Heti lapszemle 2020. június 5.
A Pedagógusok Szakszervezete pedagógusnap alkalmából köszönetet mond az oktatás valamennyi dolgozójának, hiszen a 2019-2020-as tanévben is bebizonyították: nem mindennapi körülmények között is hivatásukat tekintik legfontosabbnak. A PSZ - az oktatás valamennyi dolgozója nevében - nem alamizsnát, nem bérpótlékot kér, hanem hivatáshoz méltó fizetést! Tetteikkel szolgáltak rá erre! A PSZ nem ért egyet az iskolaőrség létrehozásával, sokkal inkább a konfliktusok, az agresszió megelőzésére kellene helyezni a hangsúlyt. Szakszervezetünk kifogásolta a szakképzésben dolgozóknak megajánlott béreket is, hiányolja a béralkut. További részletek a lapszemlében.
május 29.
Sokan lemaradtak a digitális oktatásban
A digitális oktatásban lemaradókról beszélt Totyik Tamás, a PSZ alelnöke az Inforádiónak. Felmérések szerint sok diáknak nincs alkalmas eszköze, nincs is mindenhol internetes hálózat. A KK saját becslése szerint 35 ezren maradtak ki az új tanítási rendszerből, Totyik Tamás szerint ennél többen. Beszélt a tanárképzés megújításának szükségességéről, a digitális módszertanról is.
https://www.youtube.com/watch?v=Q5LMem_PAKk&feature=youtu.be
Munkába állnak az iskolaőrök
Több mint kétezer rendőr működik közre az iskolák életében a mostani tanévben, akik főleg baleset- és bűnmegelőzési tanácsokkal látják el a diákokat, a jövőben ugyanakkor a tanárok biztonságát és testi épségét is rendőri erősítéssel garantálná az állam. Sokasodnak a pedagógusok ellen elkövetett bántalmazások, ötszáz iskolában ezért iskolaőrséget állít a kormány. Horváth Péter, az NPK elnöke úgy látja: az elmúlt évben növekedett a pedagógusok ellen elkövetett támadások száma és általánosságban az iskolai agresszió mértéke is. Azt mondta: ha az iskola fenntartója, igazgatója is egyetért, szóba jöhet a rendőrségi védelem, persze az lenne a legjobb, ha összehangolt munkával, akár szakértők bevonásával el tudnák érni, hogy csökkenjen az agresszió.
https://magyarnemzet.hu/belfold/mar-munkaba-is-allnak-az-iskolaorok-8175407/
Jocó bácsi sem tartja jó ötletnek az iskolaőrséget
Balatoni József pedagógus feltette kérdéseit: „Nem lehetne inkább képzéseket, programokat indítani az erőszak megakadályozására? Nem lehetne inkább agressziókezelést, konfliktuskezelést tanítani? Kitért az alternatív módszerek, iskolapszichológusok alkalmazására is. Nem hiszi, hogy csak egy megoldás létezik, az iskolaőrség.
PDSZ: a primitívségre primitív választ adott a kormány
Lehet létjogosultsága az iskolaőrök alkalmazásának az oktatási intézményekben, a külföldi példák azonban azt mutatják, hogy ez önmagában nem fékezi meg az erőszakot. Kutatási eredmények szerint az iskolaőrök megjelenésekor rövid időre valóban csökken az agresszió az iskolákban, később inkább nő is. Ennek vélhető oka, hogy egy egyenruhás megjelenésével is beviszi az erőszakot az intézménybe - mondta Szűcs Tamás, a PDSZ elnöke. Szerinte a pedagógiai asszisztensek törvényben előírt számát kellene teljesíteni, sőt, növelni.
https://www.klubradio.hu/adasok/pdsz-a-primitivsegre-primitiv-valaszt-ad-a-kormany-112679
Csapó Benő a felzárkóztatás szükségességéről
Az iskolai digitális munkarend után akár már nyáron is fontosak lesznek a felzárkóztató programok - így látja a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet egyetemi tanára, aki az Inforádió Aréna című műsorában azt javasolta: azokban a táborokban, ahol hátrányos helyzetű gyerekek nagyobb arányban fordulnak elő, tűzzék napirendre a szövegértést, olvasást is a szervezők. Csapó Benő beszélt az oktatási rendszerről, az érettségiről is.
https://infostart.hu/belfold/2020/05/29/200528-bel1-1300-csapo-beno-arena-elozetes
Emelt bérajánlatot kapnak a szakképzésben oktatók
Az intézményvezetők 30 nappal július elseje előtt kötelesek megtenni az ajánlatot, így az érintettek május végéig megkapják az értesítéseket a jogállásváltozásról, amelyek már a megemelt béreket is tartalmazzák. Mivel a vezetők látnak rá közvetlenül a munkavégzés minőségére, teljesítményalapú differenciálás alapján ők dönthetik el, kinek mekkora emelés jár. A döntéseket a Szakképzési Innovációs Tanács munkacsoportja által összeállított oktatói értékelési rendszer támogatja.
https://infostart.hu/belfold/2020/05/29/emelt-berajanlatot-kapnak-a-szakkepzesben-oktatok
május 30.
Gyarmathy Éva: ez a szörnyszülött se nem távoktatás, se nem digitális
Milyen hatásai vannak a koronavírus-járvány okozta helyzetnek a különleges fejlődésű gyerekekre, illetve az oktatásra? - ezt vizsgálta Gyarmathy Éva klinikai és nevelés-lélektani szakpszichológus. Úgy véli, segítheti az oktatás valódi reformját a mostani helyzet, és az atipikus fejlődésű, különleges nevelési igényű gyermekek sajátosságainak figyelembevétele. A 21. században ugyanis a tanításhoz nem a tananyagot kell meghatározni, hanem a fejlődési célokat.
Horváth László: elvennék a családi pótlékot az erőszak miatt
Ha egy gyereket elítélnek iskolai erőszak miatt, annak családjától vonják meg a családi pótlékot egy évre - egyebek között ettől a javaslattól várja Horváth László miniszterelnöki megbízott, hogy csökken az iskolai erőszak. A fideszes parlamenti képviselő azzal indokolt, hogy az erőszak gyökere nem az iskolában van, hanem a családban, a társadalmi környezetben, ahol a gyerek megtanulja a viselkedési mintákat, majd beviszi az iskolába.
Ahol erőszak van, ott sem tanítani, sem tanulni nem lehet
Horváth László kormánypárti képviselő kiemelte: az erőszakot ki kell vezetni az iskolából, ezért már a parlament előtt van a köznevelési törvény módosítása, illetve a kormány döntött az iskolaőrség felállításáról és a büntethetőség korhatárának leszállításáról.
május 31.
L. Ritók Nóra: az iskola nem képes esélykiegyenlítésre
Az Igazgyöngy Alapítvány vezetője arról is beszélt, mi valósult meg a gyakorlatban a digitális oktatásból. „A bezárás utáni napokban az iskolák felmérték a digitális eszközállományt a családokban. A helyzet első ránézésre nem tűnt olyan rossznak, mivel okostelefon gyakorlatilag mindenhol van már. A fogyasztói társadalom és a XXI. század hatása, hogy még a legszegényebb rétegekben is része lett a mindennapi életnek. Ezzel az iskolák meg is könnyebbültek, hiszen statisztikailag úgy tűnt, mindenkit el tudnak érni. Csakhogy a gyakorlatban nem így történt, mivel a digitális szakadék nemcsak az eszközöktől függ, hanem attól a tudástól is, ami szükséges ezeknek a használatához. Arra viszont, hogy kikeressék a feladatot az iskola oldaláról, letöltsék, kidolgozzák, majd visszaküldjék, a legtöbb családban nincsen tudás”.
OkosÓvoda program: ne váljanak kiszolgáltatottá a gyermekek
Újabb pályázati lehetőség nyílik az OkosÓvoda programban - közölte Schanda Tamás, az ITM államtitkára. A három éve működő programnak része a pedagógusok és szülők tájékoztatása is a digitális gyermekvédelemről. Idén új elemként a csatlakozó intézmények részt vesznek egy kutatásban, amelyben az óvodások digitális tevékenységét elemzik.
https://magyarnemzet.hu/belfold/okosovoda-program-ne-valjanak-kiszolgaltatotta-a-gyermekek-8182844/
június 1.
Belépés csak maszkban - új rend júniusra
A hvg.hu a június 2-tól érvényes új iskolai rendről készített összeállítást. Nem tudni, országosan hány szülő kér ügyeletet iskolás gyereke számára, de Szabó Zsuzsa, a PSZ elnöke nem számít tömeges igényre: „Csak azok fogják igénybe venni, akik nagyon nem találnak más megoldást.” Ő maga egyébként "túlkapásokról" is hallott: tud olyan iskoláról, ahol az igazgató az összes kollégát berendelte a június 2-i hétre, pedig az oktatásirányítás többször is jelezte, a pedagógus maga dönti el, kit hív be felzárkóztatásra. A szakszervezeti vezető szerint az igazgatóktól elvárható, hogy engedjék a tanárt önálló döntéseket hozni: ha úgy ítéli meg, senki nem igényel felzárkóztatást, ne kényszerítsék ennek megszervezésére, ám ha szeretne tartani ilyen foglalkozásokat, segítsék ebben.
https://hvg.hu/itthon/20200601_iskola_digitalis_oktatas_nyari_tabor_koronavirus_iskolanyitas?s=hk
Újra kinyitnak az iskolák és óvodák - kevesebb diákra számítanak az iskolák
Az óvodák a gyerekek háromnegyedét várják az ünnep után. Az iskolák viszont kevesebb tanulóra számítanak az ATV híradójának nyilatkozó tanárok és óvónők becslései szerint. A járványhelyzet miatt bárki otthon maradhat. Káplár Mátyás szakpszichológus szerint júniusban inkább a szociális élet fejlesztésén lesz a hangsúly az iskolákban.
A szülők aggódnak, visszamondják a táborokat
Sorra mondják vissza szülők a jelentkezéseket - ezt mondta az RTL Híradónak egy balatoni gyermektábor szervezője. Szerinte a szülők féltik gyermeküket a koronavírustól. A kormány megfelelő egészségügyi óvintézkedéssel június 16-tól engedélyezi az ottalvós táborok szervezését, sőt, a vándortáborokat szervező pedagógusoknak plusz juttatást is kínálnak.
https://pestihirlap.hu/2020/06/01/sorra-mondjak-vissza-szulok-a-tabori-jelentkezeseket/
Az év végi értékelésnek nem lehet alapja a távoktatás
Vikukel Zsuzsa, a Tópark Alternatív Általános Iskola vezetője azt nyilatkozta: „Nem várható, hogy a napi gyakorlat mellett elszigetelt pedagógus munkacsoportok létrehozzák azt a rendszert, amit tényleg online otthon oktatásnak lehet nevezni. Ezért a tanévnek ez a része véleményem szerint nem értékelhető. A haszna abban rejlik, hogy a pedagógusok jelen maradtak a tanulóik életében, keretet adnak a hétköznapoknak, ezzel csökkentik a stresszt, támaszt nyújtanak.”
https://divany.hu/szuloseg/2020/06/01/tanarok-tavoktatas-tanulsagok/
június 2.
Kinyitnak az iskolák, de marad a digitális oktatás
A Klubrádió Reggeli gyors c. műsorának beszélt az iskolák és az óvodák újranyitásáról a PSZ elnöke. Szabó Zsuzsa jelezte: miután a szülők nagy részének szabadsága elfogyott a karanténban, van igény a gyermekek felügyeletére, az esetleges felzárkóztatásra.
https://www.youtube.com/watch?v=-ap5mhEul80&feature=youtu.be
PSZ: a pedagógusok, a gyerekek, a szülők sikere a távoktatás
Az N1 tv Napi téma c. műsorában a PSZ alelnöke, Totyik Tamás a digitális oktatásról és az iskolaőrökről nyilatkozott. Azt mondta: nem volt felkészülve az oktatás a tantermen kívüli tanításra, nincs is kellő eszköz ehhez mindenki számára. Mégis siker volt az elmúlt két és fél hónap, hiszen a pedagógusok, a szülők és a gyerekek próbáltak mindent megtenni. Az iskolaőrségről jelezte: az agressziót kiváltó okok megmaradnak, alapvetően az iskolaőrök nem fogják megoldani a problémát. (Az interjú 6 perc 30 mp-nél kezdődik.)
https://www.youtube.com/watch?v=nYGlYtyK6lo
Mégsem kamerázzák be az iskolákat
Év elején mondta a köznevelési államtitkár, hogy biztonsági kamerarendszer kiépítését tervezik az iskolákban. Maruzsa Zoltán az elképzelést azzal indokolta, hogy meg kell védeni a pedagógusokat az erőszaktól. Jelezte: nem tennék kötelezővé a kamerarendszer kiépítését, csak azokban az iskolákban vezetnék be, amelyek kifejezetten kérik. Most kiderült: a kormány elvetette az elképzelést. Az Emmi a hvg.hu portál megkeresésére azt írta: „az iskolaőrök működéséről jogszabályok rendelkeznek majd, amelyek részben még kidolgozás alatt állnak, elvetettük ugyanakkor az iskolák bekamerázását”.
https://hvg.hu/itthon/20200602_megsem_kamerazzak_be_az_iskolakat#rss
„Rendkívül testidegen egy rendőr az iskolában”
Buda Mariann, a Debreceni és a Pécsi Tudományegyetem pedagógiai tanszékeinek egykori docense régóta kutatja az iskolai bántalmazásokat. Szerinte az iskolarendőrök ötlete többet árt, mint használ. „Tartok attól is, hogy az iskolaőrök kivezénylése hamis biztonságérzetet kelt a pedagógusokban, akik azt gondolják, hogy innentől nem az ő felelősségük, ezért kevésbé fognak erőfeszítéseket tenni, hogy fegyelem és csapatmunka legyen az osztálytermekben.” 2012-ben az iskolaőrök alkalmazása egyszer már szerepelt a kormány tervei közt. Akkor részben azért is halt el a projekt, mert egy rendőrnek nincs semmiféle pedagógiai tapasztalata, így joggal vetődik fel, mit csinálnak majd az iskolában.
https://nlc.hu/csalad/20200602/iskolarendorseg-iskolai-bantalmazas-tanarbantalmazas/
Czunyiné: Dőreség, amit az ellenzék állít az iskolaőrségről
„Ez egy nagyon nehéz és komplex kérdés és problémakörként is az. Ez egy lehetséges eszköz és nyilván halvány köze sincsen a diktatúra fogalmához. Nyilván amiért az ellenzék számára jó ezt mondani vagy szeretik ezt a szót, de hát történelmi hagyományaik a diktatúra mellett foglaltatnak velük állást. Óvatosan fogalmazva dőreség, amit mondanak, tessenek elolvasni a jogszabály-tervezetet” - mondta Czunyiné Bertalan Judit, a Fidesz országgyűlési képviselője.
Még több katonaiskolát akar a kormány
A tervek szerint 2030-ig 8-10 honvéd középiskola és kollégium, illetve honvéd kollégium kezdi meg működését - közölte a Népszavával a Honvédelmi Minisztérium. A katonai középiskolák nagy része azt követően zárt be, hogy megszüntették a kötelező sorkatonai szolgálatot. A HM-nél elmondták: továbbra sem szerepel a kormány napirendjén a kötelező sorkatonai szolgálat bevezetése. Két új katonai középiskolát készítenek elő: Hódmezővásárhelyen és Székesfehérváron. Jelenleg csak egy van, Debrecenben.
https://nepszava.hu/3080077_meg-tobb-katonaiskolat-akar-a-kormany
HM: az utánpótlást erősítik a „katonai” középiskolák
A Honvédelmi Minisztérium az ATV Híradójának kérdésére azt írta, a 2002 és 2010 közötti szocialista kormányok 16 katonai iskolát szüntettek meg, gyengítve a honvédség utánpótlását. Ezen kívánnak változtatni új oktatási intézmények létrehozásával. A HM szerint a meglévő és a jövőben tervezett intézmények nem katonaiskolák, hanem olyan, a HM fenntartásában lévő köznevelési és szakképző intézmények, amelyek pedagógiai programjában, házirendjében a honvédelmi neveléshez kapcsolódó plusz nevelési és oktatási feladatok is helyet kapnak.
Óvodai nyitás kötelező tesztelés nélkül
A vidékiek után június 2-tól valamennyi fővárosi gyermekintézmény korlátozás nélkül működik. Központi és helyi kiegészítő szabályok vannak a beléptetés rendjére, de azt nem rendelték el, hogy a dolgozók csak negatív vírusteszttel állhassanak munkába. A Bölcsődei Dolgozók Demokratikus Szakszervezete márciusban elsőként fogalmazott meg szakmai ajánlásokat, amelyek között a kötelező tesztelés is szerepelt. Az újranyitás előtt vidéken és a fővárosban is sok önkormányzat tesztelt, de nem mindegyik. Az óvodák és a bölcsődék augusztus 31-éig legfeljebb két hétre zárhatnak be, de a fővárosi kerületek nagy része nem akar élni ezzel a lehetőséggel.
https://nepszava.hu/3080062_ovodai-nyitas-kotelezo-teszteles-nelkul
Választ vár a DK: valóban kötelezővé teszik a nyári táborok szervezését?
A DK információi szerint a XIII. és XIV. kerületi iskolákat irányító tankerület arra kötelezi az iskolákat, hogy szervezzenek Erzsébet-tábort, akár van rá igény a szülők körében, akár nincs, a felügyelő pedagógusoknak pedig kötelező lesz részt venniük, méghozzá szabadságuk terhére. Egyébként kifejezetten aggályosnak tartják a nyári táborok szervezését a lakótelepi iskolákban, mert ezek programokra nem alkalmasak, így a tábornak csak "gigantikus gyermekmegőrző" szerepe lehet akkor, amikor még a járvány sem ért véget teljesen. A párt várja a Közép-Pesti Tankerületi Központ válaszát.
Okostanterem-megoldást dolgozott ki a Vodafone
A digitális tanterem szolgáltatást interaktív táblából, a diákok által használt tabletekből és tanári laptopból álló, saját alkalmazásfelülettel rendelkező és egymással kommunikáló eszközök alkotják: hatszáz tananyag van a rendszerben, például óravázlatok, digitális szemléltető anyagok, de a tanárok saját prezentációkat is feltölthetik. Eddig 20 óvodai, általános iskolai, gimnáziumi és szakgimnáziumi digitális tantermet adtak át, ezeket mintegy húszezer pedagógus és diák használja, az idén pedig további húszezer felhasználóra számítanak.
http://profitline.hu/Okostanterem-megoldast-dolgozott-ki-a-Vodafone-408397
Szüdi Jánosra emlékeztek egykori kollégái
Szüdi János élete és kora - A tanügyigazgatás harminc esztendejének tükre. E. Vámos Ágnes és Trencsényi László összeállítása az Új Pedagógiai Szemlében jelent meg. Szüdi János, a PSZ korábbi szakértője április elején halt meg.
10 évig nem rendezte a fizetéseket a kormány, cserébe megkönnyíti a kirúgásokat
Az Oktatói Hálózat tiltakozik a kulturális dolgozók közalkalmazotti státuszának elvonása és az egyetemek alapítványi rendszerbe szervezése miatt. A közalkalmazotti státusz elvételéből és az egyetemek magánkézbe adásából nem következik, hogy növekedne a munkabér az „elavult” közalkalmazotti bértáblához képest. A működés sem válhat hatékonyabbá vagy gazdaságosabbá attól, ha piaci viszonyok bevezetését erőltetik olyan területeken, ahol valóságos piacról aligha lehet beszélni. A közalkalmazotti bértábla pedig azért avult el, mert a kormány tíz éve nem tartja karban - ezzel is kifejezve „megbecsülését” az oktatás és kultúra munkásai iránt.
június 3.
Béralku helyett bérdiktátum - fortélyos fizetési képlet a szakképzésben
Jó, ha átlagosan 20 százalékos béremelés teljesül a szakképzésben dolgozók körében - mondta a Népszavának a PSZ alelnöke, Gosztonyi Gábor. A szakképző intézmények dolgozói május végéig kapták meg új munkaszerződés-tervezetüket, amellyel megszűnik közalkalmazotti jogviszonyuk, és amelyből megtudhatják, mennyi pénzt kapnak, miután foglalkoztatásuk júliustól a Munka törvénykönyve alá kerül. A kormány korábban átlagosan 30 százalékkal magasabb bért ígért, ám a legtöbben 10-20 százalék közötti emelést kaptak. Az egyik vidéki szakképzési centrum oktatójának bérét 23 év munka után összesen 10,6 százalékkal emelték, de van olyan intézményvezető, aki összesen 5 százalékkal kap majd többet. És vannak olyanok is, akiknek egyáltalán nem változott a bére. Amit a kollégák kézhez kaptak, az nem béralku, hanem bérdiktátum - fogalmazott a PSZ alelnöke.
https://nepszava.hu/3080264_beralku-helyett-berdiktatum--fortelyos-fizetesi-keplet
Nincs béralku, pedig ezt ígérték
Gosztonyi Gábor, a PSZ alelnöke azt mondta a Klubrádiónak: a szakképzésben dolgozó kollégái megdöbbentek, mert nem volt alku: nem tudják, mikor és kihez fordulhatnak, ha jelezni akarják, elfogadják-e a felkínált munkabért, a jogviszonyváltást vagy sem. Többen megdöbbentek, mert az átlagos 30 százalékos béremelést nem kapják meg.
https://www.youtube.com/watch?v=2eNPdK97G74&feature=youtu.be
Az Inforádiónak is jelezte a PSZ alelnöke, Gosztonyi Gábor, hogy nagy a szórás, van, akinek alig nő a fizetése, ráadásul a sokat emlegetett béralkura sincs lehetőség. Megismételte a PSZ álláspontját, miszerint semmi nem indokolja a szakképzésben dolgozók közalkalmazotti státuszának elvesztését.
https://www.youtube.com/watch?v=DMQ3kzgpHlY&feature=youtu.be
A kormány megint büntetésben gondolkodik problémamegoldás helyett
Totyik Tamás, a PSZ alelnöke szerint a meglévő iskolarendőrséget kellene megerősíteni az iskolaőrség helyett. A kormány a pedagógusok elleni erőszak szaporodó eseteire hivatkozva vezetné be az iskolaőrséget, a szakszervezetnek nincs statisztikája arról, hány ügy lehet. Nem világos, hogyan választják ki az iskolákat, hogyan lehet be-, illetve kikerülni az iskolaőr-programból. Szeptember 1-től már megjelennének az iskolaőrök az intézményekben, a jogszabály hatályba lépése és a tanévkezdés között viszont mindössze 30 nap van, ami a PSZ alelnöke szerint nagyon kevés a továbbképzésükre. Az sem tisztázott, az iskolaőrök milyen személyes adatokat kezelhetnek, milyen megállapodást kell kötniük az iskoláknak a rendőrséggel. Az látszik, hogy az igazgató nem szólhatna bele az iskolaőr munkájába. Az alelnök a családi pótlék elvonásával és a büntethetőségi korhatár leszállításával sem ért egyet.
https://hvg.hu/itthon/20200603_A_kormany_megint_buntetesben_gondolkodik_problemamegoldas_helyett
A kormány a parlament elé terjesztette a törvényjavaslatot az iskolai erőszak megelőzéséről
A törvényjavaslat lehetőséget ad a gyors, erős, hatékony fellépésre az iskolai erőszakot elkövetők ellen - közölte Horváth László fideszes parlamenti képviselő sajtótájékoztatóján. A kormány azt javasolja, ha egy diákot erőszakos iskolai cselekménnyel ítélnek el, ne járjon utána egy évig családi pótlék, mert az erőszak gyökere nem az iskolában, hanem a családjában van, ezért a család felelőssége a gyermek iskolai viselkedése. A javaslat kezdeményezi a diákok és tanárok biztonságát növelő iskolaőrség felállítását is. Tagjai a tanítási időben jogosultak az iskola egész területén szakszerű és arányos intézkedésekre, szükség esetén kényszerítő intézkedést is alkalmazhatnak. A kormány indítványozta a büntethetőségi korhatár 12 éves korra csökkentését a tanárokat bántalmazó diákok esetében. Minden tanárt és tanulót megillet az emberi méltóság, joguk van a biztonsághoz, a nyugodt tanításhoz és tanuláshoz, ahol viszont iskolai erőszak van ott sem tanítani, sem tanulni nem lehet - mondta a képviselő.
A Mi Hazánk kevésnek tartja az iskolarendőrt
A Mi Hazánk Mozgalom üdvözli, hogy a kormány az iskolarendőrség bevezetéséről döntött, mert „erre szükség van a diákok és a tanárok biztonsága érdekében.” A problémát jelzi az is, hogy félezer iskoláról van szó. A közlemény azt hangsúlyozta: „az elsődleges feladat a gettókba visszavinni a törvényt és a társadalmi normákat.” Ehhez egyebek között komolyabb hatósági munkára és a gyermekvédelem teljes reformjára van szükség, például a nevelőszülői hálózat bővítésére, a szülői felelősség hangsúlyozására, ha kell, szankcionálására. Ha ez nem történik meg, nőni fog azon iskolák száma, ahol iskolaőrt kell alkalmazni.
Alig mentek vissza a diákok az iskolákba
Mintegy 21 ezer tanuló jelent meg június 2-án a tankerületek fenntartásában lévő iskolákban - közölte a Népszavával a Klebelsberg Központ. A lap emlékeztet arra, hogy a kormány döntött az iskolák júniusi kinyitása mellett. Az intézményeknek ugyanakkor be kell tartaniuk a járványügyi intézkedéseket és a fertőtlenítést is biztosítani kell. Jelenleg 700 ezer általános és 500 ezer középiskolás van az országban.
https://hvg.hu/itthon/20200603_Alig_mentek_vissza_a_diakok_az_iskolakba
A debreceni tankerület iskoláiba jelenleg több mint 200 gyerek jár
Szülői igények alapján június másodikától 15 helyen összesen 218 gyerek van iskolai ügyeletben a Debreceni Tankerületi Központ iskoláiban. A gyerekek több méternyire ülnek egymástól, de más óvintézkedések is vannak.
Minden eddiginél több gyermek vehet rész a napközis Erzsébet-táborokban
Százezer gyermek vehet részt idén a napközis Erzsébet-táborokban - közölte az Emmi államtitkára, Novák Katalin. A napközis táborokat júliusban és augusztusban tartják, június 26-ig pedig az iskoláknak kell biztosítaniuk a gyermekek felügyeletét. Az iskolában erőszakot elkövető fiatalok után járó család pótlék egy évig tartó megvonásának javaslatával kapcsolatban azt mondta: minden olyan javaslatot jónak tart, amely az iskolai erőszak megelőzéséről szól.
https://infostart.hu/belfold/2020/06/03/szazezer-gyereket-varnak-a-napkozis-erzsebet-taborok
Miért van mélyponton a felsőoktatásba jelentkezők száma?
„A most először minden felvételizőnek kötelező, emelt szintű érettségi biztosan sokakat elriasztott; emellett hiába törölte el a kormány ősszel a nyelvvizsga-követelményt, annak is lehetett hatása a jelentkezésekre.” Ezzel magyarázza Budai Marcell, a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájának sajtófőnöke, hogy egy év alatt több mint 20 ezerrel csökkent a felsőoktatásba jelentkezők száma. Polónyi István oktatáskutató is a felvételi követelmények 2014-ben elrendelt, de csak az idén életbe lépő szigorításában látja a csökkenés fő okát. Ha a nyelvvizsgafeltétel is érvényben marad, még inkább beszűkítette volna a hozzáférést a felsőoktatáshoz. „A legnagyobb vesztesek a kisebb vidéki intézmények, illetve azok, amelyek erősen az agrár- és a pedagógusképzésre vannak utalva” - mondta a kutató.
https://magyarnarancs.hu/belpol/a-fejvesztes-terhe-129289
A családbarát Magyarországon rendszeren rúgnak ki nőket, mert gyermeket vállalnak
Bár a jogszabályok tiltják a nemi alapú hátrányos megkülönböztetést, a nők valójában rendszeresen kedvezőtlenebb bánásmódban részesülnek munkahelyükön, illetve a munkaerőpiacon. A diszkrimináció számtalan formájának lehetnek áldozatai, sok esetben kifejezetten anyaságuk miatt - állapítja meg az Amnesty International jelentése.
Öt művész üzeni: minden örökbefogadónak szüksége lenne tanfolyamra
Tóth Krisztina, Grecsó Krisztián, Röhrig Géza, Tompa Andrea és Kollár-Klemencz László közös videóban mondta el saját tapasztalatai alapján, mi a problémája a kormány örökbefogadással kapcsolatos törvénymódosítási javaslatának egy pontjával. A jövőben ingyenes, de kötelező helyett csak ajánlott lenne az örökbefogadó szülők 40 órás tanfolyama. Egy portál petíciót is indított.
https://hvg.hu/itthon/20200603_orokbefogadas_peticio
Megkerülhető a képzés?
Hazánkban évente mintegy háromezren szeretnének örökbe fogadni, a gyerekek száma viszont kétezer körül van. Évente mindössze ezer örökbefogadást szerveznek. Novák Katalin államtitkár szerint a jövőben leegyszerűsítenék az újabb gyermeket örökbe fogadó szülők alkalmassági vizsgálatát. Az újonnan jelentkező, örökbe fogadni szándékozó szülőknek díjtalan és szabadon választható lenne a negyvenórás tanfolyam.
https://168ora.hu/itthon/van-aki-az-igazi-anyukajat-akarja-186070
június 4.
Béremelés a szakképzésben - átlagosan 80 ezer forint
A szakképzésben oktatók átlagosan nyolcvanezer forinttal keresnek többet júliustól. A legjobban teljesítő pályakezdők akár több mint 75 százalékos fizetésemelést is kaphatnak - mondta Pölöskei Gáborné helyettes államtitkár. Szerinte a többség várakozáson felüli fizetésemelést kapott, a tanárok több mint kétharmada a döntésre rendelkezésre álló 15 nap ellenére azonnal aláírta az új szerződést. A megajánlott összeg mindenkinél csak az alap, ehhez jön még az intézményvezetők teljesítményértékelése alapján járó többlet és az osztályfőnöki pótlék. Az osztályfőnökök tehát különösen jól jártak, hiszen a korábbi pótlékukat beleszámították az alapbérbe, és az így kapott összeget emelték meg. A kollégák elégedettségét jól példázza, hogy egy nyolcszáz oktatót foglalkoztató szakképzési centrumból mindössze négyen kérték, hogy tárgyalhassanak a bérajánlatról.
Pölöskei Gáborné határozottan cáfolta azt a szakszervezeti állítást, hogy a növekmény mértéke nem éri el a korábban ígért harminc százalékot. Sokan kaptak az átlagosnál jóval nagyobb béremelést, csak nem biztos, hogy ők a szakképzésben amúgy szerény támogatottsággal rendelkező érdekképviseletek látókörébe kerülnek.
https://magyarnemzet.hu/belfold/beremeles-a-szakkepzesben-8197007/
Az igazgatók alá tartoznának az iskolaőrök? - az NPK pontosítaná a feltételeket
A Nemzeti Pedagógus Kar szerint az iskolaőrök kényszerintézkedéssel megakadályozhatják, elrettentéssel meggátolhatják az agresszív magatartást, hosszabb távon azonban inkább pedagógiai jellegű megelőzésre lenne szükség. A feltételek pontosításával elfogadható lépésnek gondolják az iskolaőrséget: iskolaőröket csak akkor lehessen alkalmazni, ha arra az iskolának valóban igénye van és a nevelőtestület egyetért. Szeretnék, hogy az iskolaőrök megbízása minden esetben határozott időre szóljon, csakis akkor lehessen velük szerződést hosszabbítani, ha azzal a teljes tanári kar egyetért. Az NPK elnöksége azt javasolja, hogy az intézményvezető rendelkezzen utasítási joggal az őr felett, s ha nem áll fenn közvetlen veszélyeztetettség (vagy ezt a veszélyt az iskolaőr már elhárította), az iskolaőr csak javaslatot tehessen az intézkedésre, amelyet az igazgatónak jóvá kellene hagynia. Javasolják továbbá, hogy minden iskolában alkalmazzanak teljes munkaidős gyermek- és ifjúságvédelmi felelőst, igény szerint iskolapszichológust, emeljék meg a pedagógiai asszisztensek létszámát is.
https://magyarnemzet.hu/belfold/alarendelnek-az-igazgatoknak-az-iskolaoroket-8197049/
Gyurkó Szilvia: nem lesz kevesebb az erőszak
A gyerekjogi szakember szerint az iskolaőrök megjelenésével várhatóan nem lesz kevesebb az iskolai erőszak, a kiváltó okok ugyanis megmaradnak. A bűncselekmények pedig várhatóan sajnos nem szűnnek meg, csak épp az iskolákból más helyszínekre tevődnek át azok a kriminális tevékenységek, amelyek eddig egyes iskolák környékén megtalálhatók voltak. Gyurkó Szilvia több kérdést is feltett és a lehetséges válaszokat is ismerteti.
Pártok véleményét ismerteti a portál
A köznevelési törvény módosításáról szóló javaslat általános vitájában több ellenzéki párt is bírálta az iskolaőrség létrehozását.
Megcsinálta a házi feladatot, csak a küldés gombot nem találta
Nyolc általánossal hogyan tanítsam itthon a gyerekemet? - kérdezi Mária. A gyerekek örültek, hogy bezárt az iskola, de azzal nem számoltak, mennyivel nehezebb lesz otthon a tanulás. Nincs ott a tanár, aki elmagyarázza az anyagot - erről Kinga beszél, aki három iskolás öccsére vigyáz balástyai albérletükben. A halmozottan hátrányos helyzetű osztályokban tanítók közül majdnem minden harmadik jelezte: diákjainak több mint fele elveszett az átállásban. A kimaradás okai között legtöbbször a megfelelő infrastruktúra, számítógép, internetkapcsolat hiánya vetődött fel, minden ötödik tanár az egzisztenciális helyzetet jelölte meg. „Pedagógusként nem mernék arra építeni, amit a gyerekek otthon magukban átvettek” - mondta egy tanár. Helyszíni riport Balástyáról.
https://hvg.hu/itthon/20200604_balastya_riport
A digitális oktatás margójára - nagyon vegyes a kép
Mit kaptunk a kényszerűségből megtapasztalt, számunkra új formától? És mit nem? Mire tanított? És még inkább: mire figyelmeztetett? „Ez gyakorlatilag a fennálló oktatási rendszer digitális eszközökre való átvitele volt. Mindenféle digitális oktatásra jellemző módszertan nélkül. Betoltuk/betolták/betolatták a frontális oktatást az online térbe. Annak minden fennálló hibájával együtt.” Egy véleményt ismertet a portál.
https://www.szeretlekmagyarorszag.hu/a-digitalis-nem-oktatas-margojara/
Három forgatókönyv ősztől
Vass Vilmos tanulásmódszertani szakértő három forgatókönyv megvalósulását tartja lehetségesnek szeptembertől. Az első: a tanulás-tanítás a korábbihoz hasonlóan zajlik majd. A második: a digitális oktatás egyes elemeit az oktatók és a hallgatók is átültetik a tantermi térbe, a két eszköztár egymás mellett él tovább. A harmadik: a digitalizáció éppen az emberi tényezők szerepét és a progresszív oktatói szemléletet erősíti meg - nem a technológia vagy a tananyag lesz önmagában izgalmas, hanem az egyéni és a közösségi tevékenységek. Szerinte nehéz elképzelni, hogy ősszel ugyanonnan folytatjuk, ahol abbahagytuk. Tanulság: a digitális eszközök szerepe óriási lehet, azonban a legjobb eszköz sem pótolhatja az oktató személyiségét, a közösség szerepét.
http://profitline.hu/Hogyan-lesz-osztol-az-iskolai-oktatas---3-lehetseges-forgatokonyv-408479
Tudósok köszöntik tanáraikat
Különlegesen ünnepli jubileumát az idén 20 éves Rácz Tanár Úr Életműdíj: az alapítvány tudósokat kért arra, beszéljenek tanárukról, aki ösztönözte őket a pályaválasztáskor. A díjra október elejéig lehet pályázni.
https://infovilag.hu/tudosok-koszontik-tanaraikat/
Rendőr az iskolában
Amerikában általában fegyveres kísérettel dolgoznak az iskolarendőrök, nagy hangsúlyt fektetnek az erőszak, agresszió megelőzésére is. Az iskolai rendészeti tisztek mentorálnak, előadásokat is tartanak, becslések szerint a legtöbb állami iskolában van ilyen alkalmazott. Nagy-Britanniában a parlamenti képviselők rendelték el, hogy idén áprilisig az összes iskolába helyezzenek elkülönített rendőröket. Dan Olweus norvég pszichológus dolgozta ki a később saját nevét elnyerő módszert, amely olyan sikeres lett 2001 óta, hogy Norvégián kívül több országba is alkalmazzák, főként általános iskolákban. A kétnapos képzést egy teljes tanéven át tartó konzultáció követ egy-egy tanácsadóval.
http://eduline.hu/kozoktatas/20200604_iskolai_rendor_korkep
június 5.
PSZ: Június első vasárnapjára - Köszönet pedagógusnapra
Az első szó a köszöneté, amiért a pedagógusok - az oktatás valamennyi dolgozójával együtt - ebben a tanévben is bebizonyították: nem mindennapi körülmények között is hivatásukat tekintik legfontosabbnak. A PSZ köszönti őket és köszönetet is mond nekik pedagógusnapon. Több szempontból is rendkívüli volt a tanév. Nehéz volt pedagógusoknak, diákoknak és szülőknek is. Egyelőre a köszönetnek van itt az ideje, az ünneplés megint elmarad. Igaz, nem először. A Pedagógusok Szakszervezete - a tanárok, a tanítók, az óvónők, gyógypedagógusok, nevelést-oktatást segítők, az oktatás valamennyi dolgozója nevében - nem alamizsnát, nem bérpótlékot kér, hanem hivatáshoz méltó fizetést! Tetteikkel szolgáltak rá erre mindannyian. A honlapunkon érhető el a teljes változat:
https://pedagogusok.hu/hir/4043/junius-elso-vasarnapjara-koeszoenet-pedagogusnapra
A PSZ alelnöke, Totyik Tamás tévútnak nevezte a fenyítő eszközökkel felszerelt iskolaőrség felállítását. Emlékeztetett: az alapvető jogok biztosa 2014-ben kiadott egy állásfoglalást az iskolai erőszak kezeléséről és megelőzéséről, ha az abban foglaltakat a kormány betartotta volna, már számos előrelépést lehetett volna tenni. A PDSZ elnöke, Szűcs Tamás szerint az iskolai erőszak kezelése nem állhat csak „rendészeti lábakon”. Az NKP elnöke, Horváth Péter sajnálja, hogy nem szerepel a törvénytervezetben a pedagógiai jellegű megelőzés, hosszú távú megoldás ugyanis csak pedagógiai segítséggel jöhetne létre.
Kell-e rendőr az iskolába?
„Egyre sürgetőbb a biztonságos iskolákért határozott lépéseket tenni - ezzel senki nem vitatkozik, hiszen a diákok, pedagógusok, szülők közös érdeke, hogy az iskolai közösség élhető, sőt a fejlődést segítő közeg legyen. A fő kérdést szociális és konfliktuskezeléssel foglalkozó szakemberként, mediátorként abban látom, hogy sikerül-e megtalálni a megfelelő eszközt az adott nézetkülönbség, norma- vagy szabályszegés kezeléséhez, illetve, hogy milyen lehetőségek vannak az iskolai szakemberek kezében ahhoz, hogy ezek a konfliktusok ne mérgesedjenek el” - írta Pilinszki Attila.
https://qubit.hu/2020/06/05/kell-e-rendor-az-iskolaba
Most a szülőket is osztályozzák
Rengeteg sztori van, amelyből kiderül: sokszor a szülőkön múlik, hogy áll helyt a gyerek a digitális oktatásban. Akinek nincs otthon számítógépe, netán a szülők nem törődnek az előrehaladásával - veszített. Akinek viszont minden feltétel adott, ráadásul még a szülei is besegítenek - nyert. Sok gyerek nagyon jól járt a digitális oktatással, mert megtanult önállóan dolgozni, mások viszont megjárták - és ez nemcsak a képességeken, szorgalmon, hanem a család helyzetén, sokszor a gyerek alkatán is múlt.
http://www.borsonline.hu/aktualis/evvege-az-iskolakban-most-a-szuloket-osztalyozzak-a-tanarok/202061
Számtalan lehetőség várja a táborozni vágyó gyermekeket
Jelentős segítség a szülőknek, hogy szervezhetők napközis és ottalvós nyári táborok az előírások betartásával, mert a koronavírus-járvány miatt sokan kivették a szabadságukat - közölte reprezentatív kutatása alapján a Kopp Mária Intézet a Népesedésért és a Családokért (Kincs). A válaszadó szülők negyedének komoly problémát jelent tizennégy éven aluli gyermekük felügyelete a nyári szünet idején és fele tervezi, hogy táborba küldi gyermekét a vakáció ideje alatt. Müller Cecília országos tisztifőorvos a minap azt mondta: a táborokban ki kell alakítani elkülönítőt, ahová a fertőzésgyanús gyermekeket vagy személyzetet el lehet helyezni. Hozzátette: a háromszáz fő feletti táborban helyben kötelező az orvosi ellátás.
https://www.magyarhirlap.hu/belfold/20200605-szamtalan-lehetoseg-varja-a-taborozni-vagyo-gyermekeket
A válogatás nem teljes körű!