Hírek

A túlszabályozás csimborasszója - Sajtótájékoztató

A túlszabályozás csimborasszója - Sajtótájékoztató

A Pedagógusok Sztrájkbizottsága (melynek tagja a PSZ, a Magyar Közoktatási és Szakképzési Szakszervezet és az Oktatási Vezetők Szakszervezete) tanévzáró sajtótájékoztatón értékelte az elmúlt tanévet június 14-én. Galló Istvánné, a PSZ elnöke szerint az állami intézményfenntartás átszervezésével a lényeg továbbra sem változik:

                                                                                                                              

ezentúl is központi lesz az irányítás és a finanszírozás.

                                                                                                                                                     
    Galló Istvánné ismét felrótta, a módosított köznevelési törvénybe nem kerültek bele azok a pontok, amelyekről a sztrájkbizottsági tárgyalásokon egyeztettek, és úgy tűnt, az álláspontok közeledtek.
    Kiemelte: mozgalmas évet zárt a közoktatás. Felidézte, a problémák novemberben kerültek felszínre, amikor a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) elérkezett a működőképesség határára, hónapokkal csúsztak a bérek, az érettségi vizsgadíjak, nőttek a kifizetetlen számlák.
    Kitért arra, hogy a PSZ novemberben fórumot rendezett, amelyen pedagógusok mondták el milyen problémákkal kell megküzdeniük a mindennapokban. Decemberben a PSZ kongresszusa három fontos dokumentumot fogadott el. Az egyik a helyzet elemzése volt, a másik a megoldandó problémákra kidolgozott javaslatcsomag, a harmadik pedig az, amely a PSZ elnökét arra hatalmazta fel, hogy - a sztrájkbizottság tagjaként - tárgyaljon az Emmivel. A határozat arra is felhatalmazást adott, hogy amennyiben a tárgyalások nem vezetnek eredményre, szervezzen demonstrációt, tüntetést, illetve végső esetben sztrájkot. A PSZ javaslatcsomagjáról, a sztrájkbizottság az Emberi Erőforrások Minisztériumával tizenkét alkalommal, a Nemzetgazdasági Minisztériummal (NGM) öt alkalommal tárgyalt, mintegy ötven munkaórában.
    Galló Istvánné közölte, a 25 pontos követeléseikből 19 pont esetében megállapodás közelébe kerültek. A köznevelési törvényben azonban mégsem rendezték a miniszter egyeztetési kötelezettségét, és nincs olyan kijelölt középiskola, amely felveszi a tanulót, ha annak felvételije bármilyen okból nem sikerül. Megjegyezte: a pedagógusok bérfejlesztésénél a köznevelési törvény módosítása alapján az utolsó béremelés összegét differenciáltan lehet majd odaadni, azaz lesz, aki kap, és lesz, aki nem kap emelést. Ez akár egy alkotmánybírósági beadványt is megér majd, ezt fontolóra veszik - jelezte, utalva arra, hogy a vonatkozó jogszabályon utólag változtattak.
    Kérték azt is, a Klik átszervezése ne járjon az intézményvezetők újrapályáztatásával, intézmények bezárásával, pedagógus elbocsátással, de ez sem került bele a jogszabályba. A lényeg nem változik, továbbra is központi lesz az irányítás, a finanszírozás, s a tankerületi központoknak lesz költségvetésük - mondta.
    Az új rendszerben az intézményeknek továbbra sincs költségvetésük, kapnak egy keretet, de ennek összegét nem lehet tudni - sorolta kifogásait a PSZ elnöke, és szóvá tette, hogy a működtetést is elveszik az önkormányzatoktól. 2800 intézmény kerül át az államhoz, de azt, hogy ennek feltételeit miként biztosítják, nem tudni - jegyezte meg.
    Galló Istvánné felidézte a Herman Ottó Gimnázium januárban nyilvánosságra került levelét a február 13-ai „esernyős tüntetést”, azt a február 29-ei napot, amikor a gyerekeket számos helyen a szülők nem engedték iskolába, a március 15-ei tüntetést, amelyet a civilek szerveztek meg, a kétórás figyelmeztető, majd az április 20-i egynapos országos sztrájkot. Azt mondta: ezek az akciók felrázták a társadalmat, a politikusok, a kormány figyelmét az oktatásra irányították, jelezve, hogy nagy a baj. Ugyanakkor eredményesnek nem tekinthetők, a sztrájkbizottság követelései nem jelentek meg a módosított köznevelési törvényben és csak szórványosan a kormányrendeletben.
    Kitért arra is, hogy a kerekasztal tárgyalásain azért nem vesznek részt, mert az Emminek jogszabály alapján a reprezentatív szakszervezetekkel kötelező egyeztetnie.
    Galló Istvánné a kerekasztal munkáját nem kívánta minősíteni, ugyanakkor megjegyezte: az meghívásos alapon jött létre, mögötte semmilyen jogszabályi alap nem áll, megállapodásra nincs felhatalmazva. Jelezte: a régi Közoktatás-politikai Tanács mintájára szerettek volna egyeztető fórumot létrehozni, de ezt sem tették bele a törvénybe.
    Megjegyezte: „normális országokban” a szakszervezetek általában a baloldali-szociáldemokrata pártokkal együttműködnek, ez csak Magyarországon „bűn”, amit mindig elő lehet kapni a talonból, ha a szakmai érvek már elfogytak. A kormánypártoknak talán az ellenzékkel kellene együttműködniük, az oktatás, egészségügy ugyanis olyan terület, amelynek kérdései ciklusokon átívelőek, és normális esetben konszenzusra kellene jutni - mondta.
    A PSZ országos vezetősége a hónap végén kihelyezett rendkívüli ülésen értékeli a tanévet, ott döntenek a továbbiakról, abban egyetértés van, hogy „a munkát folytatják”, mert az átalakítások nem rendszerszintűek, és nem garantált, hogy az iskolarendszert szolgálják.
    Kérdésre válaszolva az érdekvédő azt mondta: a labdarúgás oktatásának kerettantervi rögzítése „a túlszabályozás csimborasszója”. Miért nem feltételezik, hogy a pedagógusok tudják, mit kell tanítani? Ezen az alapon az úszáshoz, a kézilabdához is ki lehetne adni kerettantervet  - közölte.
    Tóth József, a Magyar Közoktatási és Szakképzési Szakszervezet elnöke arról beszélt, a szakközépiskolai tantervek nem mindegyike jelent meg, így nem tudják, hogyan indítják el a tanévet. 
    Hajnal Gabriella, az Oktatási Vezetők Szakszervezetének elnöke a tervezett 30 perces tanórákról azt mondta: bízik abban, hogy nem 30 perces óráról van szó, hanem 30 perces tananyagról, ugyanis ilyen órákat nem lehet tartani. Nem lehet azt sem megcsinálni, hogy 30 percenként csöngetnek a kicsiknél, míg a nagyoknál 45 percenként - tette hozzá.
    Szerinte az, hogy a tananyag 45 percen belül 30 percbe beleférjen, támogatható. Azt képviselte, hogy a kisebbek óraszámát maximálják, az heti 23-24-nél több ne lehessen, még szülői kérésre sem. Első-második osztályban az a feladat, hogy megtanuljanak írni, olvasni, számolni, és megszeressék az iskolát - érvelt az érdekvédő.
MTI/PSZ

Galló Istvánné a Civil Rádiónak is nyilatkozott (18.15-től)

http://www.civilradio.hu/archivum/2016_06_15_08_30_01.mp3

Az ATV Start műsorának:

http://www.atv.hu/videok/video-20160615-a-klik-atszervezesevel-a-lenyeg-nem-valtozik

A témával foglalkozott még:

http://www.168ora.hu/itthon/alkotmanybirosaghoz-fordul-pedagogusok-szakszervezete-146495.html

http://hvg.hu/itthon/20160614_pedagogus_szakszervezet_30_perces_orak_kerettanterv

ATV híradó (5.15-től kezdődik)

http://www.atv.hu/videok/video-20160614-esti-hirado-2016-06-14

HírTV híradó

http://hirtv.hu/ahirtvhirei/semmi-nem-valosul-meg-a-tuntetok-koveteleseibol-1347169

http://hirtv.hu/hirtvarchiv/gallone-abszurd-a-kormany-indoka-1347136

EchoTV

http://www.echotv.hu/video/113336/A_pedagogusok_is_lephetnek_egyet_elore