedagógusképzést is igazítani.

Galló Istvánné példátlannak nevezte, hogy a köznevelési törvény nem írja le egzakt módon a pedagógusok kötelezõ óraszámát. Megjegyezte, hogy a konferenciára Magyarország azért kapott meghívást, mert a 15 éves diákok szövegértését, illetve a matematikai és természettudományos ismereteinek alkalmazási készségét vizsgáló PISA-felmérés javuló tendenciát mutatott.

Mendrey László, a PDSZ elnöke szerint „kiáltó ellentét" volt tapasztalható a New York-i konferencia szellemisége és a mai magyar valóság között. Mint mondta, az oktatás szabadságát nem szabad gúzsba kötni, ugyanakkor a köznevelési törvény az állam mindenhatóságát hangsúlyozza Magyarországon.

A PDSZ elnöke Gloviczki Zoltán MTI-nek adott keddi nyilatkozatára reagálva közölte: ha az államtitkárság komolyan azt gondolja, hogy tényleg az a helyes út, amely New Yorkban kibontakozott, akkor „alig várja azt az önálló képviselõi indítványt, amely a köznevelési törvény visszavonását eredményezi". A mostani törvénnyel ugyanis a konferencián elhangzott elveket hangoztatni lehet, de megvalósítani nem - tette hozzá.

Annak a véleményének is hangot adott, hogy a Nemzeti alaptanterv tervezetének most folyó módosítása lényegi változást nem jelent majd az eredeti tervezethez képest, mert továbbra sincs meg a konferencia és a magyarországi szakszervezetek által is szorgalmazott párbeszéd ezen a téren.

Megemlítette, õk folyamatosan készen állnak a kormányzattal való egyeztetésre, de „lassacskán már választ sem kapunk a felvetéseinkre". Egyúttal felszólította a kormányt, hogy tegyen végre érdemi javaslatot az egyeztetésre. Közölte, március 30-án kezdi meg a működését az oktatási kerekasztal, amelyre mindenkit várnak, beleértve a kormánypárti és ellenzéki szakértõket is.

A PSZ elnöke március 22-én a Klubrádió Reggeli gyors című műsorának is nyilatkozott. A műsor hanganyaga letölthetõ a lap alján!

Kapcsolódó dokumentumok: