Heti lapszemle 2020. augusztus 7.
A Pedagógusok Szakszervezete a pedagógustársadalom becsapásának tartja az Emmi győzelmi jelentését a pedagógusok béremeléséről. A PSZ többször is kijelentette, a 2020. július 1-től járó 10 százalékos ágazati szakmai pótlék nem tekinthető béremelésnek, ezzel csak azt ismeri el a kormány, hogy a pedagógus életpályamodell csődöt mondott. Valódi béremelésnek azt lehet tekinteni, ha a pedagógusok bérének vetítési alapját a minimálbérhez kötik újra. A PSZ közleménye kapcsán nyilatkozott Totyik Tamás alelnök. Ugyancsak első alkalommal kapták meg a szakképzésben dolgozók a 30 százalékkal emelt bérüket. A hírek mögötti valóságról Gosztonyi Gábor alelnök beszélt. A héten megkezdődött az iskolaőrök képzése.
Augusztus 1.
Pedagógusok (mindhárman PSZ-tagok) elemzik a tavaszi karanténoktatás tapasztalatait:
Kásler Miklós nem megy idén szabadságra
A szeptemberben induló új tanévről elmondta, az operatív törzs és a kormány minden héten áttekinti az ezzel kapcsolatos helyzetet, két héttel előre gondolkodik ebben. "Jelenleg úgy néz ki, hogy a tanévet a hagyományos módon tudjuk elkezdeni abban az esetben, ha lényegesen nem változik a járványhelyzet"
https://infostart.hu/belfold/2020/07/31/kasler-miklos-nem-megy-iden-szabadsagra
Pedagóguskar: Hibrid tanításra kell felkészülni szeptembertől
A hagyományost és a távoktatást ötvöző hibrid tanításra kell felkészülni szeptembertől - mondta Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke. Bizonyos egészségügyi szabályokat alaposan át kell gondolni: maradnak a kihelyezett fertőtlenítőszerek az iskolák folyosóin, és figyelni kell a távolságtartási szabályokra a termekben is. Felmerült az is, hogy a járvány erősödésével nem egységes lezárásokat kellene elrendelni, hanem csak azokon a helyeken, ahol nő a fertőzöttek száma - jegyezte meg.
Kunhalmi az iskolakezdésről: Az őszt meg kell csinálni valahogy
Úgy látja, hogy egyáltalán nem volt olyan sikersztori a digitális tanítás próbája a koronavírus alatt, mint ahogy azt próbálják a Fidesznél előadni. Nincs elég eszköz vagy megfelelő tananyag, és Kunhalmi Ágnes, az MSZ szakpolitikusa egy közös oktatási platformot javasolna a jövőre nézve. Az őszt meg kell csinálni valahogy. Hibrid oktatási rendszerre lehet készülni. A kisebbek – akiknek komolyabb felügyeltre van szükségük – valószínűleg bemennek majd az iskolákba szűkebb csoportokra osztva, és a nagyobbak maradhatnak otthon tanulni.
http://www.atv.hu/belfold/20200731-kunhalmi-az-iskolakezdesrol-az-oszt-meg-kell-csinalni-valahogy
Kilencmilliárd a Pázmány Péter Katolikus Egyetem fejlesztésére
A kormány 2020 és 2023 között 8 milliárd 924 millió forintot biztosított a Pázmány Péter Katolikus Egyetem oktatási célú ingatlanjainak bővítését és fejlesztését célzó beruházásokra. A Magyar Közlönyben megjelent határozat évekre bontja a támogatást. Az összegek a következők: 2020-ban 2 859 553 731 forint, 2021-ben 341 798 189 forint, 2022-ban 4 550 760 980 forint, míg 2023-ban 1 172 138 814 forint a támogatás.
Augusztus 2.
Formaruhában úsznak, búvárkodnak, de a szárazföldön is kemény kiképzést kapnak a honvédkadétok
Már hatvannyolc középiskolában van jelen a honvédkadét-program, amelyben a diákok közismereti és ágazati szakképzését biztosítják, Debrecenben pedig honvéd középiskola és kollégium is működik – a Kratochvil Károly iskolába olyan fiatalok nyernek felvételt, akik „már hivatásban gondolkodnak”. A képzési stratégia, valamint a benne szereplő programok célja, hogy a magyar emberekben olyan magabiztos, hazafias tartás alakuljon ki, ami képessé teszi Magyarországot arra, hogy hazafiságban 2030-ra Európa öt legjobb országa közé kerüljön. A program mentora Veress Vilmos had- és biztonságtechnikai mérnök, a Magyar Tartalékosok Szövetsége fővárosi szervezetének alelnöke elmondta: az én célom az, hogy a víz és vízparttal kapcsolatos speciális körülmények, eszközök használatára készítsem fel a kadétokat. Ezek a képességek nemcsak a katonai élet során, hanem akár a hétköznapi életben is kamatoztathatóak: gondoljunk például egy árvíz elleni védekezésre.
Nem féltek kimondani: ez erőszakos térfoglalás, a szabad gondolat korlátozása
„A modellváltás valódi célja nem az oktatás korszerűsítése, színvonalának emelése, hanem a minőséget és a hagyományokat semmibe vevő erőszakos térfoglalás, a szabad gondolat korlátozása” – szögezi le a Színház- és Filmművészeti Egyetem szenátusának közleménye. Miután a sajtóban megjelent az intézmény fölé ültetett Színház- és Filmművészetért Alapítványt irányító kurátorok névsora, nem csak ez a közlemény jelent meg – sorra mondanak fel a tanárok. „A névsor világossá tette, hogy a kuratórium megbízója sem a kurátorok személyére tett javaslatainkat, sem a kiválasztásukra kidolgozott szakmai szempontrendszerünket nem vette figyelembe. Szemben a korábban lebegtetett lehetőséggel az egyetem egyetlen képviselője sem kapott helyet a testületben”
„Úgysem fog sikerülni?” – egyetemi felvételt nyert két mentorált tiszabői diák
Az ország legszegényebb települései közt számontartott Tiszabőn és térségében a kiemelkedően teljesítő gyerekeket a Magyar Nemzeti Bank ösztöndíjprogramja segíti a továbbtanulásban, melyet a Máltai Szeretetszolgálat valósít meg és fontos része a személyes, mentorok nyújtotta támogatás. A tiszagyendai Dézsi Márkó és a tiszabői Mányi Zsolt 2019-ben érettségiztek, mindketten jelentkeztek egyetemre, de akkor még nem nyertek felvételt. Ám lehetőségük volt plusz egy évig a programban maradni – ennek mentén át is keresztelték azt: „Út az érettségihez, amely az egyetem kapujához vezet” –, s kitartó munkájuk beérett: Dézsi Márkó a Szegedi Tudományegyetem Gyógyszerésztudományi Karára, Mányi Zsolt pedig a Debreceni Egyetem Egészségügyi Karára, mentőtiszti képzésre nyert felvételt.
https://maltai.hu/cikk/hir/3877?fbclid=IwAR3keSxlc6G4pC6qr5bZgj1J8CXSnrGnns1KjbxXRd1sJXEwJ_llO_qibxE
Moszkva októberre ígéri a tömeges oltás elkezdését
Befejeződött a Nyikolaj Gamaleja Nemzeti Járványügyi és Mikrobiológiai Kutatóintézet (NICEM) által kifejlesztett első orosz oltóanyag klinikai tesztelése, és folyamatban van a hivatalos jóváhagyás. Murasko hangsúlyozta, hogy elsőként az orvosokat és a tanárokat fogják beoltani.
Augusztus 3.
Hivatásos rendőrből is lehet iskolaőr
A rendőrök attól tartanak, hogy ha nem lesz elég alkalmas ember az iskolaőri munkára jelentkezők között, akkor az állományból vezényelnek majd át kollégákat az oktatási intézményekbe – mondta Dávid Tibor, a Független Rendőr Szakszervezet (FRSZ) főtitkár-helyettese. A jogszabályok ugyanis lehetőséget adnak az átvezénylésre. Az iskolaőrök is helyet kaptak a rendőrök jogviszonyáról szóló 2015-ös szolgálati törvényben, amely kimondja: a rendőröket szolgálati beosztásuk meghagyása mellett, évente négy hónapra beleegyezésük nélkül is átrendelhetik „a rendvédelmi szerv bármely szervezeti egységéhez és bármely helységbe meghatározott szolgálati feladat teljesítésére”.
https://nepszava.hu/3086975_hivatasos-rendorbol-is-lehet-iskolaor
Ezeken a szakokon kezdenek legtöbben állami ösztöndíjjal ősztől
Megjelentek a legfrissebb statisztikák a 2020 szeptemberében induló képzésekre felvettek számáról, többek között a legnépszerűbb szakokról is. Idén az ápolás és betegellátás szakon szereztek a legtöbben állami ösztöndíjas helyet. Szintén élmezőnyben van a gazdálkodás menedzsment 1635 fővel, de népszerű volt még a gyógypedagógia (1279 kerültek be) a gazdaságinformatikus szak (1130), az anglisztika (1050) és a pszichológia is (1030). Osztatlan mesterképzésekre az osztatlan tanári képzésen, az általános orvosi szakon és a jogi karon lesz a legtöbb állami ösztöndíj, ezeken 1652, 1148 és 733 hallgató indul támogatással szeptemberben.
https://eduline.hu/erettsegi_felveteli/20200803_allami_osztondijas_helyek
Ha az oktatási egyenlőség a cél, számolni kell a magániskolákkal is – indiai beszámoló
Az egyik legfontosabb eszköz a társadalmi egyenlőség eléréséhez a mindenki számára elérhető jó színvonalú oktatás, így az UNESCO is már 20 éve célul tűzte ki a nemzetközi fejlődést segítő programjában. Ennek hatására Indiában is bevezették 2009-ben a Right to Education törvényt, ami az állam feladatává tette, hogy biztosítsa a 6 és 14 éves kor közötti gyerekek alapszintű oktatását. A törvény előtt az indiai gyerekek mindössze 86 százaléka kezdte meg az általános iskolát és az ötödik osztályig kevesebb mint a gyerekek fele jutott el. A törvény hatására valóban minden gyerek oktatáshoz jutott, ráadásul a magániskolákban a férőhelyek negyedét hátrányos helyzetű gyerekekkel kellett feltölteni. Bár minden gyerek hozzájutott a megfelelő állami oktatáshoz, drasztikusan megnőtt a különórákra járók száma. A versenyképes oktatás így nem az állami oktatás lett, hanem még erősebb hangsúly helyeződött a magánoktatásra.
https://g7.hu/elet/20200802/ha-az-oktatasi-egyenloseg-a-cel-szamolni-kell-a-maganiskolakkal-is/
Augusztus 4.
Hogy lett százezer új diplomás nyelvvizsga nélkül? Egy szakértő most elárulja!
Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke beszélt bővebben arról, minek köszönhető, hogy ennyi egyetemista használta ki a lehetőséget, miszerint nyelvvizsga nélkül megkaphatják a diplomájukat. A Nemzeti Alaptanterv kimeneti követelményei és a nyelvvizsga-követelmények egészen eltérnek egymástól. A diákok tizede tud különórák vagy nyelviskolák segítsége nélkül, pusztán az iskolai tanórák igénybevételével levizsgázni. Nem véletlen, hogy az egyetemek vezetésének nyomására kivették a felvételi alapkövetelmények közé sorolt B típusú nyelvvizsgát.
https://szakszervezetek.hu/hirek/23302-hogy-lett-szazezer-uj-diplomas-nyelvvizsga-nelkul
Már több, mint százezer új diplomást hozott a nyelvvizsgamentesség
A Gazdaságvédelmi Akcióterv első intézkedései között szerepelt, hogy akik 2020. augusztus 31-ig záróvizsgát tettek vagy tesznek, nyelvvizsga nélkül is megkaphatják diplomájukat. A rendelkezés a doktori képzések kivételével minden képzési formára - a korábbi főiskolai és egyetemi képzésekre, az alapképzésekre, mesterképzésekre, osztatlan képzésekre és a felsőoktatási szakképzésekre is vonatkozik, a finanszírozási formától (ösztöndíjas vagy önköltséges) függetlenül.
Komoly jutalmat követel a PDSZ a digitális oktatásban megfáradt tanároknak
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) felszólítja az EMMI-t és az ITM-et, hogy a kormányzat által eredményesnek ítélt digitális oktatási időszak végrehajtó szereplőinek felmerült költségeit, egyszeri készpénz, vagy béren kívüli juttatás (cafeteria) formájában ellensúlyozza - olvasható a szakszervezet közleményében.
Egy felmérés szerint voltak tanárok, akik tízezreket költöttek a digitális oktatásra (A PDSZ júniusi felmérésének ismertetése)
Központi fejetlenség és egyéni leleményesség – a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) szerint ez olvasható ki a veszélyhelyzet idején bevezetett digitális oktatás kapcsán készült felmérésükből. A kutatás arra is rávilágított, hogy az oktatóknak sokszor több tízezer forintos költségeik voltak. A PDSZ által publikált adatok szerint a válaszadók átlagosan 51 524 forintot költöttek saját zsebből a digitális munkarend megvalósítására. Ezen belül a legtöbbet költő tíz százalék átlagosan 150 484 forintot költött a munkavégzésével kapcsolatos igények kielégítésére.
Szeptembertől ingyen tankönyvet kapnak a nappali tagozatos tanulók
A kormány döntése értelmében 2020 szeptemberétől minden nappali tagozatos diák, csaknem 1,2 millió tanuló ingyenes tankönyvellátásban részesül - mondta az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) köznevelésért felelős államtitkára hétfőn Üllőn újságíróknak. Maruzsa Zoltán a KELLO Könyvtárellátó Nonprofit Kft. raktárában közölte, hogy a múlt évhez képest 150-160 ezer tanulóval több részesül térítésmentes tankönyvellátásban, amire a költségvetésben 13,8 milliárd forintot biztosít az állam.
Helló, szeptember, viszlát, tanszabadság! (vélemény:kkerenyi)
Kevesebb, mint egy hónap van a tanévkezdésig, és mindenki azon aggódik, online vagy offline oktatás lesz-e. Pedig messze nem ez a legnagyobb probléma. Az alábbi lista az oktatási rendszer olyan elemeit tartalmazza, amelyek eddig megszokott részei voltak az életünknek, de szeptembertől búcsút kell vennünk tőlük. A változás, bár gyors volt, nem egyik pillanatról a másikra történt, így sokan talán észre sem veszik, hogy az egy évtizeddel ezelőtti állapothoz képest mennyire beszűkült azoknak a mozgástere, akik az óvodákkal, iskolákkal valamilyen módon kapcsolatba kerülnek. Feltűnik, ha eltűnik ez-az az oktatásból? Például a tanárok, a diákok és az értelmes tananyag.
https://b1.blog.hu/2020/08/03/hello_szeptember_viszlat_tanszabadsag
Sok szülő kerülhet bajba, ha jön a második hullám: így kerüld el az összeomlást
Nem csak a digitális oktatást, hanem a az online térben való boldogulást általánosságban nehezítette meg, hogy hiányoznak ezek a készségek - és nem csak az idősebb korosztályban. A magyar fiatalok digitális kompetenciát tekintve sereghajtók az EU-ban: náluk csak az olasz, török, bolgár és román fiatalok készségei hiányosabbak. Váczi Dorka, az Újpedagógia trénere a szülőknek azt javasolja, ha tehetik, próbáljanak hatni az intézményre akár az osztályfőnökön keresztül, akár közös szülői fellépéssel a vezetők felé azzal kapcsolatban, hogy az iskola minden pedagógusa egységes módon és platformon, kijelölt idősávban kommunikáljon a gyerekekkel. Készítsenek a szülők óratervet, mikor mivel foglalkozik a gyerek. Ez a keretezés biztonságot tud nyújtani a szülőnek is, és a gyereknek is. Ha egy feladatmennyiséget nem sikerül elvégezni bizonyos időkeret alatt, akkor jelezzék vissza az intézmények, hogy sok a feladat.
Mérföldkő a hazai agrár-felsőoktatásban
Új felsőoktatási intézmény jött létre, Szent István Egyetem néven 2020. augusztus 1-jén. Az új egyetem a legjobb európai példák alapján építkezik és ennek megfelelően a kontinens és a világ élvonalába törekszik – hangzott el az intézmény alapítása alkalmából szervezett eseményen. Ez alkalomból sajtótájékoztatót tartottak, ahol beszédet mondott Dr. Nagy István agrárminiszter, Dr. Bódis József felsőoktatásért, innovációért és szakképzésért felelős államtitkár és Dr. Gyuricza Csaba, az új Szent István Egyetem megbízott rektora. A Kormány által elfogadott „Fokozatváltás a felsőoktatásban középtávú szakpolitikai stratégia 2016” című középtávú fejlesztési terv egy tervezettebb és szervezettebb felsőoktatási rendszer létrehozását tűzte ki célul, és nyolc kiemelt képzési területet nevez meg, köztük az agrárképzési területet. A jelenlegi hazai agrárképzés- és kutatás számos kihívással néz szembe, versenyképessége jelentősen alulmarad a toplistás európai egyetemek mögött, és képzései nincsenek összhangban a piac igényeivel. Azonnali modernizálásra, újragondolásra van szükség annak érdekében, hogy egy piaci igényeket kiszolgáló, fenntartható és modern képzési rendszer jöjjön létre, ami hatékonyan tudja támogatni a hazai mezőgazdaság fejlődését.
https://agroforum.hu/agrarhirek/agrarkozelet/merfoldko-a-hazai-agrar-felsooktatasban/
Augusztus 5.
Már az előszűrőn kiesett az iskolaőrségre jelentkezők többsége
Július végéig összesen 1409 fő adta be jelentkezését a rendőrség által meghirdetett iskolaőri pályázatra, az egészségügyi, pszichológiai és erőnléti vizsgálatok után pedig augusztus 3-án 497 fő kezdte meg a képzést – tudta meg a Népszava az Országos Rendőr-főkapitányságtól (ORFK). A pályázók kétharmada tehát már a tanfolyam előtti szűrőn fennakadt és várható, hogy az egy hónapos, de kifejezetten sűrű gyorstalpalón még többen lemorzsolódnak majd. A résztvevőknek 40 órás pedagógiai-pszichológiai, 24 órás bűnmegelőzési és konfliktuskezelési, 56 órás rendvédelmi és gyakorlati tanfolyamon kell részt venniük. A modulok mindegyike vizsgával zárul.
https://nepszava.hu/3087212_mar-az-eloszuron-kiesett-az-iskolaorsegre-jelentkezok-tobbsege
ITM: Először kapják kézhez megemelt fizetésüket a szakképzésben oktatók
A magyar oktatás rendszerében hasonló mértékű, minősítéshez kötött béremelésre még nem volt példa – fogalmazott a minisztérium helyettes államtitkára. A kormány célja, hogy jobb, rugalmasabb és gyakorlatiasabb legyen a szakképzés, ennek egyik fontos feltétele az oktatók nagyobb megbecsülése. A júliustól érvényes, átlagosan 30 százalékos béremelés nyomán augusztus elején kapja meg először magasabb fizetését az ágazatban dolgozó 32 ezer szakember – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) az MTI-vel. Közleményük szerint a magyar fiatalok a vállalkozások igényeihez igazodó készségekkel, kompetenciákkal felvértezve kerülhetnek ki a megerősített szakképzési rendszerből, így tisztességes munkával versenyképes jövedelemhez juthatnak.
Idén százezerrel több diplomásból válogathatnak a munkaerőpiacon
Már több mint százezer beragadt diplomát állítottak ki az egyetemek és főiskolák a nyelvvizsga elengedésének köszönhetően, 81 ezret pedig át is vettek az érintettek – közölte az innovációs tárca. Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkártól a Magyar Nemzet úgy tudja, a beragadt diplomák között közel tízezer pedagógusdiploma van, a mostani engedmény így a tanárhiány enyhítését, a pedagógus-utánpótlás biztosítását is szolgálja.
Mit jelent, hogy hibrid tanításra kell készülnünk szeptembertől?
Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar (NPK) elnöke leszögezte: noha kétségtelen, hogy mindegyik fél – pedagógus, diák, szülő és fenntartó – szerzett tapasztalatokat a tavaszi iskolán kívüli tanítási rendben, de úgy véli, egy tanítási évet ilyen rendszerben elkezdeni sokkal nehezebb, mi több, lehetetlen lenne. Bizonyos évfolyamokon – kezdő elsősök, iskolát váltó kilencedikesek – legalábbis biztosan, tette hozzá. Az is igaz viszont, hogy fel kell készülni arra, hogy ha a vírus ismét nagyobb számban fertőz, és hasonló vészhelyzet alakul ki, akkor ne érje váratlanul az intézményeket. Emiatt beszéltem én vegyes rendszerről, ami többféleképpen is érthet
https://24.hu/belfold/2020/08/04/koronavirus-tavoktatas-digitalis-oktatas-hibrid-tanitas/
Ausztriában úgy készülnek, hogy kinyithatnak az iskolák
Már folynak az előkészületek: az iskolákban is figyelembe veszik majd a koronavírus-jelzőrendszert; egy katalógus fogja tartalmazni azt, hogy a különböző jelzések esetén milyen szabályok érvényesek. A jelzőrendszer befolyásolná egyebek mellett, hogy kell-e szájmaszkot viselniük a tanulóknak a bejáratnál vagy a folyosókon, megtarthatják-e a szabadban a testnevelési órákat és az énekórákat. Zöld jelzés esetén például csak a higiéniai óvintézkedéseket kellene betartani, piros jelzést esetén ugyanakkor regionális vagy részleges iskolabezárásokra is sor kerülne. Szorgalmazzák egyebek mellett azt is, hogy minél több ember számára elérhetővé tegyék a koronavírus-tesztet.
Mindjárt kezdődik a tanév, de a vírus nem alszik. Újranyithatnak az iskolák szeptemberben?
Az ősz közeledtével a járványügyi felelősök figyelmének középpontjában a gazdaság és az egészségügy mellett egyre inkább a védekezés harmadik pillére, az oktatásügy áll, ahol az a legégetőbb kérdés, hogy a tanév kezdetével vissza szabad-e engedni a gyerekeket az iskolába. Ha eltekintünk attól, hogy a távoktatás hátráltatja a szülőket a munkában, és ezáltal lassítja a gazdaságot, egyéb hátrányokkal is jár, ha a tanárok nem személyesen, hanem képernyőről oktatják a gyerekeket. Személyes jelenlét nélkül a gyerekek alapvető társas és érzelmi tanulási folyamatokból maradnak ki, nem alakítanak ki meghatározó kapcsolatokat kortársaikkal és a felnőttekkel, kevesebb játékra van lehetőségük, illetve további, a fejlődésükhöz nélkülözhetetlen tényezőktől esnek el az otthon tanulással. Számos amerikai iskolakerületben hibrid újraindulást terveznek, azaz a gyerekek csoportokra bontva hol otthon, hol az iskolában tanulnának, miközben szigorúan betartatnák velük az elkülönülés szabályait. A kutatók szerint noha a teljes távoktatáshoz képest vannak előnyei a hibrid megoldásnak, az általános iskolák esetében ezek igen csekélyek. A távtanulós napokon milliónyi gyerek egyszerűen kizáródna az oktatásból, aminek a legfőbb oka a digitális eszközök és a tanulást támogató felnőttek hiánya, valamint a fejlődésbeli lemaradások. A vegyes iskoláztatás ráadásul a gondviselők gondjait sem oldja meg, mivel hosszabb-rövidebb időszakokra ugyanúgy otthon kell maradni a gyerekkel.
A Xeropan elnyerte az év legjobb Interaktív Tanulást Támogató rendszere díjat
A Xeropan egy kis debreceni csapat által fejlesztett digitális oktatási platform, mely díjnyertes tananyagával többször is bizonyított az utóbbi időben. Az Androidon, IOS-en és számítógépeken is elérhető app a legmodernebb pedagógiai eszközöket használva 15 nyelven tanít angolul. Különlegessége, hogy egy izgalmas történet keretein belül valósítja meg a tanítást, teletűzdelve érdekes videókkal és részletes nyelvtan magyarázatokkal. Mesterséges intelligenciával rendelkező chatbotjaival eközben a tanulók magabiztosan gyakorolhatják a beszélgetést. Nemrég egy teljes dizájnváltáson is átesett áttekinthetőbbé és modernebbé téve külsejét. Szeptemberben indul a Xeropan Classroom is, melynek segítségével a fizikai tankönyveket helyettesíthetik a tanárok.
Így nézett ki a török kori Tabán
A budai városrész török hódoltság korabeli látványa elevenedik meg a videóban, amit egy oktatási segédanyagokat gyártó cég készített. A Hyperion Interaktív Oktatásfejlesztő Kft. animációjában egész érzékletesen tárul fel a Várhegy déli oldalában a török félhold égisze alatt zajló élet és a látkép, amelyet meghatározott Mustafa pasa dzsámija, a ma már betemetett Ördög-árok torkolata és az „ilidzsák”, mai nevükön Rudas és a Rác fürdők.
https://mandiner.hu/cikk/20200804_igy_nezett_ki_a_torok_kori_taban
Akcióban a Vodafone, középiskolás lányokból képeznek programozókat
A számítástechnika iránt érdeklődő, középiskolás lányoknak szervez programozó workshopot a Vodafone. A 14 és 18 év közötti lányoknak szóló képzés célja, hogy komplex tudást adjon át, és elindítsa a résztvevőket az informatika és programozás útján. Az ingyenes #CodeLikeaGirl tábor 2020. augusztus 25. és 27. között, az online térben valósul meg, ahol a résztvevők háromszor fél napos oktatásokon sajátíthatják el a weboldalfejlesztés alapjait.
https://www.mmonline.hu/cikk/akcioban-a-vodafone-kozepiskolas-lanyokbol-kepeznek-programozokat/
Idén online rendezik meg a Ringató tanfolyamot
Idén negyedik alkalommal szervezi meg a Miniszterelnökség Nemzetpolitikai Államtitkársága a külhoni magyar pedagógusoknak szóló Ringató módszertani tanfolyamot. A képzés a 2020 az erős magyar közösségek éve tematikus év keretében valósul meg és idén rendhagyó módon online tartják.
https://orientpress.hu/cikk/2020-08-04_iden-online-rendezik-meg-a-ringato-tanfolyamot
Augusztus 6.
PSZ: ez nem béremelés, a kormány becsapja a szakmát
A Pedagógusok Szakszervezete a pedagógustársadalom becsapásának tartja az Emmi győzelmi jelentését a pedagógusok béremeléséről. A PSZ többször is kijelentette, a 2020. július 1-től járó 10 százalékos ágazati szakmai pótlék nem tekinthető béremelésnek, ezzel csak azt ismeri el a kormány, hogy a pedagógus életpályamodell csődöt mondott. Valódi béremelésnek azt lehet tekinteni, ha a pedagógusok bérének vetítési alapját a minimálbérhez kötik újra. 2014 óta, miután a vetítési alapot elszakították a minimálbértől, a pedagógusok zsebéből 10 havi bért vett el a kormány.
https://pedagogusok.hu/hir/4085/psz-ez-nem-beremeles-a-kormany-becsapja-a-szakmat
https://24.hu/belfold/2020/08/06/psz-mar-egy-iskolaor-tobbet-keres-egy-tanarnal/
Szakképzés: csak „álom” a 30 százalékos béremelés
A Népszava által megkérdezettek közül senki sem tudott beszámolni ekkora mértékű fizetésemelésről. A bérajánlatokat május végéig kapták meg, a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) ekkor felmérést végzett az oktatók körében, az eredmények szerint az ajánlatok többsége 10-20, illetve 20-30 százalék közötti emelésről szólt, ennél nagyobb arányú emelést csak kevesen kaptak. A szakszervezetek tudnak olyan oktatókról is, akiknek semmivel sem emelkedett a bére. A PSZ szakképzésért felelős alelnöke, Gosztonyi Gábor szerint ugyanakkor azoknak az oktatóknak, akik emelést kaptak, magas árat kellett fizetniük: le kellett mondaniuk közalkalmazotti jogviszonyukról, ezzel együtt számos juttatásról és jogi védelemről. Az új munkafeltételek nincsenek megfelelően szabályozva, sokkal egyszerűbb lesz megválni a dolgozóktól, a végkielégítés is alacsonyabb lesz.
https://nepszava.hu/3087316_szakkepzes-csak-alom-a-30-szazalekos-beremeles
A napokban megérkezett a pedagógusok megemelt bére
Július 1-től 10 százalékkal emelkedett a pedagógusok bére, az iskolaigazgatók és helyetteseik pedig vezetői pótlékemelésben részesültek. A megemelt bérek augusztus első napjaiban megérkeztek a pedagógusok bankszámláira – közölte az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára, a KDNP alelnöke csütörtökön az MTI-vel. Rétvári Bence úgy fogalmazott: számunkra a pedagógusok szakmai és anyagi megbecsülése egyaránt kiemelten fontos, ezért a béremelések jövő évi fedezeteként a 2021. évi költségvetés csaknem 90 milliárd forinttal többet fordít oktatási tevékenységre, mint az idei.
VIP-gyerekmegőrző közpénzből
A veszélyhelyzet idején, két és fél hónap alatt bruttó 4,4 millió forintot költött a Miniszterelnökség az ott dolgozók gyermekeinek felügyeletére. Míg sok családban komoly nehézséget jelentett a tavaszi járványcsúcs és kijárási korlátozás idején a gyerekek felügyeletének megszervezése, addig a Miniszterelnökség jelentősen megkönnyítette dolgozói helyzetét. A hivatal szerződéslistájából kiderül ugyanis, hogy a tárca gondoskodott a munkatársak gyerekeinek felügyeletéről: négy óvónővel és két tanítónővel kötöttek szerződést gyerekfelügyeletére.
https://nepszava.hu/3087220_vip-gyerekmegorzo-kozpenzbol
A szokott időben, de egyelőre ismeretlen járvány elleni szabályokkal indul a tanév ősszel Olaszországban
A tanítás csökkentett létszámú, 15 fős osztályokban folyik majd a védőtávolság betarthatósága miatt. Ez azzal jár, hogy több osztály indul, amihez több oktató kell. A miniszter azt mondta, hogy 50 ezer új pedagógussal akarják bővíteni az oktatói létszámot. Az olasz egészségügyi minisztérium a hét elején azt közölte: ha egy diákról bebizonyosodik, hogy koronavírussal fertőzött, akkor egész osztályát karanténra kötelezik.
Maszk nélkül kezdődhet újra a tanítás Lengyelországban
Kötelező lesz a gyakori kézmosás, a tantermek napi fertőtlenítése, a gyakori szellőztetés. De a szájmaszkot a diákoknak nem kell használniuk. A száj és az orr eltakarása kötelező lesz viszont a gyerekeket az iskolába elkísérő szülők számára, nekik a társadalmi távolságtartásról is gondoskodniuk kell. Továbbá is érvényben maradnak azok az előírások, amelyek alapján az oktatásügyi tárca rendkívüli helyzetekben korlátozhatja az iskolák működését az ország egyes térségeiben, illetve országszerte.
https://mfor.hu/cikkek/makro/maszk-nelkul-kezdodhet-ujra-a-tanitas-lengyelorszagban-.html
Megkezdődött a nagy kísérlet – vigyázó szemetek erre a szegény német tartományra vessétek
Miközben Németországban makacsul tartja magát a koronavírus, egyes tartományokban már ezen és a jövő héten újraindul a tanítás a diákok személyes jelenlétével. Nagy kísérlet kezdődött e héten hétfőn Északkelet-Németországban, Mecklenburg-Elő-Pomerániában. Ott ugyanis már be is csöngettek a 2020/2021-es tanévre, Németországban elsőként. Tartományonként változó, hogy mikor van a nyári szünidő, évtizedek óta fokozatosan, lépcsőzetes rendszerben indul a vakáció és az új tanév egyaránt. Például azért, hogy elkerüljék az autópályák bedugulását, amikor tömegek indulnak egyszerre nyaralni. Kezdte az említett tartomány, csütörtökön Hamburg, majd jövő héten Észak-Rajna-Vesztfália és Berlin követi a példát. Egyes tartományokban, mint Bajorország vagy Baden-Württemberg, viszont még csak nemrég kezdődött a vakáció, és csak szeptember közepe körül indul a tanév. A rövid nyári szünidőért cserébe egyébként az őszi szünet, a karácsonyi szünet, a téli szünet és a tavaszi szünet hosszabb, mint amit Magyarországon megszokhattunk. Nagy gondot okoz, hogy Németországban inden harmadik tanár idősebb 50 évesnél. Sőt, a keletnémet síkvidéken minden második. Sokaknak közülük van már valamilyen állandó betegsége, és joguk van ahhoz, hogy egészségügyi okokból távol maradjanak az oktatástól, vagy kiírassák magukat. Így az amúgy is szűkös tanári munkaerő 10-15 százaléka eleve kiesik.
Románia egyes részein távoktatással kezdődhet el a tanév
Romániában szeptember 14-én kezdődik a tanév, a legtöbb településen megnyílnak az iskolák, a fertőzöttebb településeken azonban a távoktatás bevezetéséről dönthet a megyei járványügyi operatív törzs.
https://24.hu/kulfold/2020/08/05/romania-koronavirus-oktatas/
Magyarországon is lelassult kicsit a net a karanténidőszak alatt
Egy átfogó elemzésből tisztán látni, milyen hatása volt a koronavírus miatt bevezetett kijárási korlátozásoknak a világ internetes hálózatára. A világ szinte minden országában tapasztalható volt lassulás, de a legtöbb helyen csak enyhe mértékben.
https://hvg.hu/tudomany/20200805_magyarorszag_koronavirus_karanten_netkapcsolat_internet
15-20 százalékkal is többet keresnek a hagyományos diákmunkásoknál ezek a fiatalok
A klasszikus diákmunka és a diploma előtti - gyakran kötelező - szakmai gyakorlat hosszú időn keresztül két külön fogalomnak számított. Míg a tipikus diákmunkára diákszövetkezeteken keresztül jelentkeztek a fiatalok, addig szakmai gyakorlati helyet jellemzően maguknak kerestek a képzés végéhez közeledve, a cégek pedig egyedi munkaszerződéssel foglalkoztatták őket. Ez a modell az elmúlt időben megváltozott: egyre több vállalat és diák ismeri fel, hogy gyakornoki munka is vállalható diákszövetkezeten keresztül, sőt ez mindkét félnek megéri.
Augusztus 7.
PSZ: Ott tartunk, hogy az iskolaőrök többet keresnek, mint az egyetemet végzett tanárok (A PSZ augusztus 6-i közleménye.)
A Pedagógusok Szakszervezete szerint 10 százalékos ágazati szakmai pótlék nem tekinthető béremelésnek. A pedagógustársadalom becsapásának tartja az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) „győzelmi jelentését” a pedagógusok béremeléséről a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ). Mint közleményükben írták: a július 1-től járó 10 százalékos ágazati szakmai pótlék nem tekinthető béremelésnek. Ezzel csak azt ismeri el a kormány szerintük, hogy a pedagógusi életpályamodell csődöt mondott.
https://hvg.hu/kultura/20200806_psz_pedagogusok_szakszervezete_iskolaorok_tanarok_beremeles?s=hk
https://szakszervezetek.hu/hirek/23348-psz-mar-egy-iskolaor-tobbet-keres-egy-tanarnal
https://alfahir.hu/2020/08/06/pedagogusok_szakszervezete_iskola_oktatas_iskolaorseg
https://168ora.hu/itthon/iskolaor-fizetes-pedagogus-szakszervezet-188687
https://pestihirlap.hu/2020/08/06/kevesli-a-beremelest-a-pedagogusok-szakszervezete/
https://www.hrportal.hu/hr/pedagogusok-szakszervezete-a-kormany-becsapja-a-szakmat-20200806.html
https://merce.hu/2020/08/07/pedagogus-szakszervezetek-ez-nem-igazi-beremeles-a-kormany-hazudik-a-tanaroknak/ (kiegészítve a PDSZ közleményével)
A PSZ 2020. augusztus 6-án kelt közleményéről kérdezte a Klubrádió hírműsora Totyik Tamás alelnököt:
https://www.youtube.com/watch?v=AkjjYAIoyhg&feature=youtu.be
Tovább fejleszti a kormány a KRÉTA oktatási rendszert
Mindezt a digitális oktatás hatékonyabb támogatása érdekében - közölte az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára. Rétvári Bence jelezte: tekintettel arra, hogy a kormány fel kíván készülni a koronavírus-járvány második hullámának lehetőségére, megkezdődött a KRÉTA integrált részét képező Digitális Kollaborációs Tér modul (DKT) fejlesztése. A DKT olyan komplex modul, amely segíti a tanárok és a diákok digitális online együttműködését, kommunikációját és a feladatok kiadását, szükségtelenné téve egyéb szoftverek használatát. Kiemelt funkciója a tanórai feladatok, a házi feladatok komplex, logikailag egységes rendszerben történő megjelenítése és kezelése, emellett alkalmas csoportos (projekt-) feladatok kezelésére is. Továbbá kezeli a határidőket, a beadási időszakokat a feladatok, házi feladatok esetében, és képes online kommunikációs platformot biztosítani a diákok és tanárok között.
Először kapják kézhez megemelt fizetésüket a szakképzésben oktatók
A kormány célja, hogy jobb, rugalmasabb és gyakorlatiasabb legyen a szakképzés, ennek egyik fontos feltétele az oktatók nagyobb megbecsülése. A júliustól érvényes, átlagosan 30 százalékos béremelés nyomán augusztus elején kapja meg először magasabb fizetését az ágazatban dolgozó 32 ezer szakember. A magyar fiatalok a vállalkozások igényeihez igazodó készségekkel, kompetenciákkal felvértezve kerülhetnek ki a megerősített szakképzési rendszerből, így tisztességes munkával versenyképes jövedelemhez juthatnak.
Rájött, hogy mégis tanítani szeretne, 71 ezer forintjába kerülhet
Egy fiatal pedagógus otthagyta a tanári pályát, majd néhány hónap után rájött, mégis gyerekekkel szeretne foglalkozni. Csakhogy azzal nem számolt, hogy egy értelmetlen adminisztrációs anomália miatt mindezt havi fizetése felének megfelelő összegért teheti meg. Visszakerült ugyanabba az iskolába, ahol korábban dolgozott, és újra jelentkezett a minősítési eljárásra. Egészen váratlan választ kapott, mivel valószínűsíthetően sikertelenként könyvelték el a korábbi esetet, a mostani egy „megismételt minősítő vizsgának” számít. Ennek eljárási díja pedig 71 050 forint. Miután a fiatal pedagógus megkapta az erről szóló határozatot, levelet írt az Oktatási Hivatalnak, remélve, hogy története megosztása után méltányosságból elengedik az összeg kifizetését.
https://24.hu/belfold/2020/08/06/minositovizsga-pedagogus-oktatasi-hivatal/
Itt a tanulás jövője: már mindenki számára elérhető a különleges program
Az Edison100 dobozolt tudás helyett jövőbarát ismereteket és készségeket kínál. Idén nyolc kategóriában böngészhetnek a szülők, hogy megtalálják a gyerekük számára legjobb programot: tudomány, digitális világ, kreatív, egészség, fenntarthatóság, esély, tudatos nevelés, illetve A világ és én kategória. Ez utóbbi új kategória, de kiemelten fontos. Arról szól, hogy a gyerekek tudatosan és felelősen viszonyuljanak önmagukhoz és másokhoz. Önismeretet, önbizalmat fejlesztenek, illetve érzékennyé teszik a gyerekeket mások és a világ kérdései felé, így segítik a gyerekeket megtalálni a helyüket a világban.
https://femina.hu/terasz/edison100/
Digitális tananyaggyűjtemény készült
A Telenor HiperSuli digitális tanári tananyag-fejlesztő pályázatának munkáiból minden pedagógus számára ingyenesen elérhető tudástár állt össze, amellyel a tanárok felkészülten kezdhetik az évet, akár a monitor, akár a tábla előtt oktatnak majd. A tananyagok szinte minden tantárgyhoz – többek között matematikához, biológiához, kémiához, földrajzhoz, történelemhez, angol nyelvhez, sőt ének-zenéhez és gyógypedagógiához is – kreatív megoldásokat nyújtanak.
https://www.mmonline.hu/cikk/digitalis-tananyaggyujtemeny-keszult/