PSZ tüntetés - A felszólalók kiálltak az összefogás mellett
Többezer ember részvételével zajlott 2019. november 30-án az országos tüntetés, amelyet a Pedagógusok Szakszervezete rendezett Budapesten a Kossuth téren. Az érintettek és a támogatók az MTA székháza előtti téren gyülekeztek, onnan vonultak át a Parlament elé. Útközben a PSZ átadta petícióját, valamint a pedagógusok munkaterheléséről készült friss kutatását az Emmi és az ITM államtitkárának. Miután az oktatás a gyermekek jövőjét, vagyis az egész társadalomét meghatározza, az oktatási szakszervezetek és a konföderációk is a PSZ mellé álltak. A felszólalók többsége a cél érdekében történő összefogást hangsúlyozta.
Kedves szülők, nagyszülők, diákok, tisztelt tüntetők! Ne higgyék, hogy csak a pedagógusok béréért jöttünk! Van itt épp elég baj ezen kívül is! – így szólt Szabó Zsuzsa, a PSZ elnöke a jelenlévőkhöz. Majd megemlített néhány konkrét problémát, egyebek mellett, hogy elvették a szülők és az óvónők jogát, hogy eldönthessék: iskolaérett-e a hatéves gyerek; hogy a diákok többet dolgoznak hetente, mint egy felnőtt; hogy elhúzták a mézesmadzagot a szakképzésben dolgozók orra előtt, béremelést ígérnek nekik, de nem beszélnek arról, milyen veszély leselkedik rájuk, ha már nem lesznek közalkalmazottak. Szabó Zsuzsa béremelést követelt azoknak is, akik bármilyen területen segítik a pedagógusok munkáját.
Nincs mese, együtt kell működni, mert akkor tudunk erőt felmutatni, ha ez nem sikerül, a kormányzat elég ügyes ahhoz, hogy ezt kihasználja - ezt Szűcs Tamás, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete elnöke hangsúlyozta.
Az összefogást fontosságáról beszélt Csóti Csaba, a SZEF, Kordás László, a MASZSZ elnöke is.
Az ifjúság nevében szólt a jelenlévőkhöz a 16 éves Szolga Bálint diákaktivista: „Tudják, hogy mit olvastam? Hogy önök, akik most velem szemben állnak, önök a felelősek a hibákért! De kérdezem én, hogy lehetnének azok felelősek a hibákért, akiknek az összes jogkörét elvették, akiknek egyentankönyvből kell tanítaniuk, akiket annyira sem vesz komolyan az állam, hogy erre a tüntetésre is csak annyit tudtak izzadtságcseppes homlokkal kinyögni, hogy: ”Soros”, akiknek hivatásuk a legfontosabb feladat egy demokratikus társadalomban, mégsincsenek rendesen megfizetve? Tényleg ők a felelősek, és nem az a hatalom, amely nem képes egy külön oktatási minisztériumot létrehozni?”
Tóth Margit szegedi édesanya pontokban foglalta össze a szülői követeléseket: például, hogy kezdődjön az oktatás valamennyi kérdéséről érdemi szakmai, társadalmi párbeszéd; vonják vissza a kötelező 6 éves beiskoláztatást; szüntessék meg a gyermekek túlterheltségét; ismerjék el a tanárhiányt és hozzanak érdemi lépéseket annak megoldására. Az Európai Oktatási Szakszervezeti Szövetség (ETUCE) 11 millió tanárt, pedagógust és oktatási szakdolgozót képviselő nemzetközi szervezet szolidaritásáról biztosította a tüntetőket Valerya Despahine. Kijelentette, az ETUCE felszólítja Magyarország kormányát, hogy tartsa tiszteletben vállalásait és adja meg az oktatásnak, az ott dolgozóknak a szükséges figyelmet, hiszen ők alakítják a jövőt, amelyben társadalmaink, az Európai Unió és az egész világ élni fog.
Az oktatás helyzete tovább romlott 2016 óta. Akkor a demonstráción jelenlévők az eső miatt nyitottak esernyőt, amelyek színesek voltak. A PSZ most arra kérte a tüntetőket hozzanak magukkal fekete esernyőket. A tömeg nyitott esernyőkkel állt egyperces néma csendben, ezzel tiltakozva a diákokat és az oktatókat hátrányosan érintő intézkedések ellen. A tüntetés végén Szabó Zsuzsa arra kérte az oktatási intézményeket, helyezzenek el jól látható helyen fekete esernyőt, és addig ne csukják össze, amíg a követelések nem teljesülnek.
A tüntetésen fellépett Molnár Áron színész, akit NoÁR-ként ismerhetnek a videóklipekből, dalát két kisgyerekkel énekelte el, valamint Tóth Zoltán, a Republik együttes gitárosa.
A PSZ a tüntetést közvetítette Facebook oldalán, amelyről több videó is készült. A felvételek itt tekinthető meg:
https://www.facebook.com/pg/pedagogusok.szakszervezete/videos/
A tüntetésről készült saját fotókat itt tekinthetik meg: