Heti lapszemle 2019.06.21.
PSZ - Heti lapszemle
2019. június 21.
Fogytán a pedagógusok türelme: a PSZ tanévzáró sajtótájékoztatóján bejelentette: ősztől tiltakozó akciókra készül, mert nem teljesültek követelései. Szabó Zsuzsa elnök erről több interjút is adott a héten, jelezve azt is: a tárgyalásokat folytatni kívánja a szakszervezet. További oktatással kapcsolatos cikkek a lapszemlében.
június 14.
A PSZ akciókat, akár sztrájkot is hirdetne
Szabó Zsuzsa, a PSZ elnöke az ATV Start vendégeként felidézte: folyamatosan tárgyaltak a Köznevelési Érdekegyeztető Tanácsban, de a tárgyalások állnak, jelenleg nem is világos, hol tart az ügyük. Sem a jövő évi állami költségvetési törvényjavaslatban, sem a köznevelési törvény parlament előtt lévő módosításában nem látja követeléseinek teljesülését a PSZ.
http://www.atv.hu/belfold/20190614-a-pedagogusok-szakszervezete-sztrajkot-hirdetne/hirkereso
Maruzsa Zoltán: a szakszervezet időnként erősen fogalmaz…
Az EMMI helyettes államtitkára az Inforádió Aréna c. műsorában beszélt arról, hogy továbbra is folynak majd az egyeztetések a PSZ-szel, nem „rúgták fel” a stratégiai megállapodást. Előzőleg a PSZ elnöke tanévzáró sajtótájékoztatóján tette szóvá, hogy a márciusban megkötött stratégiai megállapodás ellenére sem kapta meg a PSZ a köznevelési törvény módosításának szövegét.
Az interjú két részből áll:
https://infostart.hu/video/bLCd9Wjy8XI
https://infostart.hu/video/A8vZ7gEANAg
A helyettes államtitkárral készült beszélgetés rövid változata itt érhető el:
Juttatások az igazgatóknak
Az iskolaigazgatói bérek juttatásokkal való kiegészítése is megtörténhet, ha az Országgyűlés elfogadja a nemzeti köznevelésről szóló törvény benyújtott módosítását - mondta az oktatásért felelős államtitkár, Bódis József az M1 aktuális csatornán.
A PSZ nem támogatná a középfokú óvónőképzést
A középiskolai tanulóknál még nem alakul ki az a felelősségtudat, amely ahhoz kell, hogy óvodáskorúakkal foglalkozzanak. A szakmai, pedagógiai, pszichológiai ismereteket alaposan csak főiskolán lehet megszerezni - mondta Verba Attiláné, a PSZ Óvodapedagógiai Tagozatának vezetője a Klubrádió Esti gyors című műsorában. (A hírről, miszerint visszaállítanák a középfokú képzést, Maruzsa Zoltán helyettes államtitkár a minap azt mondta: nincs ilyen döntés.)
https://pedagogusok.hu/hir/3774/a-psz-nem-tamogatna-a-koezepfoku-ovonokepzest
Alkotmányt sért a kormány
A szülőknek alaptörvényben rögzített joguk, hogy megválaszthatják a gyermeküknek adandó nevelést, ezért alaptörvényt sért a kormány, amikor a magántanulói státusz megszüntetésére készül - mondta Ercse Krisztina, a CKP szóvivője. Szerinte azok lehetőségét szűkítené a kormány, akiket a szüleik máshogyan szeretnének taníttatni.
https://www.klubradio.hu/adasok/alkotmanyt-sert-a-kormany-az-oktatasugyben-107747
További összefoglaló a témában:
https://eduline.hu/kozoktatas/20190614_koznevelesi_torveny_varhato_valtozasok
Ahol soha nincs szünet - nyaraltatás a gyermekotthonban
Zebegényi Péter gyermekotthoni nevelő írása arról, hogy nekik is szükségük lenne a nyári pihenésre, de az is csoda, ha öt nap szabadságot ki tudnak venni. Nincs, aki helyettesítse őket.
https://wmn.hu/wmn-life/50909-ahol-soha-nincs-szunet--nyaraltatas-a-gyermekotthonban
Egyre több felvételiző választja a szakképzést
Magyarországon egyre többen választják a szakképzést, az idén felvételizők 40 százaléka a szakképzési rendszerbe, míg 37 százaléka gimnáziumba jelentkezett - emelte ki Kucsák László, a szakképzési rendszer fejlesztéséért felelős miniszteri biztos, a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal elnöke a tanévzáró sajtótájékoztatón.
A kormány 35 milliárddal támogatja az oktatás fejlesztését Debrecenben
A debreceni oktatás fejlesztéséről szóló előterjesztés a június 17-ével kezdődő héten kerül kormány elé - jelentette be az innovációs és technológiai miniszter a városházán. A szakképzés fejlesztésére, a technikusképzés beindítására 7,3 milliárd forint jut, de német nyelvű, illetve a környező országok nyelvén oktató középiskolákat is létrehoznak Debrecenben.
Átadták a Nemzet tehetségeiért elnevezésű díjakat
A Nemzeti Tehetség Programban évente 300-350 ezer fiatal tehetséggondozására nyílik lehetőség, akiknek a fejlődéséhez több ezer tehetséggondozó pedagógus biztosítja a hátteret.
http://tantrend.hu/hir/atadtak-bonis-bona-nemzet-tehetsegeiert-elnevezesu-dijakat
PDSZ: Ezzel a kormánnyal nem lehet együttműködni
A PDSZ felfüggeszti tagságát az Országos Közszolgálati Sztrájkbizottságban. Ismét beigazolódott, hogy nem lehet együttműködni ezzel a kormánnyal. A közszférának össze kell zárnia és akciókat, akár sztrájkot kell kezdeményeznie - hangzott el a sajtótájékoztatón. A köznevelési törvény módosításai váratlanul érték a szakszervezetet, de mint kiderült, a kormány partnerei (mint a Köznevelés-stratégiai Kerekasztal) sem voltak beavatva, ahogy a másik tanári érdekképviselet, a Pedagógusok Szakszervezete sem – hiába kötött a kormány és a PSZ márciusban stratégiai együttműködési megállapodást. A Népszava kérdésére Szűcs Tamás kijelentette: készek együttműködni a PSZ-szel, ha ősszel nyomásgyakorló akciókra vagy sztrájkra kerül sor.
https://nepszava.hu/3039547_pdsz-ezzel-a-kormannyal-nem-lehet-egyuttmukodni
június 15.
Kormányrendelet készül a törvénymódosítás részleteiről
A Magyar Hírlap megkérdezte az Emmit, mekkora havi pótlékot jelent majd a köznevelési törvény módosítása és a hozzá kapcsolódó rendelet az iskolaigazgatóknak. Válaszában a tárca tudatta: az intézményvezetői pótlék jelenleg az illetményalap 40-80 százaléka lehet, ez most bruttó 73-162 ezer forint. Az új szabályozás részleteit kormányrendelet fogja tartalmazni, a törvény ehhez biztosítja a szükséges felhatalmazást. Cél „a vezetői munka intézményméret és munkateljesítmény alapján magasabb mértékű elismerése” - írta az Emmi.
https://www.magyarhirlap.hu/belfold/20190615-modositas-a-diakok-erdekeben
A magántanulókról - az egyéni munkarendről - sok a tisztázatlan rész
A köznevelési törvény benyújtott módosításában még sok a homályos elem, nem tisztázott, hogy pontosan mit is jelent a magántanulóságot kiváltó „egyéni munkarend” intézménye, és azt sem tudni, milyen hivatal, milyen érvek alapján rendelheti majd ezt el.
Újabb államosításra készül a kormány
Újabb totális átalakítás előtt áll a szakképzés: kevesebb OKJ-s képzés közül lehet majd választani, a vizsgaszervezés pedig állami irányítás alá kerül. A következmények egyelőre beláthatatlanok, szakemberek szerint rengeteg veszélyt rejt magában a koncepció.
A kormánynak üzentek az MTA bedarálása miatt a szegedi professzorok
„Felszólítjuk az ország sorsáért felelősséggel tartozó kormányt és a parlamenti képviselőket, hogy ne támogassák a törvénytervezetet, ne engedjék, hogy a nemzetközi szinten is kiválóan teljesítő, az ország jövője és fejlődése szempontjából kulcsfontosságú akadémiai kutatórendszert ilyen nagy kár érje” - olvasható a Szegedi Tudományegyetem több tanára és professzora által aláírt nyilatkozatban, melyet az Akadémiai Dolgozók Fóruma tett közzé.
https://nepszava.hu/3039674_a-kormanynak-uzentek-az-mta-bedaralasa-miatt-a-szegedi-professzorok
június 16.
Törvénytelenségek az óvodákban - sok óvónő hiányzik
Korábban csak a kistelepülések nem találtak szakképzett óvodapedagógust, de az utóbbi időben Budapesten és az agglomerációban is egyre nagyobb a baj. A közigazgatási álláskereső portálon jelenleg 89 szakembert keresnek a kerületek, Pest megyében 133 óvónő hiányzik, országosan pedig 728 betöltetlen hely van az óvodákban. A PDSZ jogi állásfoglalást kért egy munkajogi kérdésekkel foglalkozó ügyvédi irodától, a válasz szerint 50 százalékos bérpótlék illetné meg az óvónőket a helyettesítés, rendkívüli munkavégzés idejére.
A halmozottan fogyatékos gyerekek nem kapják meg a szükséges fejlesztést
Néhány éve adminisztratív eszközökkel megoldották, hogy minden gyerek tartozzon valamilyen gyógypedagógiai nevelési-oktatási intézményhez, de Márkus Eszter 2015/16-os tanévre vonatkozó kutatása szerint a súlyosan-halmozottan fogyatékos gyerekeknek csak 46 százaléka jár napi szinten iskolába. Jellemzően speciális, szegregált intézményekbe, a többségi gyerekek „társadalmából” teljesen kirekesztve.
Le akarták váltani a tanárok és a szülők az igazgatót, válaszként kivonul az egyház egy Tolna megyei iskolából
Csökken az egyházi fenntartású iskolák száma Tolna megyében, szeptembertől a gerjeni református iskola ismét állami fenntartású lesz, a tolnai Szent Mór Katolikus Általános Iskola megszűnik. Az iskola fenntartója a szekszárdi tankerületi központ lesz, a tolnai intézménytől átveszik a tanulókat - közölte a tankerület igazgatója az MTI-vel.
https://24.hu/kozelet/2019/06/16/egyhazi-iskola-tolna-allamositas-megszuntetes/
június 17.
A kis lépések mellett a legnagyobb ugrást hiányolja a PSZ
A Pedagógusok Szakszervezetének elnöke a Karc FM rádiónak adott nyilatkozatában elmondta: ötpontos követelésük közül a béremelés sem jelent meg még a jövő évi állami költségvetésről szóló törvényjavaslatban sem. Szabó Zsuzsa ugyanakkor elismerte, hogy a korábbi egyeztetéseknek köszönhetően a köznevelésről szóló törvény - szintén parlament előtt lévő módosításába - beépítettek több elemet: az óraadó tanárok órakerete emelkedik, a gyakornokok már nyelvvizsga nélkül, abszolutóriummal is elkezdhetik a munkát, az intézményvezetők bérpótlékot kapnak. Jelezte: június 20-án ismét összeül a Köznevelési Érdekegyeztető Tanács, hiszen a PSZ tovább kívánja folytatni a tárgyalásokat, miközben a minap azt is bejelentette: ősztől akciókra készül, hogy követeléseit teljesítse a kormány.
A Nemzeti Pedagógus Kar közleménye a jövő évi felvételikről
A Nemzeti Pedagógus Kar "Tájékoztató segédanyag a 2020-as felsőfokú felvételi eljárásról" címmel jelentette meg a tudnivalókat. Ajánlja az érdeklődő szülők, diákok és tanárok figyelmébe.
http://nemzetipedkar.hu/tajekoztato-segedanyag-a-2020-as-felsofoku-felveteli-eljarasrol/
Elnőiesedett a pedagóguspálya
Néhány országban (Magyarországon is) a férfiak szinte eltűntek az oktatásból. A fiatalokra ez különösen igaz: ha vannak is férfi tanárok, többségük középkorú vagy annál idősebb. Hazánkban az OECD statisztikái szerint a tanárok 97 százaléka nő. A felmérésben részt vevő államok közül viszonylag jó az arány a skandináv országokban, de ott is 70 százalék körüli a nők aránya. Törökország áll a legközelebb a fele-fele arányhoz, bár ott is a nők vannak többségben. A pedagóguspálya nagyon szép hivatás, de nem kecsegtet hatalmas karrierlehetőségekkel - ez is lehet ok a pálya elnőiesedésére?
https://nlc.hu/csalad/20190617/tanito-ferfi-elnoiesedes-szakma/
Mégis létezik titkos terv a fóti gyermekotthon bezárására
Hónapok óta semmit sem tudni arról, mikor és hova költöztetik a fóti gyermekotthonban gondozott 50-60 nehéz sorsú gyermeket. A lehetséges helyszínként megjelölt intézmények zsúfoltak, illetve nincsenek felkészülve a különleges ellátást igénylő gyerekek fogadására. A fóti otthon bezárásáról szóló kormányhatározat titkos, a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság, az intézmény fenntartója pedig azt állítja: nincs birtokában az átszervezés részleteit tartalmazó szakmai tervnek. Egy most nyilvánosságra került levelezés szerint mégis létezik az SZGYF által korábban letagadott dokumentum.
https://abcug.hu/megis-letezik-a-titkos-terv-ami-alapjan-bezarnak-a-foti-gyermekotthont/
Beolvastak az akadémiai dolgozók…
Az MTA átalakítását célzó törvényjavaslat semmi másra, csak az MTA vagyonának kisajátítására, a tudomány szabadságának korlátozására irányul - hangzott el az Akadémiai Dolgozók Fóruma részéről az Országgyűlés Kulturális Bizottságának ülésén. Ott arról a módosító javaslatról vitáztak a képviselők, amellyel a kormány kiszervezné a teljes akadémiai kutatóhálózatot az MTA alól egy, a jelenleginél erősebb kormányfelügyeletet biztosító irányítás alá.
https://nepszava.hu/3039881_beolvastak-az-akademiai-dolgozok-a-fideszes-kepviseloknek
A sztrájkok 11 tanulsága: komoly munkára van szükség a szakszervezetekben
Ha a szakszervezeti mozgalom meg akarja állítani a harminc éve folyó, hol gyors, hol lassú lejtmenetet, akkor most van itt az idő arra, hogy nekiálljon a munkahelyi szervezetek munkája támogatásának, a helyi aktivisták képzésének. Csak ott lesznek sikeres sztrájkok, ahol vannak erős szervezetek, képzett aktivisták, dolgukat tudó helyi vezetők. Ehhez komoly munkára, jogi, szervezési és kampányfogási technikákat nyújtó segítségre és képzésekre van szükség. Arra kell megtanítani a munkahelyi aktivistákat (mert ez is egy szakma), hogy miként lehet közösséget építeni, egyéni érdeket képviselni, vállalatvezetéssel hatékonyan tárgyalni. Tóth András politológus írása.
https://azonnali.hu/cikk/20190617_tizenegy-tanulsag-a-sztrajkokrol
Ajánljuk a témában Papp-Nagy Viktória írását is a jövő szakszervezeti mozgalmáról.
június 18.
Követelések, akciók
Szabó Zsuzsa, a PSZ elnöke az Inforádió Aréna c. műsorának nyilatkozott a Pedagógusok Szakszervezete korábban nyilvánosságra hozott ötpontos követeléséről, a KÖÉT-ben folyó tárgyalásokról, a Nemzeti alaptantervről, a pedagógusok utánpótlásáról stb. Elmondta: nagy az elégedetlenség, fáradtak a tanárok, az oktatásban dolgozók. Az életpálya kiüresedett, ezért is követelt már idén szeptembertől béremelést a PSZ. A követelések teljesülését azonban a szakszervezet nem látja még a jövő évi költségvetési törvényjavaslatban sem, illetve a köznevelési törvény módosításában sem. Ezért hirdetett akciókat ősztől a PSZ, bár a tárgyalásokat továbbra is folytatni kívánja. A szakszervezet kezdeményezésére a Köznevelési Érdekegyeztető Tanács június 20-án ismét ülést tart. A PSZ ott vár választ arra, teljesülnek-e követelései. A kétrészes interjú itt hallgatható meg:
https://infostart.hu/video/MAHK4nbXukM
https://infostart.hu/video/2aTLfcRKJYY
Elfogyott a türelem, ősztől határozottabb lépésekre készülnek a pedagógusok
Szabó Zsuzsa Inforádiónak adott nyilatkozata rövidített változatban is megjelent: szó volt a PSZ követeléseiről, a bérekről, a tanári pálya elöregedéséről, a Nemzeti alaptantervről stb.
A pályakezdő tanárokat is segíti a köznevelési törvény módosítása
„A pályakezdő tanárokat is segíti a köznevelésről szóló törvény módosítása, mert akkor is elkezdhetnek tanítani, ha a nyelvvizsga hiánya miatt csúszik a diplomájuk kiadása” - mondta az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára az M1 aktuális csatornán. Emlékeztetett: korábban - 30-50 éve - volt rá lehetőség, hogy a tanulmányok utolsó évében már be lehessen kapcsolódni a tanításba, és sok szakember egyetért abban, hogy ez most is jó lenne. Az igazgatók tervezett béremelése függhet az iskola nagyságától és az ott tanulók teljesítményéről. A javaslat szerint az óvoda utolsó éve iskolaelőkészítő év lenne.
PSZ: támogatható a tanítás megkezdése nyelvvizsga nélkül
Rétvári Bence államtitkár kijelentéseire a PSZ alelnöke a Klubrádió Esti gyors c. műsorában reagált. Totyik Tamás azt mondta: a PSZ támogatja a javaslatot, miszerint nyelvvizsga nélkül is megkezdhetnék a pályakezdők a tanítást. Ám arról is beszélt, hogy a pedagógushallgatók számát tovább csökkenti a korábbi döntés, miszerint 2020-tól csak középfokú nyelvvizsgával lehet továbbtanulni. Közben a pálya rohamosan elöregszik, a nyugdíjba vonulókat nem tudják pótolni a pályakezdők, ráadásul közülük sokan nem is maradnak az iskolákban, más foglalkozás után néznek.
https://www.youtube.com/watch?v=tLv5d_qLDOo&feature=youtu.be
Különleges tanterv a Budapest Schoolban
Ha jegyen azt értjük, hogy a gyerekek értékelését csupán egy számmal végezzük, akkor nálunk nincs ilyen. Ahogy klasszikus értelemben vett kémia- vagy irodalomóra sincs, sőt az óráink sem feltétlenül 45 percesek. A gyerekek mégis megtanulnak írni, megszeretik az olvasást és tudományos kísérleteket végeznek. Lehet Magyarországon is újfajta iskolát csinálni, és nem azért, mert sok pénz van benne - így jellemzi a hamarosan államilag akkreditált iskolává váló Budapest Schoolt az intézmény egyik megálmodója, Halácsy Péter.
https://magyarnemzet.hu/belfold/nahat-lehet-ropdolgozat-nelkul-is-7020638/
Azonosíthatók a digitális tudásszintek
Mivel a kormány elfogadta a Digitális Kompetencia Keretrendszer fejlesztése című előterjesztést, követhetőbbek lesznek a digitális kompetenciák szintjei - közölte Pölöskei Gáborné szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkár. A kellő digitális jártasság elengedhetetlen, és most már eljutottunk oda, hogy a szakmákban azonosítani lehet a különböző szinteket. Tízből hat munkahely esetében az elvégzendő feladatokat valamilyen mértékben már ma is érinti az automatizálás. Mindez elkerülhetetlenül megváltoztatja a szakmák és azok ellátásához szükséges készségek iránti keresletet.
https://www.magyarhirlap.hu/gazdasag/20190618-azonosithatok-a-digitalis-tudasszintek
Képzőközpontok kellenek az építőiparban
Az építési ágazatban a szakképzési stratégia végrehajtásához szükség van gyakorlati képzőközpontokra - erre hívta fel a figyelmet az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége.
https://gondola.hu/hirek/239886-EVOSZ-kozlemeny_a_Szakkepzesi_Strategia_vegrehajtasarol.html
június 19.
Bódis Józsefre „kiakadt” a PDSZ
Bódis József államtitkár azt állította, hogy a köznevelési törvény módosításának benyújtása előtt volt szakszervezeti egyeztetés. A PDSZ-szel egészen biztosan nem történt ilyen, sőt - a korábbi gyakorlattól eltérően - közvetlenül benyújtás előtt sem küldték el a PDSZ-nek a tervezetet - írta a pecsistop.hu portálnak Nagy Erzsébet, a PDSZ pécsi ügyvivője. Nem tudni, kivel egyeztetett Bódis József: a PDSZ-szel biztos nem, a Pedagógusok Szakszervezete pedig tagadja, hogy a nemrég benyújtott törvényjavaslatot előzetesen megvitatták volna velük - tette hozzá az ügyvivő.
https://www.pecsistop.hu/tartalom/cikk/500758_bodis_jozsefre_nagyon_kiakadt_a_szakszervezet
Az eredeti interjú Bódis József államtitkárral:
Több mint 2300 pedagógus hiányzik
Nem látszik, hogy bármivel is népszerűbb lenne a tanári pálya, mint egy éve: egyes iskolákban szinte bármilyen szakos tanárra szükség lenne, van, ahol 12 pedagógus hiányzik. Nem csupán a vidéki kistelepülések érintettek, budapesti iskolákban 533 helyet kellene betölteni a tanévkezdésig. A minisztérium ugyan rendszeresen hangoztatja, mennyien végeznek tanárszakon – nagyjából évente hatezren –, arról kevés szó esik, hogy ez a létszám nem marad a pályán huzamosabb ideig. A pálya második évében van az úgynevezett minősítő vizsga, amely után a pályakezdők megkaphatják a Pedagógus I. fokozatot. Ha mind a hatezren átesnének ezen a vizsgán, valószínűleg biztosítottabb lenne a létszám fenntartása, csakhogy a portál információi szerint legutóbb 2100-an vizsgáztak, vagyis a pályakezdők kétharmada eltűnik a pályáról.
https://24.hu/kozelet/2019/06/19/tanarhiany-pedagogushiany/
Tanárhiány, tanárképzés
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete szerint jelentősen kozmetikázzák a tanárok számára vonatkozó adatokat, valójában nagyon is aggasztó a helyzet. A tankerületek sajátosan tartják nyilván a betöltetlen tanári álláshelyeket, ha ugyanis egyes tantárgyak óráit más tanárok túlóráztatásával meg lehet tartani, ott nem látják szükségesnek egy újabb álláshely megnyitását. A PDSZ viszont úgy számol, hogy a jelenleg dolgozó 160-170 ezer pedagógus munkáját 30-35 százalékkal többnek kellene ellátnia. A cikkből kiderül: a fizetés egyáltalán nem vonzó a fiataloknak.
https://24.hu/kozelet/2019/06/19/tanarhiany-tanarkepzes/
Fontos kérdéseket tettek fel a magántanulók szülei és tanárai
Az egyéni munkarend azonos-e a jelenlegi magántanulói státusszal? Változik-e az osztályozó vizsgák lebonyolítása? Melyik hivatali szerv dönt majd az egyéni munkarendet igénylő diákok kérvényéről, és milyen kritériumrendszer alapján? Ilyen kérdéseket tettek fel közleményükben magántanuló diákok szülei és tanárai a köznevelési törvény módosító javaslatára reagálva. „Egy ilyen mértékű törvényi változtatásnál elvárható, hogy a javaslat társadalmi vitára legyen bocsátva, az érintett szakmai szervezetek véleményezhessék és már az előkészítés szakaszában szülessen nyilvános hatásvizsgálat. Volt-e egyeztetés, véleményeztetés a közoktatásban dolgozó pedagógusokkal, akik “visszakapják” a magántanulókat?” - olvasható a közleményben.
http://eduline.hu/kozoktatas/20190619_szulok_pedagogusok_oktatasi_szakemberek_egyeni_munkarend
Az OECD-felmérés cáfol: nincs rossz állapotban a magyar oktatás
Ötévente végzi el a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet az oktatásüggyel foglalkozó TALIS-vizsgálatot (Teaching And Learning International Survey – Nemzetközi Tanítás és Tanulás Vizsgálat), amelybe Magyarország is bekapcsolódott: a mintegy 4000 megkérdezett pedagógusból és intézményvezetőből 3427-en küldték vissza a kérdőívet – mondta a sajtótájékoztatón Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős helyettes államtitkár és Gloviczki Zoltán, az Oktatási Hivatal elnöke. A hazai eredmények minden mutatóban az OECD-átlag körül vannak, vagyis alaptalan a magyar oktatásügy összeomlásának víziója - írta a kormánypárti Pesti srácok.
Magyar Hírlap: nincsenek túldolgoztatva a magyar pedagógusok és inkább a frontális tanítást szeretik
Az OECD-vizsgálatból kiderült: a magyarországi tanárok felkészültnek érzik magukat. Többségük továbbra is inkább a frontális tanítást részesíti előnyben és ritkán alkalmazza a modern projektmódszert. A válaszadók heti 39 órát töltenek a pedagógus munkakörükhöz kapcsolódó feladatokkal. Az adatokból az is megállapítható, hogy nagyon sok európai ország küzd a tanárok elöregedésének problémájával.
https://www.magyarhirlap.hu/belfold/20190619-nincsenek-tuldolgoztatva-a-magyar-pedagogusok
Iskolafejlesztési dömping
Több mint százezer informatikai eszközt osztanak szét az iskolákban, a pedagógusok közül negyvenezren vehetnek részt olyan továbbképzésen, ahol a digitális képességeiket fejleszthetik - derült ki azokból a válaszokból, amelyeket Rétvári Bence adott egy képviselő kérdéseire. 51 ezer laptop, 31 500 táblagép, 5000 projektor, 3000 interaktív táblagép, 14 ezer asztali gép kerül az iskolákhoz. Az új Nemzeti alaptanterv egyébként várhatóan jövőre indul felmenő rendszerben az első és ötödik évfolyamokon, a Magyar Nemzet értesülései szerint új tantárgyat várhatóan nem vezetnek be, de a digitális kompetenciák erősítése a jelenleginél biztosan nagyobb hangsúlyt kap.
https://magyarnemzet.hu/belfold/iskolai-fejlesztesdomping-7033793/
KK: megkezdődött az informatikai eszközök szállítása az iskolákba
A Klebelsberg Központ több tízezer digitális eszközt szerzett be és osztott ki országosan. Ebből júniusban 3000 darab interaktív panelt kapnak meg a legelmaradottabb régiókban található tankerületi fenntartású iskolák, mintegy 5,5 milliárd forint értékben - közölte honlapján a KK.
http://kk.gov.hu/sajtokozlemeny-informatika
Tudományos vizsgálatok bizonyítják a magyar óvodapedagógiai eredményességét
Már gyermekkorban tehetünk azért, hogy javítsuk a felnőttkori önbecsülést és csökkentsük az időskori mentális betegségek esélyét, amire jó eszköz lehet a hazai fejlesztésű óvodapedagógiai rendszer, a Blum program is. A hazai vizsgálatok eredménye szerint a művészetterápiás hatású foglalkozásokra építő Blum-szemléletben nevelkedő gyermekek kreatívabbak, innovatívabbak és jobban alkalmazkodnak az új helyzetekhez, miközben a matematikai és íráskészség fejlettsége terén sem mutatnak elmaradást. A programot gondozó alapítvány által elindított képzéseken eddig félezer pedagógus végzett, a nevelési program különböző elemeiben 1600 óvoda vett részt.
Pénzükre vártak a tanodák
Hamarosan hozzájuthatnak a működésükhöz alapvetően szükséges, pályázaton megnyert állami támogatáshoz a kifizetés csúszása miatt nehéz helyzetbe került tanodák.
https://abcug.hu/elindult-a-penzukre-honapok-ota-varo-tanodak-kifizetese/
Keresett szakmákat kínálnak Szegeden…
A delmagyar.hu szerint országosan többen jelentkeztek szakközépiskolába, mint általános gimnáziumba, de Csongrád megyében is pozitívak a mutatók. A megkérdezett intézményvezetők szerint azoknak érdemes szakképzésre jelentkezniük, akik nem szeretnének évekig egyetemen ülni, és éreznek magukban kellő kreativitást.
Az általános iskolai tanárok és az apák inkább rombolják a gyerek önbizalmát
Az apák és az általános iskolai tanárok jóval gyakrabban rombolják, mint építik a gyerekek önbizalmát. Ez derült ki a HVG Extra Pszichológia által készített felmérésből.
https://24.hu/kozelet/2019/06/19/onbizalom-onbizalomhiany-felmeres/
Öt magyar egyetem is a világ legjobbjai között van
Megjelent a QS World University Rankings új rangsora, amelyen idén magyar egyetemek is szerepeltek: szegedi, debreceni, pécsi és budapesti intézmények.
http://www.atv.hu/belfold/20190619-5-magyar-egyetem-is-ott-van-a-vilag-legjobbjai-kozott/hirkereso
Még mindig nem lehet megélni a minimálbérből
A béremelések ellenére még mindig nem érte el az egy főre számított létminimumot a hazai nettó minimálbér, pedig ez volt a szakszervezetek egyik legfontosabb célkitűzése az előző kormányzati ciklus végére. A Policy Agenda közölte a 2018-as előzetes létminimum adatokat, ezekből kiderül: egy aktív, egyedül élő felnőtt szerényen nettó 94 820 forintból tudott megélni tavaly. Tehát ha csak a 91 770 forintos minimálbért kereste meg, minden hónapban le kellett mondania valamilyen alapvető kiadásról. A Magyar Szakszervezeti Szövetség elnöke, Kordás László politikai hibának tartja, hogy a KSH csak az őszi bértárgyalások után hajlandó tájékoztatni a munkavállalók képviselőit a dolgozók helyzetét jellemző adatokról.
https://nepszava.hu/3040145_durva-adatok-meg-mindig-nem-lehet-megelni-a-minimalberbol
június 20.
Milliárdokat fordít az állam tanárjelöltekre
Elindítása óta összesen 3,4 milliárd forintot fordított a kormány a tanárszakos hallgatók speciális támogatására, a Klebelsberg Képzési Ösztöndíjra. Mindez már csaknem háromezer leendő pedagógus anyagi segítését és elhelyezkedését tette lehetővé. A legtöbb ösztöndíjas az ELTE-ről került ki. Egy pályakezdő, egyetemi végzettségű pedagógus jelenleg bruttó 230 ezer forintot keres (az életpályamodell bevezetése előtt ez csak 130 ezer forint volt). Húszéves munkaviszony után ma már bruttó 304 ezer forint a fizetés, aki pedig sikeresen minősítteti magát, az havi 335 ezret vihet haza.
https://magyarnemzet.hu/belfold/milliardokat-fordit-az-allam-a-tanarjeloltekre-7037492/
Megmarad az otthoni tanulás lehetősége
Nem igaz, hogy a következő tanévtől nem lesz többé lehetőség a tankötelezettség iskolán kívüli teljesítésére. A magántanulói státus megszüntetése nem az otthoni és alternatív tanulási lehetőségek ellen szól, hanem egységes szabályozást szeretne a tárca. Jelenleg ugyanis az iskolák maguk döntenek arról, hogy kinek és miért engedélyezik a magántanulást, rendkívül eltérő joggyakorlatot követve, sőt, sokszor így szabadulva meg a problémás, kezelhetetlen gyerekektől - írta a Magyar Nemzet.
https://magyarnemzet.hu/belfold/megmarad-az-otthoni-tanulas-7034762/
Lapajánló: jönnek az oktatásban az 1985 előtti idők
Részletesen ír a HVG a nemzeti köznevelésről szóló törvény puccsszerű átalakításáról. Az iskolaigazgatók kinevezésének teljes államosítása az 1985 előtti időket hozza vissza, ezen a téren egyébként a 85 és 90 közötti évek voltak a legliberálisabbak. Nem lesznek botrányok, a hatalom politikai ejtőernyősöket akar kinevezni iskolaigazgatónak. A lap hosszan sorolja a példákat, hogy lehettek megbízható, de oktatási előélettel nem rendelkező társasházkezelők, önkormányzati képviselők iskolaigazgatókká. További részletek a HVG nyomtatott változatában.
https://hvg.hu/itthon/20190620_Vissza_a_jovobe__jonnek_az_oktatasban_az_1985_elotti_idok?s=hk
Pomázon kipróbálták a szülői igazolás más fajtáját
Van már néhány iskola, ahol kipróbálták, hogy bizalmat szavaznak a szülőknek, és háromról 15-re emelték a szülők által igazolható napok számát. Ezt ugyanis saját körben eldönthetik. Ilyen például a pomázi Sashegyi Sándor Általános Iskola és Gimnázium, Rendészeti Szakközépiskola. 2017-ben vágtak bele a kísérletbe, ami az igazgató mostani levele szerint fényesen bevált. „A szülők nem élnek vissza a lehetőséggel, teljes mértékben partnerek. Ez az új gyakorlat mindenkit tehermentesít: a szülőt, pedagógust valamint a gyermekorvost egyaránt”
Átmenetileg bárkit kinevezhetne Orbán Viktor a kutatóhálózat élére
Addig, amíg nincs meg a Palkovics László innovációs miniszter és a Magyar Tudományos Akadémia elnöke, Lovász László által közösen javasolt személy az állami Eötvös Loránd Kutató Hálózat Irányító Testületének élére, „átmeneti jelleggel” a miniszterelnök bíz meg valakit az elnöki feladatokkal – derült ki abból a Népszavához eljuttatott tervezetből, amelyet az Országgyűlés Törvényalkotási Bizottsága tervez benyújtani.
https://nepszava.hu/3040249_atmenetileg-barkit-kinevezhetne-orban-az-akademiai-kutatohalozat-elere
A BME is kéri: ne fogadják el a törvényjavaslatot az MTA-ról
A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen is arra kéri az Országgyűlést, hogy ne fogadja el a Magyar Tudományos Akadémia kutatóintézeti hálózatának átalakításáról szóló törvényjavaslatot.
június 21.
PSZ: indokolt volt az őszi tiltakozó akciók bejelentése
A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) bizonyítottnak látja, hogy indokolt volt az őszi akciósorozat bejelentése a 2019. június 13-án tartott tanévzáró sajtótájékoztatón, ugyanis a szakszervezet a Köznevelési Érdekegyeztető Tanács június 20-án tartott ülésén sem kapott érdemi választ követeléseire a kormány képviselőjétől.
https://pedagogusok.hu/hir/3778/psz-indokolt-volt-az-oszi-tiltakozo-akciok-bejelentese
„Pedagógus státusztörvény” készül
A Pedagógusok Szakszervezete arról kapott tájékoztatást a Köznevelési Érdekegyeztető Tanács ülésén (2019. június 20-án), hogy őszre elkészül az úgynevezett „pedagógus státusztörvény” tervezete, amely a pedagógusok, az oktatás helyzetének szélesebb körű átvilágítását jelentené. Szabó Zsuzsa, a PSZ elnöke erről is nyilatkozott a Hit Rádió műsorának 2019. június 21-én. Az interjúban felidézte a PSZ korábbi követeléseit, jelezve: minapi bejelentése szerint a szakszervezet a tárgyalások folytatása mellett ősztől tiltakozó akciókra készül.
https://www.youtube.com/watch?v=7ER-zsZ95gw&feature=youtu.be
Élményközpont Nyíregyházán
Új szintre lépett az élményközpontú tanulás Nyíregyházán, február óta működik az MTMI Élményközpont a belvárosban. Bár az intézmény a város fenntartásában van, a szakmai munkát a Nyíregyházi Egyetem végzi. A programban csaknem húsz iskola vesz részt Szabolcs-Szatmár-Bereg megyéből, köztük általános iskolák, gimnáziumok és szakgimnáziumok is.
https://www.hellovidek.hu/csalad/2019/06/21/ebbe-az-iskolaba-jaratja-gyereket-a-videki-elit
A válogatás nem teljes körű!