Lapszemle 2018. szeptember 21. Nézőpontok a tanárhiányról
Szeptember 16.
"Azt mondjuk a diákoknak: a világ egy nagy, megismerhető lehetőség, nyissák ki rá érzékelő csápjaikat"
Szakképzés, nyelvtanulás, a munkaerő-piachoz való minél jobb és gyorsabb alkalmazkodás, a világra való nyitottság és naprakészség. Beszélgetés Salusinszky Andrással, a Külkereskedelmi Szakgimnázium igazgatójával.
https://www.szeretlekmagyarorszag.hu/szakmat-es-nyelvtudast-ad-a-kulkergimi/
Szeptember 17.
Nincs elég tanár, de valaki mindig megtartja az órát
A birtokunkba került hivatalos adatok alapján a múlt héten azt írtuk: augusztus végén 4325 betöltetlen pedagógus álláshely volt a Klebelsberg Központ által fenntartott állami általános iskolákban és gimnáziumokban. A Klebelsberg Központ a cikk megjelenés után azt állította: ezek nem valós adatok, sőt szerintük "vélhetően kifejezetten álhírterjesztés céljából" közöltük őket. Mi pontos számokat hoztunk nyilvánosságra, amit azzal igyekeztek cáfolni, hogy "a Klebelsberg Központ információi alapján az országos - mintegy 170 ezer fős - pedagóguslétszám legfeljebb 1-2 %-a betöltetlen".
Ennyit keresnek a pedagógusok 2018-ban: szó sincs 330 ezer forintos nettó bérről
Az oktatási államtitkár a rendszerváltás óta eltelt 28 év legnagyobb pedagógusbér-emeléséről beszél, míg az Eduline-nak nyilatkozó tanárok és tanítók fizetésük értéktelenedéséről. Tényleg 335 ezer forintot vihet haza egy tapasztalt pedagógus? Tiszta vizet öntünk a pohárba.
Ettől félhetnek a beszállítók
A magyar gazdaságban tapasztalható munkaerőhiány egyik oka, hogy egy demográfiai hullámvölgy miatt százezerrel kevesebb diák jelenik meg a középfokú oktatásban, mint öt évvel ezelőtt, 14 ezerrel kevesebb a gimnáziumban tanulók száma és 86 ezren “tűntek el” a szakképzésből – mondta Dunai Péter, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara főtitkára Szombathelyen, a III. Vas megyei karrierhét megnyitóján.
http://www.jarmuipar.hu/2018/09/ettol-felhetnek-beszallitok/
Ez egy gyerekközpontú tanterv, csak a politika el ne rontsa
Ahogy az várható volt, komoly vitát váltott ki a tanévkezdésre időzítve megjelenő új Nemzeti alaptanterv tervezete. Kásler Miklós szakminiszter azt mondta, a legkiválóbb szakemberek készítették a NAT-ot, a Miniszterelnökséget vezető Gulyás Gergely viszont azt hangsúlyozta, hogy ebben a formában biztosan nem lép életbe. Oktatáskutatók vitatkoztak róla a Facebookon, Nahalka István szerint a tervezet nem hoz komolyabb változást, és Radó Péter is ezen a véleményen volt, kiemelve, hogy nem változik az iskolai autonómia foka.
Mobil az iskolában - áldás vagy átok?
A közfelfogás szerint az okostelefonok elvonják a diákok figyelmét nemcsak a tananyagról, hanem egymásról is, ugyanakkor olyan fogalmak születnek, mint az e-learning vagy az m-learning, azaz a digitalizáció és a mobileszközök használata tanulási, oktatási célokra.
Határon túli iskolákat újított fel a magyar kormány
A diaszpórában működő hétvégi magyar iskolák a magyar oktatási hálózat részei, fenntartásuk és megerősítésük ezért nem csak a helyi közösségek feladata, hanem össznemzeti ügy - mondta a nemzetpolitikáért felelős miniszteri biztos vasárnap a Bécsi Magyar Iskola tanévnyitó ünnepségén. Ebben az évben 100 millió forintból 67 diaszpórában működő oktatási intézmény megújulását, programjainak megvalósítását támogatta a kormány.
https://www.sztarklikk.hu/kozelet/hataron-tuli-iskolakat-ujitott-fel-a-magyar-kormany/342315/#
Munka, lakás, oktatás - ezzel itthon tarthatóak a fiatalok
A munka, a lakáshoz jutás és az oktatás kedvező feltételei jelentik a kulcsot a fiatalok szülőföldön maradásához - mondta Varga Mihály pénzügyminiszter.
https://www.hrportal.hu/hr/munka--lakas--oktatas---ezzel-itthon-tarthatoak-a-fiatalok-20180916.html
Szeptember 18.
Fontos a konzultáció, de kell a rendszeres érdekegyeztetés is
Szabó Zsuzsa tegnap immár a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) elnökeként látogatott Szekszárdra. A vezetői tisztet nyáron kapta meg a tagság bizalmából a korábbi alelnök. Így az ágazatot érintő gondok korábban sem voltak ismeretlenek számára.
A PSZ alelnöke BAZ megyében járt
Totyik Tamás, a PSZ alelnöke a PSZ BAZ Megyei Szervezete értekezletén járt és a miskolci Európa Rádiónak nyilatkozott. Beszélt a Nemzeti alaptanterv tervezetéről, a pedagógushiányról is.
https://www.youtube.com/watch?v=cEuEItAnlDQ&feature=youtu.be
Pedagógus Kar elnöke: évi 30 ezer tanár pótlását kellene megoldani
Sok a pályaelhagyó fiatal pedagógus és egyre több az idős kolléga, így a pedagógushiány fokozódni fog – mondta az InfoRádió Aréna című műsorában Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke. Kijelentette: újra kellene gondolni az életpályamodellt.
https://infostart.hu/belfold/2018/09/18/pedagogus-kar-elnoke-ujra-kell-gondolni-az-eletpalyamodellt
Innovációs és Technológiai Minisztérium: szakképzésben a készségekre építve kell oktatni
A szakképzésben a készségekre építve kell oktatni, és szélesíteni kell az oktatás körét, az alapokat, amelyre a specializációt rá lehet építeni – mondta Pölöskei Gáborné, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkára kedden Budapesten, a Budapesti Műszaki és Szakképzési Centrumban (BMSzC).
Növelni akarja a kormány az idegennyelvtudást – jöhetnek a feliratos filmek
A magyarok idegennyelv-tudásának fejlesztését célozza meg a kormány – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium kedden az MTI-vel.
LMP: A kormány beismerte, hogy rossz az oktatáspolitika
Már a kormány is beismerte, hogy rossz irányba halad az oktatáspolitikája – véli Szabó Szabolcs független országgyűlési képviselő. Az LMP frakciójában dolgozó politikus ugyanis a beismerés jelének tartja, hogy egyre több kormánypárti politikus íratja magán-, vagy egyházi iskolába gyermekeit az állami intézmények helyett.
A Prima Primissima idei jelöltjei között L. Ritók Nóra
A magyar oktatás és köznevelés kategóriában A zene mindenkié Egyesületet, Falus Iván pedagógust, egyetemi tanárt és L. Ritók Nóra pedagógust jelölték a díjra.
Döbbenetes hírt kaptak a magyar nyugdíjasok
A legutolsó helyen van Magyarország azon a listán, amely azt értékeli, milyen egy adott országban nyugdíjasként élni. A maximum 100 pontból hazánk mindössze 23-at szerzett, míg a legjobb eredményt elérő Norvégia 65-öt - írja a portfolio.hu.
Szeptember 19.
Nincs egyetértés a tanárhiány okozta problémákról
Csak 1-2 százalékos a tanárhiány, és az előző tanévhez képest nőtt a pedagógusok száma - mondta az InfoRádióban a Klebelsberg Központ elnöke. A szakszervezetek szerint viszont komoly problémákat okozhat, hogy túl kevés a tanár. Az összeállítás idézte a PSZ elnöke, Szabó Zsuzsa minapi interjúját is: ő arra hívta fel a figyelmet, hogy az érezhető tanárhiány nemcsak az oktatók, hanem a gyermekek problémája is. "Lehet mindenféle praktikát elkövetni, lehet helyettesítésben megoldani, összevonni csoportokat, de nem hagyható figyelmen kívül, sem az, hogy a tanárok túlterhelése milyen mértékű lesz ezáltal, sem az, hogy egy gyerek továbbtanulását mennyiben határozza meg az, hogy szakos tanártól tanulhatja-e a tárgyat, amit éppen most nem szakos tanártól tanul, mert valaki más megy be az órára" - vélekedett Szabó Zsuzsa.
https://infostart.hu/belfold/2018/09/19/nincs-egyetertes-a-tanarhiany-okozta-problemakrol
Nem igaz, hogy országos szintű pedagógushiány van
A Klebelsberg Központ azt állítja: nem beszélhetünk országosan pedagógushiányról. Tájékoztatásuk szerint a probléma megelőzésének érdekében megfelelő oktatáspolitikai válaszokkal készülnek, ilyen például a Klebelsberg képzési ösztöndíjprogram és a pedagógus-életpálya.
https://magyaridok.hu/belfold/nem-igaz-hogy-orszagos-szintu-pedagogushiany-van-3494012/
"Érthetetlen, elfogadhatatlan": kiverte a biztosítékot a terv a földajzórák számának csökkentéséről
Érthetetlen és elfogadhatatlan, hogy a földrajz előírt kötelező összóraszámát 7-ről 6-ra csökkentenék az új NAT tervezetének készítői - írja állásfoglalásában a Magyar Földrajzi Társaság.
http://eduline.hu/kozoktatas/2018/9/19/uj_NAT_foldrajz_oraszam_ACVRFU
Egyre nagyobb hátrány egy gyereknek, ha a szülei nem diplomások
Kettészakad a magyar társadalom, és ez világosan látszik már az oktatási egyenlőtlenségekben is. Valószínű, hogy ez nem véletlen, hanem tudatos társadalompolitika.
https://nepszava.hu/3008907_egyre-nagyobb-hatrany-egy-gyereknek-ha-a-szulei-nem-diplomasok
Az idei PISA teszt már a globális kompetenciát is méri
2018-tól a matematikai tudás, a természettudományos ismeretek és a szövegértés felmérése mellett már új készségeket, képességeket és értékeket, az úgynevezett globális kompetenciát is vizsgálja majd az egyes országok – köztük Magyarország – oktatási színvonalát összehasonlító PISA teszt - hívja fel a figyelmet a középiskolások globális kompetenciáját fejlesztő nemzetközi diákcsere-szervezet, az AFS.
http://orientpress.hu/cikk/2018-09-19_az-idei-pisa-teszt-mar-a-globalis-kompetenciat-is-meri
Térségi vizsgálat: a tanárok többsége diszkriminál az órákon
Súlyos következtetésekre jutott egy nemrég zárult, Ukrajna, Szlovákia, Románia és Magyarország tanárait vizsgáló kutatás: a tanárok komolyan diszkriminálják a gyerekeket pusztán nyelvhasználatuk alapján.
https://hvg.hu/elet/20180918_A_tanarok_tobbsege_diszkriminal_az_orakon?s=hk
ITM: a szakképzés és a felnőttképzés a gazdaságot szolgálja
A szakképzés és a felnőttképzés a gazdaságot szolgálja, a szakgimnáziumi képzés akkor tölti be a szerepét, ha a diákok a szakma megszerzése után fejezik be tanulmányaikat – mondta Pölöskei Gáborné helyettes államtitkár Zalaegerszegen. A szakgimnáziumokban négy plusz egy éves képzés folyik, az országos statisztika szerint a gyerekek 46 százaléka érettségi után kimarad a rendszerből, nem fejezi be a szakképzést. A szakképzés csak akkor tölti be a szerepét, ha a diákok szakmával a kezükben fejezik be tanulmányaikat – hangsúlyozta Pölöskei Gáborné. Szerinte a szakgimnáziumok a gimnáziumok alternatívái.
Digitalizált szakképzés az iskolákban
Három Cisco Webex Board eszközt adott át a Budapesti Műszaki Szakképzési Centrumnak tegnap a Hálózati Tudás Terjesztéséért Programiroda Alapítvány, amelyeket egyelőre kísérleti jelleggel használnak egy éven keresztül három iskolában. A várakozások szerint az eszköz komoly fejlődést hozhat az oktatáson belüli kommunikációban, lehetővé teszi például, hogy három szakgimnázium tanulói egy időben bekapcsolódjanak az oktatásba, így a diákok kipróbálhatják a digitális tananyagfejlesztést, készíthetnek videókat, amelyeket megoszthatnak egymással.
https://magyaridok.hu/belfold/digitalizalt-szakkepzes-az-iskolakban-3493790/
Elégedetlenek a budapestiek az iskolák helyzetével
A felmérés szerint a budapestiek 51 százaléka elégedett, 49 százaléka pedig nem az iskolahelyzettel. Az első helyezett Dublinban ez az arány 83-17%.
http://eduline.hu/kozoktatas/2018/9/19/eurostat_adatok_Z518KE
Megváltozott Európa identitása 2. Rész
A világ gyors ütemben zajló – családokat, pedagógusokat és a magyar társadalmat egészében is érintő –, gyökeres változásaira adott válaszok, iránymutatások és változtatási irányok egyes elemei hiányoznak az új Nemzeti alaptantervből.
https://magyaridok.hu/velemeny/megvaltozott-europa-identitasa-2-resz-3489434/
Szeptember 20.
Fórum Veszprémben
A PSZ Veszprém Megyei Szervezete szeptember 20-án tartotta tanévnyitóját. A rendezvényről beszámolt a helyi tv is. Gosztonyi Gábor alelnök a híradónak beszélt a tanárhiányról, arról, hogy sokan mennek nyugdíjba a következő években. Totyik Tamás alelnök jelezte: magasabb iskolai végzettséggel könnyebben lehet elhelyezkedni.
https://www.veszpremtv.hu/tv-musor/nagy-a-pedagogus-hiany/
Pár nap és kiderülhet, mennyi tanár hiányzik az iskolákból
Legkésőbb jövő hétre megtudhatjuk, hogy mennyi tanár is hiányzik a rendszerből – erről beszélt Szűcs Tamás az ATV Start című műsorban. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke ugyanis ekkor találkozik a Klebelsberg Központ vezetőjével.
Ellenállást hirdettek a tanárok az életüket megkeserítő e-naplóval szemben
Egymilliárd forintot költöttek a mai napig hibásan működő, lassú rendszerre.
Csak három hete indult el a 2018/2019-es tanév, amelyben kötelezővé tették az állami iskolák számára az elektronikus napló használatát, máris a Facebookon szerveződnek a lassú és sok hibával működő rendszer ellen a pedagógusok, a szülők és a diákok.
Gyökeresen átalakítaná a szakképzést az MGYOSZ
Komplex javaslatcsomagot dolgozott ki a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) a szakképzés megújításához, a tudásalapú innovatív gazdaság szakképzésének stratégiájához – mondta Futó Péter, a szervezet elnöke sajtótájékoztatón szerdán Budapesten.
https://adozona.hu/altalanos/Gyokeresen_atalakitana_a_szakkepzest_az_MGY_DENN11#rss
https://magyaridok.hu/gazdasag/osztondijjal-tennek-vonzova-a-szakoktatast-3497843/
Miniszteri elismerés a mátészalkai Képes Géza Általános Iskolának
Miniszteri dicsérő oklevelet adományozott a mátészalkai Képes Géza Általános Iskola igazgatója és alkotó közössége részére az Emberi Erőforrások Minisztere nevében a Kultúráért Felelős Államtitkár.
Szeptember 21.
Egyre többen jelentkeznek óvodapedagógusnak
A bölcsődékben dolgozó kisgyermeknevelők száma tizenhét-, a szakképzettek aránya csaknem hat‑, a felsőfokú végzettségűek aránya pedig mintegy tíz százalékkal nőtt 2010-hez képest – közölte Rétvári Bence, a humántárca parlamenti államtitkára. Beszélt arról is, idén a bölcsődék esetében a feladatalapú finanszírozásra tértek át, így 3,5-szeresére emelkedett a működtetésükre szánt költségvetési forrás.
http://magyarhirlap.hu/cikk/128873/Egyre_tobben_jelentkeznek_ovodapedagogusnak
Tizenkét pedagógus mondott fel a Budai Nagy Antal Gimnáziumban
Tizenkét pedagógus, vagyis a tanári kar negyede mondott fel a budafoki Budai Nagy Antal Gimnáziumban – van olyan osztály, amely az osztályfőnökét veszítette el, elment több német- és angoltanár, matematika-, testnevelés- és informatikatanár, ráadásul a felmondást választó tanárok között van két mesterpedagógus is.
Valóban alacsony a tanítók, tanárok megbecsültsége?
Sok pedagógus úgy érzi, hogy alacsony a megbecsültsége. Ezzel kapcsolatban Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke arról beszélt lapunknak, hogy szerinte általában is jellemző, hogy a korábban magas presztízsű szakmák nem pontosan annak a tiszteletnek örvendenek, mint régen. Aáry-Tamás Lajos, az oktatási jogok biztosa pedig úgy véli, hogy bár a szülők azt várják a pedagógustól, hogy dicsérettel neveljenek, ne pedig büntetéssel, de fordítva ez már kevés esetben valósul meg, mert nincs meg annak a kultúrája, hogyan dicsérjük a tanítót és a tanárt.
https://magyaridok.hu/belfold/valoban-alacsony-a-tanitok-tanarok-megbecsultsege-3490862/
A Magyar Időkben megfejtették, hogy nem az alacsony fizetések vagy a magas óraszámok jelentik a problémát a magyar oktatásban
Sok pedagógus úgy érzi, alacsony a megbecsültsége – szemlézte a Magyar Idők pénteki lapszámának (írásunk megjelenésekor online verzióban még el nem érhető) cikkét a Magyar Narancs. A kormányközeli lap szerint nem az óraszámok, a fizetés, a befektetett pénz a gond, hanem az, hogy a tanárok nem tudják, mennyire szeretik őket.
A színvonalasabb, korszerűbb oktatásért dolgoznak Pápán
A Gyurátz Ferenc Gondolkodó Kör legutóbbi összejövetelén Egyházi Andrea tankerületi igazgató tartott előadást a Pápai Tankerületi Központ elmúlt évekbeli munkájáról, terveiről, innovációról hétfőn az evangélikus látogatóközpontban.
Sok diák iskola mellett is dolgozik
A nyáron munkát vállaló diákok 60-70 százaléka a szorgalmi időszakban is dolgozik - mondta az InfoRádiónak a Meló-Diák iskolaszövetkezet cégvezetője.
https://infostart.hu/gazdasag/2018/09/21/sok-diak-iskola-mellett-is-dolgozik
Visszaadna az állam egy iskolát Csongrád megyében
Egykor Pusztamérges büszkesége volt, most sem az államnak, sem az egyháznak nem kell a szakképzőnek épült iskola.
https://hvg.hu/gazdasag/20180921_Visszaadna_az_allam_az_iskolat_egy_csongradi_falunak?s=hk
Csaknem 500 millió forintos fejlesztés a Békéscsabai Szakképzési Centrumban
Csaknem 500 millió forintos ráfordítással kívánják fejleszteni a szakképzésben tanulók alapkészségeit, növelni a képzés eredményességét és csökkenteni a végzettség nélküli iskolaelhagyók arányát a Békéscsabai Szakképzési Centrumban (BSZC) – mondta az intézmény főigazgatója Az eredményes Békéscsabai Szakképzésért nevű, az unió által is támogatott, 2020-ig szóló projekt indító rendezvényén csütörtökön, Békéscsabán.
Szeptemberben Budapest a szakmák fővárosa lesz
A világ egyetlen országa sem lehet versenyképes, ha nem áll mögötte megfelelő képzettségű és tudású szakemberréteg. Ezt felismerve a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara évek óta azért dolgozik, hogy javítsa és korszerű tudással töltse fel a szakképzési rendszert.
http://eduline.hu/egyeb/2018/9/14/Szeptemberben_Budapest_a_szakmak_fovarosa_l_X2JJHE
A székelyudvarhelyi RMDSZ szerint kettős mércét alkalmaz a román oktatási minisztérium
A Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) székelyudvarhelyi szervezete szerint kettős mércét alkalmaz a román oktatási minisztérium, amikor szeparatista jellegű politikai megnyilvánulásnak tekinti és elítéli, hogy a helyi Palló Imre Művészeti Szakközépiskola diákjai az iskola udvarán az egykori Nagy-Magyarország térképét rajzolták fel, de nem kifogásolja a román iskolák által centenáriumi vizuális elemként használt, Besszarábiát is magába foglaló térképeket Nagy-Romániáról.