Hírek

Lapszemle, 2018. július 20. - Óvónők és tanárok kerestetnek

Lapszemle, 2018. július 20. - Óvónők és tanárok kerestetnek

július 13.

 

PSZ: fontos lenne a kiszámíthatóság - PDSZ: pár év múlva nem lesz, aki tanítson

Szabó Zsuzsa, a PSZ elnöke is nyilatkozott a pedagógushiányról az Atv híradójának. A PDSZ és a PSZ elnöke is egyetértett abban: kiszámíthatatlan a pedagógusi pálya.

http://www.atv.hu/videok/video-20180713-pdsz-par-ev-mulva-nem-lesz-aki-tanitson

 

PSZ: Nincs jövőképük a pedagógusoknak

A PSZ elnöke a Szeged Televízió híradójának is kifejtette véleményét (július 13-án): a pedagógusok nem tudnak tervezni az állandó változások miatt. Utalt arra is, hogy a tanárhiány megoldása miatt szükség lenne a nyugdíjasok foglalkoztatására.

http://vtvszeged.hu/

 

július 16.

 

PDSZ: pár éven belül nem lesz, aki tanítson

Szűcs Tamás a HírTV reggeli műsorának nyilatkozott. Elmondta: 2017-ben 4000 jogviszony szűnt meg és 800 keletkezett az oktatásban, tehát sokkal több tanár hiányzik majd, mint a minap jelzett 2400. Főként kistelepüléseken nagy a hiány. Valóban igaz, hogy 30 százalékkal többen jelentkeznek tanárképzésre, de a felsőoktatásba beiratkozók 45 százaléka  lemorzsolódik, pályakezdőként pedig újabb 40-50 százalék hagyja el néhány éven belül a pályát. Szerinte az egyik kulcskérdés a pénz, a fizetés. Jelezte: ilyen rossz hangulat nem volt soha a nevelőtestületekben, a centralizált rendszer ránehezedik a mindennapokra. Ha pár éven belül nem jönnek a fiatalok, összeomolhat a rendszer, hiszen a tanárok elöregszenek…

https://hirtv.hu/peron/szucs-tamas-2464521?utm_source=feed&utm_medium=rss

 

A jegybank 180 pontos csomagjáról: növelni kell a tanárok szakmai és anyagi elismerését

Az új versenyképességi stratégia minden elemének a demográfiai helyzet javítása mellett támogatnia kell a tudásfelhalmozást és az innovációs képességeink javítását - mondta a Portfolio-nak adott interjújában Virág Barnabás, a Magyar Nemzeti Bank ügyvezető igazgatója a jegybank 180 pontos csomagjával kapcsolatban. Természetesen e területen sem kerülhető meg az oktatás. „A jövőben mindenkinek - függetlenül attól, hogy milyen munkakörben dolgozik - gépekkel kell majd együtt dolgoznia. A digitális tudásnak az alapkészségek szintjére kell emelkednie. Ehhez természetesen szükséges a megfelelő képzési anyagok kidolgozása mellett az infrastruktúra átfogó fejlesztése, valamint az oktatást végző tanárok szakmai és anyagi elismerésének növelése.”

https://www.portfolio.hu/gazdasag/itt-az-mnb-nagy-terve-amivel-magyarorszag-elkerulheti-a-csapdaba-esest.291984.html?utm_source=portfolio&utm_medium=mail&utm_campaign=hirlevel_hirfutar

 

Távozott a sokat támadott budapesti iskolaigazgató

Közös megegyezéssel távozott Putnoki Zsolt, a Budapest XIII. kerületi Ének-zenei és Testnevelési Általános Iskola igazgatója. Távozásának minden bizonnyal köze van ahhoz, hogy a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Újkenéz korábbi fideszes polgármestere gyermekbántalmazási ügybe keveredett. Az intézményt megbízottként Nagyné Malicsek Ágnes vezeti.

https://24.hu/belfold/2018/07/16/gyermekbantalmazas-igazgato-angyalfold-iskola/

 

Meg kell nyerni a fiatalokat a szakképzésnek

Nagyobb figyelmet kellene fordítani a szakképzettség előtt álló fiatalok megszólítására - mondta Szalai Piroska, a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány kuratóriumi elnöke az M1 aktuális műsorában. Magyarországon a 15-24 éves korcsoportban még mindig kevesebben dolgoznak, mint sok más uniós országban. Mindössze 2,1 százaléknyi azon fiatalok aránya, akik képzés mellett dolgoznak, pedig jó tartalékot jelenthetnének az ágazatokban - jegyezte meg.

https://www.hrportal.hu/hr/meg-kell-nyerni-a-fiatalokat-a-szakkepzesnek-20180715.html

 

A pénzügyi tudatosságot új könyvekből tanulhatják a gyerekek

Június végén zárult a tankönyvrendelés: a legfrissebb adatok szerint országosan már több mint 200 ezer diák tanulhat újonnan fejlesztett, korszerű tankönyvekből és munkafüzetekből.

https://www.penzcentrum.hu/karrier/igy-erositik-a-penzugyi-tudatossagot-a-magyar-iskolakban-200-ezer-diak-erintett.1068328.html?utm_source=hirkereso_es_kapu&utm_medium=penzcentrum_linkek&utm_campaign=hiraggregator%27..%27

 

Digitális környezetben élmény a tanulás

Paradigmaváltásra van szükség az IKT-eszközök iskolai használatában - mondta a TanTrendnek adott interjújában Racskó Réka, a Digitális alapú alprogram vezetője, akitől egyebek között azt is megtudta a portál, hogy miért lenne fontos, ha megjelennének az iskolákban a digitális pedagógiai asszisztensek.

http://tantrend.hu/hir/digitalis-tanulasi-kornyezetben-elmeny-tanulas

 

Magyar diákok sikere

Több ezüst- és bronzérmet szerzett a magyar csapat a Nemzetközi Matematikai Diákolimpián, amelyet idén Kolozsváron tartottak.

http://eduline.hu/kozoktatas/2018/7/16/ezust_es_bronzermek_a_matematikai_diakolimp_ECWJM8

 

Egy könyv, amely megszeretteti a kötelező irodalmat

Ördögh Ottó a VIP - Világirodalmi paródiák című kötete után ezúttal a magyar irodalom gyöngyszemeit parodizálja a tőle megszokott finom humorral és komolysággal a Sortalanság című műben. A szerző olyan könyvet szeretett volna írni, amelyet tanárok és diákok is szívesen olvasnak, amely segít a gimnazistáknak felismerni az irodalom szépségeit anélkül, hogy az a halálos komolyság érzetét keltené.

http://www.blikk.hu/eletmod/tippek/figyelem-itt-egy-konyv-ami-megszeretteti-a-kotelezo-irodalmat-a-diakokkal/r84hhgl?utm_source=hirkereso&utm_medium=hirkereso&utm_campaign=hirkereso

 

Törvényjavaslat a veronai tragédia miatt

A Btk. módosítását célozza az a törvényjavaslat, amely a veronai buszbaleset nyomán a jogellenesen átalakított személyszállító jármű vezetésével összefüggésben állapít meg szankciókat. Aki közúton, illetve közforgalom elől el nem zárt magánúton engedély nélkül vagy az engedélytől eltérően átalakított, a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvényben meghatározott közúti járművet, különleges személyszállító szolgáltatást nyújtó járművet vezet, ha súlyosabb bűncselekmény nem valósul meg, egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.

https://www.hirado.hu/belfold/kozelet/cikk/2018/07/16/torvenyjavaslat-a-btk-veronai-buszbalesettel-osszefuggo-modositasarol/

 

Sztár lett az ország legkedvesebb konyhás nénije

Irma nénit, aki harmincöt éve dolgozik konyhásként egy érdligeti iskolában, június elején választotta meg az ország legkedvesebb konyhai dolgozójának az Országos Élelmezés-egészségügyi Intézet. Azóta mindenkitől kap egy-két kedves szót a településen.

https://www.nlcafe.hu/magyarorszagkul/20180716/sztar-lett-az-orszag-legkedvesebb-konyhasneniebol/

 

július 17.

 

Egyre nagyobb a lemorzsolódás Észak-Magyarországon

Egyelőre nem csökken a korai iskolaelhagyók aránya: az EU tagállamai között a hetedik helyen szerepel Magyarország. 2017-ben az unióban a diákok 10,6 százaléka hagyta el végzettség nélkül az iskolát, nálunk pedig a tinik 12,2 százaléka döntött úgy, hogy kilép a közoktatásból. A 2017–18-as tanévben az általános iskolások között az Ózdi és a Záhonyi járás adatai a legmagasabbak, mindkét területen a diákok több mint 36 százaléka, Ózd térségében 800 tanuló, Záhony térségében pedig 304 diák veszélyeztetett a lemorzsolódásban. Ez a szám az előző tanévhez képest Ózdon száz fővel csökkent, Záhonyban pedig több mint száz diákkal nőtt.

 https://www.vg.hu/kozelet/kozeleti-hirek/eszak-magyarorszagon-minden-otodik-diak-otthagyhatja-az-iskolat-2-999796/

 

Népszavazást kezdeményeznek az óraszámok csökkentésére

Kassai Dániel XVIII. kerületi önkormányzati képviselő azt szeretné elérni, hogy csökkenjen a diákok és a tanárok leterheltsége. Az általános iskolák alsó tagozatában a kötelező és választható tanítási órák száma egy tanítási napon nem haladhatná meg a négy tanítási órát. A felső tagozatban a kötelező és választható tanítási órák száma egy tanítási napon nem haladhatná meg az öt tanítási órát. A középiskolákban a kötelező és választható tanítási órák száma egy tanítási napon nem haladhatná meg a hat tanítási órát, a pedagógusok kötött munkaideje pedig a 22 órát. Úgy vélte: népszavazási kérdéseinek hatalmas társadalmi támogatottsága van, hiszen a szülők, a gyerekek, a pedagógusok, a szakszervezetek és a diákönkormányzatok is látják a munkaterheket.

http://hvg.hu/itthon/20180717_Nepszavazast_kezdemenyeztek_hogy_ne_legyen_annyi_tanoraja_a_diakoknak

Reagálás a kezdeményezésre:

„Azt kellene megértenie mindenkinek, hogy ekkora rendszert nem lehet elhamarkodottan, hirtelen ötletektől vezérelve átalakítani. Még a sokak által ismeretlenül bálványozott finn oktatást is évtizedekig alakítgatták, mire elérte a mai formáját. Az óraszám és a tanárok munkaideje szakpolitikai kérdés, a kormány kifejezte szándékát az oktatási reform irányában, folyik is a munka, várjuk már meg, mire jutnak a felkért szakemberek” – írta a Figyelőben Lengyel Gabriella.

https://figyelo.hu/v/nem-dolgom-nepszavazni-a-tanarok-munkaidejerol/

 

A kistelepüléseket sújtja leginkább az óvónőhiány

Tucatnyi somogyi településen keresnek óvónőt a nyáron. Van olyan község, ahol szabadságra sem tud menni az óvodavezető, mert hiányzik a beosztottja. Máshol viszont óvodát építenek, és bíznak abban, hogy legyőzhető az óvónőhiány. Az eduline.hu adatai szerint 760 álláshirdetésen keresnek óvónőket az országban. 2017-ben összesen 1379-en tettek záróvizsgát óvodapedagógusként, és közben 904-en mentek nyugdíjba. A pálya tehát vonzó, egyre többen végeznek óvónőként annak ellenére, hogy nem magas a fizetés. A pályakezdő óvodapedagógusok három évig nem léphetnek tovább a gyakornoki kategóriából, ez pedig azt jelenti, hogy bruttó 182 700 forintos fizetést kapnak.

https://www.sonline.hu/kozelet/helyi-kozelet/a-kistelepuleseket-sujtja-leginkabb-az-ovonohiany-1125258/

 

Adatok a természettudományi képzésekről

Összesen 5254-en jelentkeztek természettudományi képzésre 2018-ban, ebből 2879-en jelöltek meg valamilyen képzést első helyen. Az alapszakok közül a biológia a legnépszerűbb képzés, mintegy kétezren jelölték meg a jelentkezési lapon, habár első helyre csak 714-en  sorolták ezt a képzést.

http://eduline.hu/erettsegi_felveteli/2018/7/17/legnepszerubb_termeszettudomanyi_kepzesek_2_BLMLP7

 

A szakképzést és az akadémiát is felfalta Palkovics minisztériuma

Elfogadta az országgyűlés a jövő évi központi költségvetés megalapozásáról szóló törvényjavaslatot, amely 42 jogszabályt módosít. A cikk kitért erre is: „Az eddig is rettentő mostohán kezelt szakképzés is bekerült az ITM felügyelete alá. Eddig is rengeteg problémát okozott, hogy a közoktatástól leválasztott szakképzés egy teljesen más minisztérium (NGM) hatáskörébe tartozott. A mostani váltás talán még kevésbé megnyugtató: Palkovics László már oktatási államtitkárként sem volt híres arról, hogy szakmai szempontok alapján, a szakmai kritikák figyelembe vételével, a 21. század követelményeinek megfelelő színvonalú oktatás kialakításán dolgozott volna.

https://merce.hu/2018/07/17/a-szakkepzest-es-az-mta-t-is-felfalta-palkovics-miniszteriuma/

 

Kik vagyunk? – egy kiállítás margójára

A magyar történelem egyik sajátossága, hogy az ország területén élő népességét mindvégig jellemezte az etnikai és kulturális sokszínűség. A Kárpát-medencében a magyarok folyamatosan kapcsolatban álltak más nemzetiségekkel és nemzetekkel. Voltak, akiket itt találtak, voltak, akiket országukba hívtak, és voltak olyanok is, akik fegyverrel törtek be. A közös múltnak adódtak felemelő és tragikus pillanatai is, azonban az etnikumok szerepe Magyarország fejlődésében tagadhatatlan. Ezeréves államiságunk nemzetiségi kérdésével foglalkozik az a kiállítás, amely július 12-étől tekinthető meg a Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltárában. A cikk a levéltár-pedagógia fontosságára is felhívta a figyelmet.

http://ujkor.hu/content/kik-vagyunk-felemelo-es-tragikus-pillanatok-magyarsag-es-nemzetisegek-tortenelmebol

 

Bölcsődekrízis: esélyük sincs a családoknak

A 3200 településből 2500-ban nincs bölcsőde: ha a család nem tud segíteni, az anya gyermeke óvodás korúvá válásáig nem tud ismét dolgozni. Noha egy minibölcsődét enyhébb feltételekkel létre lehet hozni, mint egy klasszikusat, a kistelepülések számára így is vállalhatatlan feltételeket jelent. Az Emmi tavaly augusztus végén kiírta ugyan az 1,1 milliárdos pályázatot. Erre azok a tízezer fősnél kisebb önkormányzatok jelentkezhettek, ahol nem volt bölcsődei ellátás, és az egy lakosra jutó adóerő-képesség húszezer forint alatt maradt. Elvileg hatszáz település felelt meg a kritériumoknak: 5 százalékos önerő mellett tízmillió forintot nyerhettek.

http://nepszava.hu/3001848_bolcsodekrizis-eselyuk-sincs-a-csaladoknak

 

A MASZSZ nyílt levelet írt képviselőknek

A Magyar Szakszervezeti Szövetség nyílt levélben fordult az országgyűlési képviselőkhöz, hogy ne szavazzák meg a cafeteria adóztatásának tervezett változtatását, mert azzal a dolgozók fizetésének csökkentésére is voksolnak. A konföderáció számításai szerint egy 395 ezer forintos cafeteria éves szinten 90 ezer forinttal csökken, „ennyit vesz el az állam az emberektől”. Több mint 20 ezer cég ad cafeteriát a munkavállalóinak, a változások csaknem kétmillió embert érintenek.

https://www.hirado.hu/belfold/gazdasag/cikk/2018/07/17/maszsz-ne-szavazzak-meg-a-cafeteria-valtozasait?source=hirkereso

 

július 18.

 

Még csak most kezdődik a pedagógushiány

Gosztonyi Gábor, a PSZ alelnöke a Klubrádió Szolidaritas.hu műsorának nyilatkozott. Emlékeztetett: a pedagógushiány még csak most kezdődik, mert a következő időszakban az eddiginél is többen mennek nyugdíjba - a most is tapasztalt és várható hiányra a  Pedagógusok Szakszervezete több alkalommal felhívta már a figyelmet. Szó volt a pedagógusok sokat emlegetett béremeléséről, a szakképzésről is. Az interjú 7 perc 45 másodpercnél kezdődik ezen a linken:

http://www.klubradio.hu/klubmp3/klub20180718-142855.mp3

és itt folytatódik….

http://www.klubradio.hu/klubmp3/klub20180718-145855.mp3

 

Vidéken nem jár plusztudás: kevés az iskolabusz

Országszerte összesen 59 busz üzemel a tankerületi központokban, pedig sokkal többre lenne szükség – írta a Népszava. Rétvári Bence parlamenti államtitkár egy képviselő kérdésére közölte: az „Iskola 2020” projektben további buszokat vásárolnak majd. Az iskolabuszok ügye egy Tolna megyei faluból iskolába járó diák levele után került elő. Kiderült: az iskolának nincs saját busza, a bejáró diákok szállítását menetrend szerinti járatokkal oldják meg, ám a menetrend nem igazodik az órákhoz, a délutáni foglalkozásokhoz.

https://nepszava.hu/3001919_iskolabuszbol-sincs-eleg-a-falusi-gyerekek-orakat-varhatnak

 

Kétezer milliárd jut családtámogatásra: fejlesztik az óvodákat, iskolákat

Kásler Miklós miniszter közölte: 2019-ben mintegy 2000 milliárd forint jut családtámogatásra, ez a duplája a 2010-es összegnek. Folytatják a bölcsőde-, óvoda- és iskolafejlesztéseket, az óvodák működtetési támogatását a fejenkénti 81 700 forintról 91 400 forintra emelik, hárommilliárd forintot szánnak óvodai tárgyi eszközök beszerzésére. Jövőre is több százezer gyerek étkeztetését és tankönyvellátását segítik, ingyenes étkeztetésre 79 milliárd forintot, ingyenes tankönyvre pedig 11 milliárd forintot fordítanak. Jelenleg több mint félmillió gyerek étkezik ingyen, több mint egymillió kap ingyen tankönyvet. Az állami gondozásban élő gyerekekre is gondolnak, emelkedik a nevelőszülők, valamint a nevelőszülői hálózatok támogatása, csaknem félmilliárd forintot fordítanak majd erre - sorolta a példákat.

https://magyaridok.hu/belfold/kasler-miklos-a-kormany-valtozatlan-intenzitassal-tamogatja-a-magyar-csaladokat-3302246/

http://magyarhirlap.hu/cikk/123495/Kasler_Miklos_A_kormany_valtozatlan_intenzitassal_tamogatja_a_magyar_csaladokat

 

Oktatókat küldenek el, de a pedagógusképzéshez vesznek fel tanárokat Szombathelyen

A Pedagógusképző Központ közvetlen rektori irányítással működik majd augusztus 1-től.  Szakemberhiányuk van néhány tanári szaknál, például a kémia- és a némettanár-képzésnél. Ezekre a helyekre vesznek fel oktatókat.

http://www.nyugat.hu/tartalom/cikk/egyetem_szombathely_sek_letszam_felmondas_oktatok

 

Egyetemi rangot kapott a Kodolányi János Főiskola

Augusztustól Kodolányi János Egyetem néven folytatja tevékenységét a Kodolányi János Főiskola - erről szavazott a parlament. Az intézményben 11 alapszakon, 3 felsőoktatási szakképzési szakon, 3 mesterszakon, több tucat szakirányú továbbképzésen mintegy 3000 diák tanul Budapesten, Orosházán és Székesfehérváron. A Kodolányi többszörös díjnyertes oktatási modelljében a munkaerőpiaccal szoros partneri együttműködésben képezi a jövő szakembereit. A közös munka nemcsak az oktatás, hanem a kutatás területén is kiemelt fontosságú.

http://eduline.hu/felsooktatas/2018/7/18/Egyetemi_rangot_kapott_a_Kodolanyi_Janos_Fo_8WZD9J

 

Elismerték: az egyik legjobb befektetés a továbbtanulás

A friss diplomások között gyakorlatilag nincs munkanélküliség - jelentette ki Horváth Zita felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár az M1 aktuális csatornán. Azt mondta: a 2014 és 2016 között diplomát szerzők körében végzett felmérés szerint Magyarországon mintegy 85 százalék - az uniós átlagnál nagyobb - a friss diplomások elhelyezkedési aránya. Ennél csak Csehországban magasabb (90 százalék) ez az arány. Az itthoni 85 százalékban az egész ágazat, vagyis minden szak benne van.

http://eduline.hu/felnottkepzes/2018/7/18/nincs_munkanelkuliseg_a_friss_diplomasok_ko_ONQQKO

 

Az országgyűlési képviselőknek azért is jár a fizetésemelés, mert a tanárok bére is nőtt…

A pedagógusok bére több mint ötven százalékkal nőtt, az egészségügyi dolgozók bére pedig több mint hatvan százalékkal fog - érvelt Bánki Erik parlamenti képviselő (Fidesz). „Ezután - fűzte hozzá - már csak az utolsó szektor, a képviselők fizetésemelése maradt hátra, azt pedig, hogy ezt csak 16,5 százalékkal emelték, nem lehet nem mértéktartónak és nem lehet igazságtalannak nevezni.”

http://168ora.hu/itthon/banki-erik-szerint-a-kepviseloi-fizetesemeles-mertektarto-lett-az-egeszsegugyiek-es-a-tanarok-tobbet-kaptak-153121

 

A kiégésnél a megelőzés a legfontosabb

A szakmai kiégés sokat vizsgált jelenség, amely azokat sújtja, akik társadalmi segítő funkciót látnak el, illetve azokat is, akiknek munkájukhoz az átlagosnál sokkal nagyobb empátiára van szükségük (orvosok, ápolónők, szociális munkások, pedagógusok). A burnout syndrome kifejezést - még ha sokan magukra is ismernek - orvosi értelemben csak az így jellemezhető munkakörökkel kapcsolatban használják. „Mint minden hasonló esetben, legfontosabb a megelőzés, amely nem kismértékben a munkáltató felelőssége. Az egyes dolgozók fontosságának, jelentőségének érzékeltetése a legfontosabb. Biztosítani kell a szakmai fejlődés lehetőségét, a motiváció folyamatos fenntartását. Ha lehetséges, támogató rendszereket kell létrehozni, például csoportértekezletek, személyes konzultációk formájában” - írta a cikk orvos szerzője.

http://www.webbeteg.hu/cikkek/psziches/3284/a-kieges-burnout-szindroma

 

július 19.

 

A pedagógusok béremelése az apropó?

A gazdasági bizottság elnöke (Fidesz) szerint nem lehet igazságtalannak nevezni, hogy 948 ezer forintra nő a képviselői tiszteletdíj. Bánki Erik a pedagógusok és az egészségügyi dolgozók béremelését hozta példaként. Bár a tanárok béremelésével kapcsolatban a kormány sokszor elmondta, hogy fizetésük átlagosan 50 százalékkal emelkedik, ez az életpályamodell miatt közel sem azt jelenti, hogy minden pedagógus fizetése ennyivel nőtt. Az Eduline számolta ki, hogy tavaly októbertől hány forinttal kereshetnek többet az iskolai dolgozók: mint kiderült, a középfokú végzettségűek mindössze néhány száz forintos emeléssel számolhatnak, egy 15-17 éve dolgozó iskolai dolgozó például bruttó 176 021 helyett 176 610 forintot kaphat.

https://24.hu/belfold/2018/07/19/kepviselok-fizetesemeles-tanarok-apolok/

 

Van, akinek 674 ezerrel nő a havi fizetése

Kövér László házelnök például az eddigi 1,7 milliós fizetése helyett 2,4 millió forintot kereshet majd a jövőben. Ez 674 ezer forintos emelésnek felel meg.

http://hvg.hu/gazdasag/20180719_Van_olyan_politikus_akinek_674_ezer_forinttal_no_a_fizetese_a_megszavazott_emeles_utan

 

Szingapúr: a „kis tigris” az oktatásban is élre tör

A finn oktatási rendszer csodálata közben az észt modell is az élvonalba küzdötte magát. Ám mindkét ország oktatását lekörözi Szingapúr, amely mind ez ideig inkább gazdasági teljesítménye miatt volt kirakatban. 564, 556, 535 – ennyi pontot értek el a szingapúri diákok a 2015-ös PISA-felmérésen matematikából, természettudományból és szövegértésből. Ezzel az eredménnyel mindhárom tárgyból az első helyet szerezték meg, megelőzve egyebek között az évek óta a világ élvonalába tartozó hongkongi, japán vagy észt társaikat. Miközben nálunk a magyar fiatalok csalódást keltő eredményeinek elemzése uralja a közbeszédet, sokkal kevesebb figyelem összpontosul arra, hogy a különböző nemzetközi felméréseken (így a szintén mérvadó TIMSS-en is) miért mindig a szingapúri tanulók tarolnak, és vajon mit lehet átvenni a szingapúri modellből.

http://tantrend.hu/hir/szingapur-kis-tigris-az-oktatasban-elre-tor

 

Élménysuli digitális eszközökkel

A tanárok megkönnyebbülnek, ha azt hallják, nem digitalizált órákat kell tartaniuk, hanem megkeresni azokat a momentumokat a tanításban, ahol a digitális eszközök használatával és a korszerű tanulásszervezési módok - pármunka, csoportmunka - révén az órák színesebbé válnak. Erről beszélt a Komplex Alapprogram digitális alprogramjának vezetője, Racskó Réka a jelenleg is folyó tanári továbbképzések kapcsán. „Mindenekelőtt mentorált innovációt kínálunk a pedagógusoknak, módszertani eszköztárat kapnak, emellett szakmai támogatói rendszert hozunk létre, amely az elektronikus kapcsolattartás mellett a személyes találkozásokon alapuló munkaformákra is épít, segítve a tanárokat, ha elakadnak valahol. Ez komoly motivációs bázis, amely biztosítja a hosszú távú fenntarthatóságot.” A későbbiekben a pedagógusok segítő hálózatot alkotva képezhetik tovább magukat - olvasható a lapban.

http://magyarhirlap.hu/cikk/123687/Elmenysuli_digitalis_eszkozokkel

 

„Köszönöm azoknak a tanáraimnak is, akik megszégyenítettek és kinevettek”

Csaknem 10 ezer megosztásnál jár a diszlexiás és diszgráfiás Simon Dániel Facebook-posztja. A minap vette át diplomáját, és köszönetet mondott az őt gúnyoló tanároknak is. „Az SNI-s gyerekek nem degeneráltak, nem retardáltak, csak sajátos a tanulási igényük. Egyetemen már csak egy hallgató leszünk, olyan mint mindenki más. Sokszor el is felejtettem, hogy diszes vagyok. Ezáltal is mindenkit bíztatva a továbbtanulásra. Kitartást!"

http://hvg.hu/itthon/20180719_diszlexia_simon_daniel_diploma?s=hk

Előzmény:

https://abcug.hu/evekig-cikiztek-a-tanarai-megis-lediplomazott-a-diszlexias-fiu/

 

Új pedagógiai módszerek testnevelőknek, gyógytestnevelőknek

Tolna megyében, a döbröközi általános iskolában új pedagógiai módszert alkalmazott Törő Mária tanító és Vezér Katalin gyógytestnevelő  tanár. Egy tanórán belül szorosan együttműködve foglalkoznak a gyerekek fejlesztésével. A TanTrend portálnak mutatták be ezt a modellt. „A szakmai napokon a szakemberek visszajelzései megerősítettek bennünket, hogy jó irányba haladunk. Hisszük, hogy az új módszer hatékony lesz a gyermekek mozgásfejlődése érdekében és bízunk benne, hogy a szakma ezt felismeri és elfogadja”.

http://tantrend.hu/hir/ketten-egyutt-kettanaros-modell-testneveles-gyogytestneveles-oran

 

„Anyuka, ha otthon van a kicsivel, a nagyot ne hozza nyáron oviba”

2018-ban ez a mondat több intézményvezető és intézményi dolgozó szájából elhangzik. Jogilag nyilván senki nem mondhat ilyet, az óvónő sem javasolhatja az anyának, hogy óvodaköteles gyerekét nyitvatartási időben ne vigye be az intézménybe. Mégis ott tartunk, hogy szerintük, ha valaki 24 órában csak anyuka, tehát nem dolgozik, erre hivatkozva diszkriminálni lehet. Egy olvasó írását közölte a portál.

https://wmn.hu/wmn-life/49068-anyuka-ha-otthon-van-a-kicsivel-a-nagyot-ne-hozza-nyaron-oviba

 

Tízmilliárdokért törne előre a kormány a nemzetközi listákon

A kormány megközelítőleg 30 milliárd forintot fordított a magyar egyetemek nemzetközi elismertségének javítására – derült ki az Emmi Népszava érdeklődésére küldött tájékoztatásából. A lap értesülései szerint az egyetemek számára azt határozták meg célként, hogy teljesítményükkel és nemzetközi kapcsolatrendszereik erősítésével próbáljanak meg minél előkelőbb helyezéseket elérni a különböző nemzetközi rangsorokban.

http://nepszava.hu/3002075_tizmilliardokert-nyomakodna-elore-a-kormany-a-nemzetkozi-listakon

 

A hallgatók többsége dolgozna

A felsőoktatásban tanuló diákok harmada megélhetési költségei előteremtéséért dolgozik a tanulmányai mellett, a szüleikkel élőknek havi 85 ezer forint, a kollégiumban élőknek pedig 73 ezer forint kiadásuk van egy hónapban - derült ki az Oktatási Hivatal felméréséből.

https://www.vg.hu/kozelet/kozeleti-hirek/a-hallgatok-tobbsege-nem-folytathatna-tanulmanyait-ha-nem-dolgozna-2-1003044/

 

Új szakgimnázium nyílik ősztől Budapesten

A hirdetés szerint még lehet jelentkezni. „2018 szeptemberében nyitja meg kapuit, de máris 12 OKJ-s szakképzés közül tudsz nálunk választani, elsősorban kereskedelmi, logisztikai, pénzügyi, turisztikai és informatikai területen” – olvasható a honlapon.

http://kulkergimi.hu/

 

A kormány a közszolgáltatásban dolgozókat építené le

Sokadszorra lóg a levegőben a közszféra drasztikus leépítésének lehetősége. A versenyszféra most épp a hivatalnokokban látja a munkaerőhiány orvosságát, és nyilván a kormány is szívesen csökkentene kiadásokat, mert azok minden erőfeszítés ellenére folyamatosan nőnek az állam méretével együtt. A közszférában dolgozók szerint viszont a fejétől bűzlik a hal, a közigazgatás teteje az állami cégekkel együtt egyre burjánzik, míg a közszolgáltatásokban dolgozókból valójában hiány van. A hiány onnan is leolvasható - mondta Boros Péterné, az MKKSZ elnöke -, hogy a költségvetés 680 ezer főt engedélyez a humán közszolgáltatási területen, ehhez képest csak 610 ezer betöltött állás van, ami nem éppen arról árulkodik, hogy további leépítésekre lenne szükség, sok helyen már így is napi 10-12 órákat dolgoznak a közalkalmazottak 8 óra helyett.

http://nepszava.hu/3002127_brutalis-mereture-dagadt-az-allami-vizfej-a-kormany-a-lerohadt-kozszolgaltatasokban-dolgozokat-epitene-le

 

Súlyosan eltorzult értékek közt élünk

Keresztény vezető szakirányú továbbképzés indul a Kaposvári Egyetemen. A képzés irányítója szerint egyre több vállalkozás alkalmazza működése során a Biblia tanait. A keresztény közgazdaságtan posztgraduális elsajátítása pedig évek óta folyik a Budapesti Corvinus Egyetem segítségével. Létező fogalmakról van szó vagy csak politikai divatról? Deák Dánielt, a Corvinus egyetem kutatóprofesszorát kérdezte a 168 óra.

http://168ora.hu/itthon/pogany-keresztenyseg-sulyosan-eltorzult-ertekek-kozt-elunk-153117

 

július 20.

 

A kormány folytatja az oktatási reformokat

Bódis József, az Emmi államtitkára a Magyar Időknek adott interjút: a kérdésre, melyek a hangsúlyos célok, azt válaszolta: „A köznevelési rendszer egyik hangsúlyos célja, hogy az oktatás esélyteremtő szerepének erősítésével javítsa a fiatalok képzettségi szintjét, hozzájárulva ezzel az esélyeik javításához, a foglalkoztathatóságukhoz, a társadalmi szolidaritás, felzárkózás további erősítéséhez, a polarizálódás elleni küzdelemhez. Az oktatás átalakítására vonatkozó eddigi intézkedéseinket a szakszervezetek, a Köznevelés-stratégiai Kerekasztal és munkacsoportjainak bevonásával, a pedagógusok érdemi közreműködésével végezzük.” Szó volt a pedagógushiányról, a fiatalok megtartásáról. Az ezt firtató kérdésre jelezte: „Az eddigi intézkedések, vagyis a Klebelsberg képzési ösztöndíj, valamint a pedagógus-életpálya bevezetése és ezzel a hivatás megbecsültségének növelése is ezt a célt szolgálja. Mindezek hatására nőtt a felsőoktatásban a pedagógusképzésben részt vevők létszáma. A végzett hallgatók száma jelenleg évente csaknem négyezer fő, és ez a szám a következő években várhatóan évi 4-5 ezer fő között alakul.”

https://magyaridok.hu/belfold/a-kormany-folytatja-az-oktatasi-reformokat-3312011/

 

Rövidesen kész a Nat tervezete, decemberig finomítják

Augusztus elejére elkészül a Nemzeti alaptanterv tervezete, szeptember elsejére pedig a véglegesnek szánt változat, melyet még év végéig lehet finomítani. Így a kormányzati ígéretnek megfelelően a következő tanévben meg is kezdődhet az alkalmazása – értesült a Magyar Hírlap. A cikk szerint az új alaptantervvel nagyobb szakmai szabadságot és az azzal járó nagyobb felelősséget kapnak a pedagógusok.

http://magyarhirlap.hu/cikk/123783/Szeptemberre_kesz_a_Nemzeti_Alaptanterv_tervezete_decemberig_meg_finomitjak

Augusztus 6-ra elkészül a Nemzeti alaptanterv - mondta Kásler Miklós miniszter a TV2-n. A pontosítások és véleményezések után 2019 szeptemberétől életbe is léphet.

https://index.hu/belfold/2018/07/19/budapest_szuperkorhaz_nemzeti_alaptanterv_kasler_miklos_emmi/

 

Jók az érettségi eredmények

3,67-es összesített átlaggal zárták a diákok a tavaszi érettségi vizsgákat, ilyen jó eredmény a kétszintű érettségi rendszer bevezetése óta nem született - derült ki az Oktatási Hivatal nyilvánosságra hozott adataiból.

http://eduline.hu/erettsegi_felveteli/2018/7/20/erettsegi_eredmenyek_2018_YYIMGG#utm_source=hirkereso&utm_medium=listing&utm_campaign=hirkereso_2018_7_20

 

Kínában is bevezetik Polgár Judit oktatási sakkprogramját

A Sakkpalotában részt vevő magyar gyerekek 40 százalékkal jobb eredményt értek el a tantárgyi kompetencia teszteken. Az ázsiai országban az óvodás- és iskoláskorú gyermekek is megismerkedhetnek az oktatási programmal.

http://168ora.hu/eletmod/kinaban-is-bevezetik-polgar-judit-oktatasi-sakkprogramjat-153251

 

Több tízezer diák dolgozik a Pénzügyminisztérium programjában

Már több mint 20 ezren vesznek részt a Pénzügyminisztérium által meghirdetett nyári diákmunka programban, akiknek a száma augusztus végére meghaladhatja a 30 ezret is - mondta Varga Mihály pénzügyminiszter az MTI-nek.

http://eduline.hu/kozoktatas/2018/7/20/diakmunka_2018_XA6KJ1