Heti lapszemle 2020. június 12.
A Pedagógusok Szakszervezete nem támogatja az iskolaőrség létrehozását, a rendészeti megközelítés helyett sokkal inkább a konfliktusok megelőzésére helyezné a hangsúlyt. A megyei szervezetektől érkezett adatok szerint átlagosan 25 százalékos béremelésről lehet beszélni a szakképzésben. Legtöbben 10-20, illetve 20-30 százalék közötti emelést kaptak, a szakképző intézmények technikai dolgozóinak bére átlagosan 4 százalékkal nő. További hírek a lapszemlében.
június 6.
Hajnal Gabriella: Sosem lesz pótolható a tanár személyisége
Bár a digitális oktatás jól működött, szeptemberben fontos lesz az ismétlés, főként az alsósoknál. A júniusi két hét is a lemaradókat segíti (június 4-én harminchatezer diák élt a lehetőséggel) - erről is beszélt Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ elnöke. A digitális oktatásról össze kell gyűjteni a jó gyakorlatokat és be kell építeni a pedagógiai munkába is. Az érettségi szerinte igazi sikertörténet, de ehhez kellett a tanárok és diákok fegyelmezettsége. Ami az iskolaőrséget illeti: egyre több az atrocitás az iskolákban, és az olyan helyeken, ahol problémák vannak, minden bizonnyal örülni fognak az iskolaőrnek - jelezte.
https://www.magyarhirlap.hu/belfold/20200606-sosem-lesz-potolhato-a-tanar-szemelyisege
Pedagógusok helyett gumibotos egyenruhások nevelik gyermekeinket?
Egyenruhás, bilinccsel és gumibottal felszerelt iskolaőrök állhatnak szolgálatba szeptembertől, miközben az iskolai szociálismunkás-hálózat kiépítése félbeszakadt, mert a kormány sajnált rá 4 milliárdot. Magyar György ügyvéd elemzi a törvénymódosítási javaslatot.
Uniós irányelveket sérthet a lex Gyöngyöspata
A minap még úgy tűnt, visszakozik a kormány, letesz a törvénymódosításról, amely előírja, hogy ne csak pénzbeli kártérítést kaphasson az, aki nem jutott megfelelő oktatáshoz. Ezt követően nyújtotta be Horváth László fideszes országgyűlési képviselő, miniszterelnöki megbízott azt a módosítót, amely megakadályozná, hogy az oktatási szegregációs perekben pénzbeli kártérítést ítélhessen meg a bíróság azoknak, akik az iskolai elkülönítés miatt nem jutottak megfelelő oktatáshoz. Pénz helyett oktatási szolgáltatásokkal kárpótolnák az érintetteket. Korábban egy, az Emmi által kidolgozott - akkor még nem nyilvános - köznevelési törvényt módosító tervezetben is szerepelt egy hasonló javaslat, ám a parlament elé került későbbi változatból ez kimaradt.
https://nepszava.hu/3080683_unios-iranyelveket-serthet-a-lex-gyongyospata
Horváth László: a jog nem találkozott az igazsággal
A fideszes politikus szerint nem történhet meg, hogy Soros-szervezetek szegregáció ürügyén, cigány embereket felhasználva, pénzszerző akciókat indítanak, felrúgják a társadalmi békét és településeket sodornak a csőd szélére; nem részesülhetnek pénzjutalomban azok, akik több száz vagy akár több ezer órát hiányoztak az iskolából; nem részesülhetnek pénzjutalomban azok, akik erőszakosan félelemben tartották és bántalmazták a környezetükben élőket.
Szégyelli bántalmazását a tanár, ezért titkolja is
Egy tanár, akit atrocitás ér, nem akar ezzel dicsekedni, mert kudarcként éli meg - mondta Horváth László miniszterelnöki megbízott az M1 műsorában. Ismer olyan gyöngyöspatai tanárt, akit komoly atrocitás ért, de még sok év elteltével sem mer beszélni arról, mit élt át. A retorziótól való félelem a gyerekeknél is érzékelhető.
A szegregált oktatás miatt ne a kártérítési felelősség szabályait írják át
Horváth László javaslata a pénzbeli kártérítés tiltásáról áttörné a Ptk. kártérítésre vonatkozó szabályait - olvasható a cikkben.
A járványban ingyen adná az internetet a kormány az iskolás gyereket nevelő családoknak és a tanároknak?
Az újabb nemzeti konzultációban az egyik kérdés Dömötör Csaba államtitkár ismertetése szerint: támogatják-e, hogy járvány idején ingyenes legyen az internet használata az iskolás gyermeket nevelő családoknak, valamint a tanároknak.
https://24.hu/belfold/2020/06/06/nemzeti-konzultacio-internet-jarvany/
A nyári szünetben is kapnak ebédet a rászoruló gyermekek
Naponta egyszer meleg ételt kaphatnak a hátrányos helyzetű családban élő gyermekek. Az étkeztetést az önkormányzat jegyzőjénél írásban lehet igényelni - közölte a kormány.
A többség sikerrel tette le az online nyelvvizsgát
A legtöbb idegen nyelvből elérhető az online vizsga. Rozgonyi Zoltán, a Nyelvtudásért Országos Nyelvoktatási és Nyelvvizsgáztatási Szakmai Egyesület elnöke szerint országosan néhány százan lehetnek, akik nem tudtak így számot adni tudásukról. Ám mintegy tíz napja már a fővárosban is újra megtarthatók a személyes számonkérések. Hivatalosan újra lehet nyelvvizsgát szervezni, de ezek egyelőre korlátozottan indulnak.
https://magyarnemzet.hu/belfold/sikerrel-tette-le-a-tobbseg-az-online-nyelvvizsgat-8205878/
június 7.
Kásler Miklós pedagógusnapi üzenete
„Köszönöm Önöknek, hogy a koronavírus-járvány idején kitartóan, alázattal teljesítik küldetésüket a magyar oktatásért, a magyar ifjúságért. Az idei évben a Pedagógusnapon szokásos díjakat, elismeréseket is később, a tanévnyitás keretében adjuk majd át, a döntések azonban megszülettek: 2 fő Eötvös József díjban, 11 fő Apáczai Csere János díjban, 12 fő Németh László díjban, 5 fő Trefort Ágoston díjban, 12 fő Brunszvik Teréz díjban részesült” - írta a miniszter.
MSZP: Köszönet pedagógusainknak
„A koronavírus-járvány fokozott terheket rótt mindenkire, de mi tagadás, a pedagógusokra még inkább. Hiszen a családok oktatással kapcsolatos dilemmái, gondjai az ő munkájukat is befolyásolták. Jóformán napok alatt tanulták meg azt, amire más, fejlettebb országokban korszerű pedagógusképzésben évek alatt készülnek fel a tanárok. Hirtelen, érdemi előzmények, és sokszor a megfelelő eszközök hiánya mellett kellett elsajátítaniuk a digitális távoktatás fortélyait” - így köszöntette a pedagógusokat az MSZP.
https://mandiner.hu/cikk/20200606_koszonet_a_pedagogusainknak
Párbeszéd: 50 százalékos béremelést a pedagógusoknak
Barabás Richárd szóvivő elismerését fejezte ki, amiért a pedagógusok helytálltak a digitális oktatásban és levezettek egy olyan érettségit, amelynél a kormány „magukra hagyta” őket. A Párbeszéd szerint olyan oktatásra van szükség, amelyben megfelelő felkészültségű és bérezésű pedagógusai vannak az országnak. A párt 50 százalékos béremelést javasol, az életpályamodell pedig 7-8 évente lehetőséget adna feltöltődésre.
Magyar Nemzet: Köszönet a pedagógusoknak
A lap cikke is kitért a tantermen kívüli oktatásra, a pedagógusok helytállására, továbbá arra, hogy megbecsülik őket: „Ezen a nyáron a köznevelésben tízszázalékos, a szakképzésben átlagosan harmincszázalékos fizetésemelés várja a pedagógusokat, oktatókat. Nagyon megérdemlik.”
https://magyarnemzet.hu/belfold/koszonet-a-pedagogusoknak-8209178/
A szülőknek is jár az elismerés
A legtöbb szülő soha nem gondolta, hogy egy negyedévet kell majd otthon tanítania, de a tanárok szerint példásan ellátták a feladatot. Üzenik, hogy minden szülőnek jár az ötös a bizonyítványba, virág pedagógusnapra.
https://nlc.hu/csalad/20200607/online-oktatas-szulok/
Ötpontos oktatási javaslatcsomagot mutatott be az MSZP
Hiller István, az országgyűlés szocialista alelnöke szerint az MSZP javaslatcsomagja alkalmas arra, hogy az oktatási rendszert újjáépítsék. Javasolják, hogy a kormány ne vezesse be az új Nemzeti alaptantervet, mert az még több tananyagot ír elő kevesebb óraszámmal, növelve a tanulók terhelését. Kérik: a kormány vonja vissza az alaptantervet, a tapasztalatok birtokában dolgozza át, bocsássa szakmai vitára, csak ezután vezesse be. Az MSZP a központi költségvetésből minden diákot elérő közoktatási laptopprogramot indítana, biztosítva az egyenlő esélyeket a tudáshoz. Bevezetné a kilenc évfolyamos általános iskolai képzést, melyben az alsó tagozatot erősítenék egy új évfolyammal, több időt hagyva az alapkészségek elsajátítására.
június 8.
Az iskolaőrség csak tüneti kezelés
Ha az iskolának szerves részei a pszichológusok és segítő szakemberek, akik a diákokkal és a tanárokkal egyaránt foglalkoznak, lehetőség van önismeretre, konfliktuskezelési technikák elsajátítására, az erőszakmentes kommunikáció gyakorlására. Ezek mind hozzájárulnak az erőszak megelőzéséhez. A Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány munkatársainak cikke.
A kormány figyelmet fordít a pedagógusok béreinek folyamatos emelésére
Kásler Miklós új videósorozatában azt mondta: sokan pozitív élményként élték meg a digitális oktatást. A rendszer messze felülmúlta a pedagógusok várakozásait, a diákok és a szülők pedig élvezték az online oktatás előnyeit. Beszélt arról is, hogy a koronavírus-járvány ellenére a kormány figyelmet fordít a pedagógusok béreinek folyamatos emelésére. 2008-ban, amikor hasonló válságot élt át az ország, az akkori kormány épp ellenkezőleg reagált és csökkentette a fizetéseket.
Százmilliókat költ Debrecen elitképzésre
Az ellenzék azt javasolta, nyissák ki a közpénzből finanszírozott nemzetközi iskola kapuit a szegényebb diákok előtt. Debrecenben köztudott, hogyan toborozták a létszámot: a város vezetése személyesen kérte fel a fideszes holdudvarhoz tartozó vállalkozókat, hogy írassák oda gyerekeiket, unokáikat. Jól tudjuk, milyen súllyal esik latba egy ilyen egy „kérés” ott, ahol a támogatások, pályázati források elosztása nem feltétlenül piaci alapokon működik - mondta Varga Zoltán DK-s országgyűlési képviselő.
https://nepszava.hu/3080777_szazmilliokat-kolt-debrecen-egy-szuk-elit-gyerekeinek-kepzesere
Moziba lehet menni, de a szülők nem vehetnek részt a ballagáson?
A minap bejelentette az operatív törzs, hogy mégis tarthatók ballagások szigorú szabályok mellett. Ezzel kapcsolatban posztolt Balatoni József pedagógus, más furcsaságot is említve: táborba is lehet menni, de a bizonyítványt a titkárnőtől lehet átvenni személyesen. „A tankerületi igazgatók miért nem engedik ezt a nehéz időszakot normálisan lezárni? Miért nem lehet úgy elmenni a nyári szünetre, hogy előtte az osztály még egyszer találkozik, együtt örülnek a sikeres zárásnak, az ofőtől veszik át a bizit, és mindenki büszke lehet magára, hogy ezt megcsinálta?” - sorolta a kérdéseket. Nonszensznek tartja, hogy a tantestület sem tud összeülni, tapasztalat cserélni, „megveregetni egymás vállát, hogy segítség és támogatás nélkül végigcsinálták az egészet”.
http://eduline.hu/kozoktatas/20200608_bizonyitvanyosztas_es_tanevzaras
Újranyitnak a nyelviskolák
A kijárási korlátozás feloldása után június első hetétől országszerte kinyitják kapuikat a nyelviskolák, közölte a Nyelviskolák Szakmai Egyesülete. A NYESZE nyelviskoláiban továbbra is lehet online tanulni, a nyelvtanárok alkalmazkodását a megváltozott tanulási igényekhez módszertani továbbképzésekkel segítik. A nyári szünetben általában nő a tanulók száma a nyelviskolákban.
https://hvg.hu/itthon/20200608_Ujranyitnak_a_nyelviskolak
Attól, hogy otthon zajlik, komoly a vizsga
Az eredetileg tavasszal tervezett nyelvvizsgák mintegy fele online született meg. Bár erre csak a veszélyhelyzet végéig lenne lehetőség, valószínűleg nyár végéig maradhatnak az otthoni helyszínek is. A vizsgázók körülbelül 10 százaléka nem vette kellőképpen komolyan a helyzetet - mondta az Eduline-nak Rozgonyi Zoltán, az Országos Nyelvoktatási és Nyelvvizsgáztatási Szakmai Egyesület elnöke.
http://eduline.hu/nyelvtanulas/20200608_online_nyelvvizsgak
Alig néhány iskola segítette eszközökkel a hátrányos helyzetű diákokat
A hátrányos helyzetű diákok egyharmada nem tudott bekapcsolódni a digitális oktatásba azokon a helyeken, ahol vannak tanodák. Ahol nincsenek, ennél is rosszabb lehet a helyzet. A távoktatás sikerességéhez nemcsak az eszközök hiányoznak, a diákoknak sincs módszertana az önálló tanulásra, szüleik pedig nem tudnak nekik hatékonyan segíteni - derült ki egy friss kutatásból.
Mit old meg a wifi az iskolákban?
Egy tavaly őszi uniós beszerzés eredményeként egyre több iskolában van lehetőség vezeték nélküli hálózat kiépítésére. Az összesen 3500 iskolát érintő program azonban csak alapinfrastruktúrát ad, ezt tudni kell kihasználni. Egy, az iskoláknak rendszeresen szállító cég képviselője ellentmondásos tapasztalatairól számolt be. Az intézmények egy részének nincsenek konkrét tervei, hogy mit kezdjenek az új lehetőséggel, de szerencsére egyre több munkaközösség van, amely tudatosan készül a digitális oktatásra.
https://bitport.hu/mit-old-meg-a-wifi-az-iskolakban
Amikor bolondnak bélyegzik a gyereket csak azért, mert cigány, a pusztítás spirálja indul el
Székely János szombathelyi megyéspüspök a szegregációról, a cigányság helyzetéről beszélt egy interjúban. A Magyar Kurírban megjelent nyílt levelében azt írta: a gyöngyöspatai hosszú és összetett történet, bűnök és mulasztások sorozata. Idézett egy magyar példát: a nyíregyházi Huszár-telepen szinte kizárólag romák élnek, és amióta az iskola újraindult, rengeteg pozitív folyamat kezdődött. A görögkatolikusok csodát műveltek a telepen. A lakosság nyolcvan százaléka visszakerült a munkaerőpiacra. Most végzett az első nyolcadikos osztály, minden gyerek továbbtanul, többen görögkatolikus középiskolában.
június 9.
A PSZ nem támogatja az iskolaőrség létrehozását
Szakszervezetünk inkább a konfliktusok megelőzésére, az ehhez segítséget nyújtó szakemberek kellő számú alkalmazására helyezné a hangsúlyt, nem a „rendészeti” jellegű megoldásokra, amelyek csak a szőnyeg alá söpörnék a problémát. Jeleztük, mely kérdésekre nem ad választ a parlament előtt lévő a törvénymódosítási javaslat.
https://pedagogusok.hu/hir/4045/a-psz-nem-tamogatja-az-iskolaorseg-letrehozasat
Szabó Zsuzsa, a PSZ elnöke a Klubrádió hírműsorával is ismertette a PSZ véleményét az iskolaőrségről.
https://www.youtube.com/watch?v=D9Ml17B5Pes&feature=youtu.be
Minden eszközzel fel kell lépni a pedagógusok bántalmazása ellen
A pedagógusok bántalmazását meg kell szüntetni, minden szóba jöhető eszközzel fel kell lépni ellene, hogy a tanárok nyugodt, biztonságos körülmények között végezhessék a munkájukat - mondta az államtitkár a parlamentben, az iskolai erőszak megszüntetése és megelőzése érdekében szükséges törvénymódosítási javaslat vitájában. Maruzsa Zoltán jelezte: a javaslat elfogadásával az iskolaőrség külön rendészeti szervként, a rendőrség irányítása alatt jön létre, tagjai 2020. szeptember 1-jétől teljesíthetnek szolgálatot kb. ötszáz köznevelési és szakképzési intézményben, ott, ahol a rend fenntartása ezt igényli. Az iskolaőrök rendszerét kizárólag állami intézményekben vezetik be, ahol ezt az intézményvezetők kérik.
Pártok véleményét is ismertette a portál az iskolaőrségről:
https://alfahir.hu/2020/06/09/iskolaorseg_oktatas_parlament
A hirado.hu olvasói szerint szükség van iskolaőrökre
A portál olvasóinak több mint 80 százaléka egyetért a tervezett intézkedéssel.
Kinyitott az iskola, de tanulni otthon kell
A Pedagógusok Szakszervezetének elnöke, Szabó Zsuzsa a Magyar Hang c. hetilapnak elmondta: az utolsó hetekben a legtöbb szülő igyekszik a családban megoldani gyermeke felügyeletét, de hatalmas különbségek lehetnek egyes iskolák között: van, ahol szinte senki nem kéri a felügyeletet, máshol viszont rengetegen. Sok visszajelzést kaptak pedagógusoktól, hogy júniusban „nem tudnak osztódni”, egyszerre ellátni a digitális oktatást és az iskolai felügyeletet. Jelezte: szakszervezetük egyeztetett a köznevelési államtitkársággal, ahonnan azt a választ kapták, a pedagógusokra, illetve az igazgatókra van bízva, hogy felmérjék, a diákok közül kinek lehet szüksége felzárkóztatásra.
https://magyarhang.org/belfold/2020/06/09/kinyitott-az-iskola-de-tanulni-otthon-kell/
Heti 25 ezer forint értékű étkezési utalványt kapnak idén az Erzsébet-táborok dolgozói
Már jelentkezhetnek a napközis Erzsébet-táborokba az iskolák, a családsegítő szolgálatok és központok, valamint a kötelező közművelődési feladatokat ellátó intézmények - közölte az Erzsébet a Kárpát-medencei Gyermekekért Alapítvány. Az első turnus június 29-én indul, júniusban és júliusban a tavalyihoz képest kétszer annyian, százezren táborozhatnak napközikben. Az idén hetente 25 ezer forint értékű hidegétkezési utalvánnyal ismerik el a táboroztatók munkáját.
https://24.hu/belfold/2020/06/09/erzsebet-tabor-etkezesi-utalvany/
Őrült rendszer
Fábry Béla pedagógus véleménye az iskolaőrségről: „Sunyi ez a kezdeményezés. Miközben megszűnt az iskolákban a közvetlen tanár-diák, diák-diák, tanár-szülő kapcsolatokra épülő együttműködés, az Emmi a járványhelyzetet látta időszerűnek arra, hogy törvénymódosítást kezdeményezzen a „pedagógusbántalmazás megszüntetése” érdekében, azzal, hogy egy „rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerv” bevonható legyen az iskolák világába.” (…) „Semmi köze az iskolák világához, a pedagógiához: egyszerűen szavazatszerzést célzó, az iskolák világát érintő valós problémákról a figyelmet elterelni szándékozó politikai termék. Őrültség, de van benne rendszer.”
https://nepszava.hu/3080947_orult-rendszer
„Jól megszívatták a szakiskolai tanárokat - levélben közölték velük, hogy elveszítik közalkalmazotti státuszukat”
„Az egyik Vas megyei szakképző iskola tanárai meglepődtek, akik a közelmúltban levelet kaptak a munkáltatójuktól. Ebben arról tájékoztatják őket, hogy július 1-től elveszítik közalkalmazotti státuszukat, ezzel kapcsolatos „kiváltságaikat”, mint például az 50 százalékos utazási kedvezmény, tanároknak járó pótszabadságok, viszonylagos védettség a munkaerőpiacon stb. Arról korábban is szó volt, hogy a szakképzési törvény változásával a szakoktatók már nem lesznek közalkalmazottak, de arról nem szólt a fáma, hogy ez az összes szakképzős tanárt érinti. Most viszont az egész tantestület nézeget, hogy mi van, mert a többiek is úgy értelmezték, hogy a státuszváltás csak a szakoktatókat érinti. A szakszervezetek ugyan motyognak valamit olykor a médiában, de hangosan senki mer szólni.”
https://www.nyugat.hu/cikk/jol_megszivattak_a_szakiskolai_tanarokat_levelben
Gondolatok L. Ritók Nórától oktatásról, szociális munkáról
Az Igazgyöngy Alapítvány és Alapfokú Művészeti Iskola vezetőjét, L. Ritók Nórát az elmúlt húsz évben teljesen beszippantotta a hátrányos helyzetű gyerekek művészeti oktatása, a szociális munka. Ma már kezdi belátni: túl nagy teher van rajta, így öt év múlva átadná a stafétabotot.
június 10.
Csak ígéret maradt a béralku
A PSZ alelnöke, Gosztonyi Gábor azt mondta: a megyei szervezetektől érkezett adatok szerint átlagosan 25 százalékos béremelésről lehet beszélni a szakképzésben. Legtöbben 10-20, illetve 20-30 százalék közötti emelést kaptak, de vannak olyanok is, akiknek több mint 30 százalékkal nőhet a bére júliustól - és vannak, akiknek semennyivel. A szakképző intézmények technikai dolgozóinak bérét átlagosan 4 százalékkal emelték a PSZ szerint. Bár a szakszervezet felmérése nem reprezentatív, Gosztonyi Gábor szerint jól mutatja az aránytalanságokat. A korábban megígért béralkura sehol nem került sor - mondta a PSZ alelnöke.
https://nepszava.hu/3081044_csak-igeret-maradt-a-beralku
„Tragikus, hogy ez kellett a tanári munka nagyobb megbecsüléséhez”
„Attól nem lesz digitális egy oktatási rendszer, hogy a megszokott módszertani eszköztár online felületre kerül. A mi esetünkben semmi más nem történt, csak a közvetítő közeg változott meg, a módszertan igen kevés újításon esett át - tehát ez igazából nem digitális oktatás, mondta Szabó Roland, a budapesti Szent István Gimnázium magyar és történelem szakos tanára. „Azt gondolom, hogy a helyzet (…) nagyobb megbecsültséget jelent majd a tanároknak a jövőben. Viszont ugyanakkor tragikus is, ha ez a helyzet kellett ahhoz, hogy a pedagógustársadalom fontossága hangsúlyt, a pedagógusmunka nagyobb megbecsülést kapjon.”
http://eduline.hu/kozoktatas/20200610_tavoktatas_tanarszemmel
Két hónap alatt többet fejlődött a pedagógustársadalom, mint az elmúlt 30 évben
„Mivel nem állt rendelkezésünkre semmilyen központi útmutatás, nem volt erre egységesen kidolgozott stratégia, mindenki úgy oldotta meg a helyzetet, ahogy tudta, olyan felületet használt, amiben már valamelyest jártas volt. Rengeteg pedagógusnak hirtelen szembesülnie kellett a különböző számítógépes programokkal kapcsolatos ismeretbeli hiányosságaival. A tantestület 10-15 százaléka pedig, akiknek még egy számítógép bekapcsolása is nehézséget jelent, mintha eltűnt volna az átállás első heteiben” - mondta egy pedagógus.” Szerinte továbbképzésekre, bemutató órákra lenne szükség, hogy megismerkedhessenek a követendő gyakorlati alkalmazásokkal - összegezte a tantermen kívüli tanítás tapasztalatait.
https://divany.hu/szuloseg/2020/06/10/tanarok-digitalis-munkarend-tavoktatas-tanulsagok/
Fejlődtek a diákok a digitális eszközök használatában
Balatoni Kata neveléstudományi szakértő azt mondta: még nem léteztek sem kidolgozott módszerek, sem tapasztalati anyagok, hogy miként kell oktatni digitális tanrend idején. A különböző beszélgetésekből világossá vált számára, hogy a diákok ebben a félévben rengeteget fejlődtek a tudatos internethasználatban.
Iskolaőrökkel élezi a kormány a szegregációt
Az iskolában nincs helye erőszaknak - a gyerekeket és a pedagógusokat egyaránt meg kell védeni. Szakértői segítség helyett azonban bilinccsel és gumibottal felszerelt rendészek kényszerítenék ki a fegyelmet a kormány elképzelése szerint. Ezzel a javaslattal egyetlen elfogadható dolgot lehet tenni: vissza kell vonni. Iskolaőrség ráadásul nem lesz minden iskolában. A kiválasztás így magában hordozza a diszkriminációt, a kormányzati kommunikációból pedig az is kiderül, hogy az iskolaőrség ötletét válasznak szánták a gyöngyöspatai perre. Eleve hátrányos helyzetű, szegregált iskolákba küldene iskolaőröket az állam, fokozva az ott tanuló gyerekekkel szembeni diszkriminációt, ami súlyosan jogsértővé teszi ezt a javaslatot - olvasható a TASZ blogján.
https://ataszjelenti.blog.hu/2020/06/10/iskolaorokkel_elezi_a_kormany_a_szegregaciot
Az iskolaőrség csak a kormánynak lenne jó
Sánta Nóra jogász, a Gyermekjogi Pro Bono Központ vezetője a Klubrádióban elmondta: valóban megszaporodtak az erőszakos esetek az iskolákban. Ezek zöme gyermekek között történik, bár előfordul már tanuló és pedagógus között is. A gyerekek hozzák magukkal családi konfliktusaikat, a tanárok túlterheltek, így türelmetlenebbek. A bajt nem kezelni, hanem megelőzni kell. Erre a kormány terve teljesen alkalmatlan. Stáhly Katalin pszichológus hasonlóan látja a problémát. Az állandó rendőri, iskolaőri jelenlét a megfélemlítést szolgálja. A büntetéstől való félelem nem segíti a megelőzést, ez bizonyított tény.
https://www.klubradio.hu/adasok/az-iskolaorseg-csak-a-kormanynak-lenne-jo-112829
A felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos szerint bizonyos településeken nagy szükség van iskolaőrökre
Vecsei Miklós arról beszélt, hogy nem az iskola renitens gyerekeinek karhatalmi erőkkel történő megzabolásáról kell vizionálni, a legtöbb esetben iskolán kívülről érkezik a veszély, a gyerek rossz jegyéért elégtételt venni akaró szülő vagy a rosszul kommunikáló rokon jelent igazi gondot. Az iskolaőrségről azt mondta: „nem váltja ki a kistelepülések iskoláiról lefolytatandó vitákat, nem teszi magasabb színvonalúvá az oktatást, de sok helyen biztonságérzetet adhat. Az általam ismert és megkérdezett iskolaigazgatók legtöbbje örül a lehetőségnek.”
https://hvg.hu/itthon/20200610_vecsei_miklos_gyongyospata_orban_iskolaor?s=hk
„Egy fillért sem költött a kormány prevencióra”
Az elmúlt évben a kormány összesen 23 millió forintot költött az iskolai erőszakkal kapcsolatos prevencióra. Ezt Maruzsa Zoltán közölte a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete delegációjával, amikor - egyebek mellett - ebben a témában is egyeztetést tartottak. Az államtitkár ezt a meghökkentő összeget azzal árnyalta, hogy idén a keretet 30 millióra emeli a kormány. Vagyis tanulónként évi 18 forintnál kevesebb jutott prevencióra az iskolákban, ami mostantól 23 forintra „növekszik”. Az egyeztetésen a szakszervezeti képviselők feltették a kérdést: miért ilyen alacsony költségvetéssel működik a prevenció? Miért nincs rá több pénz? A válasz az volt, hogy sajnos „nem volt rá igény” az intézmények részéről.
LMP: Korszerű béremelést a pedagógusoknak is
A júliusban esedékes 10%-os emelés (ágazati szakmai pótlék) sok helyen havi pár tízezer forintot jelent, ami nem tükrözi a pedagógiai munka megbecsülését. Az összeg nem része az alapbérnek és bármikor újra elvehető. Az ígéret már a szakképzési dolgozóknál sem jött be: náluk 30%-ról volt szó, azonban átlagosan 10-15%-os növekedés lett az eredmény a közalkalmazotti státuszból való kiszervezéséért cserébe. Az LMP hangsúlyozza: évi 4-5%-os infláció mellett hiba azt gondolni, hogy 10%-os emeléssel rendezni lehet egy bőven átlagbér alatt kereső csoport helyzetét. Minden pedagógust megilleti az egyszeri 60%-os illetményfejlesztés, az alapbéreket a mindenkori minimálbérhez kell kötni a 2014-ben befagyasztott vetítési alap helyett - ez a párt véleménye.
https://mandiner.hu/cikk/20200610_korszeru_bereket_a_pedagogusoknak_is
Nyolc magyar egyetem a legjobbak között
A Szegedi Tudományegyetem, a Debreceni Egyetem, az Eötvös Loránd Tudományegyetem és a Pécsi Tudományegyetem vezeti a magyar intézmények listáját egy felsőoktatási rangsorban. A tavalyi hathoz képest összesen nyolc hazai egyetem került a legjobbak közé.
http://eduline.hu/felsooktatas/20200610_qs_rangsor_2021
június 11.
Magasabb lett a szakképzésben a béremelés, mint amire számítottak
Elégedettek az oktatók, az igazgatók és az érdekképviselet is a szakképzésben megajánlott új fizetésekkel - írta a Magyar Nemzet. Tóth József, a Magyar Közoktatási és Szakképzési Szakszervezet elnöke szerint az új rendszer elismeri a többletmunkát. Az oktatók 90-95 százaléka elégedett bérajánlatával, kevesen vannak, akik nem fogadták el a jogállásváltást. – A fennmaradó néhány százalékba tartoznak azok, akik életkoruk miatt kedvezőbbnek ítélték, hogy a nyugdíjazásukat és a végkielégítésüket kérjék. Vannak néhányan, akik keveslik a fizetésemelést, ebbe a körbe viszont leginkább azok tartoznak, akik a tanításon kívül nemigen vállaltak például munkaközösség-vezetést vagy egyéb többletfeladatot. Úgy vélte: az iskolaigazgatók jól oldották meg az értékelést, amelybe nem lehetett kézi vezérléssel belenyúlni.
80 milliárddal költ többet a kormány az oktatásra
Az oktatási kiadásokról is szó volt a 2021-es költségvetési törvényjavaslat általános vitájában. Maruzsa Zoltán államtitkár közölte: a Pénzügyminisztérium összegzése szerint az oktatási kiadások 80 milliárd forinttal bővülnek. A jövő évi költségvetés tartalmazza a július 1-jétől 10 százalékkal emelkedő pedagógusbérek fedezetét, pályakezdők esetén pedig 18 százalékos lesz a bővülés.
Az iskolaőrség csak a tüneteit kezelné az iskolán belüli erőszaknak
Van, aki szerint agresszióval nem lehet agressziót megfékezni, más szerint elkerülhetetlen, hogy néhány iskolában megjelenjenek a rendőrök, olyan pedagógus is akad, aki fellélegzett a hír hallatára. Egy budapesti iskola igazgatója arról beszélt, hogy náluk is bőven akad problémás, agresszív gyerek, mégsem kérnek az iskolaőrségből. „Egyszerűen nem tudom elképzelni, hogy a tanárok majd kikiabálnak a másodikról a rendőr bácsinak, hogy jöjjön, mert nem bír a gyerekekkel. Az a pedagógus, aki ezt nem tudja megoldani termen belül, az inkább menjen kapálni” - mondja. Teljesen más a véleménye egy Pest megyei városban 35 évig tanító tanárnőnek, aki többször is a saját bőrén tapasztalta meg az iskolai erőszakot. Nagyobb biztonságban érezte volna magát, ha lett volna iskolaőr.
Biztos, hogy az iskolaőrség az egyetlen megoldás?
A Győri Váci Mihály Általános Iskolában felsős diákok szoktak vigyázni a kisebbekre: kint vannak a szünetekben az alsósokkal, hogy észrevegyék, ha valamelyik gyereket bántalmazás éri, kezeljék a konfliktusokat, játszanak és beszélgessenek velük. A diákokat az iskola igazgatója készíti fel - témákat, játékokat ajánl nekik, megbeszélik, miként kezeljék a problémákat. A Pannonhalmi Bencés Gimnáziumban is kialakítottak egy sajátos rendszert, amellyel megelőzhető az érzelmi, verbális vagy fizikai erőszak. A védelmi csoport három tanárból áll, akit felkereshetnek a gyerekek. A tanároknak kötelességük azonnal meghallgatni a diákokat. Több más program is van az iskolai erőszak ellen, ilyen például a Békés Iskolák vagy a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány Nemecsek programja.
http://eduline.hu/kozoktatas/20200610_iskolaorseg_alternativak
Jogsértő óvodaösszevonás Budapesten
Budapest Főváros Kormányhivatala szerint Szaniszló Sándor XVIII. kerületi polgármester (DK) a veszélyhelyzetre hivatkozva, rendkívüli eljárással jogsértően vonta össze Pestszentlőrinc és Pestszentimre húsz óvodáját és kilenc tagintézményét. Sára Botond kormánymegbízott törvényességi felhívással élt, indítványozta, hogy a polgármester a jogsértő helyzet megszüntetéséhez a határozatot helyezze hatályon kívül. Emlékeztette a polgármestert: a katasztrófavédelmi törvény alapján nem foglalhat állást önkormányzati intézmény átszervezéséről.
https://www.magyarhirlap.hu/belfold/20200611-jogserto-ovoda-osszevonas-pestszentlorincen
Elballaghat a vén diák az általánosból
Péntektől országszerte elkezdődnek az általános iskolai ballagások. A legtöbb intézményben szigorú óvintézkedések mellett tartják meg az ünnepségeket, de van olyan iskola is, ahol csak online búcsúznak el a pedagógusok a diákoktól. Az érettségizőknek ballagásuk nem volt idén a járvány miatt, bizonyítványaikat személyesen vehetik át ezekben a napokban.
Magyar Zita a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal új vezetője
Palkovics László miniszter 2020. június 2-ától Magyar Zitát nevezte ki a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal elnökének. Tevékenységének elsődleges célja a megújuló szakképzéssel kapcsolatos fejlesztések támogatása, a 21. századi szakképzés megvalósítása.
Modellváltás a felsőoktatásban
Hat felsőoktatási intézményben már zajlik a modellváltás, hozzájuk hamarosan csatlakozik egy hetedik, emellett megújul az agrár-felsőoktatás is. Erről az ITM felsőoktatásért, innovációért és szakképzésért felelős államtitkára beszélt Budapesten. Bódis József kitért arra, hogy a modellváltás az eddigitől eltérő finanszírozási módszert hoz a felsőoktatásba: az eddigi egylábú (oktatási) finanszírozás helyett - osztrák mintára - háromlábú struktúrát vezetnek be, amelyben az oktatási tevékenység mellett az infrastruktúra fenntartását, illetve a tudományos-művészeti teljesítményt ismerik el. Utóbbit fele részben a jelenlegi számok - minősített kutatók, publikációs aktivitás stb. -, fele részben a releváns egyetemi rangsorban elfoglalt helyezés alapján finanszírozzák.
Iskolai erőszak Szlovákiában
A szlovák rendőrség különleges alakulatait vetették be az észak-szlovákiai Ruttkán, ahol egy 22 éves férfi késsel támadt a tanárokra és diákokra. A támadásban ketten haltak meg, köztük a késelő, akit a kommandósok lelőttek. A támadó megölte az igazgatóhelyettest, másik három tanárt és két diákot megsebesített. Az általános iskolába a trauma feldolgozásában segítő szakemberek is érkeztek.
Kérem a következőt!
„A fegyveres és rendvédelmi szervek polgári alkalmazottai már 2019-ben elveszítették közalkalmazotti jogállásukat. Idén turbó fokozatba kapcsolt a kormány: jelenleg párhuzamosan több ágazat „jogviszonyfosztása” zajlik. A közalkalmazotti státuszból a Munka törvénykönyve hatálya alá kerülnek 2020. július 1-től a szakképzésben dolgozók, 2020. november 1-től a kulturális és közgyűjteményi területen foglalkoztatottak.” Fehér József és Gosztonyi Gábor cikke.
https://nepszava.hu/3081189_kerem-a-kovetkezot
június 12.
Hagyományos rendben zárhatják le a szokatlan tanévet a pedagógusok
A gyerekek három-négy százaléka vesz részt a személyes oktatáson, amióta újranyitottak az intézmények. Az állami iskolákban naponta 30-36 ezer diák jelenik meg - értesült a Magyar Nemzet. A tanároknak és a diákoknak nem kötelező a maszkviselés, ám a fenntartók saját hatáskörben előírhatják a védőfelszerelést. A tanév hivatalosan 15-én zárul, de június 26-ig mindenhol biztosítanak ügyeletet a tanulóknak. A június 9-i adatok szerint a jelenlegi 4017 igazolt fertőzött mindössze két százaléka, 88 fő tartozik a 19 év alatti korosztályba - közölte az Emmi. A pedagógusok nyári szabadságolásának rendjét alapvetően nem érinti a járványhelyzet, várhatóan most is július 1-jétől augusztus 31-ig pihenhetnek - tudatta a KK. Az óvodák többsége is alacsony létszámmal, összevont csoportokkal működik, erre is kitért a lap.
Valódi oktatás helyett távlecke maradt az SNS-seknek
Magukra maradtak a fogyatékossággal élő és sajátos nevelési igényű (SNI) gyerekek és szüleik a digitális oktatásban, az átállás ugyanis nem tette lehetővé a pedagógusoknak, hogy a speciális tanterveket és tananyagokat az új helyzethez igazítsák - derült ki egy online felmérésből, amelyet 770 szülő töltött ki. A válaszokból kiderült: a gyermekek 8,2 százaléka semmilyen távoktatásban nem részesült, 15,1 százalékuk csak hetente egyszer számíthatott kapcsolatfelvételre a pedagógussal. A válaszadók gyermekeinek 59 százaléka részesült minden nap valamilyen oktatásban, de háromnegyedüknél ez azt jelentette, hogy házi feladatokat küldtek nekik, amelyet önállóan vagy a szülővel kellett megoldaniuk. A szülőknek csupán 13 százaléka számolt be arról, hogy videóhívásos foglalkozásokon tudtak részt venni.
https://nepszava.hu/3081271_valodi-oktatas-helyett-a-tavlecke-maradt-az-sni-seknek
Végleg megszűnhet a szegregációbiznisz
„Akár már a jövő héten elfogadhatják azt a törvényjavaslatot, amely végleg ellehetetlenítené a Soros-féle szervezetek által gründolt szegregációbizniszt. A Horváth László fideszes országgyűlési képviselő által jegyzett tervezet szerint a jövőben a bíróságok pénz helyett csakis oktatás és továbbképzés formájában kárpótolhatnák a bizonyítottan szegregációt elszenvedő diákokat” - írta a Magyar Hírlap. Most a tankerület és Gyöngyöspata a Kúria írásos ítéletét várja - mondta Horváth László fideszes képviselő. A kártérítés kifizetését csak más feladatok terhére lehet megoldani, azaz vagy az önkormányzat tevékenységei közül kellene sokat megszüntetni vagy a tankerületnél a pedagógusok bérét csökkenteni. Egyik sem lehet megoldás, így viszont mindenképpen szükség lesz az állam segítségére. Szerinte a törvényjavaslat fő üzenete, hogy iskolakerülés és/vagy az agresszió révén nem lehet pénzhez jutni.
https://www.magyarhirlap.hu/belfold/20200612-vegleg-megszunhet-a-szegregaciobiznisz
Már 13 ezer bennragadt diplomát vettek át
Magyarországon körülbelül 75 ezer felsőoktatási oklevél ragadt bent a nyelvvizsga hiánya miatt, ezekből azonban a Világgazdaság által megkérdezett felsőoktatási intézményekben már több mint 13 ezret vehettek át a hallgatók.
A válogatás nem teljes körű!