Heti lapszemle 2020. január 24.
Megalakította a Pedagógusok Sztrájkbizottságát a PSZ Országos Vezetősége, miután a novemberi országos tüntetés sem hozott eredményt. A pedagógusok és oktatásban dolgozók bérének emelését, a tanárok heti óraszámának 22 órában történő rögzítését követeljük, továbbá, hogy a szakképzésben dolgozók továbbra is közalkalmazottak maradjanak. Fővárosi és vidéki fórumokat tervezünk, amelyen bemutatjuk a magyar közoktatás válságáról készült vitairatunkat. További cikkek a PSZ lapszemléjében.
január 17.
A PSZ egy változatot sem kapott meg a Nat-ból
A Klubrádió Esti gyors c. műsorának nyilatkozott Gosztonyi Gábor alelnök 2020. január 17-én, emlékeztetve a nyílt levélre, amelyet a miniszternek írtunk. Ebben kifogásoltuk, hogy a Nemzeti alaptantervnek egy változatát sem láttuk, pedig 2018-ban több száz véleményt küldött a PSZ az akkori változathoz, de nem tudjuk, mit használtak belőle és mit nem.
https://www.youtube.com/watch?v=nBPSBry0Ekk&feature=youtu.be
Az Emmi szerint az Index újabb álhírt gyártott, ezúttal a NAT-ról
„Az Index cikke a baloldali média újabb álhírgyártásának ékes példája. A kormány a Nemzeti Alaptanterv átfogó módosításáról döntött, amiről legkésőbb a jövő héten a nyilvánosságot is tájékoztatjuk. Erről az EMMI közleményben, Gulyás Gergely miniszter pedig a december 19-i Kormányinfón is tájékoztatta a sajtót, amikor bejelentette, hogy a kormány nem új NAT-ot, hanem a jelenlegi átfogó módosítását fogja elfogadni. Ez történt meg most.” - közölte a minisztérium, reagálva az Index cikkére, miszerint nemcsak egy alaptanterv létezik.
Őskáosz a Nat körül: 6 különféle verzió kering
A hvg.hu információi szerint Nemzeti alaptanterv címén legalább hat esélyes változat vár jóváhagyásra. Ezek nem „gerillaváltozatok”, csak a vitás részeknél van többféle szakmai megközelítés. A szeptemberi bevezetés viszont annak ellenére sem csúszik, hogy az anyag még mindig nem végleges és nyilvános.
https://hvg.hu/itthon/20200117_nat_emmi_maruzsa_zoltan_kasler_miklos?s=hk
Megtagadott ítélet
Sem a hatvani tankerület (az állam), sem a gyöngyöspatai önkormányzat nem fizette ki önként a törvény által megszabott január 17-i határidőig a helyi általános iskolában évekig szegregált gyerekeknek jogerősen járó kártérítést - mondta az érintetteket képviselő Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány jogi szakértője. Az alapítvány mindenkinek azt javasolta, várja meg a Kúria végső döntését a felülvizsgálati kérelemre.
Horváth Aladár: Orbán hivatali visszaélést és becsületsértést követett el
A polgárjogi politikus a Legfőbb Ügyészség előtt ismertette a miniszterelnök elleni büntetőfeljelentése tartalmát. Horváth Aladár úgy érezte, kötelessége jogi lépéseket tenni a kormányfővel szemben a gyöngyöspatai ügyben tett kijelentései miatt. Még akkor is, ha valószerűtlen, hogy ténylegesen eljárás indul Orbán Viktor ellen.
A kormány nem készpénzben szeretné kompenzálni a gyöngyöspatai gyerekeket
A kormány elismeri, hogy a szegregáltan oktatott gyöngyöspatai gyerekeknek jár a kártérítés, de az emberek igazságérzetét és a több mint hatvan érintett sorsának jobbra fordulását is az szolgálja, ha ezt nem készpénzben, hanem más formában, oktatásként-képzésként kapják meg - mondta az Emmi parlamenti államtitkára, Rétvári Bence. A tankerület és az önkormányzat a perben többször is javaslatot tett a természetbeni kárpótlásra, de az ítéletek nem foglalkoztak ezzel.
január 18.
Gimnáziumi igazgatók kérik: jövőre vezessék be az új Nemzeti alaptantervet
Az Élenjáró Gimnáziumok Igazgatói Grémiuma azt kéri a kormánytól: legkorábban 2021 szeptemberében lépjen hatályba az új Nemzeti Alaptanterv. A tizenöt igazgató által jegyzett közleményben azt írták: egyetértenek abban, hogy olyan alaptantervre van szükség, amely megfelel a 21. század követelményeinek. Szerintük a mostani kapkodásnak a gyerekek látnák a kárát.
Miért erőszakosak a gyerekek?
1999 óta működik az Oktatási Jogok Biztosának Hivatala, ahová évente 1500-1800 panasz érkezik. Az ombudsman kivizsgálja a tanárokat, diákokat, szülőket ért sérelmeket, ha jogsértést tapasztal, ajánlást fogalmazhat meg. A cikk szerint érdemi befolyása nincs a folyamatokra.
https://magyarnemzet.hu/lugas-rovat/mi-a-bajuk-7646483/
Huszártelepen majdnem áldozatul estek a szegregáció elleni harcnak
A gyöngyöspatai per miatt ismét középpontba került a szegregáció. A kártérítés híre könnyen bírósági eljárások tömegét generálhatja, akár olyan helyeken is, ahol végül elbukták a pert a látszólag a gyerekekért harcoló érdekvédők. Jó példa erre a nyíregyházi Sója Miklós Görög katolikus Óvoda és Általános Iskola, amely mélyszegény családok gyerekeinek nyújt oktatást és sok minden mást. Ennek ellenére őket is meghurcolták a bíróságon.
január 19.
Ki vállalja a holnap felelősségét?
A jogerősen megítélt kártérítést ki kell fizetni. De a kihívás most jön: ha ezt a pénzt - ahelyett, hogy saját maguk és közösségeik számára hasznos és példaértékű célokra fordítanák - felelőtlenül elszórnák majd a kártérítettek, az tovább fogja szakítani az egész társadalmat.
https://mandiner.hu/cikk/20200119_gyongyospata_ki_vallalja_a_holnap_felelosseget
Gyöngyöspatai helyzetkép uszítás után
Ma még megbecsülni sem lehet, mekkora károkat okozott és még okoz Orbán Viktor gondosan felépített politikai támadása a gyöngyöspatai roma gyerekeknek megítélt kártérítés kapcsán - írta a 168ora.hu portál.
https://168ora.hu/itthon/gyongyospata-roma-szegregacio-orban-viktor-uszitas-riport-2020-180620
A váci püspök felháborodott, amiért gyerekverés miatt leváltották az iskolaigazgatót
Szentmisén emlékeztek a málenkij robot áldozataira a kismarosi katolikus templomban, majd beszédet tartott Csuka Tamás váci református püspök is, aki a mindennapi életben is tetten érhető igazságtalanságokra hívta fel a figyelmet. Ilyen felháborító igazságtalanság érte jó barátját, a gyöngyöspatai iskola volt igazgatóját, akit elüldöztek, meghurcoltak, miközben a városban bizonyos helyi csoportok részéről ma is rendszeres erőszakosságok, önkényeskedések borzolják a kedélyeket.
https://168ora.hu/itthon/puspok-gyongyospata-iskola-igazgato-magyar-helsinki-bizottsag-180636
Twistet jártak szalagavatós diákjaiknak a budaörsi pedagógusok
A budaörsi Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskolában tartott szalagavatón a tanárok vastapsot kaptak, miután a Hungária slágerére táncoltak.
január 20.
Iskolaérettség: kérdőívvel gyűjt adatokat a Szülői Hang
Legkésőbb január 31-én kell beadniuk a felmentési kérelmet azoknak a szülőknek, akiknek gyereke idén nyáron betölti a hatodik évét. Anonim kérdőív kitöltésével gyűjtene adatokat az iskolaérettségi vizsgálatokról a Szülői Hang.
Mennyi?
„Először csak egy. Aztán kettő. A legutóbbi sajtóhírek szerint pedig már hat különböző verziója is van az új – vagy módosított? Fene tudja, hogyan kell nevezni – Nemzeti alaptantervnek (Nat), és a kormány még mindig nem döntött arról, hogy melyik az igazi. Ennek némileg ellentmond, hogy néhány hete még azt olvashattuk, a december 18-ai kormányülésen már elfogadtak egy Nat-koncepciót, de azt akkor azért nem hozták nyilvánosságra, mert túl hosszú” - írta a Népszavában Juhász Dániel.
https://nepszava.hu/3064137_mennyi
A többség szerint igazságtalan a gyöngyöspatai kártérítés?
A Hír TV a minap indított szavazást a gyöngyöspatai cigányok kártérítéséről, s a lezárult voksolás eredménye szerint a csaknem 60 ezer szavazó 97%-a értett egyet a miniszterelnökkel, aki igazságtalannak tartja kifizetni a munka nélkül szerzett milliókat.
https://magyarnemzet.hu/belfold/a-tobbseg-szerint-igazsagtalan-a-gyongyospatai-karterites-7688543/
Még lehet jelentkezni az „Adj egy ötöst” szemléletformáló programra
A 10-18 éves diákok az „Adj Egy Ötöst!” szemléletformáló programra február 28-ig jelentkezhetnek. Csoportmunkában kell megtervezniük egy olyan programot, amelyen szívesen vennének részt fogyatékossággal élő gyermekekkel vagy felnőttekkel. A pedagógusok egynapos tréningen kapnak felkészítést ehhez.
https://famiily.hu/meg-lehet-jelentkezni-az-adj-egy-otost-iskolai-szemleletformalo-programra/
A Műegyetemen végzettek jól keresnek
Agrártudományokat a Corvinuson, természettudományt pedig a Műegyetemen érdemes tanulni, itt a legmagasabb a pályakezdők átlagkeresete - derült ki az Oktatási Hivatal friss jelentéséből, miszerint a két képzési területet évről évre kevesebben választják. Nyelvvizsga hiánya miatt a Nyíregyházi Egyetemen ragad be a legtöbb diploma, az idegen nyelvekkel főként a földrajz szakosoknak gyűlik meg a baja.
https://magyarnemzet.hu/belfold/a-muegyetemen-vegzettek-jol-keresnek-7687238/
január 21.
Sztrájkbizottságot alakított a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ)
Megalakította a Pedagógusok Sztrájkbizottságát a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) Országos Vezetősége 2020. január 20-án tartott ülésén hozott döntésével, miután a szakszervezet eddigi követeléseit a 2019. november végi országos tüntetés után sem teljesítette a kormány. Az elnökségből, a megyei-fővárosi elnökökből, tagozatvezetőkből álló testület arról is határozott, hogy megkezdi a tárgyalásokat a többi oktatási szakszervezettel a sztrájkbizottság kibővítéséről. Közlemény a honlapunkon.
https://pedagogusok.hu/hir/3943/sztrajkbizottsagot-alakitott-a-pedagogusok-szakszervezete-psz
„Elképesztően túlterheltek a tanárok, túlélni próbálnak”
Egyre több iskolán belüli erőszakos esetről számol be a sajtó. De a szakember szerint a média főleg azokat az eseteket kapja fel, ha a diák, netán a szülő követ el agressziót a tanár ellen, míg a fekete pedagógia, a tanári terror rendszerint az iskola falain belül marad. A megelőzés lehetőségeiről beszélgetett a Magyar Narancs Rónay Zoltánnal, az ELTE PPK Neveléstudományi Intézetének egyetemi docensével. Idézet az interjúból:
„MN: Összefüggésben van-e az iskolán belüli erőszak a pedagóguspálya leértékelődésével?
RZ: A tanári pálya megbecsültsége sajnos nem volt sokkal jobb korábban sem. Évtizedek óta nagyon rosszak az anyagi körülmények, romlik a tanulók eredményessége, őrületes pedagógushiány van, rengeteg a fiatal pályaelhagyó. Elképesztően túlterheltek a tanárok, túlélni próbálnak, és ez nyilván nem segíti az innovatív tanítási módszerek fejlesztését. Jó esetben annyit tehet a pedagógus, hogy a legjobb tudása szerint tanít. Folyamatosan hallunk híreket agresszióról, de azért nálunk még nincsenek rendőrök az iskolában, mint az USA egyes államaiban.”
https://magyarnarancs.hu/belpol/az-iskola-sem-ussza-meg-125259
Végrehajtás lehet a kártérítési ügyekből
Hatvan gyöngyöspatai érintettből negyvennégyen nyilatkoztak az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítványnak írásban arról, hogy pénzben vagy természetben, esetleg mindkettőben kérik a szegregáció miatt nekik jogerősen megítélt kártérítést. Arra is kitértek, hogy részt akarnak-e venni abban az egyeztetésben, amelyet a tankerület és az önkormányzat kezdeményezett a kártérítés természetbeni kifizetéséről.
https://nepszava.hu/3064265_vegrehajtas-lehet-a-karteritesi-ugyekbol-gyongyospatan
Levélben kért bocsánatot a győri késelő diák
A Blikk szerint a fiú mindenkitől bocsánatot kér, senkit nem akart bántani, ő sem érti, miért borult el az agya, miután a tanárnő hármast adott neki. Az őrizetben lévő diák a levelet az ügyészséghez juttatta el, nagyon reméli, hogy a címzettek minél előbb olvashatják. A lap úgy tudja: a korábbi mintadiák a rácsok mögött kifogástalanul viselkedik, az őrökkel és a pszichológussal is maximálisan együttműködik.
https://www.blikk.hu/aktualis/krimi/levelben-kert-bocsanatot-a-gyori-keselo/s11cdxj
Hetente jöhetnének, ha minden balhéról írni akarnának
Az erő a legfőbb értékmérő abban a kaposvári gyermekotthonban, ahol az egyik gondozott súlyosan bántalmazta társát. Korábban többször járt a Népszava az otthonban, s tapasztalta, hogy mindent átjár az erőszak: nemcsak a gyerekek viselkedése volt agresszív, dühkitöréseik nyomát viselték az ajtók, az ablakok - azóta felújították az épületet. A nevelők is elismerték, hogy a hierarchia ugyanúgy épül fel, mint a börtönökben: csak az erő számít.
https://nepszava.hu/3064266_hetente-johetnenek-ha-minden-balherol-irni-akarnanak
Ponthatár-változások az állami ösztöndíjas képzésben
Egyik állításával üti a másikat a minisztérium. Úgy csökkentették az állami ösztöndíjas képzéseknél a bekerülés ponthatárát 400-ra, hogy „bizonyos intézmények esetében a kialakuló ponthatárok 400 pont felett is lehetnek”.
http://eduline.hu/erettsegi_felveteli/20200121_elozetes_ponthatarok_400_pont
Több szaknál is csökkentették a ponthatárokat
A magasra emelt ponthatárok miatt túl kevés gazdasági vagy jogász végzettségű fiatal került ki az egyetemekről, ezért csökkennek a felsőoktatási felvételi ponthatárok. Idén 41 kiemelt szaknál 400 pontban határozta meg a bekerülési határ értékét a szakminiszter.
https://infostart.hu/belfold/2020/01/21/a-gazdasagi-valtozasok-elmostak-a-felveteli-ponthatarokat-is
Kérdések Gyöngyöspatáról
A gyöngyöspatai ügyben hozott bírósági ítélet mélységes és jogos felháborodást váltott ki sok emberben. Ha a valóságot, a tényeket akarjuk megismerni, külön kell választani a diszkriminációs jellegű elkülönítést, amely tűrhetetlen. És meg kell találni a felkészültségbeli különbségek kezelésére alkalmas tanítási módszert - Koncz Katalin nyugalmazott professzor véleménye a Magyar Nemzetben.
https://magyarnemzet.hu/velemeny/kerdesek-gyongyospata-kapcsan-7689341/
január 22.
Vitairat a magyar közoktatás válságáról
A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) vitairatot készített: összefoglalta, hogy alapvetően mi az oktatási rendszer hibája, de megfogalmazta javaslatait is. A dokumentumot a következő hetekben a fővárosban és a vidéki helyszíneken tervezett fórumokon vitatjuk meg mindazokkal, akiket érint vagy érdekel az oktatás, benne a gyermekek jövője.
https://pedagogusok.hu/hir/3945/vitairat-a-magyar-koezoktatas-valsagarol
Orbán válaszra sem méltatta a tanárokat
A kormányfő sem válaszolt a PSZ levelére, miként a minisztériumok sem reagáltak a tüntetésen átadott petíciónkra. Többször azt ígérték, hogy a PSZ követeléseit napirenden tartja a kormány, de döntés még nem született. A sztrájkkövetelések között szerepel az oktatásban dolgozók (pedagógusok és más alkalmazottak) bérének emelése, a heti 22 tanítási óra rögzítése, továbbá, hogy a szakképzésben dolgozók július után is maradjanak közalkalmazottak. A cikk kitért a PSZ által készített vitairatra is.
A Mérce a PSZ Facebook-bejegyzése alapján írt a sztrájkbizottságról, részletesen ismertetve a követeléseket.
https://merce.hu/2020/01/21/sztrajkbizottsagot-alakitott-a-pedagogusok-szakszervezete/
A sztrájkbizottság magasabb szinten jelent a tárgyalásokon
A novemberi tüntetésen átadott petícióinkra sem válaszoltak a minisztériumok, s miután a követelésekről nem döntött a kormány, „magasabb szinte” kellett emelni a tárgyalásokat, ez tette szükségessé a Pedagógusok Sztrájkbizottságának létrehozását. A Klubrádió Esti gyors c. műsorának beszélt erről Szabó Zsuzsa, a PSZ elnöke.
https://www.youtube.com/watch?v=MHk7RMc4b0Y&feature=youtu.be
Földváriné Jeneses Katalin megyei elnök a Szolnok TV-nek nyilatkozott a sztrájkbizottságról, a követelésekről.
http://www.szolnoktv.hu/hirek/?article_hid=57405
A PSZ szolidáris a KKDSZ küzdelmével a Magyar kultúra napján
A Pedagógusok Szakszervezete képviselői részt vettek a 2020. január 22-én, Budapesten tartott demonstráción. Kifejeztük szolidaritásunkat, hiszen céljaink azonosak: a dolgozók anyagi és erkölcsi megbecsülésének elismertetése.
https://pedagogusok.hu/hir/3944/szolidaritasi-nyilatkozat
Angol helyett bürokrácia
Nem változtatott pedagógiai programján a Külső-Pesti Tankerületi Központ által adott január 15-i határidő után sem a Budapest XVIII. kerületében működő Kapocs Magyar-Angol Két Tannyelvű Általános Iskola tanári kara, és ebben a szülői munkaközösség tagjai is támogatták a nevelőtestületet. A tankerületi igazgató azt írta: az indítható osztályok számának engedélyezése a tankerület hatáskörébe tartozik.
Nem minden szakra kell emelt szintű érettségi
Az Oktatási Hivataltól kapott tájékoztatás szerint ide tartoznak például egyes osztatlan pedagógusképzések, amelyeken gyakorlati vizsgát szerveznek, ennek eredménye alapján rangsorolják a hallgatókat. Így például, aki ének-zene tanár, rajz- és vizuáliskultúra-tanár, média-, mozgókép- és kommunikációtanár, népzene- és népikultúra-tanár, illetve dráma- és színházismeret-tanár szeretne lenni, az elkerülheti a szigorítást. Legalábbis, ha nem választ mellé bölcsész, természettudományi vagy informatikai képzéshez tartozó szakpárt. Nem vonatkozik az új követelmény a művészeti jellegű szakmai tanárképzésekre sem, hiszen azok felvételije is kizárólag gyakorlati vizsgából áll.
https://magyarnemzet.hu/belfold/nem-minden-szakra-kell-emelt-szintu-erettsegi-7691387/
A szülők fele nem kapott tájékoztatást az óvodások beiskolázásáról
Idén már csak azok maradhatnak 6 éves koruk után óvodában, akiknek szülei január 31-éig kérvényt nyújtanak be az Oktatási Hivatalhoz, és a hivatal megadja az engedélyt. Már csak néhány nap van a határidőig, de hatalmas probléma, hogy az információ nem jutott el megfelelően a szülőkhöz. Fennáll a veszély, hogy sok szülő - különösen a kevésbé iskolázottak, a hátrányos helyzetben lévők - nem adja be a kérvényt január végéig. A Szülői Hang Közösség felmérése szerint a szülők alig fele kapott az óvodákban megfelelő tájékoztatást az eljárásról.
Haknira jut, pedagógusokra nem
500 millió forint uniós pénzt osztogattak szét Makón és környékén. Csak épp a legrászorultabbakkal nem voltak ilyen bőkezűek a projekt irányítói. 2018-ban a hátrányos helyzetű fiataloknak táborokat szerveztek. „A táborvezetők szerződéseiből kiderül, 7 főt bíztak meg a táboroztatással, ők naponta, fejenként 8 ezer forintot kaptak a reggel 8-tól délután 4-ig tartó programért. Vagyis óránként 1 ezer forintot. A segítőiket napi 3 ezer forinttal jutalmazták.”
https://24.hu/kulfold/2020/01/22/eu-penz-unios-tamogatas-mako-hadhazy-akos/
Jogvédelem fékek és ellensúlyok nélkül
Az utóbbi három évtizedben az iskolával szemben számtalan, olykor lehetetlen elvárás fogalmazódott meg: az iskola integráljon, beleértve az integrálhatatlant is, a hátrányos helyzetet szüntesse meg, ne követeljen lexikális tudást, mellőzze a házi feladatot, általában ne terhelje túl a diákot, a neveléstől tartózkodjon, azonnal jó pénzre váltható, használható tudást nyújtson. A tanárok megbecsülése sincs rendben - írta egy nyugalmazott egyetemi docens.
https://magyarnemzet.hu/velemeny/jogvedelem-fekek-es-ellensulyok-nelkul-7693556/
Görögországban tüntettek a tanárok
Pedagógusok tüntettek óriásplakáttal a kormány megszorító politikája ellen az athéni parlament épülete előtt. A költségvetési megszorítások miatt az utóbbi tíz évben alig neveztek ki pedagógusokat állandó státuszba Görögországban.
http://eduline.hu/kozoktatas/20200122_kepgaleria_gorog_tanari_tuntetes
január 23.
Egy lépéssel közelebb a sztrájkhoz
„Egy lépéssel közelebb került a pedagógussztrájk, a Pedagógusok Szakszervezete ugyanis sztrájkbizottságot alapított. Totyik Tamás alelnök az InfoRádiónak azt mondta: miután a kormány nem reagált a petíciójukra, megkezdik a tárgyalásokat a munkabeszüntetés esetén elégséges szolgáltatásokról. Ha nem járnak sikerrel, bírósághoz fordulnak emiatt” – hangzott el a hírműsorban. Itt hallgatható meg:
https://www.youtube.com/watch?v=wo1Fanu9nys&feature=youtu.be
Itt érhető el az írott változat:
A PDSZ nyitott a tárgyalásokra a PSZ-szel
A PDSZ fontos lépésnek tartja, hogy a Pedagógusok Szakszervezete bejelentette sztrájkbizottsága megalakulását. A PSZ nyilatkozatából kiolvasható a további együttműködés igénye, ezért a PDSZ, amely már 2019 januárjában létrehozta sztrájkbizottságát, és két sztrájkot is hirdetett az elmúlt év tavaszán, nyitott a PSZ vezetőségével folytatott tárgyalásra.
A Nemzeti alaptanterv nem nemzeti
„Eltörölnék az életpályamodellt, visszaadnák helyi szintre az iskolák fenntartását, a minimálbérhez rögzítenék a pedagógusbéreket. A PSZ 18 oldalban foglalta össze, hogy melyek az oktatási rendszer hibái és megfogalmazta javaslatait is. A következő hetekben országszerte fórumokon beszélik át a dokumentumot. A NAT kidolgozása 2018-ban koncepció nélkül zajlott. Nem tudható, hogy mi alapján készült a most kiszivárgott koncepció – sorolják. A vitairat szerint egyébként középfokon a 2012. évi NAT csak a gimnazisták alaptanterve volt, és szinte biztos, hogy a hamarosan megjelenő dokumentummal is ez lesz a helyzet. „A Nemzeti (!) alaptanterv egészen egyszerűen nem nemzeti.” – idézte a vitairatot a portál.
Kitüntették a PSZ Szolnok megyei elnökét
Szurmay Ernő-díjat vett át Szolnokon, a Magyar kultúra napján tartott ünnepségen Földváriné Jeneses Katalin, a PSZ Jász-Nagykun-Szolnok megyei elnöke, a Szent-Györgyi Albert Általános Iskola tanítója. A PSZ gratulál az elismeréshez!
A’la NATúr
„Amikor meghallottam, hogy készül az új Nemzeti Alaptanterv, picit bizakodó voltam. Hinni akartam benne, hogy ha nem is drasztikusan, de végre azért mernek változtatni valamit ezen az egyértelműen nem jól működő rendszeren. Nos, az álmodozásból az ébresztett fel, amikor már hónapok óta úgy tologatták az új NAT-ot, mint egy óvodás a frissen kapott matchboxot: megjárta még Takaró Mihály kezeit is, aztán kínszenvedések árán, de kialakult a – lehet, hogy egyenesen hat? – végleges verzió.” – Szolga Bálint cikke (ő az a diákaktivista, aki a PSZ tüntetésén felszólalt tavaly novemberben).
https://nepszava.hu/3064542_ala-natur
Kevesebb gyermek él szegénységben, mint 10 éve - Sokan ingáznak, még az óvodások is
Az utóbbi években javult a szülők iskolázottsága és elhelyezkedési mutatója - olvasható az MTA közoktatási tanulmányában. Bár kimondottan kevés diák él olyan településen, ahol nincs iskola, meglepően sok az ingázó, bejáró gyerek, pedig a lap által megkérdezett szakértő szerint az utazgatás nehézségeket okoz a tanulóknak. Még az óvodások közül is tízezreket járatnak lakóhelyüktől eltérő városba.
Súlyosan megalázó politikai támadás
A roma családok egyetlen fillért sem fizettek azért, hogy az alapítvány jogi képviseletet biztosított számukra - hangsúlyozta Farkas Lilla ügyvéd, aki az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány megbízásából képviseli a gyöngyöspatai gyerekeket. Arra reagált, hogy például Rétvári Bence államtitkárhoz hasonlóan a térség fideszes parlamenti képviselője, Horváth László is azt pedzegette: az alapítvány „pénzszerző akció”, „szegregációs biznisz” érdekében „eszközként használja” a romákat.
https://nepszava.hu/3064520_sulyosan-megalazo-politikai-tamadas
Ombudsman-helyettes vizsgálja a gyöngyöspatai esetet
Szalayné Sándor Erzsébet nemzetiségi ombudsman-helyettes vizsgálja az oktatási szegregáció miatt megítélt kártérítésekkel kapcsolatos gyöngyöspatai eseményeket, közölte az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala. Szalayné Sándor Erzsébet aggodalommal követte az eseményeket, a nevelési-oktatási szegregáció miatt megítélt kártérítésekkel kapcsolatban felerősödött vitákat, a társadalmi feszültséget.
Az Emmi szerint nem a pénz, hanem az oktatás kártalanítja a gyöngyöspatai roma gyerekeket
Gyöngyöspatán a szegregáció a balliberális kormány idején, az önkormányzati iskolafenntartás időszakában alakult ki. Mi nem vitatjuk, hogy kár érte a gyerekeket, a minisztérium álláspontja azonban az, hogy elsősorban a gyöngyöspatai roma gyerekek érdekeit kell szem előtt tartani: az oktatásban érte őket kár, ezért nem pénzzel, hanem oktatással, fejlesztésekkel, képzéssel, nyelvtanulással kell kárpótolni ezeket a gyerekeket - közölte a minisztérium.
50 milliárdos hitelt ad oktatásfejlesztésre az EBB
8 új iskola épül, 16 kibővül, 20 intézményben tornacsarnok létesül, 26 tanmedence jön létre, 17 új kézilabda csarnok valósul meg. Az Európai Beruházási Bank 50 milliárd forint (150 millió euró) hitelt nyújt Magyarországnak az oktatási infrastruktúra fejlesztésére, megújítására - jelentette be Varga Mihály pénzügyminiszter a hitelszerződés aláírása után.
január 24.
Sztrájkbizottságot alakított a PSZ, amely a társadalom figyelmére is számít
Szabó Zsuzsa, a PSZ elnöke az ATV Start műsorának nyilatkozott. Beszélt a követelésekről, arról, hogy elengedhetetlen a béremelés, a terhek csökkentése az oktatásban a jövő generációja érdekében. A műsorban bemutatták a PSZ egyik karikatúráját is, amely a Nat mind ez ideig titkos koncepciójára utal. Fontosnak tartotta a társadalom figyelmének felkeltését is, hiszen az oktatás az egész társadalom ügye. E célt szolgálja a PSZ vitairata.
http://www.atv.hu/videok/video-20200124-uj-nemzeti-alaptanterv-vagy-modositott
Vitairatot készített a magyar közoktatás válságáról a PSZ
A vitairatban felvetik az oktatási kiadások és bérek kérdését, a munkaterhelést, életpályamodellt, az iskolaszerkezetet és az oktatás tartalmi szabályozását is. Valamint beszélnek az óvodák és a gyógypedagógia helyzetéről, szakképzés és a társadalmi párbeszéd fontosságáról is.
A módosított alaptanterv élményalapú tudást kínál
Koncepciójában a módosított Nemzeti alaptanterv és a hozzá tartozó kerettanterv közelebb áll a modern oktatáshoz, mint elődje – mondta a Magyar Hírlapnak egy biológus kutatótanár. A változások között kiemelte, hogy nőtt a természettudományos tárgyak közötti összhang, az egyes tárgyak tananyaga pedig erősebben épül egymásra. A cikk nem tért ki arra, mikor jelenik meg a módosítás.
https://www.magyarhirlap.hu/belfold/20200124-a-modositott-nat-elmenyalapu-tudasatadast-tesz-lehetove
A válogatás nem teljes körű!