Heti lapszemle 2020. május 22.
A Pedagógusok Szakszervezetének elnöke elfogadható megoldásnak tartja, hogy júniusban az iskolába járás nem kötelező, hanem lehetőség lesz, ami azoknak a gyerekeknek jelenthet nagy segítséget, akik nem vagy nem eléggé tudtak bekapcsolódni a távoktatásba. Kérdés persze, hogyan lehet távoktatni és személyesen felzárkóztatni az iskolákban. Komáromban felére csökkent az óvónők fizetése, de erről az önkormányzat nem egyeztetett. A PSZ alelnöke szerint törvényellenes az az értékelési rendszer, amelyet csak az utolsó pillanatban kaptak meg a szakképzésben dolgozók, ráadásul másodrendűvé válnak a közismereti tárgyakat oktató pedagógusok.
május 15.
Maruzsa Zoltán: le lehet zárni a tanévet
Nem volt fennakadás az idei érettségi vizsgák lebonyolításában, és egyetlen tanár sem hirdetett bojkottot - erről is beszélt a Népszavának a köznevelési államtitkár. Figyelik, hogy van-e, lesz-e olyan koronavírusos megbetegedés, amely az érettségikhez köthető, de egyelőre ilyet nem találtak. Hamarosan döntenek arról is, júniusban kinyitnak-e az iskolák.
https://nepszava.hu/3078153_maruzsa-zoltan-le-lehet-zarni-a-tanevet
Hiba lett volna megajánlott jegyet adni
Helytálltak a pedagógusok és a tankerület dolgozói, akik bebizonyították, hogy a gyerekeket tartják a legfontosabbnak. Így értékelte az érettségit Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ vezetője Debrecenben. Pósán László országgyűlési képviselő is a pedagógusok elhivatottságát méltatta. A korábbi, az érettségi elhalasztására irányuló felvetéseket gyermekellenesnek nevezte.
május 16.
A gyermekmegőrzés nem váltja ki az otthoni tanulást
Még kevesen veszik igénybe a tankerületek és a szakképzési centrumok által szervezett iskolai ügyeleteket, de az érdeklődés nő - derült ki az Emmi tájékoztatásából. Maruzsa Zoltán államtitkár márciusban kiküldött körlevelében is benne van, hogy a digitális munkarendben a pedagógusok otthonról végzik a távoktatást, az iskolákban tehát csak gyermekfelügyelet lehet, tanítás nem. Az ügyelet nem váltja ki az otthoni tanulást. „A PSZ tud olyanról - ez persze nem általános -, ahol pedagógiai asszisztensek vagy napközis tanárok végzik a felügyeletet. De mivel az óraadók jelentős részével szerződést bontottak, nem is igen maradt a rendszerben olyan pedagógus, aki kizárólag napközis feladatot lát el” - mondta a Magyar Nemzetnek Totyik Tamás, a PSZ alelnöke.
https://magyarnemzet.hu/belfold/a-gyermekmegorzes-nem-valtja-ki-az-otthoni-tanulast-8124791/
Van-e értelme két hétre kinyitni az iskolákat? Mi legyen nyáron a gyerekkel?
A kormányfő is aggályát fejezti ki, hogy ebben a tanévben kinyithatnak-e az iskolák. Ám ha a szülők visszatérnek dolgozni, nem tudják megoldani a gyermekfelügyeletet. A Nemzeti Pedagógus Kar elnöke a minap az alsósok visszaengedéséről beszélt, de inkább csak lehetőségként, ami csupán gyermekfelügyeletet jelentene. Nagy kérdés továbbá, hogy mi lesz nyáron? Gosztonyi Gábor, a PSZ alelnöke szerint az önkormányzatok és a tankerületek együttműködésével eddig is működött a nyári gyermekfelügyelet, legfeljebb a létszámokat kell majd a várhatóan nagyobb igényhez igazítani. A felügyelők - szigorúan önkéntes - bevonásánál arra is tekintettel kell majd lenni, hogy a pedagógusok egy része kora vagy egészségi állapota miatt továbbra is veszélyeztetett, így őket nem lehet bevonni a felügyeletbe.
Az idei tanévben már aligha lesz újra tantermi oktatás
Ha a kormány pünkösdig valóban nem nyitja ki az iskolákat, az idei tanévben már nem is érdemes - nyilatkozta a Hírklikknek Gosztonyi Gábor, a PSZ alelnöke. Az idei utolsó tanítási nap ugyanis június 15-e, hétfő. A tanévből maradó (júniusi) két hét kevés lenne az átálláshoz a tantermi tanításra, illetve az érdemi pedagógiai munkára - mondta az alelnök.
https://hirklikk.hu/kozelet/az-idei-tanevben-mar-aligha-lesz-ujra-tantermi-oktatas/363814
A szülők nagy része veszélyesnek tartja az intézményeket
A bölcsődékben és az óvodákban biztosítani kell a gyermekek felügyeletét. Novák Katalin államtitkár szerint a szülők többsége még mindig veszélyesnek tartja az intézményi környezetet, inkább otthon maradnak velük. Ennek ellenére mindenkit arra biztatott, vegyék igénybe a felügyeletet, ha másként nem tudják megoldani. Jelenleg a gyermekek 10 százaléka jár valamilyen intézménybe.
május 17.
A digitális munkarend a jövő oktatását is átalakítja
„Az eszközhasználat nem fog önmagában áttörést hozni, nagyon fontos a módszertani átállás a tanulásban és az értékelésben" - mondta Fegyverneki Gergő. A Debreceni Egyetem oktatója, a Fazekas Mihály Gimnázium magyar-média szakos tanára szerint Magyarországon csak 25-30 év múlva lehet majd XXI. századi iskoláról beszélni. „Hallottunk olyat, hogy készségtárgyakból a pedagógusok kiküldték a feladatokat, és elvárták a gyerekektől, hogy füzetbe írják le a választ, fotózzák be és e-mailben küldjék vissza, hát ez semmiképpen sem digitális pedagógia.”
A digitális oktatás árnyoldala: segíteni kell a lemaradókat
Lemaradhatnak a diákok a digitális oktatás miatt - mondta az InfoRádiónak Csapó Benő, a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára. Szerinte a szülőknek tanácsos nyáron gyakorolni a gyerekekkel, amihez a szegedi Oktatáselméleti Kutatócsoport számos feladatot tett elérhetővé. Az általános iskola első és második osztályosainál okozhatja a legtöbb gondot a digitális oktatás. Azok a gyerekek, akik nehezebb körülmények között élnek, esetleg kevesebb támogatást kapnak, nagyon lemaradhatnak.
Sok gyerek csak akkor eszik, ha óvodában vagy iskolában van
Három civil szervezet kezdeményezésére magánszemélyektől több mint 20 millió forint gyűlt össze, ezt a leghátrányosabb 12 település rászorultjai között osztják szét, ők tartós élelmiszert, tisztítószert kapnak. „Sok gyerek csak akkor eszik, ha óvodában vagy iskolában van, most, hogy nem járnak közösségbe, van, aki alig jut ennivalóhoz” - mondta az óvodapedagógus-diplomával rendelkező Zsanett, aki a legszegényebb romák problémáival foglalkozik.
Kormánypárti képviselő: a gyöngyöspatai ügyben Soros György szervezete járt jól
Horváth László fideszes képviselő, miniszterelnöki megbízott szerint olyanok is kapnak kártérítést, akik miatt sem tanítani, sem tanulni nem lehetett Gyöngyöspatán. Volt olyan, aki 500 órát hiányzott, mégis szegregációért kap támogatást. Mint mondta: az a Soros-szervezet járt jól, amely ezt az egészet kiagyalta és megszervezte.
Mi Hazánk: Gyöngyöspata a bírósági rendszer és a magyar állam csődje
A gyöngyöspatai ítélet újabb csődje a bíróságoknak, „ahol egyre több olyan döntés születik, amely teljesen szembemegy a társadalmi elvárásokkal” - írta közleményében a Mi Hazánk. Ezek után nem lehet csodálkozni azon sem, hogy a normális életre vágyó szülők nem akarják ilyen iskolákba járatni gyermekeiket, a tanárok pedig nem akarnak ilyen közegben dolgozni.
Vírusgeneráció? Kik azok a karantinik?
Nemrég jelent meg Székely Levente Szürke hattyúk című könyve, amelyben a hazai ifjúságkutatás szakmai vezetője arról ír, mit tudunk a magyar fiatalokról, szokásaikról, gondolkodásukról, vágyaikról, nézeteikről és arról, várhatóan hogyan változnak ezek a jövőben. Az interjúban szó van arról is, milyen hatása lehet a világjárványnak a fiatalok életére, beszélhetünk-e Covid-generációról, nőtt-e a feszültség a fiatalok és az idősek közt.
https://24.hu/elet-stilus/2020/05/17/koronavirus-idosek-fiatalok-fenyegetes-kovetkezmenyek/
május 18.
Eduline-szavazás: nincs értelme az iskolák kinyitásának
Az Eduline szavazást indított az iskolák júniusi újranyitásának lehetőségéről. Több mint 5400 szavazat érkezett. A válaszadók 73%-a arra voksolt, hogy „nem, nincs értelme”, 27%-a pedig arra, hogy „igen, két hét is számít”. „Igen, szükség lenne rá, hogy kinyissanak az iskolák még a nyári szünet előtt, mert sok olyan gyerek van, aki lemaradt ebben a digitális oktatásban és szükség lenne arra, hogy felzárkóztassuk őket!” Volt, aki a ballagást hiányolta.
http://eduline.hu/kozoktatas/20200518_szavazas_eredmenye_kinyissanak_az_iskolak
A bölcsődei és az óvodai csoportlétszám bővítését kezdeményezi a Megyei Jogú Városok Szövetségének elnöke
Az óvodák és bölcsődék kapacitása napokon belül szűkössé válik, így a kormánynál kezdeményezni fogja az 5 fős maximális csoportlétszám bővítését - mondta Szita Károly, a Megyei Jogú Városok Szövetségének elnöke.
Csak egészséges gyermek vihető nyári táborba
A tisztifőorvos tájékoztatóján jelezte: a táborok szervezése elkezdődhetett ugyan, de ez egyelőre csak a napközis táborokra vonatkozik. Csakis egészséges gyermek és személyzet lehet a táborokban, ezt igazolni kell. Ha a táboroztatás alatt lenne valaki beteg, őt el kell különíteni, értesíteni kell a tábor orvosát, valamint a szülőket. A napközis táborokban is a szabadidős tevékenységeket és a kiscsoportos foglalkozásokat javasolják.
https://index.hu/belfold/2020/05/18/operativ_torzs_tajekoztatojanak_osszefoglaloja_majus_18-an/
Akkor nyissanak ki az iskolák, ha változtatnak azon, amit nyújtanak
Az Európai Szülők Magyarországi Egyesülete szerint a kényszerhelyzet lehetőség arra, hogy szeptemberre lerakják egy olyan rendszer alapjait, amely figyelembe veszi a gyerekek és a családok igényeit. Salamon Eszter nemzetközi oktatási szakértő azt mondta: „Számunkra az a legnagyobb tanulsága az otthoni iskoláztatásnak, hogy a pedagógustársadalom döntő többsége parancsra bármire képes, még arra is, hogy egyetlen hétvége alatt átálljon valamire, aminek évtizede ellenállt. Milyen csodálatos lenne, ha arra kapnának parancsot, hogy 21. századi módon oktassanak! Tudom, hogy szarkasztikus, de így történt. Az elmúlt hetek eseményei megerősítették azt a meggyőződésünket is, hogy javítani kell a családok és az iskola partnerségét, amiben az iskolának kell megtennie az első lépéseket, lévén, hogy a szakmaiság ott van. (…) Ugyanakkor a szülők megmutatták, hogy tudnak segíteni a gyerekeiknek, még abban is, ami nem az ő feladatuk: az iskolai tanulásban. Most itt az idő, hogy minderre változás épüljön.”
https://divany.hu/szuloseg/2020/05/18/online-otthon-oktatas-tanulsagok/
Volt olyan gyerek, aki azt sem tudta, mi a tablet
Felmérések szerint a halmozottan hátrányos helyzetű roma diákok harmada nem tudott bekapcsolódni a digitális oktatásba. Három, kistelepülésen élő segítő mesélt arról, hogyan oldják meg a tanítást eszközök híján, miként élik meg a gyerekek a helyzetet, és mekkora hátrányt szenvedhetnek el a most lemaradók. A kutatásból kiderült, hogy az átállás nemcsak a diákok, hanem a pedagógusok körében is gondot okozott, hiszen a szegregált intézményekben tanítók 9 százaléka sem rendelkezik korlátlan internet-hozzáféréssel, 44 százalékuk pedig korábban nem vett részt digitális oktatással kapcsolatos képzésen.
május 19.
Újratervezés az oktatásban a Covid-19 után
„Az oktatáspolitikai döntéshozóknak újra kell gondolniuk a Digitális Oktatási Stratégiát a Covid-19 járvány után, mert a kritikus időszak alatt a társadalom közel 1/5-e digitális szakadékba esett, és választ kell adniuk arra, hogyan lehet legalább a szakadék szélére hozni az érintettek jelentős részét. A hátrányos helyzetű tanulók oktatási rendszerben való megmaradása nagyban függ attól, mennyire tudnak kapcsolatban maradni a tanáraikkal.” Totyik Tamás (a PSZ alelnökének) cikke a Le Monde diplomatique magyar kiadásában.
http://www.magyardiplo.hu/2862-ujratervezes-az-oktatasban-a-covid-19-utan
Egyre többet keresnek a tanárok
113 ezer minősítés történt a pedagógus-előmeneteli rendszer bevezetése óta, és csaknem 11 ezren beadták jelentkezésüket a jövő évi eljárásokra is - értesült a Magyar Nemzet. A sikeres megméretés minden esetben fizetésemeléssel jár, átlagosan tíz százalékkal. A jelenlegi bértábla szerint a Pedagógus II. kategóriában 300 ezer forint feletti bruttó fizetés jellemző. „Jó hír, hogy úgy tűnik, a járványhelyzet sem lesz akadálya annak, hogy a tanárok megkapják az idei évre megígért, ugyancsak tízszázalékos, mindenkire érvényes fizetésemelést. Kásler Miklós emberierőforrás-miniszter bejelentése szerint júliustól növelik a juttatásokat, ekkortól megemelt pótlékra számíthatnak az igazgatók is, ráadásul az intézkedésnek az is része, hogy az igazgatók ezentúl minden hónapban bruttó 101 500 forinttal ösztönözhetik a kollégáik kiemelkedő teljesítményét” - írta a lap.
https://magyarnemzet.hu/belfold/jol-haladnak-a-tanarok-a-rangletran-egyre-tobbet-keresnek-8134616/
Felére csökkent az óvónők fizetése Komáromban
Április 16-tól részmunkaidős, napi négy órás foglalkoztatásban alapbérüknek csak felét kapják meg a komáromi óvodákban dolgozó óvodapedagógusok - hívta fel a figyelmet a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) Komárom-Esztergom Megyei Szervezete. Az önkormányzat nem egyeztetett, az óvodai dolgozók közalkalmazotti kinevezését mégis „közös megegyezéssel” módosították részmunkaidősre. A PSZ megyei elnöke, Szatmári Márta azt mondta a Népszavának: a kinevezéseket a veszélyhelyzetre hivatkozva módosították, ám ez a tény a dokumentumban nem szerepel. Egy óvónő kivételével mindenki aláírta, mert nem akarták elveszíteni munkahelyüket. Szerinte megalázó helyzetbe kerültek az óvodai dolgozók, miközben többen a járvány idején is gyermekfelügyeletet vállaltak, a védekezésben is segítenek; maszkokat varrnak, takarítják, fertőtlenítik az intézményeket. A polgármester szerint a megszorítások mindenkit érintenek, de azt ígérte: a kieső béreket még idén, visszamenőlegesen megkaphatják.
https://nepszava.hu/3078633_felere-csokkent-az-ovonok-fizetese-komaromban
Vissza az iskolába két hétre? Le kéne zárni a tanévet
Az évet jobb lenne úgy lezárni, hogy személyes kontaktusban legyünk a kisgyerekekkel - mondta egy borsodi tanító, miért lenne jó egy tanév végi kéthetes „normál” iskola. „Ebben korban egyszerűen szükséges a személyes kontaktus, a tanító néni személye. Anya az anya. Elmondja, ha elmondja a leckét. De nem tanítja. Nem is tudja, nem is várhatjuk ezt el. A tanév, ha így marad, ebből a szemszögből már március 16-án véget ért.” Pedagógiai érv továbbá, hogy a tanévet le lehetne zárni (bizonyítvány, évzáró). „Hangsúlyozom, az alsó tagozatról beszélek, kisgyerekekről van szó, akiknek az iskola a második otthonuk, a tanító néni pedig a második anyjuk.” A hvg.hu által megkérdezett tanítók mindegyike hasonló érveket sorolt a kéthetes júniusi személyes találkozás mellett, ugyanakkor szervezési és egészségvédelmi szempontból mégsem tartanák jó ötletnek.
https://hvg.hu/elet/20200519_Vissza_az_iskolaba_ket_hetre_Miert_volna_ez_jo
„Csak egy jó kis válság kellett: óriási lehetőséget kaptak a magyar iskolák”
„A válság után egy emberközpontú oktatásban, az emberi tényezők, interakciók jelentőségében hiszek" - mondta a Pénzcentrumnak Vass Vilmos, a Budapesti Metropolitan Egyetem szakvezetője, akinek kutatási területe a tantervfejlesztés, a kreativitás pedagógiája, az összehasonlító tantervelmélet. Szerinte sok pedagógus érzi, hogy a válság után nem lehet ugyanúgy csinálni mindent. Itt az ideje váltani és megújítani az oktatási rendszert.
Kunhalmi Ágnes: „szerencse, hogy a kormány megfogadta az érettségire tett javaslatainkat”
Az MSZP oktatáspolitikusa azt mondta: újabb szakmai tanácsokkal látják el a kormányt, amivel megmenthető lesz az új tanév is. Az idei tanév utolsó két hetére (júniusra) már nem látja szakmailag indokoltnak, hogy megnyissák az iskolakapukat. Ugyanakkor az MSZP egy új, innovatív és rugalmasabb ügyeleti rendszer kidolgozását és annak alkalmazását javasolja a nyári időszakra, hiszen sok szülő most tud majd visszamenni dolgozni.
PDSZ: Pénzzel kell kártalanítani a gyöngyöspatai diákokat
Helyesnek tartja a Kúria döntését a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete, a roma gyerekeket semmiképp sem pótoktatással, hanem pénzzel kell kártalanítani. A szakszervezet annak ellenére üdvözli a Kúria döntését, hogy a gyöngyöspatai iskolában tanító pedagógusokat verbálisan és fizikailag is bántalmazták a roma diákok, egyikük otthonába be is törtek, az érintett pedagógus a romákkal ellentétben egyébként nem kapott kártérítést - hangzott el a HírTV-ben.
A gyöngyöspatai polgármester beláthatatlan következményekkel számol
Hevér Lászlóné polgármester úgy látja: a várost csődbe viheti a Kúria döntése, egyedül nem tudják kifizetni a megítélt összeget. Sok gyöngyöspatai nem érti, miért adnak pénzt, miért segítség a családoknak néhány százezer forint, miközben az oktatás hatása egy életre szólna.
Ösztöndíjprogramot indít a kormány az Arany János-programokhoz
Ösztöndíjjal is támogatják a tehetséggondozást és felzárkóztatást szolgáló köznevelési Arany János-programokat - közölte az Emmi. A 2022/2023-as tanévtől bevezetendő, tanulmányi eredmény alapján nyújtandó, havi 20-40 ezer forint közötti tanulmányi ösztöndíj a komplex pedagógiai támogatásba integráltan sokkal eredményesebb lehet, mint különálló juttatásként.
Egyre több iskolás küzd mentális problémákkal
A 11 és 15 év közötti európai gyerekek egyre nagyobb hányada küzd mentális problémákkal - derül ki az Egészségügyi Világszervezet jelentéséből. 45 európai országban végzett felmérés szerint 2014 és 2018 között sok országban romlott a gyerekek mentális jóléte, a mentális problémák a korral csak szaporodnak, a lányok különösen fenyegetettek. Minden negyedik gyerek arról számolt be, hogy gyakran ideges, ingerült és hetente legalább egyszer gondot okoz neki az alvás.
http://eduline.hu/kozoktatas/20200519_mentalis_problemak
Hat egyetemen javul a versenyképesség az ITM szerint
A hatékonyabb és korszerűbb felsőoktatásért hat egyetem alapítói és fenntartói jogai vagyonkezelő alapítványokhoz kerülnek 2020. augusztus 1-jétől az országgyűlésben elfogadott törvények szerint - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium. A modellváltó egyetemeken továbbra is biztosított lesz az állami ösztöndíjas képzés, az oktatók pedig teljesítményalapú, megemelt bérezésben részesülnek.
Legalább 19 közalkalmazott veszíti el státuszát
Munkaviszonnyá alakul a kulturális ágazat dolgozóinak közalkalmazotti jogviszonya. Az erről szóló törvénymódosítást elfogadta az országgyűlés. Az érintettek elvileg nem kerülhetnek kedvezőtlenebb helyzetbe, de ezt a közalkalmazottak érdekvédő szervezete, az MKKSZ nem így látja: a státuszukat veszítők jóval kiszolgáltatottabbak lesznek a piacon. Az új szerződéseket a dolgozókkal október végéig kell megkötni. A Közgyűjteményi és Közművelődési Dolgozók Szakszervezete az alkotmánybírósághoz fordul.
https://nepszava.hu/3078666_megszavaztak-legalabb-19-ezer-kozalkalmazott-vesziti-el-statuszat
május 20.
Közalkalmazotti bértábla helyett titkos pontrendszer a szakképzésben
A Népszava által megismert, „Szakképzésben alkalmazott oktatók értékelési rendszere” táblázat szerint 10 szempont alapján minősítik a tanárokat. Az értékeléseket többen kézhez kapták, a közismereti oktatók pedig igencsak meglepődtek. Egy vidéki szakgimnázium tanára azt mondta, a maximális pontszám 66 százalékát sem érte el. Harminc éve tanít ugyanott, egyetemi diplomával, közoktatási vezetői végzettséggel, mégis úgy érzi, eddigi munkájának nagy részét semmibe vették. A PSZ szakképzésért felelős alelnöke, Gosztonyi Gábor szintén úgy látja: az új értékelési rendszerrel „másodrendűvé” válnak a közismereti tárgyak tanárai. Nagyon sok a szubjektív elem is. A PSZ reméli, hogy az értékelési rendszer nem a korábban említett béralkukat váltja ki, hanem annak alapja lesz. Gosztonyi Gábor szerint az értékelési rendszer törvényellenes, hiszen a szempontokat csak az utolsó pillanatban ismerhették meg a pedagógusok.
https://nepszava.hu/3078699_kozalkalmazotti-bertabla-helyett-titkos-pontrendszer
Túl későn jelent meg az értékelési szempontrendszer a szakképzésben dolgozók átminősítéséhez
A megjelent táblázat a szakmai tárgyakat tanítóknak kedvez, a közismereti tárgyakat oktatók nem is kaphatnak maximális pontot. Az egységes bértábla megszüntetésével a szakképzési centrumok között is bérfeszültség alakulhat ki. A PSZ sohasem a fizetésemelés ellen tiltakozott - emlékeztetett Gosztonyi Gábor, a PSZ alelnöke, aki a Klubrádió hírműsorának nyilatkozott.
https://www.youtube.com/watch?v=t8Ewx-a-w_w&feature=youtu.be
A tanév végéig marad a tantermen kívüli, digitális oktatás, de júniusban lehet személyesen konzultálni
Június 15-ig érvényben marad a tantermen kívüli, digitális munkarend. Június 2-tól találkozhatnak az iskolában a pedagógusok és tanulók, megtarthatják a kiscsoportos konzultációkat és az egyéni felkészítéseket a lemaradó tanulók felzárkóztatásáért - közölte az államtitkár a Facebookon. Június 2-tól minden iskolában meg kell szervezni a felügyeletet. Június 2. és 15. között elsősorban felzárkóztató tevékenységeket lehet szervezni, június 16. és 26. között pedig már a következő tanévre is készülhetnek. Az étkezést is biztosítani kell a gyerekeknek. Tömeges rendezvényeket, ballagásokat és tanévzáró ünnepségeket nem lehet szervezni, de kisebb csoportokban, osztályonként megengedett az összejövetel, a bizonyítványok átadását is meg lehet így szervezni. A vidéki bölcsődék és óvodák május 25-től, a fővárosiak június 2-től visszatérhetnek a normális működési rendhez. Az intézményeknek külön igazolás nélkül is fogadniuk kell a gyermekeket.
https://www.facebook.com/kormanyzat/videos/544089829607217/
A tanárok szerint megoldható az iskolák nyitása
Mind az NPK, mind a PSZ üdvözli a kormány döntését az oktatási intézmények megnyitásáról. Horváth Péter, az NPK elnöke értelmezése szerint a diákok önkéntes alapon járhatnak be, viszont miután megmarad a digitális oktatás is, fontos a jó szervezés. Egy tanár egy osztályban egyféle dolgot csináljon, az, hogy egy helyett két órát tartson, nem fér bele. Nem szerencsés, ha a fél osztály kontaktórát kér, a másik felét meg digitálisan kellene oktatni. Szabó Zsuzsa, a PSZ elnöke szerinte a mostani jobb döntés, mintha azt mondták volna, hogy kezdődjön meg a hagyományos oktatás, különösen az alsósoknál. A pedagógus döntése lehet, hogy a konzultáció, a felzárkóztatás mennyire fér bele a digitális oktatás mellett. A változtatást hasznosnak tartja a hátrányos helyzetű térségekben is, ahol nehézséget okozott részt venni a digitális oktatásban.
https://hvg.hu/itthon/20200520_A_tanarok_szerint_megoldhato_az_iskolak_nyitasa
Index: két fővárosi iskolában május végén befejezik a digitális oktatást
„Tájékoztatom Önöket, hogy 2020. május 29-én befejeződik a digitális tanrend. Június 2-tól kollégáim nem tartanak online órákat, nem adnak házi feladatot, nem értékelnek”. Ezt a levelet küldte ki egy fővárosi általános iskola igazgatója a szülőknek. Azt írta: „június 2-től lehetőség van arra, hogy a gyerekek visszajöjjenek az iskolába.” A szülők érdekében született ez a döntés, mondta az Index-nek az iskola igazgatója. Már elég jegy született ahhoz, hogy a tanárok le tudják zárni a tanévet, júniusban amúgy is csak tanulmányi kirándulások, erdei iskolák szoktak lenni, ezeket viszont idén el kellett halasztani. Nem indul újra a tanítás, mindössze felügyeletet adnak - hangsúlyozta az igazgató. A portál szerint a kerület egy másik iskolájából is hasonló levelet kaptak a szülők. Utóbb válaszolt a portál kérdéseire a Klebelsberg Központ, megerősítve, hogy a digitális munkarend jelenleg is érvényes. A jogszabály lehetőséget ad a szülőknek arra, hogy gyermekfelügyeletet igényeljenek az iskolákban.
Horváth Péter: A szülőknek lenne segítség a visszatérés
Ha az alsósok visszatérnének az iskolákba az utolsó két hétre, az a szülőknek lehetne segítség, akiknek eddig is nehéz volt összeegyeztetniük a távoktatást, a gyerekfelügyeletet a munkával - mondta Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke. A járványhelyzet miatt nem lehetne normális tantermi oktatás, hiszen nem ülhet be 20-30 diák egy terembe.
https://www.klubradio.hu/adasok/vissza-az-iskolaba-az-utolso-ket-hetre-miert-lehetne-ez-jo-112561
Június 16-tól megtarthatók az ottalvós nyári táborok is
A megjelent Magyar Közlöny szerint június 16-tól a gyermek- és ifjúsági táborok - napközis és ottalvós szervezésben is - megtarthatók.
https://index.hu/belfold/2020/05/20/junius_16-tol_megtarthatok_az_ottalvos_gyermektaborok_is/
Mindenkinek jut hely az óvodákban
Egyre nagyobb az érdeklődés a gyermekfelügyelet iránt. Ha a gyereklétszám meghaladja a rendeletben előírtat, a polgármester kijelölhet újabb intézményt, amelyik beszáll az ügyeletbe, de akár a márciusban elrendelt rendkívüli szünetet is visszavonhatja. Óvodai, bölcsődei hely tehát mindenkinek kell, hogy jusson - válaszolta Rétvári Bence államtitkár ellenzéki képviselők kérdésére. Biztosított az óvodák és bölcsődék költségvetési támogatása, így forráshiány miatt egyetlen dolgozó munkaviszonya sem szűnhet meg az érintett intézményekben - hívta fel a figyelmet.
https://magyarnemzet.hu/belfold/mindenkinek-jut-hely-az-ugyeletes-ovodakban-8139296/
Petícióval tiltakoznak a szülők a fővárosban óvodák összevonása ellen
Szaniszló Sándor XVIII. kerületi polgármester (DK) a veszélyhelyzetre való hivatkozással, rendkívüli eljárással vonja össze Pestszentlőrinc és Pestszentimre 29 óvodáját. A szülők kezdeményezésére indult aláírásgyűjtésben arra hívják fel a figyelmet, hogy az egy intézményhálózatba szervezett rendszer rosszul előkészített, nem mérlegeli azokat a hátrányokat, amelyek a gyermekeket, szülőket, dolgozókat érik. A döntés ellentétes a törvénnyel is, ezért a kormányhivatalhoz fordultak.
Tanárok és orvosok halálközeli élményei pandémia idején
„A március közepén elrendelt veszélyhelyzet minden bizonnyal legemlékezetesebb pillanata az a bejelentés volt, amikor az iskolák bezárásáról döntöttek.” (…) „A tanárok először nem hittek a fülüknek. Egy perc alatt omlott össze mindaz, amiről a központosított oktatásban az elmúlt 10 év szólt. Hiszen minden tanár pontosan tudta: olyan, hogy digitális oktatási koncepció, nincs. Nincsenek digitális tananyagok sem, miként nincs digitális tanítási módszertan sem.” Lantos Gabriella írása oktatásról, egészségügyről, a kettő közötti párhuzamokról.
május 21.
Ellentmondásos módon nyitja ki az iskolákat a kormány
A Pedagógusok Szakszervezetének elnöke szerint elfogadható megoldás, hogy a tanév utolsó két hetében az iskolába járás nem kötelező, hanem egy lehetőség lesz, ami azoknak a gyerekeknek jelenthet nagy segítséget, akik az elmúlt hetekben nem tudtak bekapcsolódni a digitális távoktatásba. Szabó Zsuzsa hangsúlyozta: a felzárkóztatásra két hét nem lesz elég, annak a következő tanévben is folytatódnia kell majd.
https://nepszava.hu/3078828_ellentmondasos-modon-nyitja-ki-az-iskolakat-a-kormany
Esély a felzárkóztatásra - Mindenki nagyon nagy áldozatot hozott
Szabó Zsuzsa, a PSZ elnöke az ATV Start műsorában jelezte: marad a digitális oktatás június 15-ig, de a pedagógusok megszervezhetik június 2-tól a lemaradók felzárkóztatását kiscsoportokban. A részletek közül sok minden még nem tisztázott. Arra is kitért, mindenki elfáradt, pedagógusok, szülők, gyermekek is, de sokat lehetett tanulni az új módszerből, ez a jövőben hasznos lehet.
Az iskolák nem erre a kormánydöntésre számítottak?
A hvg.hu által megkeresett iskolák többsége még nem döntötte el, hogyan él a bejelentett lehetőséggel június 2-tól. Még semmilyen hivatalos tájékoztatást nem kaptak, gyakorlati útmutatót szeretnének. Van, ahol nem hívnak be egy diákot sem, mert erre alig marad néhány nap. Kevés, valódi tanításra használható nappal számol Szabó Zsuzsa, a PSZ elnöke is. Azt, amit több tanár is jelzett: nem tudják, miként oldják meg párhuzamosan a távoktatást, a konzultációkat és az ügyeletet, a PSZ elnöke is felvetette az államtitkárnak a bejelentés után. Maruzsa Zoltán neki is jelezte, hogy nem lesz kötelező a konzultációkat megtartani, a pedagógus és az intézményvezető is szabadon dönthet róla, ezzel csak növelni akarták a tanárok mozgásterét. Az elnök szerint fontos, hogy kimondták: nem lesz hosszabb a tanév és folytatódik a digitális oktatás.
https://hvg.hu/itthon/20200521_iskolak_juniusi_tanrend
Maruzsa Zoltán: sikeres és eredményes a digitális oktatás
Sikeresnek és eredményesnek értékelte a koronavírus-járvány miatt bevezetett digitális oktatást a köznevelési államtitkár a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában. Azt a merev tiltást, amely márciusban megszületett, feloldották június 2-től, hogy ahol erre szükség van, ahol érdemes egy kiscsoportos vagy akár egyéni konzultációt, felzárkóztatást - a tanévzáráshoz szükséges találkozást - szervezni, ott ezt meg tudják tenni az intézmények. Bízik benne, hogy a diákokat nem dolgozatírásra hívják majd be az iskolák, hanem ezt valóban lehetőségként kezelik. A pedagógusok egyeztessenek a szülőkkel, és az intézményvezetők se önhatalmúlag rendeljék el az esetleges behívást - tette hozzá.
Felhasználják a digitális oktatás tapasztalatait - a tanárok megkapják a megígért 10 százalékot
Az ATV Egyenes beszéd c. műsorának azt is mondta az államtitkár: sikeresen túljutott mindenki az érettségin, nagy felelősség volt ez mindenkinek. Nem tudnak olyan diákról vagy tanárról, aki az érettségi közben kapta volna el a koronavírus-fertőzést. A június 2-tól adódó lehetőséget ki lehet használni konzultációra, felzárkóztatásra. A digitális oktatás pozitív tapasztalatait hasznosítani fogják, ilyen értelemben nem fognak a korábbi, hagyományos oktatási rendhez visszatérni szeptembertől. Arra a kérdésre, hogy „digitális munkájukért”, erőfeszítéseikért kapnak-e valamilyen plusz juttatást a pedagógusok, azt mondta: a nyártól megígért 10 százalékos emelést megkapják, de plusz emelésre nem mert ígéretet tenni, hivatkozva a veszélyhelyzet okozta válságra is.
http://www.atv.hu/videok/video-20200521-a-dgitalis-oktatas-tanulsagai
A gyerekfelügyelet lehet inkább a sulinyitás lényege
Az igazgatók leveleiből és tájékoztatókból arra lehet következtetni, hogy az iskolák egyelőre nem a személyes oktatást szervezik, hanem azt mérik fel, mekkora igény van a gyermekfelügyeletre. Ez összefügghet azzal, hogy az iskolák újranyitása nem a tanév lezárása miatt fontos - hiszen érvényben marad a digitális tanrend -, hanem azért, hogy ne a dolgozó szülőknek kelljen felügyelni a gyerekekre, ahogyan azt az államtitkár már a bejelentéskor is hangsúlyozta.
https://index.hu/belfold/2020/05/21/iskolak_ujranyitas_junius_2_tanacstalansag_koronavirus/
Lesz, aki mégis szóbelizhet
Ebben a vizsgaidőszakban a járvány miatt javarészt csak az írásbeli érettségiket szervezik meg, ám aki nagyon gyengén szerepel, ezúttal is kap lehetőséget, hogy szóbelin javítson. Jól járnak a nyelvvizsgára pályázók is, mivel most kivételesen az érettségi egyik fele is elég a komplex középfokú bizonyítvány megszerzéséhez. Az Oktatási Hivatal útmutatója szerint a kijavított írásbeli dolgozatokat a jövő hét második felében tekinthetik meg a diákok, és akinek észrevétele van, június 2-ig jelezheti.
https://magyarnemzet.hu/belfold/lesz-aki-megis-szobelizhet-8144099/
ITM: júliustól emelkedik a szakképzésben oktatók bére
A gazdaságvédelmi intézkedések részeként és a fiatalok foglalkoztatásának további bővítése érdekében a diákokat a következő tanévtől egy megerősített, rugalmasabb, gyakorlatiasabb szakképzési rendszer várja. Júliustól emelkedik az oktatók bére, az erről szóló ajánlatot május végéig minden érintett megkapja - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium. Mivel a vezetők látnak rá közvetlenül a munkavégzés minőségére, teljesítményalapú differenciálás alapján ők dönthetik el, hogy kinek mekkora emelés jár. A döntéseket a Szakképzési Innovációs Tanács munkacsoportja által összeállított oktatói értékelési rendszer támogatja.
https://orientpress.hu/cikk/2020-05-21_megemelik-juliustol-a-szakkepzesben-oktatok-beret
35 milliárd forintnyi béremelést kapnak a szakképzésben oktatók
Mintegy 35 milliárd forintnyi béremelést kapnak a szakképzésben oktatók - mondta az ITM szakképzésért felelős helyettes államtitkára a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában. Pölöskei Gáborné hangsúlyozta, a bérfejlesztéssel az oktatók fizetése közeledni fog a piaci bérekhez, s ez, illetve azok a fejlesztések, amelyek elindultak, már minőségi változást hozhatnak a szakképzésben. Változás az is, hogy a továbbiakban - a felsőoktatáshoz hasonlóan - oktatóknak hívják a szakképzésben dolgozó pedagógusokat.
Új bérezési rendszer a szakképzésben - egyeztettek a PSZ járási vezetőjével Békés megyében
Békés megye legnagyobb szakképző iskolájában július 1-től csaknem hatszáz kolléga folytatja munkáját az eddigitől eltérő foglalkoztatási keretek között, megemelkedett javadalmazás mellett. Erről közleményben számolt be Mucsi Balázs, a Békéscsabai Szakképzési Centrum főigazgatója - ezt ismertette a Kőrösi hírcentrum: „Egyeztetésre hívtuk - ahogy ez lenni szokott - Stéfán Józsefet, a Pedagógusok Szakszervezetének járási vezetőjét, hogy a pedagógusokat és szakoktatókat érintő kérdésekben, legtöbbünk megelégedésére alkossuk meg a minősítés folyamatát - emelte ki a főigazgató. Az egyeztetésen Mucsi Balázs részletes tájékoztatót tartott az értékelési szempontokról, az adható pontszámokról és a várható munkajogi változásokról. Stéfán József többek között kitért az érintett kollégák tájékoztatására vonatkozó kívánalmakra, melyek egybe estek a Békéscsabai SZC vezetőségének gondolataival.”
Ezek a polgármesterek vettek el az óvónők pénzéből
A VII. kerületben dolgozó óvodapedagógusoknak a megváltozott munkabeosztások miatt csökkenhetett a fizetésük. Az éves szinten 100 ezer forintos ruhapénzt és a korábban szociális területen és óvónőknek adott Erzsébetváros-pótlékot már a veszélyhelyzet elrendelése előtt megszüntették. Ózdon a polgármester (Jobbik) kezdeményezésére májustól 25 százalékkal csökkent az óvodai, a kulturális ágazatban és a sport területén dolgozó önkormányzati alkalmazottak fizetése, mert áttették a dolgozókat 8 órásból 6 órás foglalkoztatásba. Több más példát is sorol a lap.
https://magyarnemzet.hu/belfold/ezek-a-polgarmesterek-vettek-el-az-ovonok-penzebol-8141108/
Óvodákon spórolhatnak a baloldali városvezetők
Miskolcon negyvenmillió forint éves bérkiegészítést vont el az óvodai dolgozóktól a baloldali vezetésű önkormányzat. Sok településen más feladatokra irányították át az óvodapedagógusokat, Ferencvárosban például választhatták az utcafertőtlenítést vagy a szórólapozást is. Holott az állami finanszírozás nem változott, továbbra is hiánytalanul biztosítják az önkormányzatok számára az óvodai normatívát.
https://www.magyarhirlap.hu/belfold/20200521-az-ovodakon-sporolnak-a-baloldali-varosvezetok
Családi körben karantén előtt és alatt
A járványhelyzetben a családok 46 százalékában volt mindennapos gyakorlat az iskolai ügyek átbeszélése, további 18 százalékban pedig gyakori szokás. A szülők negyven százaléka naponta, további 15 százaléka hetente többször tanult együtt gyermekével. Egy felmérés részleteit ismertette a lap.
https://magyarnemzet.hu/velemeny/csaladi-korben-karanten-elott-es-alatt-8144045/
május 22.
Iskolanyitás kérdőjelekkel - dupla terhelés a pedagógusokon
A pedagógusokat és a szakmai szervezeteket is megosztja az államtitkár bejelentése, miszerint június 2-tól az iskolák nemcsak a gyermekfelügylelet miatt, hanem oktatási céllal is nyitva tarthatnak majd, miközben június 15-ig a tantermen kívüli digitális munkarend is érvényben marad. A csoportok létszámának meghatározását és a munkarend megválasztását, módszertanát is az iskolákra bízza az Emmi. Az NPK elnöke, Horváth Péter elfogadhatónak tartja ezt a megoldást, azt viszont elképzelhetetlennek tartja, hogy egy tanárnak egyszerre kelljen részt vennie az iskolai munkában és a távoktatásban is. Úgy véli, az iskolák megnyitása elsősorban az alsóbb évfolyamokat fogja érinteni. Egy vidéki általános iskola tanítója szerint osztályának mintegy 80 százaléka vissza akar menni az iskolába. Abban bízik, hogy a foglalkozásokat a pedagógiai asszisztensek segítségével meg tudják majd oldani.
https://nepszava.hu/3078950_iskolanyitas-kerdojelekkel--dupla-terheles-a-pedagogusokon
Elkészült az oktatók pontrendszere a szakképzésben
A nyilvános szempontrendszert a Szakképzési Innovációs Tanács munkacsoportja állította össze. Ez váltja fel a tanfelügyeleti ellenőrzéseket és a pedagógusminősítéseket, miután a szakképzésben oktatók a közalkalmazotti státuszból kikerülve munkaviszonyban folytatják tevékenységüket július elsejétől. Az oktatók értékelése igazgatói hatáskör, és minden oktatói munkakörre vonatkozik. Tóth József, a Magyar Közoktatási és Szakképzési Szakszervezet elnöke szerint szükség van a háromévenkénti minősítésekre. Elmondta, a SZIT egyhangúlag fogadta el az átalakítást és az értékelési szempontrendszert. Úgy véli, az mindenképpen szerencsés, hogy az értékelést nem külsős szakértők, hanem az igazgatók végzik, akik rálátnak az oktatók tevékenységére. Hogy az elért pontszámok forintban kinek mit fognak jelenteni, azt még nem tudni. Nem tisztázott az sem, hogy az osztályfőnöki pótlékot miként építik a bérbe, esetleg külön megállapodás alapján fogják-e fizetni.
https://magyarnemzet.hu/belfold/elkeszult-az-oktatok-pontrendszere-8148614/
Véget értek az írásbeli érettségi vizsgák
Befejeződtek az érettségi időszak írásbeli vizsgái. A koronavírus-járvány miatt rendkívüli körülmények között szervezett érettségik lebonyolítása zökkenőmentesen zajlott - közölte az Oktatási Hivatal. Az írásbeliket a veszélyhelyzetben 14 nap alatt, 1 144 helyszínen, az egészségvédelmi óvintézkedések betartásával tartották meg a vizsgaszervező intézmények.
https://mandiner.hu/cikk/20200522_veget_ertek_az_irasbeli_erettsegi_vizsgak
A válogatás nem teljes körű!