Heti lapszemle 2020. március 27.
Második hete tart a digitális oktatás, egyre gyűlnek a jó és rossz tapasztalatok. Az bizonyos: mindenkinek türelemre és önmérsékletre van szüksége. A PSZ nyílt levélben megdöbbenésének adott hangot, amiért Maruzsa Zoltán azt mondta: a digitális oktatásra való áttérés után boldogság van a rendszerben, és hogy a pedagógusoknak most több idejük van. A nyilatkozat után szavazást indított a PSZ a Facebookon: egy nap alatt 1500-an válaszoltak, 97 százalékuk azt jelezte: sokkal többet dolgozik, mint a hagyományos oktatási rendszerben. Az államtitkár utóbb elismerte: kulcsszerepük van a pedagógusoknak, „le a kalappal előttük”.
március 20.
Több iskolában is megszabadulnának tanároktól a digitális oktatás miatt
A PSZ-nek is tudomása van arról, hogy egyes iskolákban felbontottak megbízási szerződéseket. Az iskolafenntartóktól Totyik Tamás alelnök úgy értesült: minden esetben olyan pedagógusokról van szó, akik vagy nyugdíjasok, vagy van más állásuk is. A Klebelsberg Központ azt közölte: a tankerületi központok önállóan dönthetik el, szükséges-e a feladatellátáshoz a megbízással foglalkoztatott tanárok szerződésének fenntartása vagy sem. A KK-nak az a célja, hogy senki ne maradjon jövedelem nélkül ebben a nehéz időszakban. Épp ezért elkezdték a megbízási szerződéssel foglalkoztatott pedagógusok felmérését, ha ezzel végeznek, iránymutatást adnak a tankerületeknek.
https://index.hu/belfold/2020/03/20/oraado_tanarok_iskolabezaras_digitalis_oktatas_elvesztett_munka/
Kell egy hét, hogy mindenki felvegye a ritmust
Az alsó tagozatokban a tantermen kívüli digitális oktatás kissé nehézkesen indult, az érettségire készülőknél pedig a leggyorsabban - mondta a Világgazdaságnak Totyik Tamás, a PSZ alelnöke. Hangsúlyozta: a köznevelési törvényben van egy pont, hogy bármilyen vis maior esetén a következő tanévre át lehetne ütemezni a tananyagot.
https://www.vg.hu/kozelet/oktatas/kell-egy-het-hogy-mindenki-felvegye-a-ritmust-2-2126118/
A jó gyakorlatok megosztásával áll át a szakképzés a digitális munkarendre
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium folyamatosan dolgozza fel a szakképzési centrumok új eljárásrendjeit, amelyekkel az intézmények biztosítani fogják a folyamatos digitális oktatási rendet; a digitális munkarend bevezetésével számos jó kezdeményezés indult el a centrumokban, a következő időszak feladata ezek megosztása, elterjesztése.
Az új alaptanterv minden gyereknek esélyt ad a kulturális felemelkedésre
A Pécsi Tudományegyetem egykori dékánja, Lakner Tamás is részt vett a Nemzeti alaptanterv - ének-zene oktatásra vonatkozó részének - megalkotásában. A dokumentumot Kodály Zoltán nevelési koncepciója alapján dolgozták ki, amely esélyt ad a gyerekeknek a kulturális felemelkedésre.
március 21.
Nyílt levél az államtitkárnak
A PSZ is megdöbbenésének adott hangot, amiért Maruzsa Zoltán azt mondta: a digitális oktatásra való áttérés után boldogság van a rendszerben, és hogy a pedagógusoknak most több idejük van. A nyilatkozat után szavazást indított a PSZ a Facebookon: egy nap alatt 1500-an válaszoltak. 97 százalékuk azt jelezte: sokkal többet dolgozik, mint a hagyományos oktatási rendszerben. Miután az államtitkárság még most is ragaszkodik a Nemzeti alaptanterv szeptemberi bevezetéséhez, felhívtuk az államtitkár figyelmét: a PSZ és a PDSZ egyesült sztrájkbizottsága csak a sztrájktárgyalásokat függesztette fel, a követeléseket nem, márpedig az utóbbiak között szerepel a Nat szeptemberi bevezetésének elhalasztása.
https://pedagogusok.hu/hir/4000/a-psz-nyilt-levele-maruzsa-zoltan-allamtitkarnak
Botrányos kijelentést tett az államtitkár
Arató László, a Magyartanárok Egyesületének elnöke szerint Maruzsa Zoltán felháborító kijelentést tett, amikor arról beszélt, hogy április 30-ig el kell készülniük a helyi tanterveknek, hiszen a tanároknak most úgyis több idejük van. Azt pedig disznóságnak nevezte, hogy miközben a pedagógustársadalom a koronavírus-járvány és a távoktatás miatt hátrébb lépett az alaptanterv bírálatától, a kormány erővel átnyomná a „minősíthetetlen” alaptantervet.
Így végezd ki a humán erőforrásodat
„A kérdés most elsősorban mégsem az, hogy bevezetik-e az új Natot, hanem az, hogy vajon mit gondolnak a pedagógusok, amikor azt hallják, hogy nekik éppen több szabadidejük van, miközben életük legnagyobb szakmai kihívásának közepén állnak, egy olyan országban, ahol digitális ügyekben előbbre járó országokhoz képest a tanügyben (sem) magától értetődő az ilyen irányú tapasztalat” - írta R. Kiss Kornélia a Magyar Hang portálon.
https://magyarhang.org/publicisztika/2020/03/21/igy-vegezd-ki-a-human-eroforrasodat/
A digitális kormánybiztos szerint jól indult a távoktatás, de nem mindenki osztja optimizmusát
A legtöbb esetben a legegyszerűbb technikával is tudnak már dolgozni, azaz a videótanár, az online dolgozatírás és a feladatadás email-ben vagy a KRÉTA, illetve egyéb class room rendszereken keresztül működik - mondta Czunyiné Bertalan Judit kormánybiztos. A Népszavának nyilatkozó szülők és pedagógusok nem osztják teljes mértékben ezt. Az iskolák többségének egyáltalán nem volt kiforrott rendszere a digitális távoktatáshoz. Amit a kormánybiztos mond, az igaz, de az elmúlt évek fejlesztései nem jó irányba haladtak - erről Totyik Tamás, a PSZ alelnöke beszélt. Szerinte a digitális oktatást elsősorban az okostelefonokra fókuszálva kellett volna fejleszteni. Az, hogy az állami tankönyveket elektronikus formában feltöltötték a köznevelési portálra, nem nagy előrelépés.
A tanárok napi 12 órát dolgoznak, sokszor a szülőket is képezniük kell
„Nem könnyű a pedagógusoknak, nem könnyű a szülőknek, és természetesen a gyerekeknek sem. De minden problémát meg lehet oldani, minden nehézséget át lehet hidalni” - összegezte egy kisvárosi iskola igazgatóhelyettese az online oktatás első hetében szerzett tapasztalatait. A hét első felében rengeteg időt vett el, hogy szülőket is képezzék, ők is megismerjék azokat a rendszereket, amelyekkel a gyerekeknek tanulniuk kell.
Szülők kritikája: a mi iskolánk egy vicc
A mi iskolánk egy vicc - mondta egy szülő az Erzsébetvárosi Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Szakgimnáziumról, ahol ötödikes gyereke tanul. Azaz csak tanulna, mert online oktatásról még szó sem volt az iskolában. Időnként megírják a tanárok, miket olvassanak el a diákok, de mivel feleltetésre nincs lehetőség, az osztályozás hasra megy. Nagy a káosz, nincs kialakult rendszer. „Hova küldjem el, mit írt a gyerek? Honnan tudja a tanár, hogy ő írta meg?” Nem ez az egyetlen iskola, ahol akadozik az oktatás.
https://168ora.hu/itthon/a-mi-iskolank-egy-vicc-183178
Digitális oktatás? Vannak házak, ahol áram sincs!
Miközben a legtöbb iskolában március 16-a óta az a fő kérdés, milyen programot használjanak a távoktatáshoz, az ország jelentős részében még azt se tudják, miként jut el a tananyag a diákokhoz. Civil szervezeteket és segítőket kérdezett az Index a hátrányos helyzetű településeken, ahol sok családban se megfelelő eszköz, se internethozzáférés nincs. Versenyfutás indult, hogy a távoktatás alatt ne növekedjenek még jobban a társadalmi egyenlőtlenségek.
DK: a pedagógusok félelmükben sok leckét adnak a diákoknak
A Demokratikus Koalíció szerint a tankerületek rászálltak az iskolákra, hogy azok ellenőrizzék és számoltassák el a pedagógusokat, akik a járvány miatt kénytelenek otthonról dolgozni. Az ellenőrzések miatti félelmükben a tanárok elképesztő mennyiségű leckét adnak fel, ami megterhelő a gyerekeknek és a szülőknek is; ráadásul sok felesleges adminisztrációt várnak el tőlük. A DK azt tanácsolja a tárcának és a tankerületek vezetőinek, ne kényszerítsék arra az iskolákat, hogy ellenőrizgessék és elszámoltassák a tanárokat!
A PDSZ tapasztalatai a távoktatásról
Szerencsésebb lett volna tanítás nélküli munkanapokkal kezdeni az átállást, például a tavaszi szünet előrehozásával. Bár vannak olyan iskolák, ahol szinte zökkenőmentes volt a váltás a távoktatásra, igaz, ez csak az elitintézményekre jellemző - mondta Szűcs Tamás, a PDSZ elnöke a Magyar Narancsnak. A nyugdíj előtt álló pedagógusok egy részének most nagy nehézséget okoz ez a rendkívüli helyzet, de ők most lázasan tanulják a számítástechnikai ismereteket. Szerinte központilag kellene segítséget nyújtani nekik. Ráadásul mentesíteni kellene a pedagógusokat a rengeteg adminisztrációtól.
https://magyarnarancs.hu/belpol/robbanasszeru-modszertani-megujulas-varhato-az-iskolakban-127986
Wass Albert, a koronavírus és az új alaptanterv
Takaró Mihály irodalomtörténész a vasarnap.hu-nak adott interjúban azt mondta: a digitális oktatásban a pedagóguskar jelesre vizsgázott, fantasztikusan reagált, ez világosan mutatja felelősségérzetüket. Utalt az őt ért kritikákra és a Nemzeti alaptanterv megalkotására is. Idézet nyilatkozatból: „Én irodalmár vagyok és nem forradalmár - ezt mindig szeretem elmondani.”
március 22.
Tanszabadság koronavírus idején
A koronavírus-járvánnyal kapcsolatos intézkedések kellettek ahhoz, hogy sok tantestület újra elkezdjen kreatív alkotói közösségként viselkedni. A pedagógusok nagy része próbálja a legtöbbet kihozni a helyzetből, de az igazán nagy kérdés, miként lehet a gyerekeket motiválni hetek múlva. A Népszava Nádori Gergellyel, az Alternatív Közgazdasági Gimnázium természetismeret-tanárával beszélgetett, aki a Tanárblogon több mint tíz éve halmozza a digitális oktatással kapcsolatos tudást. Bírálta, hogy a digitális oktatási stratégiából szinte semmit nem valósítottak meg.
https://nepszava.hu/3071590_tanszabadsag-korona-idejen
A kapcsolattartás az új feladat
A távoktatás tapasztalatait foglalta össze Koren Balázs tanár, a Telenor HiperSuli programjának szakmai vezetője. Szerinte ebben a rendkívüli helyzetben új elemként jelenik meg a kapcsolattartás, amely iskolai keretek között természetes volt, most azonban új eszközöket kell találni és kialakítani. Ahogy a több mint 300 hipersulis pedagógus visszajelzéséből látja, segítséget szinte alig kértek az átálláshoz, viszont többen is jelezték: bárkinek szívesen adnak tanácsot.
https://indirekt.hu/belfold/jol-teljesit-a-tanterven-kivuli-oktatas/
Netes iskolatévét indít március 23-tól az Index
A portál három tanárt kért fel az érettégire való felkészüléshez: internetes órát tartanak magyarból, matekból és történelemből április végéig.
A munkavállalókkal is szolidáris intézkedéseket kérnek a konföderációk
Négy szakszervezeti konföderáció támogatja a járvány terjedése ellen hozott intézkedéseket, ugyanakkor kéri a kormányt: minden eszközt használjon fel annak érdekében, hogy a világjárvány gazdasági terheit ne csak a munkavállalóknak, a nyugdíjasoknak, a szegénységben élőknek kelljen viselniük.
március 23.
KK: minden tanárnak tudunk digitális eszközt biztosítani
Úgy kell megoldani a tanítást, hogy annak része legyen az ellenőrzés, valamint a támogató értékelés - mondta a Magyar Nemzetnek Hajnal Gabriella. A Klebelsberg Központ elnöke jelezte: gyorsan alkalmazkodtak az intézmények a kialakult helyzethez, egyetlen olyan iskoláról sem tudnak, ahol alig-alig vagy egyáltalán nem sikerült az átállás a digitális oktatásra. Szükség szerint minden pedagógusnak tudnak eszközöket adni, mivel a tankerületi fenntartású iskolákban összesen több mint 294 ezer laptop, PC, tablet, PDA és okostelefon van, továbbá 46 ezer pedagógus rendelkezik saját használatú laptoppal is. Dolgoznak annak felmérésén is, hogy a tanulók számára hol van szükség és lehetőség eszközök kiadására.
Csépe Valéria: Az online iskolában elfelejthetjük a számonkérés szót
Az új Nat munkálatait elindító professzor most úgy látta, a koronavírus járvány miatt kényszerből bevezetett „digitális tanrend” miatt érdemes megszólalnia. Szerinte annak nincs értelme, hogy a frontális oktatást vigyék át a digitális térbe. Ha azonban jól csinálják, a digitális oktatás egyszerre lehet játék és mélyreható tanulás, amelyben a hagyományos számonkérést és a puskázást is el lehet felejteni. Itt volna az ideje a mobilok rehabilitálásának az oktatásban, a sokszínűséget nem tiltotta meg senki az iskolában. Nem értett egyet azzal, hogy az idős pedagógusok lemaradtak a technikai fejlődésben, hiszen nagymamák és dédszülők is használnak okostelefont. Most ez a rendkívüli helyzet megfelelő motivációt jelent az átállásra minden tanár számára. Röviden beszélt arról is, hogy a módosított alaptantervben mindenütt szerepel a digitális módszerek használata.
CKP: megint túltolták a biciklit, már a KK is önmérsékletre int
A tankerületek, az igazgatók képtelennél képtelenebb módszerekkel követelik meg tanároktól az elvégzett feladatok adminisztrálását, illetve a tanárok a helyzethez nem illő módon próbálják ellenőrizni a diákok teljesítését, büntetni a ki- vagy lemaradókat. A szakszervezetek jelzései nyomán Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ elnöke levelet írt az igazgatóknak az adminisztrációs feladatok egyszerűsítése érdekében. A tanárokat is kérte: törekedjenek a diákok észszerű terhelésére. A CKP csatolta a levelet is.
http://ckpinfo.hu/2020/03/23/tultoltak-a-biciklit-mar-a-klebelsberg-kozpont-is-mersekletre-int/
Az új távoktatási forma mindenkinek kihívás
A tanulás korszerű, 21. századi definíciója sokkal közelebb áll ahhoz, amit most a tanulók végeznek - mondta Steklács János nyelvész, olvasáskutató. Ugyanis változatos forrásokat kell feldolgozniuk, egy adott témát több szempontból kell megismerniük. Elképesztő mennyiségben gyártanak a tanárok multimédiás anyagokat, a legváltozatosabb oktatási módszereket próbálják ki. A tapasztalatokat akkor is fel tudják majd használni, ha visszaáll az oktatás az eredeti rendbe.
https://hvg.hu/kultura/20200323_tavoktatas_koronavirus_szulo_diak_otthon
Radó Péter: a digitális oktatás széthúzza a mezőnyt
Az eddig is kísérletező intézmények jobbak lesznek, a frontális, egyoldalú ismereteket átadók viszont nehéz helyzetbe kerülnek - erről beszélt az oktatáskutató. Radó Péter szerint a szülőknek partneri viszonyt kell kialakítaniuk a pedagógusokkal. Mint mondta, ez a helyzet szabadságot jelent, ugyanakkor csak azok lesznek képesek élni vele, akik eddig is szabadok voltak.
http://www.atv.hu/belfold/20200323-a-digitalis-oktatas-szet-fogja-huzni-a-mezonyt/hirkereso
Önkéntes mozgalom alakult a pedagógusok és a tanulók támogatására
Informatikai szakemberek, pedagógusok, cégvezetők által létrehozott közösség nyújt segítséget a digitális oktatásban iskoláknak, pedagógusoknak és tanulóknak - köztük a fogyatékkal élő, illetve speciális nevelési igényű diákoknak is - egyeztetve az Emmi köznevelésért felelős államtitkárságával.
A gyermekes tanárok egyszerre oktatnak és figyelnek saját gyermekeikre
„Kegyetlen sok munka” - így fogalmazott egy középiskolai pedagógus, aki online órákat ad otthonról, miközben a saját kisfiát is tanítja. A Szülői Hang szervezetnél azt mondják, akár napi 3-4 órányi feladatot ad a szülőknek, hogy elmagyarázzák gyerekeiknek az iskolai online tananyagot.
Mi lesz az osztályozó vizsgákkal?
Egy diák előrehozott érettségi előtt áll, ezért írt az Oktatási Hivatalnak. „Az osztályozóvizsgákat az iskolák a tantermen kívüli, digitális munkarend megfelelő adaptálásával tudják lebonyolítani. Ez azt jelenti, hogy a helyben preferált módon a személyes megjelenést nem feltétlenül igénylő számonkérési és értékelési forma (pl. videokonferencia, de akár projektmunka, írásos beszámoló) alkalmazása javasolt. Tekintettel arra, hogy egy időpontban egy tanulót és legfeljebb 2-3 pedagógust érint, a vizsgáztatás nem minősül az iskolaépület oktatási célú használatának, így indokolt esetben egy személyes találkozó, konzultáció az intézményben is lebonyolítható” - válaszolta a hivatal.
Az Eduline portálnak is panaszkodtak tanárok Maruzsa Zoltán kijelentései miatt
A 445 válaszadó többsége, 355 olvasó egyértelműen azt vallja: nem lett több szabadideje, sőt, többet dolgozik a digitális tanrendben. A válaszadók 20 százaléka pedig arra voksolt, hogy valóban több szabadideje lett a távoktatás miatt. Egy válasz a sok közül: „Tesztüzemmódban van a távoktatás. Most nincs több időm, lehet, hogy pát hét múlva lesz.”
A digitális király is meztelen - a tanárok leiskolázták a kormányt
Digitális jólét, digitális oktatási stratégia, digitális tartalomfejlesztésért felelős kormánybiztos - volt itt papíron minden az utóbbi években, sőt, akadt 15 milliárd uniós pénz is. Ennek ellenére magára hagyta a kormány a pedagógusokat abban, hogy végrehajtsák a március 13-án este bejelentett tantermen kívüli tanítási rendet. Szerencsére, jegyzi meg a cikk írója.
március 24.
Az óvónő nem ételfutár, mégis arra akarják használni
Gépkocsivezetés, ételkiszállítás, idősgondozás - egyebek mellett ilyen munkalehetőségek közül választhatnak azok az óvodapedagógusok, akik az óvodabezárások miatt nincsenek bent az intézményben. A PDSZ-hez az elmúlt napokban több jelzés is érkezett: az önkormányzatok a veszélyhelyzetre hivatkozva más típusú munkákra irányítanák át az elérhető óvodai dolgozókat. Felmerült az önkormányzati intézmények takarítása is. A PDSZ szerint ahogy az iskolákban, az óvodákban is távoktatással kellene folytatniuk a munkát azoknak a pedagógusoknak, akiknek nem kell ügyelet miatt az intézményben tartózkodniuk. Erre az Oktatási Hivatal is közzétett egy módszertani ajánlást.
https://nepszava.hu/3071936_az-ovono-nem-etelfutar-megis-arra-akarjak-hasznalni
Elvárások helyett türelem és megértés kellene
Sok írás született az elmúlt napokban arról, hogy a pedagógusok milyen feladatokat adnak a diákoknak: töltsd ki, csináld meg, készíts prezentációt - miközben senki nem mutatta meg, főként a kisebbeknek, azt hogyan kell. Esetenként a gyerek jobbat készít, mint a tanár. Zebegényi Péter tanárként és szülőként tette fel kérdéseit: „Ki mit várt? Ki mit gondolt? Hogy itt majd egy hét alatt a tanárok megtanulják kezelni a felületeket, és kidolgoznak digitális tananyagokat? Tananyagokat, amiknek az írása, digitális kidolgozása egy külön szakma?” A pedagógus mindenkit türelemre intett. Szerinte most az a legfontosabb, hogy közösségek alakultak az oktatásban.
Megoldásokat hozott az iskolaérettség módosítása
Az ellenzék riogatásaival ellentétben nem okozott rohamot vagy fennakadást az iskolaérettség vizsgálatának új rendszere, a kérelmek elbírálása rendben és idejében zajlik - mondta Rétvári Bence államtitkár. Az Oktatási Hivatal adatai szerint a módosítás sok olyan felmentést küszöbölt ki, amikor valójában iskolaérett volt a gyerek. A Magyar Nemzet azt írta: tavaly 39 527 esetben kértek felmentést a szülők, ehhez képest a mostani 28 ezres kérelem jóval kevesebb. Így a korábbi évek felmentéseinek mintegy negyede lehetett nem kellően megalapozott.
https://magyarnemzet.hu/belfold/megoldasokat-hozott-az-iskolaerettseg-modositasa-7922378/
Egyetemisták, tanárképzősök panaszkodnak: nekik sem jobb a távoktatás, mint másnak
A ELTE osztatlan tanárképzésén tanuló hallgató leírta, hogy távoktatás nélkül is bonyolult volt a helyzete, most még inkább az. Szerinte az oktatók hozzáállásával is baj van: „Volt, akit nagy ívben nem érdekelt a tavaszi szünet, már hétfőn reggel nyolckor betolta a legfontosabb anyagot úgy, hogy nem is tudtunk róla, hogy előadást tart”. Igaz, hogy fiatal vagyok, de nem informatikusnak tanulok - jelezte.
http://eduline.hu/felsooktatas/20200324_egyetemi_oktatas_velemeny
Csóti Csaba: Egyedül nem megy
Van, aki április elején még megkapja fizetését, lesz, aki csak fél havi jövedelemre lesz jogosult. Akadnak, akik már elveszítették a munkájukat. Közben a kormány olyan intézkedéseket vezetett be, amelyek tág teret nyitnak a munkaadók és a munkavállalók közötti megegyezésre. (…) „Az intézkedések meghozatalát persze nem egy újság hasábjain kellene követelni. Ezeket az ügyeket az érdekegyeztetés során a kormánynak már le kellett volna tárgyalnia a szakszervezeti konföderációkkal és a munkaadók, a vállalkozók képviselőivel. Ki kellett volna állni együtt, lemondani mindenkinek valamiről azért, hogy mindnyájan előnyhöz jussunk a járvánnyal és a gazdasági válsággal szemben. Csakhogy ez nem is olyan egyszerű dolog 2020-ban Magyarországon, tudom én jól. Ma nincs hatékony, országos szintű munkaügyi intézményes érdekegyeztetés, mert módszeresen leépítették” - írta a SZEF elnöke.
https://nepszava.hu/3071968_egyedul-nem-megy
Iskolabezárás és munkajog: kitehetik a szülőt, ha otthon marad gyermekével?
A Munka Törvénykönyve ismeri a különös méltánylást érdemlő személyi, családi vagy elháríthatatlan ok esetét, amikor a munkavállaló mentesül a rendelkezésre állási és munkavégzési kötelezettségének teljesítése alól. Hosszú távon azonban a felek fokozott együttműködésére van szükség. Ez jelenthet szabadságot, fizetés nélküli szabadságot, otthoni munkavégzést is. De - a jelenlegi járványügyi szabályok mellett - amennyiben a munkáltató elvárja a személyes megjelenést, a gyermek felügyeletét szükséges kérni az iskolától. Az a szülő, aki erre hivatkozással nem jelenik meg, számolhat azzal, hogy munkaviszonyát megszüntethetik. (Forrás: D.A.S. Jogszervíz)
https://drivemebaby.hu/iskolabezaras-es-munkajog-kirughatnak-ha-otthon-maradok-a-gyerekkel/
március 25.
Más munkára osztanák be az óvónőket a IX. kerületben
Teljességgel elfogadhatatlan a PDSZ szerint, hogy az óvodai dolgozókat önkormányzati munkára irányítsák. Így reagált a hírre, miszerint Ferencváros Önkormányzata a veszélyhelyzet miatt bezárt óvodák után a munka nélkül maradt óvónőkkel oldaná meg az idősek ellátását. A HVG azt írta, négy feladat közül választhatnak majd: bevásárolhatnak vagy ételt vihetnek idős embereknek, utcát fertőtleníthetnek permetezéssel, tájékoztató szórólapokat, plakátokat helyezhetnek ki közterületen és lakóházakban, valamint egészségügyi maszkokat varrhatnak.
Harkányban az óvónők készítik a helyiek szájmaszkjait
Az alapanyagot az önkormányzat adja, a maszkokat először a szociális ellátás kapja, majd a lakosság is. Az óvónők az óvodában, illetve otthon varrnak.
https://harkanyihirek.hu/?p=90964
Az államtitkár köszönő levelet írt a szülőknek
A kormány március 16-ától elrendelte az iskolákban a tantermen kívüli, digitális munkarendet, melynek első heti eredményeiről levélben tájékoztatta a szülőket Maruzsa Zoltán. A szülőknek köszönte meg először az államtitkár a helytállást, hiszen segítik a gyermeket, hogy a tanulásra tudjanak koncentrálni.
https://civishir.hu/belfold/2020/03/igy-ertekeli-az-elso-online-hetet-az-oktatasi-hivatal
Magukra hagyott tanárok forradalmasíthatják az oktatást
A Magyar Narancs is összegezte a digitális tanrend tapasztalatait, tanárok véleményét ismertetve: „Ez egy kamu, hogy itt évek óta ezt készítették elő” - mondta Basa István, egy budapesti gimnázium tanára. „Nálunk nem kötelező online órát tartani, de a cél az, hogy akkor is úgy adjuk ki a feladatokat, hogy a heti óraszám 80 százalékának megfelelő időt a gyerekek tanulással töltsék el” -ezt egy másik tanár jelezte. Az érettségi azonban más kérdés, igyekeznek a végzősökre jobban odafigyelni.
https://magyarnarancs.hu/belpol/digitalis-oktatasra-atallas-tapasztalatok-128103
Eljött a digitális oktatás nagy pillanata
A cikk szerint valószínűleg a digitális munkarend nemcsak pár hétig fog tartani, nem egyszerűen egy meghosszabbított tavaszi szünet lesz, hanem a tanév végéig is kitarthat. Így sajnos lesz idő arra, hogy a rendkívüli helyzet kohéziós erejét a mindennapok feladatai elkoptassák. A digitális oktatással évtizede foglalkozó Tanárblog szerzői azt járják körbe, mit és hogyan érdemes tennie diáknak, tanárnak és szülőnek - és hogy ne csináljuk a digitális átállást.
https://index.hu/techtud/2020/03/25/epul_a_digitalis_pedagogiai_babel_tornya/
Működhet-e a távoktatás egy központosított rendszerben?
A jó gyakorlatok csak egy bizonyos körben terjednek, ráadásul a digitális zaj olyan nagyra duzzadt, hogy abban eligazodni még a profi szakembereknek is komoly kihívás. A leggyakoribb probléma azonban az, hogy sokaknál elmaradt a módszertani szemléletváltás. Pedig ez az, ami miatt az egész digitális munkarendre megérte átállni. Bárány Balász történész, volt tanár úgy látja: a kormányzat továbbra is igényt tart arra, hogy szigorú kontroll alatt tartsa az oktatást.
http://azonnali.hu/cikk/20200325_mukodhet-e-a-tavoktatas-egy-kozpontositott-rendszerben
Mi lesz, aki a távoktatásban is lemorzsolódik?
Az Igazgyöngy Alapítvány szakmai vezetője, L. Ritók Nóra sem osztja az optimizmust (a KK elnöke azt nyilatkozta, hogy az első digitális munkarendben lezajlott iskolai hét rendben ment), ugyanis vannak olyan hátrányos helyzetű tanulók, akik nem tudják használni a KRÉTA-rendszert és szüleik sem tudnak segíteni nekik. Elképzelhető, hogy hatósági eszközökre is szükség lesz a tanulói jogviszony fenntartásához.
http://eduline.hu/kozoktatas/20200323_digitalis_oktatas_lemorzsolodas
Önkéntes egyetemisták tanítják az egészségügyi dolgozók gyermekeit
A KórházSuli Alapítvány a Bethesda Gyermekkórház együttműködésével megszervezte az egészségügyben dolgozók gyermekeinek online oktatását. Néhány óra alatt több mint száz önkéntes egyetemista jelentkezett, ők a főbb tárgyakból virtuális tanórákat tartanak. Az egyetemekkel megkezdődtek az egyeztetések, hogy a hallgatóik által adott online órák beszámíthatók legyenek a kötelező gyakorlati óráikba.
https://magyarnemzet.hu/belfold/az-osszefogas-ideje-jott-el-a-tanulasban-is-7927775/
Tanítók és óvodapedagógusok a következő félévben vehetik fel az elmaradt gyakorlati tantárgyakat
„Mindössze néhány kurzus van, hallgatónként átlagosan egy-kettő, amelyet személyes kontaktus nélkül nem tudunk megszervezni. Ilyenek például a tanító- vagy az óvodapedagógus-képzés gyakorlati tantárgyai. Ezeket halasztani kell, az órákat a diákok a következő félévben veszik fel” - mondta Darázs Lénárd, az Eötvös Loránd Tudományegyetem általános rektorhelyettese.
https://magyarnemzet.hu/belfold/virtualisan-vizsgaznak-a-hallgatok-7926794/
Szinte művészet, ha egy pedagógus képes átadni irodalomszeretetét
Miután az új Nat bevezetése a távoktatásos időszak ellenére sem tűr halasztást a köznevelési államtitkár szerint, a hvg.hu az idei Aegon Művészeti Díj öt döntős szerzőjét, Nádasdy Ádámot, Láng Zsoltot, Harag Anitát, Barnás Ferencet és Csabai Lászlót kérdezte arról: szerintük milyen lenne egy ideális gimnáziumi olvasókönyv, és hogyan lehetne vonzóvá tenni a fiatalok számára az olvasást.
https://hvg.hu/kultura/20200325_Gimnaziumi_kortars_irodalmi_olvasokonyv_kortars_szerzoktol
Tiltakoznak a fehérvári szülők a Hit Gyülekezete iskolaátvétele ellen
Ezekben a hetekben fenntartót cserélt volna a székesfehérvári ligetsori Vörösmarty Mihály Általános Iskola, miután a Hit Gyülekezete bejelentkezett az iskoláért. A szülők 99 százaléka ellenzi a fenntartóváltást. A koronavírus miatt az egyház váratlanul visszalépett, így a tankerület leállította az előkészítést az iskola átvételére.
https://index.hu/belfold/2020/03/25/szekesfehervar_hit_gyulekezete_koronavirus_szulok_tiltakozas/
Nem elégedettek a fiatalok a nyelvoktatással
A Nemzeti Ifjúsági Tanács felmérte a fiatalok problémáit. Ami az oktatást illeti: a fiatalok szerint szükség van a pályaorientáció és a karriertervezés minél korábbi megjelenésére a közoktatásban. Alacsonynak tartják a nyelvoktatás színvonalát, kevésnek az óraszámot. A nyelvoktatás, a nyelvtanárok képzettsége, a tanárok felkészültsége miatt szükségesnek tartják a teljes tanári kar továbbképzési rendszerének átalakítását.
Kevesebb bérre számítanak a magyarok
A foglalkoztatottak 22 százaléka lényegében arra készül, hogy a járvány miatt elveszíti a munkáját - derült ki a Publicus Intézet felméréséből. Az aktív foglalkoztatottak majdnem fele olyan területen dolgozik, amelyet már érint a járványveszély. A cikk arra is kitér, hogy az oktatásban a digitális tanrend okoz problémát, „az viszont nem kérdés, hogy a megbízási szerződéssel dolgozó pedagógusok joggal tarthatnak a leépítéstől.”
https://nepszava.hu/3072115_borus-jovo-kevesebb-berre-szamitanak-a-magyarok
Azonnali egyeztetést követel a SZEF és a MASZSZ, mert teljesen átírnák a munkaügyi szabályokat
Az MGYOSZ javaslata alapján helyi egyeztetések nélkül is el lehetne térni a munkaköri leírástól, fel lehetne függeszteni a csoportos létszámleépítésre vonatkozó szabályokat, a szabadnapok kiadását nem kellene 15 nappal korábban jelezni, a túlóráztatásra és a pihenőidőre vonatkozó szabályokat enyhítenék, lehetővé tennék a következő évek fizetett szabadságának kiadását is stb. A szakszervezeteknél döbbenten olvasták az MGYOSZ fenti javaslatait. A tervezet első olvasatra nem más, mint rabszolgatörvény a négyzeten - mondta Kordás László, a MASZSZ elnöke. Szerinte teljesen egyértelmű, hogy a gyáriparosok a munkavállalók kárára akarnak kimászni a járvány okozta gazdasági gödörből.
március 26.
Maruzsa Zoltán: „A kulcsfeladat a pedagógusoké, akik előtt le a kalappal. Óriási teljesítményt nyújtanak”
Továbbra is elégedett a digitális oktatással, rengeteget dolgoznak a pedagógusok és a gyerekek is - mondta Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár az ATV Egyenes Beszéd c. műsorában. Ilyen gyors átállásra senki nem készült, de kényszerhelyzet van, felelős döntés született. Jelezte, hogy a tervek szerint az iskolai beiratkozást előbbre hoznák, az érettségikről még nem született döntés.
Nem a vírus, hanem a téboly szabadult el az oktatásirányításban
Valószínűsíthető, hogy a digitális oktatás növeli a pályaelhagyást, gyorsítja a nyugdíjba menekülést - írta Gyarmathy Éva szakpszichológus. „Most, amikor valóban 21. századivá kellene válni, sok pedagógus meg is tudná oldani a feladatot, de nem úgy, hogy ott van koloncnak egy tohonya, de erőszakos oktatásirányítás, amelynek fogalma sincs arról, hogy éppen mekkora erőfeszítéseket tesznek a pedagógusok, a diákok és a családok.” Szerinte oktatási szünetet kellett volna elrendelni a digitális átálláshoz.
https://g7.hu/kozelet/20200326/nem-a-virus-hanem-a-teboly-szabadult-el-az-oktatasiranyitasban/
Igenis, fel tud készülni, aki akar: végzős diákok és szülők beszámolója
„Idén érettségizek, duplázni fogok és mindent egy lapra tettem fel. Viszont nem izgulok, hiszen minden tanárom, az egész tanári kar azon van, hogy segítsen a végzősöknek és az ő munkájukat igyekszem én is megkönnyíteni” - mondta egy végzős, aki minden reggel korán elkezdi a tanulást.
OKTONDI: egyetemisták és tanárok összefogása a közoktatásért
Több ezer egyetemista és tanár egy hétvége alatt megalkotta az Oktatás Online Digitálisan honlapot, amelyen általános és középiskolás tantárgyakhoz készült segédanyagok találhatók. A kevésbé jártas felhasználók útmutatókat kapnak. Ha kinyitnak az iskolák, oldaluk akkor is megmarad - mondta Rácz János alelnök.
http://eduline.hu/kozoktatas/20200325_Kevesebb_mint_egy_het_alatt
360 érettségi videó az M5 youtube csatornán
Hat tantárgy mintegy 360 videója témákra bontva elérhető, ami segítséget jelenthet a középiskolai tanároknak a digitális oktatásban és tanulóknak az érettségire való felkészülésben - közölte az MTVA.
Hogyan lehet hiányozni a távoktatásból?
„Az iskolai hiányzás nem értelmezhető, mivel a tanulók tantermen kívüli, digitális munkarendben vesznek részt” - írta az Emmi az Eduline kérdésére. Ha nem vesztek részt egy tantermen kívüli, digitális foglalkozáson (nem jelentkeztek be online), a feladatokat pótolniuk kell.
http://eduline.hu/kozoktatas/20200325_tavoktatas_hianyzas
Ősztől hangulatosabb matekórák jönnek
Csapodi Csaba, a tantervi munkálatok matematikai munkacsoportjának tagja a szeptembertől életbe lépő módosításokról azt mondta: a tananyagot a korábbi alaptantervekre építve gondolták újra úgy, hogy megőrizzék a szabályozás szellemiségét, ugyanakkor a tanulói terhek csökkenjenek. Az alsó tagozatból kiderülnek a definíciók, mert erre nem elég érettek a gyerekek. A középiskolákban is jelentősen csökken a tananyag: elhagyják a túlságosan absztrakt, a mindennapi élettől távoli ismereteket.
https://magyarnemzet.hu/belfold/osztol-hangulatosabb-matematikaorak-jonnek-7931213/
A járvány a legnehezebb sorsúakat sújtja leginkább
Az ombudsman és helyettesei azt kérik, hogy a koronavírus-járvány időszakában semmiképpen ne hagyjuk magukra a leginkább rászorultabbakat. Veszélyeztetett helyzetben vannak a lakosság különösen sérülékeny tagjai: az idősek, a romák, a betegek, a fogyatékossággal élők, a hajléktalanok és más, egzisztenciálisan rászoruló emberek, köztük gyermekek.
március 27.
Orbán Viktor: kijárási korlátozást vezetnek be két hétre
Kijárási korlátozást rendelt el az Operatív törzs március 28. és április 11. között. A miniszterelnök szokásos péntek reggeli interjújában hangsúlyozta: az emberek csak munkavégzés vagy az alapvető szükségletek, például bevásárlás idejére hagyhatják el otthonukat. A Magyar Közlönyben megjelent rendelet sorolja a részleteket.
https://hirado.hu/belfold/kozelet/cikk/2020/03/27/kijarasi-korlatozast-vezet-be-a-kormany
Emmi: elmaradnak a kompetenciamérések
Az országos szintű mérések és értékelések, mint a kompetenciamérés vagy a nyelvi felmérések az idei tanévben elmaradnak - írta az Emmi az Eduline érdeklődésére. A Fenntarthatósági témahetet sem tartják meg. Ami a NETFIT-et (azaz a sport-felméréseket) illeti, a már meglévő adatokkal fogják lezárni az idei tanévet. Viszont továbbra is napirenden van a Digitális Témahét: március 23-27-ig folyik az iskolai digitális írástudásra való fókuszálás a programban.
http://eduline.hu/kozoktatas/20200325_mi_lesz_a_kompetenciameressel
Nem csodaszer a távoktatás, de ez a legjobb megoldás
A távoktatás nem váltja ki a tantermi jelenlétet a Magyar Nemzet által megkérdezett tanárok szerint, de némi kreativitással biztosíthatja a diákok fejlődését. Az online nyelvórák beszédcentrikusabbak lehetnek, a kísérleteket animációk válthatják fel, az együttes gondolkodást követelő humán tárgyaknál viszont még nincs igazán jó recept. Újabb vélemények tanároktól. Egyikük jelezte: napi 10-12 órás elfoglaltsággal jár jelenleg egy munkanapja.
https://magyarnemzet.hu/belfold/nem-csodaszer-de-ez-a-legjobb-megoldas-7936031/
Vidéken is működik a digitális oktatás
Egy megyeszékhelyi iskola tanítója kihívásként fogja fel a digitális oktatást és igyekszik kihasználni a lehetőségeket. „Rengeteg segítség van a neten, a kollégák sok mindent megosztanak. A bőség tárháza. Csak nagyon sok idő kell, amíg megtalálom, nekem mi a jó. Eddig 0-24-ben a gépnél ültem - nem túlzok. Mondjuk, engem nagyon érdekel is” - mondta az Eduline-nak. „Ha nem egy kényszerhelyzetben, meglehetősen sürgősen kellett volna alkalmazkodnunk és átállnunk a digitális oktatásra, valószínűleg sokkal könnyebben és hatékonyabban sikerült volna. Így viszont részben kapkodásként éltem meg” - ezt egy budapesti gimnázium tanára jelezte.
http://eduline.hu/kozoktatas/20200326_tanarok_velemenyei
Kötelező otthoni videó a testnevelésről? A tanárok nem hozhatnák ilyen helyzetbe a diákokat
Egy középiskolás panaszkodott: testnevelés tanáruk úgy kéri számon az órai gyakorlatokat, hogy zenére vegyék fel és videóban küldjék el. Akik a feladatot nem teljesítik, rosszabb jegyet kapnak, a videó nélküli felállás pedig csak a kettesre elég. Baltay Levente, a Társaság a Szabadságjogokért ügyvédje szerint a módszer nem a legjobb választás a számonkérésre. Fontos lenne, hogy a diákok mondhassak nemet úgy, hogy közben ne érje őket semmilyen hátrány, hiszen, ha kettesnél jobb jegy csak a videó elküldésével szerezhető, minden diák, aki ezt nem teszi meg vagy nem tudja megtenni, hátrányba kerül. Baltay Levente elmondta, a tanárok egyáltalán nem hozhatnák ilyen helyzetbe a diákokat, biztosítaniuk kellene más módszert a számonkérésre.
http://eduline.hu/kozoktatas/20200324_videofelvetel_tavoktatas_TASZ
Egyre nagyobb a feszültség a gyermekotthonokban
Fertőtlenítőre, maszkra, tartós élelmiszerre, számítógépre lenne szükség sok gyermekotthonban - mondták az RTL Híradónak nyilatkozó gyermekvédelmi szakemberek. Az intézményekben ki- és bejárási tilalom van egy hete, 1-2 nevelő főz, mos, játszik, próbál meg 1-2 géppel online tanulni 10-12 gyerekkel. Egyre nagyobb a feszültség az amúgy is nehéz helyzetben lévő gyerekek között, akiknek több civil szervezet mellett az Unicef is próbál támogatókat keresni. Az Emmi szerint a kormány minden segítséget megad.
Nem nyitnak még ki az egyetemek sem
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium felszólította a felsőoktatási intézmények vezetőit: az elrendelt veszélyhelyzet lejárta ellenére rektori utasítással változatlanul tartsák fent a járvány terjedésének lassítását, az emberi egészség védelmét szolgáló intézkedéseket. Az egyetemeken, főiskolákon a jövő héten is távoktatásban folytatódik a hallgatók képzése - közölte az ITM. A nem állami fenntartású intézmények részére az államtitkár javaslatként fogalmazta meg, hogy a veszélyhelyzetre tekintettel hasonlóképpen járjanak el.
A válogatás nem teljes körű!