Heti lapszemle 2020. április 17.
A PSZ ismét számos kérdést fogalmazott meg a kormány érettségivel kapcsolatos döntése után. A legfontosabb, hogy miként fog közlekedni májusban több mint 83 ezer diák veszélyeztetve magukat és másokat, van-e alternatív időpont az írásbelire, kötelező-e a tanároknak elvállalni a beosztást az érettségi idején, hogyan fertőtlenítik a vizsgalapokat még a javítás előtt? A PSZ jelezte: joggal várja el közleményében megfogalmazott kérdéseire a mielőbbi és egyértelmű választ. További hírek, nyilatkozatok a lapszemlében.
április 9.
A PSZ a lehető legkevesebb tanár-diák találkozót tartja célszerűnek
A Pedagógusok Szakszervezete üdvözölte, hogy az oktatásért felelős akciócsoport elfogadta a PSZ korábbi javaslatát, miszerint csak egyféle érettségi vizsgát tartsanak. A PSZ bízik benne, hogy a szakmai érettségik és a szakmai vizsgák is megszervezhetők lesznek. A szakszervezet a lehető legkevesebb tanár-diák találkozót tartja célszerűnek a jelenlegi helyzetben. A PSZ azt követően adott ki közleményt, hogy Maruzsa Zoltán államtitkár ismertette, mit javasol az oktatási akciócsoport a kormánynak.
Nem kötelező érettségizni annak, aki nem felvételizik
Szabó Zsuzsa, a PSZ elnöke a Népszavának kiemelte: fontos részletek továbbra sem ismertek az érettségire tett javaslatról. A döntéshozóknak figyelembe kell venniük az egyéni élethelyzeteket is, hiszen a járvány szempontjából egy diák is lehet kiemelten veszélyeztetett, továbbá a családjában is lehetnek olyanok, akiknél a vírusfertőzés nagyobb kockázatot jelent. Fontos, hogy az ő esetükben valamilyen egyéni elbírálás történjen - erre is felhívta a figyelmet a PSZ elnöke.
https://nepszava.hu/3074010_nem-kotelezo-erettsegiznie-most-annak-aki-nem-felvetelizik
NPK: A legelfogadhatóbb javaslat született
A Nemzeti Pedagógus Kar elnöke, Horváth Péter azt mondta, az érettségi típusának meghatározása fontosabb volt most, mint az időpontja. Egyetért azzal is, hogy a két típusból az írásbeli érettségit választották, az ugyanis objektívebb értékelésre ad lehetőséget, a pontok nagyobb részét amúgy is az teszi ki. Szerinte az érettségi feladatsorok már elkészülhettek, azokat átírni kockázatos lenne. A diákok ilyen körülmények között is le tudnak majd érettségizni. Az akciócsoport ülésén kérték, hogy a buktatás feltételein lazítsanak, 25 helyett 20 százalék legyen a határ. Egyelőre nem tudni, hogy ezt is megfontolja-e a kormány.
https://hvg.hu/kultura/20200409_Csak_irasbeli_erettsegi_lesz_iden_koronavirus
Egy tanár kérdései
Repárszky Ildikó, a Fazekas Mihály Gimnázium vezető tanára, a Történelemtanárok Egyesületének alelnöke szerint az írásbeli érettségik megtartásáról szóló javaslat számos kérdést vet fel.
https://index.hu/belfold/2020/04/09/irasbeli_erettsegi_koronavirus_kerdesek/
Századvég: Az érettségi megtartásának szempontjai
Nagy Zoltán, a Századvég Gazdaságkutató oktatási üzletágának vezetője elemezte azokat a javaslatokat, amelyeket az államtitkár fogalmazott meg az érettségiről. Szerinte a javaslat két alapvető igénynek is eleget tesz: a következő tanévnek idejében meg kell kezdődni a köz- és felsőoktatásban, a felvételi miatt szükséges emelt és középszintű érettségi is teljesíteni kell, ez nehezen lenne kivitelezhető, ha korábbi vagy év végi jegyeket vennének figyelembe.
április 10.
Érettségi: rengeteg a kérdés a PSZ szerint is
Szabó Zsuzsa, a PSZ elnöke az RTL híradónak is nyilatkozott, felvetve, hogy lesz-e minden iskolában elegendő védőfelszerelés, maszk, kesztyű, fertőtlenítő, miként jutnak el a diákok az érettségire stb.
https://rtl.hu/rtlklub/hirek/erettsegi-rengeteg-a-kerdes
április 11.
Nincs olyan megoldás, amely ne sértene érdekeket
A jelenlegi helyzetben csak rossz megoldások közül választhat a kormány az érettségik ügyében - vélekedett Nahalka István oktatáskutató.
Nem segít
„Nem véletlenül hangoztatják a pedagógus és szülői szervezetek, hogy ebben a helyzetben az egyetlen, viszonylag korrekt megoldás az év végi jegyek érettségivé konvertálása lenne (mindenkinél, akinek megfelel). Ez még mindig sokkal igazságosabb és realisztikusabb, mint attól függővé tenni a jegyet, hogy kinek milyen az internetkapcsolata, a számítógépe; hogy van-e ilyesmije egyáltalán, és hogy lehetővé teszik-e az otthoni körülményei az egyéni felkészülést.” Hargitai Miklós jegyzete.
https://nepszava.hu/3074189_nem-segit
Elvenné a kormány a kulturális dolgozók közalkalmazotti státuszát
Novembertől megszűnne a kulturális intézményekben dolgozók közalkalmazotti státusza egy törvénymódosító-javaslat szerint, és munkaviszonnyá alakulna át. A tervezetről a Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezete számolt be, miután április 9-én levelet kapott az Emberi Erőforrások Minisztériumától. Azt kérték tőlük, április 14-én reggel fél 9-ig küldjék el az észrevételeiket.
április 12.
Diákok petíciója
Több mint 25 ezren írták alá azt a petíciót, amelyben diákok jegyeik átlagolását kérik az érettségi vagy a szakmai vizsga helyett. Két 11. évfolyamos gimnazista pedig nyílt levelet írt az államtitkárságnak: nehezményezik, hogy törölnék azok jelentkezését, akik előrehozott érettségit terveztek. A Civil Közoktatási Platform szerint nem politikusoknak, hanem egészségügyi szakembereknek kellene dönteniük az érettségiről.
http://www.atv.hu/belfold/20200412-diakok-peticioja/hirkereso
„Hatalmas pacsi a tanárainknak”
A pedagógusoknak is rá kell érezniük a távoktatásra, a feladatok mennyiségére, mert hajlamosak túlzásokba esni.
https://24.hu/belfold/2020/04/12/koronavirus-online-oktatas-digitalis-tanrend-tanitas/
Csóti Csaba, a SZEF elnöke a ravasz törvénymódosításról
Körülbelül fél éve lehet sejteni, hogy a kormány megszüntetné a kulturális szférában dolgozók közalkalmazotti státuszát. Előzménye is volt már ennek, ugyanis a szakképzésben dolgozó szakoktatók közalkalmazotti státuszának elvesztését már tavaly novemberben megszavazta kétharmaddal a parlament. Második lépésként kerültek most sorra a könyvtárak, levéltárak, múzeumok, közművelődési intézmények munkatársai és az előadóművészek - mondta a SZEF elnöke.
LMP: A kormány vonja vissza a kulturális foglalkoztatottakra vonatkozó törvényjavaslatot
Ungár Péter (LMP) arról beszélt, hogy „egy világjárvány közepén, a húsvéti hosszú hétvégét találta meg a kormány arra, hogy egyeztetést folytasson az érintettekkel”.
április 13.
Végzősök szerint veszélyes lenne a tervezett formában érettségizni
A Lauder Iskola végzősei nyílt levelet írtak az oktatási akciócsoportnak, kérve, ne a jelenlegi tervek szerint érettségizenek. Javaslatuk: a felsőoktatási felvételibe nem számító érettségi vizsgák esetén a felvételi eredményét váltsa ki az év végi jegy vagy az elmúlt négy év átlaga, ténylegesen tükrözve a diákok munkáját. A felsőoktatási felvételibe beszámító érettségi vizsgák esetén az emelt szintű írásbeliket a kormányhivatal ne központi helyen szervezze, hanem azokat decentralizáltan, minden diák - a középszintű érettségi mintájára - a saját iskolájában írja meg. Így akár minden diák külön teremben írhatná az érettségit.
A KKDSZ nem kér a kormány húsvéti ajándékából
A Közgyűjteményi és Közművelődési Dolgozók Szakszervezete megdöbbenéssel és felháborodással fogadta a kormány legújabb törvénymódosítási tervét, amely a kulturális területen dolgozók jogállását megváltoztatná. A módosítás a csekély kedvezményeket elvonva a korábbiaknál is rosszabb egzisztenciális helyzetbe hozza a kulturális dolgozókat.
https://nepszava.hu/3074322_kkdsz-nem-kerunk-a-kormany-husveti-ajandekabol
A házelnöknél tiltakoznak a szakszervezetek
Az Országgyűlés elnökéhez fordult öt nagy szakszervezeti konföderáció, kérve, hogy a járvány végének hivatalos kimondásáig a parlament ne tárgyalja a kulturális terület közalkalmazottait munkavállalókká átminősítő törvényjavaslatot. Mivel a válaszokat kedd reggelig (április 14.) már el is kellene küldeni a kulturális államtitkárságnak, ez az eljárás nem nevezhető érdemi egyeztetésnek.
A PDSZ ősszel érdeklődött, de nem kapott választ
A PDSZ felidézte: a szakszervezet elnöke 2019. október 7-én levélben fordult a miniszterelnökhöz, kérte, cáfolja meg azokat a híreszteléseket, hogy tervezik a Kjt. megszüntetését, illetve kivezetését. A szakszervezet levelére azóta sem kapott választ, „nem véletlenül”. „Novemberben a szakképzés, most pedig a kulturális szféra munkavállalóit érte utól az az intézkedés, amelytől tartottunk.”
Emmi: béremelésről döntött a kormány
A kormány kiemelten fontosnak tartja a közszférában dolgozók megbecsülését, ezért az egészségügyi és az oktatási ágazatot követően a kulturális szakterület béremeléséről is döntöttek. Ez az Emmi szerint több mint ötmilliárd forint többletforrást jelent a szektornak. A kulturális intézményekben foglalkoztatottak közalkalmazotti jogviszonyának átalakulásával és az ahhoz kapcsolódó béremeléssel rugalmasabb, a munkaerőpiac dinamikus változásait követni képes munkajogi szabályozás jön létre a kulturális szektor egészében - közölte a tárca.
április 14.
A Nemzeti Pedagógus Kar szerint az egészségvédelem elsődleges az érettségi megszervezésénél
Az egészség védelme az elsődleges szempont az érettségi lebonyolításában, ezért a vizsga módját és időpontját a koronavírus-járvány elleni védekezésért felelős operatív törzsnek kell meghatároznia - mondta a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke. Horváth Péter közölte: a jelenlegi elképzelés szerint csak az írásbeli vizsgákat tartanák meg, de még sok nyitott kérdés van ezzel kapcsolatban is. Például, hogy mi történik akkor, ha valaki nem tudja teljesíteni a feltételeket, ha betegség miatt nem tud részt venni az írásbelin, valamint vannak olyan tantárgyak is, amelyeknél nincs írásbeli vizsga.
A rektori konferencia támogatja az érettségiről szóló kormányzati javaslatot
A Magyar Rektori Konferencia támogatja az oktatásért felelős akciócsoport javaslatát az idei érettségi vizsgák megszervezésésére. Támogatja, hogy amint a járvány lehetővé teszi, a felvételiző diákok kezdjék meg az írásbeli érettségi vizsgákat, a szóbeliket pedig töröljék az idei rendes érettségi időszakában. Kiemelték: az érettségi írásbelik megszervezése a felsőoktatási felvételi érdekében is fontos, ez a módszer objektívebb eredményeket hoz, mint az esetlegesen a korábbi év végi jegyekből képzett átlag.
A szülők a jegyek megajánlását támogatnák
A Szülői Hang Közössége szerint az írásbeli érettségi megtartása hozzájárulna a járvány terjesztéséhez, ezért a személyes megjelenést igénylő vizsgaesemények számának jelentős csökkentését javasolják. Megoldásként azt ajánlják, hogy a tanulók munkájuk alapján kapjanak megajánlott érettségi osztályzatot, így vizsgát csak akkor tartanának, ha a nem lehet megajánlott jegyet adni vagy a diákok nem fogadják azt el.
http://eduline.hu/erettsegi_felveteli/20200414_szuloihang_kozlemeny_erettsegi
„Mindaz, amiért tanultam, most ködbe vész”
„A koronavírus-járvány nekem nemcsak a bezártságot és a családtagjaim iránti aggódást jelenti - teljesen bizonytalanná teszi a jövőmet is. Mindaz, amiért tanultam, amiért különórákra jártam, most a ködbe vész. Nem tudom, mi lesz szeptemberben, nem tudom, mi lesz nyáron, nem tudom, mi lesz májusban. Nem tudom, hogy le fogok-e érettségizni még idén, vagy csúszok-e egy évet. Ezzel nem vagyok egyedül.”
https://merce.hu/2020/04/14/mindaz-amiert-tanultam-most-a-kodbe-vesz/
Rosszul áll a pedagógusképzés, az alkalmassági vizsgát is törölné a kormány
Idén 11,1 ezren jelentkeztek valamilyen tanárszakra, míg tavaly 17,4 ezren (ez 37 százalékos visszaesés). Nahalka István oktatáskutató szerint ez azt mutatja, hogy a tanári pálya továbbra sem vonzó, a társadalom számára egyre nyilvánvalóbb, hogy baj van a közoktatásban, az iskolák pedig nem a legjobb munkahelyek. Úgy tűnik, ezzel a kormány is tisztában van, de érdemi intézkedések helyett például a pedagógusképzésbe jelentkezők alkalmassági vizsgájának eltörlésével tenné vonzóbbá a pályát.
Az ITM szerint fontos a nyelvtudás
„Ahhoz, hogy a járvány után talpra állítsuk a gazdaságot, mindenkire szükség van. Ezért kellett megtennünk ezt a lépést” - mondta Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai államtitkára. Mindezt azzal kapcsolatban jelezte, hogy a kormány bejelentette: idén több mint 75 ezer hallgató vagy végzett diák juthat nyelvvizsga nélkül diplomához. Ám azt javasolják a fiataloknak: továbbra is tegyenek meg mindent azért, hogy stabil nyelvtudásra tegyenek szert. A nyelvvizsgával kapcsolatos mentességről a felsőoktatási intézmények értesítik az érintetteket.
http://eduline.hu/felsooktatas/20200414_ITM_nyelvvizsga
Mentőcsomag a felsőoktatásnak
A nyelvvizsga-kötelezettség eltörlése és a kamatmentes, új diákhitel mellett sok más intézkedés is segíti az egyetemistákat a rendkívüli helyzetben. A napokban megjelent kormányrendelet szerint most kivételesen nem sorolják át fizetős képzésre a rossz tanulókat, tisztségükben maradhatnak a lejáró mandátumú vezetők, és az intézmények módosíthatnak a tanév hosszán is. A felvételihez kapcsolódó gyakorlati, alkalmassági vizsgát (ilyen van például a sport- vagy pedagógusképzésben), valamint a záróvizsgákat meg kell szervezni, ezek idejére a diákok beléphetnek az egyetemek területére, de a személyes érintkezést kerülni kell, egymástól legalább másfél méteres távolságot kell tartani.
https://magyarnemzet.hu/belfold/mentocsomag-a-felsooktatasnak-7999559/
Több példa távoktatásra iskolából, óvodából
A tanító a Facebookon, a tornatanár a Youtube-on tart órát, a zenetanárhoz el kell menni, az óvónő pedig szomorú.
https://nlc.hu/csalad/20200414/karanten-tanar-digitalis-oktatas/
Biztos, hogy most egyeseket kell szórni testnevelésből?
A távoktatás furcsasága, hogy miközben a gép elé várja a gyerekeket, mozgásra is kellene bírnia. Nem könnyű a mindennapos testnevelést ilyen körülmények között elvárni a gyerekektől, pláne nem könnyű ellenőrizni. A videós bizonyíték erre egyébként nem jogszerűtlen, csak nem biztos, hogy a legjobb módszer. A jó példákon kívül hallani olyat is, hogy ha valaki nem csinálja meg időre a feladatokat, nem bizonyítja, hogy lefutott valahány kilométert, megcsinált valahány fekvőtámaszt, vagy csak nem vezeti pontosan a napi edzéstervet, egyest kap testnevelésből.
https://hvg.hu/elet/20200414_Biztos_hogy_most_egyeseket_kell_szorni_testnevelesbol?s=hk
Távoktatás a leszakadó térségekben
L. Ritók Nóra nemcsak a digitális eszközök hiányáról ír, hanem arról is, hogy a hátrányos helyzetű térségekben a digitális tudás sincs meg a távoktatáshoz, a feladatok megoldásához. Az ilyen családok zöme pl. nem tudja, mi az a KRÉTA. Ráadásul a szülők egy részének szövegértelmezési gondjai vannak, így nem is tudnak segíteni a gyermeknek a tanulásban. „A legfontosabb az élet védelme. Utána rögtön a tanulás következik” - írta az Igazgyöngy Alapítvány alapítója.
Kérdőív a távtanulásról
A HelloVidék kérdőíven keresi a választ arra, hogy az ország egyes régióiban hogyan működik az új típusú oktatás.
április 15.
A PSZ elküldte javaslatait az államtitkárságnak az érettségikről
Totyik Tamás alelnök a Klubrádió Szolidaritás c. műsorában elmondta: az érettségi megszervezésekor a legfontosabb az egészség védelme. Olyan megoldást kell találni, amely nem ad alkalmat arra, hogy utóbb bárki megkérdőjelezze az idei érettségi eredményét. Kérdésre elmondta: az államtitkárság kért véleményt a PSZ-től. Javasoltuk: az előrehozott érettségiket halasszák el, csökkentve a tanár-diák kapcsolatok számát. Csak azokból a tárgyakból kellene érettségizni, amelyek a továbbtanuláshoz szükségesek. A beszélgetés másik témája az volt, hogy idén kevesen jelentkeztek pedagógusképzésre, ami még inkább jelzi a köznevelés problémáit. A pálya vonzóvá tételéhez valódi béremelés kellene.
https://www.youtube.com/watch?v=TEKZ4VVQCk0&feature=youtu.be
Döntenek az érettségiről
Az elmúlt egy-másfél hétben több javaslatot fogalmaztak meg szakmai és érdekvédelmi szervezetek. A Népszava felidézte: a PSZ üdvözölte az egyféle érettségiről szóló bejelentést, de csak a lehető legkevesebb tanár-diák találkozót tartja elfogadhatónak. Azt javasolják, hogy csak azokból a tárgyakból legyenek vizsgák, amelyek elengedhetetlenül szükségesek az egyetemi továbbtanuláshoz. A többi tantárgyból a tanévben kapott érdemjegyek súlyozott átlagából adják meg a jegyeket. Azt egyébként továbbra sem tudni, hogy a szakképzésben mi lesz a szakmai érettségikkel, szakvizsgákkal. A Népszava megkeresésére az ITM annyit írt: a várható kormánydöntés ismeretében véglegesítik és közlik majd a szakképzési vizsgák megtartásának feltételeit.
https://nepszava.hu/3074532_ma-dontenek-az-erettsegirol
Felelős döntés
„Miután Maruzsa államtitkár közölte az oktatási akciócsoport javaslatát - miszerint idén csak írásbelit tartanak, és az sem kötelező -, a kormányellenes hangok nem csitulnak, sőt egyre erőszakosabban szajkózzák, hogy a kormány még adós a részletekkel. (…) Éppen az volna felelőtlenség, ha a járvány kezdeti szakaszában kijelentették volna, hogy május 4-én ha törik, ha szakad, vizsgázunk. Az az igazság, hogy nincs jó megoldás. Zavarják le a vizsgát, amíg nem robban be a tömeges fertőzések időszaka? Nem tehetik, mert a diákok felkészülési idejéből nem lehet lecsípni. Ha eltolják nyárra, őszre, akkor ugrott az egyetemi felvételi és a következő tanév.” Csókás Andrienn írása.
https://magyarnemzet.hu/ahelyzet/felelos-dontes-8004116/
Civilek és tanodák válságkezelést sürgetnek
A hátrányos helyzetű gyerekek egy része a digitális munkarenddel teljesen kiesett az oktatásból, ezért 25 tanoda és civil szervezet sürgeti a kormányt: hozzon intézkedéseket az érdekükben. Az államtitkárnak címzett nyílt levelükben azt írják, sok családban, ha van is okostelefon, többen kénytelenek osztozni rajta, így képtelenség részt venni a távoktatásban. „Az országos kompetenciamérés 2017-es adataiból azt a következtetést lehet leszűrni, hogy a tanulók ötödéhez nem jut el a digitális távoktatás. Ha ennek csak a fele lenne valóban így, akkor is százezer olyan tanuló lehet az országban, aki hónapokra kiesik az oktatásból.”
Pléh Csaba: Káoszt vártunk, de a tanárok feltalálták magukat
Eleinte úgy tűnt, a távoktatás káoszt és összeomlást okoz. Ám kiderült, hogy a tanári innováció mértéke és a szülői, családi fogadókészség is meglehetősen nagy - mondta az MTA Közoktatási Elnöki Bizottság elnöke a távoktatás tapasztalatairól. Az elmúlt időszak érdekképviseleti kudarcai, a megszégyenítő helyzetek ellenére megmaradt a pedagógusokban az új körülményekkel való megküzdés képessége. Ez azt az optimizmust erősíti, hogy van mire építeni: az oktatási kormányzat békés körülmények között is sokkal jobban építhetne a pedagógusok innovációs erejére és kezdeményezéseire. Pléh Csaba szerint a hátrányos helyzetű és ezért a digitális oktatáshoz is alig hozzáférő diákokat az oktatásirányításnak morális kötelessége megsegíteni.
https://hvg.hu/kultura/20200415_Pleh_Csaba_Noni_fog_a_tanarok_megbecsultsege_es_tekintelye
Sem érdemi támogatás, sem valóságismeret
Juhász Ágnes, a CKP munkacsoport-vezetője elemezte azt a levelet, amelyet Maruzsa Zoltán államtitkár írt iskolaigazgatóknak. Kifejezte örömét, hogy már nincs gond az adminisztrációval, és a számonkérés rendszere is kialakult. Nyugtató szavak arról, hogy ugyan át kell dolgozni a pedagógiai programokat a Nat bevezetése miatt, de elég, ha szeptemberre kész. És mi hiányzik fájóan a levélből? „Egy kérdés arról, hogy mik a tanárok tapasztalatai az új rendszerben. Hogyan boldogulnak, milyen segítséget várnak el diákjaik érdekében? Vannak-e olyan pozitív tapasztalataik, amelyeket érdemes lenne megosztani másokkal? Milyen visszajelzéseket kaptak a szülőktől, a diákoktól?” - sorolta Juhász Ágnes.
A diákok szerint ilyen a digitális oktatás Magyarországon
A húsvéti szünet előtt pedagógusok, szülők segítségével 185 vidéki és fővárosi tanulót kérdezett meg Steigervald Krisztián generációs szakértő a digitális oktatásról. Szinte minden harmadik diák nagyon hálás oktatóinak: legtöbben a pedagógusok kreatív megoldásait, lelkes és segítőkész hozzáállását említették. A gyerekek mintegy 4 százaléka szerint minden, másik 4 százaléka szerint viszont semmi nem jó a digitális oktatásban. 16 százalékuk az új típusú tanulási lehetőségekben találta meg az előnyöket.
https://www.penzcentrum.hu/karrier/megszolaltak-a-diakok-ilyen-most-a-digitalis-oktatas-magyarorszagon-szerintuk.1093046.html?utm_source=hirkereso_es_kapu&utm_medium=penzcentrum_linkek&utm_campaign=hiraggregator'..'
A távoktatás hatásai
Pszichológusok szerint az otthontanulásnak számtalan előnye és hátránya van, de hogy hosszú távon melyik kerül majd fölénybe, nem tudhatjuk. A gyerekek kortárs kapcsolataira biztosan negatívan hat a személyes kontaktusok hiánya. A távoktatás megkönnyebbülést hozhat az osztály peremére szorult tanulóknak, az iskolai zaklatások áldozatainak, az erősen szorongó diákoknak, akiknél a kevésbé drákói számonkérés inspirálóan hathat. Azoknak is kedvezhet, akik az ismeretanyagot ingerszegény környezetben tudják könnyebben elsajátítani. A családok kapcsolatai is pozitívan változhatnak.
https://famiily.hu/a-digitalis-tavoktatas-pozitiv-es-negativ-hatasai/
A net mindent elbír, de a gyerekek nem - gimnáziumi tanárok véleménye
„Azt ugye senki nem gondolja, hogy majd a kis borsodi falvakban neten tanulják a matekot a gyerekek?” Nagyszerű lehetőség vagy össztársadalmi szétszakadás? Gimnáziumi oktatókkal - egy optimista magyartanárral és egy szkeptikus igazgatóval - beszélgetett a Mandiner a digitális oktatás eddigi tapasztalatairól. Az is elhangzik: „Nincs az az elitiskola, ahol ne lenne hülye pedagógus”.
https://mandiner.hu/cikk/20200415_tavoktatas_gimnazium
Tavaly többen kaptak nyelvvizsgabizonyítványt, mint egy évvel korábban
Tavaly háromezerrel többen kaptak nyelvvizsgabizonyítványt, mint egy évvel korábban - írta a Világgazdaság az Oktatási Hivatal adatai alapján. Rozgonyi Zoltán, a Nyelvoktatási és Nyelvvizsgáztatási Szakmai Egyesület elnöke kifejtette: a nyelvvizsgázók 40 százaléka ezekben a hónapokban szerzi meg a papírját, a nyelvtanulók csaknem 80 százalékát pedig azok teszik ki, akik felvételire készülnek. A nyelviskolák nagy része zökkenőmentesen állt át a távoktatásra, de leterheltségük a járvány miatt kb. felére esett vissza.
https://www.vg.hu/kozelet/oktatas/online-is-szervezheto-a-nyelvvizsga-2185152/
A felvételinél, a záróvizsgánál és a diplomaszerzésnél is változások lesznek a járvány miatt
Több, a felsőoktatási felvételit, a záróvizsgákat és a diplomaszerzést is érintő változásról döntött a kormány. Az intézkedések célja az, hogy a koronavírus-járvány miatt kialakult helyzetben a lehető legteljesebben szolgálja a rendszer a fiatalok érdekeit - mondta Schanda Tamás államtitkár. A tanárképzésben a pályaalkalmassági vizsgálatban a jelentkező előzetesen megküldött motivációs levele szolgál alapul, a tanító-, konduktor-, óvodapedagógus-, csecsemő- és kisgyermeknevelő képzés alkalmassági vizsgáján a jelentkező írásbeli nyilatkozata arról, hogy nincs olyan betegsége, vagy más körülmény, amely akadályozná felsőoktatási tanulmányainak folytatását.
Részletek a nyelvvizsga-mentességről
A Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája kért felvilágosítást a felsőoktatási tárcától arról, kiket érint a nyelvvizsga nélkül átvehető diplomákról szóló rendelkezés. A HÖOK ismertette a választ, miszerint minden egyetemi/főiskolai diplomára vonatkozik a rendelkezés, függetlenül attól, hogy alap- vagy mesterszakos diplomáról van szó. Vonatkozik azokra is, akik augusztus végéig sikeres záróvizsgát tesznek.
https://magyarnarancs.hu/belpol/mindenki-atveheti-most-a-diplomajat-nyelvvizsga-nelkul-is-128817
A járvány sem szabhat gátat a nyelvvizsgának
Az április 10-én megjelent kormányrendelet alapján a veszélyhelyzet idején az arra alkalmas vizsgaközpontok online is szervezhetnek nyelvvizsgát. Az elektronikus vizsga lehetősége az egészségügyi kockázatok növelése nélkül segíti, hogy a tanulók többletpontokhoz juthassanak a felvételin.
https://infostart.hu/belfold/2020/04/15/a-jarvany-sem-szabhat-gatat-a-nyelvvizsganak
Megszűnne a közalkalmazotti státusz a kulturális ágazatban
Benyújtotta Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes a már húsvétkor politikai vihart kavart javaslatát, amellyel a kulturális szférában kivezetik a közalkalmazotti státuszt novembertől. A konföderációk tiltakoztak, kérve, ne tárgyalja a parlament a javaslatot a járványhelyzetben.
A Semjén-javaslat visszavonását követelik a szakszervezetek
Ilyen toldozott-foltozott módon, hibáktól hemzsegő, szakmaiatlan, meggondolatlan törvényjavaslatot benyújtani felelőtlenség - a kulturális terület hat szakmai szervezetének állásfoglalása ezt a lesújtó véleményt rögzíti a kulturális intézményekben foglalkoztatottak közalkalmazotti jogviszonyának megszüntetéséről szóló javaslatról. Két könyvtári, két levéltári szervezet, valamint a Magyar Népművelők Egyesülete és a Magyar Múzeumi Egyesület vezetői írták alá a követelést: vonja vissza a kormány a törvényjavaslatot, amely majdnem 20 ezer közművelődési és közgyűjteményi dolgozó közalkalmazotti jogviszonyát előzetes egyeztetés nélkül munkaviszonnyá alakítaná át.
https://nepszava.hu/3074627_ujabb-semjen-javaslat-visszavonasat-kovetelik-a-szakszervezetek
„Azokra a könyvtárásokra, akik nem csinálnak semmit, nem lesz szükség”
Fekete Péter államtitkár azt mondta: egy éve dolgoznak azon, hogy hatékonyabbá tegyék a kulturális életet. Ez idő alatt a legtöbb intézményvezető a közalkalmazotti bértáblát nevezte meg az egyik problémának. Akik ötletelnek, nagyon sok pénzt fognak kapni, másokra nem lesz szükség. Szerinte volt idő véleményezni a javaslatot az ünnepek alatt. „Mikor, ha nem olyankor, mikor épp a számítógép előtt ülünk.”
április 16.
Csak írásbeli érettségi lesz, így döntött a kormány
A Miniszterelnökséget vezető miniszter a kormány döntését ismertette: kizárólag azoknak lesz lehetőségük érettségit tenni, akiknek a továbbtanulás miatt erre szükségük van, ez mintegy 83 ezer diákot érint. A mostani vizsgaidőszakban előrehozott vizsgákra nem lesz mód. Szóbeli csak azon tárgyaknál lehet, ahol nincs lehetőség írásbelit tartani, ez 3178 diákot érint.
Kormány: május 21-ig tart az írásbeli
Az írásbeli vizsgák május 21-ig tartanak, a vizsgatárgyak napját és a lebonyolítás részletszabályait a kormányrendelet tartalmazza majd. A vizsgajelentkezések közül törölték az alsóbb évfolyamos, nem végzős tanulók előrehozott érettségijét, valamint az érettségi bizonyítvány megszerzése előtti szintemelő vizsgákat, ezekre ugyanis nincs szükség az idei felvételi eljárásban, ezeket később lesz mód pótolni. Megtarthatók ugyanakkor azok a szintemelő vizsgák, amelyek a felsőoktatási felvételiben való részvételhez szükségesek. A kollégiumi elhelyezést az érettségizők számára igény esetén biztosítják, ilyen esetekben, egy szobában egy tanuló helyezhető el.
PSZ: A kormány döntése újabb kérdéseket vet fel az érettségiről, ezekre mielőbbi választ vár a szakszervezet
A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) sajnálattal tapasztalja, hogy még kevesebb információ hangzott el a Kormányinfón, mint április 9-én, ezért a kérdések is szaporodtak. A Pedagógusok Szakszervezete ismét fontosnak tartja hangsúlyozni, hogy az írásbeli érettségi megszervezése és megtartása se veszélyeztesse egyetlen tanuló és pedagógus, továbbá hozzátartozóik egészségét, életét.
https://pedagogusok.hu/hir/4019/a-kormany-doentese-ujabb-kerdeseket-vet-fel-az-erettsegirol
A PSZ szerint a legfontosabb az egészség védelme
Szabó Zsuzsa, a PSZ elnöke az ATV híradójának nyilatkozott 2020. április 16-án. A kiadott közlemény alapján felvetette: hogyan közlekedik majd 83 ezer érettségiző a kijárási korlátozások közepette, mi lesz azokkal, akiknek a családjában fertőzött van, mi lesz a krónikus beteg diákokkal?
http://www.atv.hu/videok/video-20200416-atv-hirado-2020-04-16-18
Kockázatos májusban tartani az érettségit?
Nagyon sok kérdést és aggályt vet fel a májusi érettségi tanárok és igazgatók szerint. Van, aki ebben a helyzetben szélesre tárná az egyetemek kapuját a felvételizők előtt, akik megajánlott jeggyel kerülhetnének be idén. A kormány viszont nem tágít: májusban indul az érettségi. A cikk ismertette a PSZ véleményét is a közlemény alapján.
https://hvg.hu/itthon/20200416_Erettsegi_kormany_szakszervezet_tanar_igazgato_koronavirus
A PDSZ szerint kockázatos az érettségik megtartása
A PDSZ szerint a lehető legrosszabb döntést hozta a kormány: hiába kérték a szakmai szervezetek és szakszervezetek a széles körű szakmai egyeztetést. Ezzel a lehető legnagyobb kockázatnak teszik ki az érettségiben részt vevő felnőtteket és diákokat, családjaikat, továbbá veszélyeztetett korú vagy egészségi állapotú hozzátartozóikat.
http://profitline.hu/A-PDSZ-szerint-kockazatos-az-erettsegik-megtartasa--406495
Ellenzéki pártok közös közleménye: magára hagyták a diákokat
A Jobbik, az MSZP, a DK, az LMP, a Párbeszéd, a Liberálisok, a Momentum és az Új Kezdet politikusai szerint a kabinet több százezer emberből csinált bolondot azzal, hogy az utolsó pillanatban jelezte: a vizsgákat gyakorlatilag a normál menetrend szerint tartják meg, még akkor is, ha a szóbelik elmaradnak.
A PSZ szerint a duális képzésnek nem lesz piaca
A „szakképzési rendszer megerősítéséhez kapcsolódó intézkedések bevezetésének ütemezése nem változik" - közölte az ITM. A Népszava felidézte: az elmúlt hetekben több szervezet, például a CKP, a PDSZ és a PSZ is azt kérte a kormánytól: legalább gondolják át, a szakképzési reform mely elemeit lehetséges bevezetni a járvány közepette. A PSZ alelnöke, Gosztonyi Gábor szerint a veszélyhelyzet idején az átalakítások sokkal nagyobb bizonytalanságot okozhatnak, mintha elhalasztanák a reformokat. A duális képzésnek szerinte nem lesz piaca, a vállalatoknak a járvány után nem az lesz az első dolga, hogy kitalálják, hogyan foglalkoztassák a szakképzésben tanulókat. A szakszervezetnek arról sincs tudomása, hogy bármelyik centrum megkapta volna az egyéni béralkukra vonatkozó szempontrendszert.
https://nepszava.hu/3074633_felfuggesztik-az-okj-s-vizsgakat
Távoktatásnál is figyelni kell az adatbiztonságra
A megváltozott körülmények között vegyék különösen komolyan az adatkezelés biztonságát - javasolja a szülőknek a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat. Amennyiben feltétlenül szükséges, az iskola kérheti a videófelvételeket rögzített formában, hangsúlyozva, hogy a gyermekek személyes adatai fokozott és különös védelemben részesülnek. Sem a tanulók, sem a szülők által küldött felvételek nem tárolhatók korlátlan ideig (jó gyakorlat az értékelés utáni vissza nem állítható törlés), illetve biztosítani kell, hogy jogosulatlan harmadik személy a tárolt felvételekhez ne férhessen hozzá.
https://www.magyarhirlap.hu/belfold/20200416-a-tavoktatasnal-is-figyelni-kell-az-adatbiztonsagra
április 17.
Megjelent a Magyar Közlönyben a rendelet az érettségiről
A vizsgák május 4-én 9-kor kezdődnek magyar nyelv és irodalommal, május 21-én délután olasszal érnek véget. Az értékelésre is közölték az időpontokat.
http://eduline.hu/erettsegi_felveteli/20200417_erettsegi_datumok
Minden rászoruló diáknak jut digitális eszköz
Adottak a digitális oktatás alapfeltételei Magyarországon, a statisztikák szerint ugyanis a tanulók otthonában szinte kivétel nélkül biztosított az internetelérés, ez pedig OECD-átlag feletti teljesítmény. Tízből kilenc gyermekes magyar családnak van valamilyen digitális eszköze, sőt a nyolcévesnél idősebbek közel nyolcvan százaléka saját okostelefont használ. A Klebelsberg Központ birtokában egyébként jelenleg 294 ezer laptop, PC, tablet, PDA és okostelefon van, 46 ezer pedagógusnak van saját laptopja is, tehát elvileg kell, hogy jusson mindenkinek, aki erre a segítségre szorul.
https://magyarnemzet.hu/belfold/minden-raszorulo-diaknak-jut-digitalis-eszkoz-8013038/
A válogatás nem teljes körű!
Lezárva: 2020. április 17-én, 10 órakor