Lapszemle 2019. február 15.
PSZ - Heti lapszemle
2019. február 15.
A PSZ is kiállt az MTA függetlensége mellett. Külföldre küldené a kormány nyelvet tanulni a középiskolások egy részét, de még sok a kérdőjel. Az ITM korrigálna a szakképzés rendszerén. További részletek a heti lapszemlében.
február 9.
Idén is gyenge volt a matek a középiskolai felvételin
Kevesebb pontot szereztek a nyolcadikosok az idei középiskolai központi felvételin, mint a tavaly felvételiző általános iskolások. Az Oktatási Hivatal oldalán közzétett előzetes adatok szerint a maximális 100 pontból átlagosan 49,5 pontot gyűjtöttek azok a nyolcadikosok, akik január 19-én kitöltötték a felvételi tesztet magyarból és matematikából.
Több intézménybe is lehet jelentkezni
Több középiskolába is jelentkezhetnek a továbbtanulás előtt álló általános iskolások - hívta fel a figyelmet az Oktatási Hivatal Köznevelési Programok Főosztályának vezetője.
A térlátás vizsgálata áttörés az autista gyerekek fejlesztésében
Egy új, az emberi térlátást vizsgáló teszt segítségével magyar kutatók tanulásban és értelmileg akadályozott gyerekek számára találtak olyan kommunikációs csatornát, amely olyan jól működik, mint ép társaiknál. Ezen keresztül, megfelelő oktatási tartalmak kidolgozása után hatékonyabb fejlesztés érhető el náluk - mondta a Magyar Nemzetnek adott interjúban Páli Jenő agykutató, a biológiai tudományok doktora.
február 10.
Többen jelentkeznek tanárnak, majd egy multinál kötnek ki
Bár a kormány sikertörténetről beszél, a szakmai szervezetek időnként lehűtik a kedélyeket: ennyi jelentkező sem elég a tanárképzésben ahhoz, hogy megszüntesse a súlyosbodó tanárhiányt. A lemorzsolódás ugyanis jelentős - hívta fel a figyelmet a Nemzeti Pedagóguskar a tanév elején közzétett helyzetértékelésében, amely arra is kitért, hogy nagyon sok a pályaelhagyó. A Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája azt javasolja: az egyetemisták szakmai gyakorlatát is vegyék figyelembe, amikor a tanárok „ledolgozott” éveivel kalkulálnak, így a pályakezdők egy évvel hamarabb léphetnének tovább a valamivel magasabb fizetéssel járó Pedagógus I. kategóriába.
Kétszer két hétre külföldre küldenék a gimnazistákat
A kormány minden gimnáziumi és szakgimnáziumi tanulói számára kétszer, a 9. és a 11. évfolyam után biztosítja a kéthetes külföldi nyelvtanulás lehetőségét - ezt jelentette be Orbán Viktor.
https://hvg.hu/itthon/20190210_Orban_ketszer_ket_hetre_kulfoldre_kuldi_az_iskolasokat?s=hk
február 11.
Népszerűsítik a szakmákat
„Meg kell találni azokat a kommunikációs eszközöket, amelyekkel el tudjuk érni a fiatalokat. Tudatosítani kell bennük, hogy érdemes a szakképzést választaniuk, továbbá, hogy nemcsak a gimnázium, hanem a szakgimnázium is életpályát, karrierutat jelenthet számukra” - mondta a Magyar Hírlapnak Kucsák László, a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal elnöke. Az infrastrukturális feltételek javítására már most is zajlanak programok, jelenleg minden második centrumban történik valamilyen fejlesztés. Fontos azzal is foglalkozni, hogy a szakembergárdát milyen módon tudják a pályán tartani, illetve, hogy miként tudják megoldani az utánpótlást.
http://magyarhirlap.hu/cikk/140377/Nepszerusitik_a_szakmakat
Felértékelődőben a duális képzés
Mind a klasszikus képzési ösztöndíj, mind a szociális ösztöndíj stagnált 2007 óta. Most mindkettőt sikerült lépcsőzetesen negyven százalékkal emelni - nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Horváth Zita felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár. A duális képzés elsősorban gazdaságtudományi, agrár-, informatikai és műszaki területen valósult meg, amelynek előnye, hogy a diák nemcsak gyakorlatot tud könnyen szerezni, kölcsönös bizalom esetén akár biztos munkahelyet is. Jelezte azt is: nemzetközi trend, hogy a mérnöki, természettudományi, informatikai diplomásokra nagy az igény. Ugyanakkor annyira bonyolultak a társadalmi változások, hogy a bölcsészek, társadalomtudósok ismeretére is nagy szükség van.
https://magyarnemzet.hu/belfold/felertekelodoben-a-dualis-kepzes-4245443/
Fizessék ki a túlórapénzt – ezt kéri a PDSZ a munkáltatóktól
Levelet küld a tankerületi központoknak és a szakképzési centrumoknak a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete: azt kéri a pedagógusok munkáltatóitól, fizessék ki a túlórákat.
http://eduline.hu/kozoktatas/20190211_PDSZ_tulorak_level
A PDSZ csatlakozna az MKKSZ és a SZEF sztrájkfelhívásához
Nagy Erzsébet, a szakszervezet választmányi tagja elmondta: készek bárkivel együttműködni, aki sztrájkot szervez és egyetért a követeléseikkel. „A PDSZ egyeztetést kezdeményez a sztrájkbizottságokkal a sztrájkkövetelések, valamint a PDSZ sztrájkbizottságának és az MKKSZ, továbbá a közszolgálati sztrájkbizottság munkájának összehangolásáról - olvasható közösségi oldalukon.
Az FDSZ is kiáll a Magyar Tudományos Akadémia mellett
A Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezete elnöksége mély felháborodását fejezte ki, amiért Palkovics László miniszter elvonta az MTA kutatóintézeteinek állami támogatását. A kormány érdemi egyeztetés nélkül, a törvényeket felülírva tartja vissza a jogosan járó pénzt. „Ezen intézkedést nyílt politikai támadásnak, zsarolásnak tartjuk, amely bizonytalanságot kelt a dolgozókban, ellehetetleníti a hosszú távú kutatói tevékenységet és a normális működést”.
Mások is aggódnak az MTA-ért
Aggodalommal követi a Magyar Tudományos Akadémiával kapcsolatos fejleményeket a CEU - írta közleményében az intézmény. A demokratikus alapjogok fokozatos korlátozását érzékelve úgy látják, az MTA-n dolgozó kollégáik kutatási szabadsága és hivatása is egyre nagyobb veszélyben van. A kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem vezetősége és a szintén kolozsvári Nemzeti Kisebbségkutató Intézet kutatói is közleményben adtak hangot aggodalmuknak a Magyar Tudományos Akadémia és kutatóintézeti hálózata körül kialakult bizonytalanság miatt.
https://nepszava.hu/3025095_a-ceu-es-erdelyi-intezmenyek-is-aggodnak-az-mta-ert
Kormánypárti professzorok is beszálltak a vitába
A Professzorok Batthyány Köre azt javasolja: az MTA, valamint az Innovációs és Technológiai Minisztérium közösen hozzon létre egy alapítványt, amely átveszi az akadémiai intézethálózat fenntartását és működtetését. A levelet Náray-Szabó Gábor küldte el Palkovics László miniszternek, illetve Lovász Lászlónak, az MTA elnökének.
https://168ora.hu/itthon/a-kormanyparti-professzorok-is-beszalltak-a-kormany-mta-vitaba-163395
Új vagyonkezelői alapítvány a Corvinuson
Az egyetem versenyképességének növelése a célja annak a vagyonkezelői alapítványnak, amely Maecenas Universitatis Corvini Alapítvány néven, az új működési modell alapján jön létre a Budapesti Corvinus Egyetem fenntartójaként. A törvényben - külföldi példák alapján - az alapítvány számára kötelező tőkeminimumot írtak elő, ez 600 millió forint. A működés további garanciális elemeit is tartalmazza az új jogszabálytervezet, így a magasabb létszámú kuratóriumot, kötelező könyvvizsgálat és felügyelőbizottság működtetése mellett a vagyonellenőr szerepét.
Bölcsődei helyek: Novák Katalin nem emlékszik korábbi ígéreteire
A Bölcsődei Dolgozók Szakszervezeténél kételkedve fogadták a miniszterelnök bejelentését a helyek számának növelésére. A szakszervezet szerint ugyanis a korábbi, évekkel ezelőtt tett ígéretek sem teljesültek.
https://nepszava.hu/3025116_bolcsodei-ferohelyek-novak-katalin-nem-emlekszik-a-korabbi-igeretre
Elindult a mentorprogram
Egyetemisták segítik szeptembertől négy megyében a hátrányos helyzetű általános iskolásokat. A programot első körben Baranya, Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Hajdú-Bihar megyében, 50 kiválasztott általános iskolában indítják. A jelentkező mentorok féléves egyetemi kurzuson készülhetnek a terepmunkára.
https://profitline.hu/Elindult-az-egyetemi-mentorprogram-389331
OH: február 15-ig lehet jelentkezni tavaszi érettségi vizsgákra
Az Oktatási Hivatal tájékoztatása szerint ebben az időszakban az érettségizők rendes, előrehozott, szintemelő, kiegészítő, ismétlő, pótló, valamint javító vizsgát tehetnek.
Nem csupán nyáron dolgoznának a diákok
A Meló-Diák Alföld iskolaszövetkezet közép- és felsőfokú oktatásban részt vevő tanulók körében készített munkavállalással kapcsolatos kutatást, amelyből az is kiderült, hogy egy héten hány napot dolgoznának szívesen a diákok és mire gyűjtik leginkább a pénzt.
https://www.hrportal.hu/hr/nem-csak-nyaron-hajlandoak-dolgozni-a-diakok-20190211.html
Ingyenes önvédelmi oktatást szerveznek a XII. kerületben
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a Hegyvidéki Önkormányzat és a MoM Sport támogatásával februári vasárnapokon tartandó önvédelmi oktatáson vehetnek részt az érdeklődők. A részvétel a Hegyvidéken élőknek ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A kezdeményezést egy futónőt ért támadás miatt indították. Mindez hasznos lehet diákoknak, de másoknak is.
Félmilliárdos támogatás külhoni iskoláknak
Ötszáz millió forintra emelte a nemzetpolitikai államtitkárság azt a pályázati keretet, amelyet 2019-ben kifejezetten a diaszpórában működő magyar szervezetek és hétvégi magyar iskolák között osztanak szét, mert ezek az intézmények az elmúlt időszakban egyre erősödtek, és nagyban hozzájárulnak a diaszpórában élők identitásának megtartásához és erősítéséhez - mondta a nemzetpolitikáért felelős miniszteri biztos.
február 12.
Szolidaritási nyilatkozat: a PSZ is kiáll az MTA függetlensége mellett
A Pedagógusok Szakszervezete - csakúgy, mint más szervezetek - aggodalommal figyeli azokat a törekvéseket, amelyek veszélybe sodorják az MTA kutatóintézeteinek állami támogatását, sértve a kutatás szabadságát. A PSZ tiltakozik az MTA kutatási szabadságát és autonómiáját korlátozó intézkedések ellen - olvasható a kiadott közleményben, amely elérhető a honlapon és a Facebook oldalunkon.
https://pedagogusok.hu/hir/3687/a-pedagogusok-szakszervezete-is-kiall-az-mta-fueggetlensege-mellett
Átvette:
http://os.mti.hu/hirek/141291/a_pedagogusok_szakszervezetenek_kozlemenye
http://www.atv.hu/belfold/20190212-a-pedagogusok-szakszervezete-kiall-az-mta-mellett/hirkereso
Vagy az autonómiánkat adjuk fel, vagy mindenkit
A minisztérium olyan helyzetbe hozta az MTA vezetését, amelyben csak rossz választás létezik - vélekedett az akadémiai kutatóhálózat egyik munkatársa. A Hallgatói Szakszervezet tagja szerint egészpályás letámadás történik a tudomány szabadsága ellen. Beszámoló az élőláncos tiltakozásról.
https://nepszava.hu/3025219_vagy-az-autonomiankat-adjuk-fel-vagy-mindenkit
Haladéktalanul tárgyalásokat kér az MTA elnöksége
Az akadémikusok felkérték a minisztert: biztosítsa a kutatóhelyek törvényben garantált alapfinanszírozását.
https://infostart.hu/belfold/2019/02/12/haladektalanul-targyalasokat-ker-az-mta-elnoksege
Pontokba szedték, mit kell tudni az akadémiai átszervezésről
A kormány szerint csak az politizálhat, akit a választók megválasztottak, vagyis a pártok. Palkovics László viszont úgy látja, az MTA is politizál. A kormány nem bocsátja meg nekik, hogy jogászaik felemelték szavukat a közigazgatási bíróságok ellen, hogy támadták Matolcsy György jegybankelnök gazdaságpolitikáját, óvatosan ugyan, de az elnök kiállt a CEU mellett és a tudomány függetlenségéről beszél.
https://www.valaszonline.hu/2019/02/12/mi-tortenik-az-akademiaval-mta-hatter/
Inotai András: A politika nem foglalkozzon a tudománnyal
A Magyar Tudományos Akadémia és kutatóintézeti hálózatának felszámolása helyrehozhatatlan károkat okoz az országnak - mondta a Népszavának Inotai András közgazdász, a tudományok doktora, aki 1967-től dolgozott akadémiai kutatóintézetben.
Az ITM szerint hangulatkeltés folyik az MTA átalakítása körül
Teljesítményalapú finanszírozásra van szükség a Magyar Tudományos Akadémiánál, mert Magyarország a nemzetközi innovációs rangsorokban és a szabadalmak számát tekintve is lemaradásban van - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium. A szaktárca szerint szakmai párbeszéd helyett hangulatkeltés folyik az MTA átalakítása körül.
A Pesti Srácok szerint ideje búcsúzni a posztszovjet akadémiától
A kormánypárti portál szerint az MTA állam az államban, nem szabadult meg a posztszovjet szerkezetétől, ám most itt az idő…
Nyelvoktatás: áttörés jöhet a kormány tervével, a kéthetes tanfolyammal! Menjenek a tanárok is!
Üdvözöljük, hogy a diákok külföldi nyelvtanfolyamon vehetnek részt, a programot érdemes lenne kiterjeszteni nyelvtanárokra is - reagált a Magyar Hírlapnak a kormányfő bejelentésére a Nyelviskolák Szakmai Egyesületének alelnöke.
http://magyarhirlap.hu/cikk/140546/Nyelvoktatas_attores_johet
Tudnivalók a külföldi nyelvtanfolyamokról
Évente 140 ezer diákot érint és 90 milliárd forintba kerülhet a 9. és a 11. évfolyamra járó tanulók kétszer kéthetes külföldi nyelvi kurzusa - közölte Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere budapesti sajtótájékoztatón. Bódis József államtitkár elmondta: a program részleteit még nem dolgozták ki, de pályázati rendszert terveznek, amelyben csoportos iskolai és egyéni pályázásra is lesz majd lehetőség. Közölte: az iskolai csoportok kiutazásánál szempont, hogy a diákokat családoknál szállásolják el, hogy minél több lehetőségük legyen idegen nyelven kommunikálni.
http://eduline.hu/nyelvtanulas/20190212_Ingyenes_kulfoldi_nyelvtanfolyamok_reszletek
A szakképző iskolák felét fejlesztették az elmúlt két évben
A szakképzés vonzó környezetének kialakítása érdekében az elmúlt két évben a 381 intézmény csaknem felében valósult meg fejlesztés - mondta az Innovációs és Technológiai Minisztérium szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkára Komáromban. Pölöskei Gáborné szerint felkészült pedagógusok nélkül nem lehet minőségi képzési rendszert működtetni. Ehhez meg kell teremteni annak lehetőségét, hogy a gyakorlati szakemberek alkalmanként órákat adhassanak az iskolában, a szakmai tanárok és gyakorlati oktatók továbbképzése pedig vállalati környezetben is megvalósulhasson.
A szakszervezetek kiléptek a fényre
Lökést adott a mozgalomnak az Audi dolgozóinak sikeres sztrájkja: az iparban egyre többen lépnek be az érdekképviseletekbe, naponta érkezik igény tagszervezet alapítására is. Országosan nem erős a szakszervezetek támogatottsága: a munkavállalók 10 százaléka tagja valamelyik érdekképviseletnek. Az ipari cégeknél ugyanakkor több helyen működnek 70-75 százalékos belépési aránnyal szakszervezetek. A sztrájkolók példáját most sokan követnék.
https://nepszava.hu/3025117_szakszervezetek-ideje-kileptek-a-fenyre-es-sikerrel-fenyitik-a-multikat
Soha többé ne történjen a veronaihoz hasonló baleset
Elkezdődött a téli sítáborok szezonja, ilyenkor a legtöbb iskola szervez síutakat. Különösen figyelni kell a buszok megfelelő műszaki állapotára, ezért az elkövetkezendő hetekben a hatóságok fokozottan ellenőrzik a járművek biztonságát. Tarnai Richárd kormánymegbízott az ECHO TV Jó reggelt! című műsorában elmondta: jelentős törvényi szigorítás történt, melynek végrehajtatása a kormányhivatalok feladata.
https://www.echotv.hu/hirek/2019/02/12/tarnai-richard-a-dupla-ellenorzes-a-biztonsag-iranyaba-hat
február 13.
Ha nem rendezik a pedagógusok bérét, ugyanaz lesz a helyzet, mint 2002 után?
Ha rövid időn belül nem emelik a béreket, ugyanaz lesz a helyzet, mint 2002-őt követően, amikor volt egy egyszeri nagyarányú béremelés, amely rövid időn belül inflálódott - mondta Thaisz Miklós, az Emberi Erőforrások Minisztériumának volt főosztályvezetője, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Iskola Alapítványának ügyvezető igazgatója. A pedagógusokat joggal bosszantja, hogy a szakmunkások számára is garantált bérminimum utolérte a kezdő tanári alapfizetéseket: 2019 januárjától 195 ezer forint a szakmunkás bérminimum, míg a pályakezdő pedagógusoké ugyanennyi.
Az eredeti:
https://tizperciskola.blog.hu/2019/02/08/_keresd_a_pedagogust
Egy pályakezdő tanár levele: pontokba szedte a bajokat
„Megpróbálom öt pontban összeszedni, hogy pályakezdő pedagógusként milyen okokat látok amögött, hogy az értelmiség egyik meghatározó rétege képtelen hangot adni az elégedetlenségének, és egy emberként felállva érvényt szerezni a saját és diákjai érdekeinek”. A következőket sorolta: emberi tényező, leterheltség, presztízsvesztés, elnőiesedett a pálya, idősek a pedagógusok.
Kásler: növelni kell az oktatás hatékonyságát
Évente 140 ezer diákot érint és 90 milliárd forintba kerülhet a tanulók kétszer kéthetes külföldi nyelvi kurzusa - jelentette be Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere egy budapesti sajtótájékoztatón. A középfokú nyelvvizsga megszerzése nagyjából 900 óra nyelvtanulást igényel, ezt a diákok a közoktatásban megkapják, ennek ellenére az európai átlagnál rosszabbul teljesítenek. Az eredmények javításához tehát nem az óraszámot, hanem a tanulás hatékonyságát kell növelni, és ebben óriási felelőssége van a tanároknak. A program a 2020-2021-es tanévtől indul, a célországok között Ausztria, az Egyesült Királyság, Franciaország, Írország, Málta, Németország és Kína szerepel.
https://magyarnemzet.hu/belfold/kasler-miklos-az-oktatas-hatekonysagat-kell-novelni-4375640/
Pályázni lehet majd a külföldi nyelvtanfolyamra
Nem kötelező, de minden tanuló számára lehetőségként áll rendelkezésre 2020-tól a kétszer kéthetes külföldi nyelvtanulás a középiskolai diákoknak - mondta Bódis József oktatási államtitkár az ECHO TV Napi aktuális című műsorában. Csoportosan és egyéni pályázati rendszerben is lehet majd támogatást igényelni. Hozzátette: számos program született a témában, a mostani azonban kiemelkedőnek mondható.
https://www.echotv.hu/hirek/2019/02/13/palyazati-rendszerben-valosulhat-meg-a-nyelvtanulasi-program
Félévnyi iskolai tanulást pótol két hét külföldön?
A Nyelviskolák Szakmai Egyesületének alelnöke, Légrádi Tamás szerint kérdéses, miért nem inkább a hazai nyelvoktatásba fektetik azt a rengeteg pénzt, amibe az utak kerülnek majd, de a nyelvtanulás fejlesztésére irányuló törekvéseket ettől függetlenül üdvözölni kell. Ha ez úgy zajlik, hogy csoportokban mennek ki a diákok, és a szabadidejükben egymás közt magyarul beszélgetnek, akkor nem sok eredményt érnek el.
A magánkiadóknak várniuk kell az új Nat-ra
Kifutó tankönyvekről írt a Magyar Hírlap, felidézve: akkor lehet új tankönyvet akkreditálni, ha a miniszter erre pályázatot ír ki. Ám ez most a Nemzeti alaptantervvel együtt csúszik.
http://magyarhirlap.hu/cikk/140655/A_magankiadoknak_varniuk_kell_az_uj_Natra
Honvédelmi Sportközpontok hálózatát akarják létrehozni
Két tárcaközi munkacsoport dolgozik a hazafias és honvédelmi nevelés kimunkálásán. Simicskó István kormánybiztos a Honvédelmi Sportközpontok kialakításának ütemezéséről és a NAT-ba illeszkedő, felmenő rendszerű nevelési rendszer kidolgozásáról számolt be a Magyar Nemzetnek. A hazafias és honvédelmi nevelésért felelős kormánybiztos szerint a gyermekek és fiatalok hazafias nevelése legeredményesebben a közismereti tantárgyakon keresztül oldható meg.
https://magyarnemzet.hu/belfold/honvedelmi-sportkozpontok-halozatat-akarjak-letrehozni-4347707/
Pályaválasztás: az iskola, a tanár sem segít
A gimnazisták közül sokan csak homályos elképzelések alapján jelölik be a megcélzott szakokat. Ez persze egyáltalán nem meglepő, hiszen az iskolákban szinte alig foglalkoznak pályaorientációval, pedig működő módszerek bőven akadnának. A hiányzó tanácsadás rengeteg fiatal útkeresését nehezíti. Egy budapesti gimnázium diákja szerint a tanárok nem tudják tartani a lépést a változó felvételi rendszerrel, nincs friss tudásuk az egyetemek kínálatáról, ezért rengeteg kérdés előtt épp olyan értetlenül állnak, mint a diákjaik.
https://www.nlcafe.hu/lelek/20190213/palyavalasztas-tovabbtanulas-karriertanacsadas-palyaorientacio/
Sötét jövő vár Magyarországra
A kormány az elmúlt tíz évben szisztematikusan rombolta és rombolja a magyar oktatást és a tudományt. A blog 7 pontban gyűjtötte össze érveit a tankötelezettség leszállításától a közoktatás központosításáig, a CEU és az MTA ügyéig stb.
A fenyegetettség összehozta a kutatókat
"Be lesztek zárva" - üzente állítólag az ajtóból Palkovics László az MTA egyik kutatóközpontjának még az ősszel. Ez volt az a pillanat, ami után az akadémikusok rohamtempóban elkezdtek belépni a szakszervezetekbe.
Az ÉSZT is támogatja az MTA döntését
Az Értelmiségi Szakszervezeti Tömörülés támogatja az Akadémia elnökségének döntését, miszerint írásos garanciákra van szükség az intézetek zavartalan működését biztosító pénzeszközök rendelkezésre állásához.
https://szakszervezetek.hu/kozlemenyek/17290-az-eszt-tamogatja-az-mta-elnoksegenek-donteset
Kordás László: felébredt a szakszervezeti mozgalom
Az emberek - miután felismerték, hogy a kormány a multik oldalára állt a dolgozókkal szemben - személyesen is vállalják a véleményüket, nem félnek megjelenni a demonstrációkon, tiltakozni a kormány intézkedése ellen. Új szakszervezeti egységek alakulnak, létrejöttek azok az akcióegységek, amelyek szervezik a helyi demonstrációkat. A megmozdulások ráirányították az ország figyelmét a sztrájktörvény problémáira is.
https://magyarhang.org/gazdasag/2019/02/13/masokat-is-beindit-az-audi-sztrajk-sikere/
Mit kell még elviselnie egy dolgozónak? - Interjú Boros Péternével
A Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezete januárban bejelentette: márciusban országos sztrájkba kezd. A szociális ágazatban, a kormányzati igazgatásban dolgozók helyzetéről is kérdezte a portál Boros Péterné elnököt. Az önkormányzati dolgozóknál magas a sztrájkhajlandóság, már bőven van gyakorlatunk, hiszen eddig öt munkabeszüntetés volt. Most pedig még annál is rosszabb a helyzet, mint korábban.
Címer és zászló: pályázat gyerekeknek
A magyar zászló és címer emléknapja március 16. A Nemzetstratégiai Kutatóintézet a Kárpát-medencében, illetve a világban szétszórtan élő, valamennyi magát magyarnak valló óvodás, diák és egyetemista számára két műfajban (rajz és esszé) pályázatot hirdet. A művek beérkezési határideje 2019. február 22.
február 14.
Emelnék a tankötelezettség korhatárát: 17-tel próbálkoznak
Totális kudarc a szakképzési reform, állítják szakértők. Az innovációs tárca technikummá nevezné át a szakgimnáziumokat és csökkentené a terhelést. 17 évre emelnék a tankötelezettség korhatárát a Szakképzés 4.0 című, Népszava birtokába jutott háttéranyag szerint. Megújítanák az állami szakképző intézményeket, erre szolgál a 10 éves időszakra kidolgozott „21. századi szakképző iskola” fejlesztési program, melynek költsége 50 milliárd forint évente. Orientációs évfolyamokat indítanának azoknak, akik az általános iskolából kompetenciahiányokkal, bizonytalan szakmaválasztással lépnének be a szakképzésbe. Azoknak, akik nem tudták elvégezni az általános iskolát, műhelyiskolákat indítanának. Szakképzési roma szakkollégiumokat is létrehoznának.
Cáfolt a tárca: nem emelik a tankötelezettséget 17 éves korra
A sajtóban megjelent hírekkel ellentétben az új szakképzési stratégia kormány elé kerülő változata nem tartalmazza a tankötelezettség 17 éves korra emelését - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium.
https://www.napi.hu/magyar_gazdasag/oktatas-szakkepzes-strategia.678694.html
Saját stratégiáját cáfolja a tárca
A Népszava felidézte: stratégia számos beavatkozási pontot sorol fel, amelyekkel az ITM szerint javítani lehetne a szakképzés rendszerén. Az egyik ilyen „A tankötelezettség rugalmasabb szabályozása, a végzettség nélküli iskolaelhagyás valós idejű nyomon követése”. A fejezet tervei közt szerepel: „A tankötelezettség korhatára 17 év vagy egy rész-szakképesítés megszerzése az alapkövetelmény”.
https://nepszava.hu/3025480_tankotelezettseg-sajat-strategiajat-cafolja-a-miniszterium
Meggondolatlanul szervezték át a szakképzést
A Magyar Szakképzési Társaság főtitkára az ATV Híradónak azt mondta: nem átnevezésekre lenne szükség, hanem az egész szakképzés átalakítására. Szenes György szerint meggondolatlanul szervezték át a szakképzés két iskolatípusát. A szakiskolát lebutították, iparostanonc-képzéssé silányították, ez azt jelenti, hogy csak szakmát akartak tanítani azokkal a gyerekekkel.
Az OECD szerint át kellene alakítani a felnőttképzést
A felnőttképzés rendszerének sürgős korszerűsítésére szólította fel tagállamait a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet annak érdekében, hogy a lehető leggyorsabban felkészüljenek az automatizáció és az új technológiák jelentette kihívásokra. Számos ország nem készült fel megfelelően a kihívások kezelésére. Jelenleg a felnőttek 40 százaléka vesz részt képzésben, a legkisebb mértékben éppen a leghátrányosabb helyzetűek. Az alacsony képzettségű emberek mindössze 20 százaléka, a jól képzetteknek viszont 58 százaléka ül újra iskolapadba. A hátrányos helyzetű csoportokba tartoznak az idősebbek, az alacsony keresetűek, az idénymunkások és a munkanélküliek is.
http://eduline.hu/felnottkepzes/20190214_felnottkepzes_OECD
Maruzsa Zoltán a külföldi nyelvtanfolyamokról
Iskolai keretek között és egyénileg is eljuthatnak külföldi nyelvtanfolyamokra majd a középiskolások - jelentette ki a köznevelésért felelős helyettes államtitkár. Maruzsa Zoltán az InfoRádió Aréna című műsorában elmondta: a családvédelmi akciótervben meghirdetett külföldi nyelvtanulás abban segít, hogy ne csak az alapokat tanulják meg a diákok, hanem meg is merjenek szólalni idegen nyelven. Beszélt arról is, hogy szeptembertől csökkeni fog a tankönyvi kínálat, de minden kerettantervhez lesz választék.
Akár két nyelvvizsgát is le lehetne tenni az iskolai oktatással
Tóth Judit, az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola angol nyelvi munkaközösségének vezetője szerint a közoktatási órakeret adott akár még két nyelvvizsga letételéhez is. Hogy ez sok diáknak mégsem sikerül, az elsősorban az iskolák közötti különbséggel magyarázható, amit szakértőként maga is tapasztal. Természetesen nem kedvez az iskolai nyelvóráknak, hogy nagy létszámú csoportokban tanulnak a gyerekek, illetve az sem mindegy, milyen tudással érkeznek a középiskolákba, és milyen csoportokat lehet kialakítani.
Pert vesztett és felelős az Emmi
Másodfokon is nyert az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) az Emberi Erőforrások Minisztériumával szemben abban a több mint tíz éve húzódó perben, amit az alapítvány roma gyerekek iskolai szegregációja, vagyis a nem roma gyerekektől elkülönített oktatása miatt indított.
https://nepszava.hu/3025519_szegregacio-pert-vesztett-es-felelos-az-emmi
Sipos Imre értékelte az OFI tavalyi évét
Sipos Imrével, az Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet főigazgatójával az intézet 2018-as évéről, eredményeiről beszélgetett a TanTrend. Mint a főigazgató elmondta: folyamatban van az Oktatási Hivatalban az OFI kiadványainak tankönyvjegyzékre tétele, ez több mint 1.400 kiadványt jelent, mellette a tárca által az adott évre meghatározott nemzetiségi és SNI könyvek fejlesztését is elvégezték. Dolgoznak a Nemzeti Köznevelési Portál bővítésén is.
http://tantrend.hu/hir/kutatas-fejlesztes-okostankonyvek-eke-ofi-evertekelo
Akadémia: nem érdemes szétszedni egy csapatot
Nem érdemes szétszedni egy olyan csapatot, amellyel Bajnokok Ligáját is nyerhetünk, inkább köré kell szervezni a válogatottat - erre hívta fel a figyelmet az MTA. A cikkben futballhasonlattal magyarázták el, mire büszkék az akadémiai kutatóhálózat tagjai.
Palkovics László törvényt sértett?
Vörös Imre volt alkotmánybíró, jogász, akadémikus szerint törvénysértő, amit az innovációs miniszter csinál a Magyar Tudományos Akadémiával, hiszen nem írhatna ki pályázatot olyan pénzre, amely törvény szerint jár. Szerinte Palkovics László költségvetési csalást követ el, azzal pedig, hogy az akadémia intézeteit igénybejelentésre kötelezi, felbujtóként azokat is csalásra kötelezi.
https://24.hu/kozelet/2019/02/14/mta-torvenysertessel-vadoljak-palkovicsot/
Az 54 perc volt az MTA halálos ítélete
Az MTA sorsa akkor pecsételődött meg, amikor 54 percet kapott az elnökség arra, hogy elfogadja költségvetésének drasztikus csökkentését. Ez a megalázó gesztus teljesen nyilvánvalóvá tette, hogy a kormányt egyáltalán nem érdekli az MTA véleménye és az Akadémia sorsát már régen eldöntötték - írta Vásárhelyi Mária. Szerinte az a legnagyobb baj, hogy még az egyébként nagytudású, felkészült, tisztességes vezetők sem értik még mindig a fideszes hatalom természetét.
https://hirklikk.hu/kozelet/az-54-perc-volt-az-mta-halalos-itelete/347343/
A volt MTA-elnök szerint Palkovics stílusa kritikán aluli
Pálinkás József szerint sem Gyurcsány Ferenc, sem Bajnai Gordon nem mert volna olyan stílusban beszélni az akadémia elnökével, mint amilyet Palkovics László miniszter megenged magának Lovász Lászlóval, az akadémia elnökével szemben.
https://nepszava.hu/3025530_a-volt-mta-elnok-szerint-palkovics-stilusa-kritikan-aluli
február 15.
Ma már a pedagógusok feladata megtanítani játszani a gyerekeket
Kevés a szerepjáték, a mozgás, a közösségi játék… Régen a gyerekközösségekben ez önmagától működött. Manapság nincs, akitől megtanulják a gyerekek” – mondta Balatoni Kata néptáncpedagógus, neveléstudományi kutató, aki szerint a népi játékok, a népdalok és a néptánc olyan eszköz lehet a pedagógusok kezében, amellyel a gyerekek készségeit, képességeit is fejleszthetik.